2020-05-13, 08:00
Medlem
Kn Kroks avatar
GW lägger ut texten bra. Man undrar vad mordkommandot hade/har på Olof Palme som är så allvarligt att familjen Palme, SAP och statsapparaten väljer att offra en knarkare och sedan tiga.

https://youtu.be/M4Ga_Fhk0Ac
Citera
2020-05-13, 08:01
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MbmA
Har man hittat rätt vapen så har man hittat DNA på det, givetvis beroende på vilket skick det är i. Men KP uttalande lutar åt provskjutning vilket berättar att vapnet är intakt. När KP presenterar "lösningen" kommer givetvis frågan om elefanten komma upp.
Ett DNA test kan då avskriva SE.
Det går nog inte att förklara vad denne herre pysslat med fullt ut kring mordet. Men någon mördare var han inte.

Tänker du då att ingen har rört vapnet sedan 28/2 1986?
Citera
2020-05-13, 08:31
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Har man hittat rätt vapen så har man hittat DNA på det, givetvis beroende på vilket skick det är i. Men KP uttalande lutar åt provskjutning vilket berättar att vapnet är intakt. När KP presenterar "lösningen" kommer givetvis frågan om elefanten komma upp.
Det går nog inte att förklara vad denne herre pysslat med fullt ut kring mordet. Men någon mördare var han inte.
Sannolikheten att det gäller DNA från något annat är enormt mycket större. Det finns andra saker att vidröra än ett vapen. Och om man hittat vapnet men inte kan binda det till någon, kan man inte komma dragandes med att det i alla fall inte var SE.

Om du har rätt i övrigt har man redan kunnat utesluta att SE sköt OP, och man behöver därför kunna säkerställa att SE varit, eller inte varit, delaktig.
Citera
2020-05-13, 08:53
Medlem
p.norths avatar
Det är 34 år sedan, om någon/dom inblandade bör vara 75 år idag +- 10år. Kan vara att nån anhörig som har hittat "något" efter den avlidne, städat ur dödsboet. Inte helt omöjligt?
Kan vara någons änka som inte kan vara tyst längre, som inte har vågat prata?
Senast redigerad av p.north 2020-05-13 kl. 08:56.
Citera
2020-05-13, 08:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
"Jag mördade Olof Palme"

Om det skulle vara så, och om det skulle finnas stöd för det erkännandet i utredningen, funkar rättegångsbalken inte så att man får ett yppandeförbud - då blir man i stället häktad. Men sånt kanske inte är så noga i trådar av det här slaget.
Citera
2020-05-13, 08:59
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Ja, det är därför denne "Tensonman" blir intressant. En man som, enligt vittnet, gick några meter bakom paret Palme knappt 1 minut (52 sekunder) före mordet. Han bör ha befunnit sig ca 75-80 meter norr om mordplatsen.

Första förhöret 860303
"5-10 meter efter paret Palme gick en man. På gången fick Fauzzi intrycket att mannen var äldre. Han hade på sig en blå jacka, i färg som ryggen på telefonkatalogens Stockholmsdel A-M. Jackan liknade Tensonjackor. Något märke såg dock inte Fauzzi. Jackan räckte till lårets mitt på mannen. I övrigt reflekterade Fauzzi inte över hur mannen såg ut. Fauzzis första tanke var att mannen var deras säkerhetsvakt. När Fauzzi passerat mannen tänkte han att mannen var för gammal för att vara säkerhetsvakt. De skulle inte heller bara ha en säkerhetsvakt".

Andra förhöret 860325
"Ca 8-10 meter bakom makarna Palme gick en man i blå jacka. Fauzzi kopplade omedelbart ihop mannen med Palme och antog att det måste vara någon säkerhetsvakt. Mannen gick ute i gångbanan, ca 3 meter från sträckstenskanten och gick något saktare än makarna Palme. Fauzzi passerade honom till höger i den egna gångriktningen. Han har vid tidigare förhör lämnat en ingående beskrivning av mannen så(g) långt han kommer ihåg honom. Mannen verkade vara lite äldre, äldre än fhl (44). Han hade troligen händerna i fickorna".

Vad får man då ut av detta i signalementsväg och i övrigt?

Inte mycket, men lite.

-Gick 5-10/8-10 meter bakom paret Palme när de passerade Skandia. Mannen befann sig alltså 5-10/8-10 meter norr om Skandias entré.

-Mannen gick ute vid sträckstenskanten, dvs inte mitt på trottoaren utan ut mot Sveavägen, enligt vittnet ca 3 meter från kanten. (Trottoaren/gångbanan är ca 7 meter bred). 3 meter kan inte stämma om man samtidigt säger att mannen gick ute vid kanten. Bör ha varit ca 1 meter.

-Mannen gick långsammare än paret Palme.

-Mannen var "lite äldre", i alla fall äldre än förhörsledaren som var 44 år vid tillfället. Fauzzi själv var 22 år.

-Mannen bar en blå jacka som gick ner till lårets mitt på mannen.

-Mannens jacka liknade Tensonjackor men vittnet såg inget märke på jackan.

-Jackans färg var i samma färg som telefonkatalogens Stockholmsdel A-M.

-Vittnet trodde att mannen var Palmes säkerhetsvakt.

-Vittnet har vid tidigare förhör lämnat en ingående beskrivning av mannen så långt han kommer ihåg honom.

1) Om jag förstått rätt skiljer sig en Tensonjacka från en täckjacka genom att den är rak och inte bullig. Den beskrivningen av jackan stämmer rätt bra med mordplatsvittnenas beskrivning av GM:s jacka. Den var inte en bullig täckjacka utan en rakare jacka.

2) Att jackan gick ner till lårets mitt stämmer med mordplatsvittnenas beskrivning av jackan som väl generellt beskrevs som ungefär till lårets mitt/knälång/trekvartslång.

3) Åldern "över 44 år". Enligt GRK:s samlade bedömning av vittnesmålen var GM 30-50 år vilket får sägas vara en väldigt oprecis uppgift. Min egen bedömning är snarare 35-45 år och mer precist - om man ska välja - ca 40-45 år.

4) Jackan var blå vilket stämmer hyfsat väl med mordplatsvittnenas beskrivning mörk/svart/mörkblå/grå. Jackan var alltså inte vit eller i någon annan riktigt ljus färg.

5) Att vittnet trodde att mannen var säkerhetsvakt är väl ett rätt rimligt antagande när man ser statsministern ute och knallar en fredagkväll. Flera andra vittnen under kvällen pratade också om livvakter (som borde ha varit i Palmes närhet). Det kan vara så att mannen på håll såg ut att vara "välbyggd" precis som livvakter brukar vara, men det är svårt att säga utifrån Fauzzis uppgift.
Hursomhelst beskrev mordplatsvittnen GM som bredaxlad.

6) Att Fauzzi säger att han vid tidigare förhör lämnat en ingående beskrivning av mannen så långt han kommer ihåg honom kan, tror jag, betyda att det finns flera förhör med Fauzzi där han levererar fler mer detaljerade signalementsuppgifter om mannen än dem vi får läsa. I förhören vi kan läsa är inte beskrivningen särskilt ingående. Kanske var det uppgifter som stämde dåligt med åklagarnas teori om CP som förföljare?

Ergo. För egen del ser jag Tensonmannen fortsatt som en mycket intressant figur i mordkvällens "rollbesättning". Varför? Svar: Tidpunkten, platsen, signalementet, gick bakom Palme strax före mordet och faktiskt även Tensonmannens val att gå ute vid trottoarkanten och inte mitt på trottaren. Det sistnämnda tycker jag tyder på att han försökte röra sig diskret på trottoaren, dvs inte klampa fram i mitten.
Kommentar till (6):
Att PU skulle presentera en FUP med endast delar av vittnesförhören med NF verkar osannolikt. Försvaret skulle ju kunna fråga om vilka förhör NF varit med om och hur skulle de se ut om han då nämner flera nya? Det är förstås tänkbart att några förhör hamnade i ”slasken” (och då kanske kända av försvaret) men inte om de innehöll signalement på GM!

I övrigt håller jag med om att ”Tenson-mannen”/förföljaren är mkt
intressant. Allt talar för att han är antingen AB, GM, eller en medhjälpare. AB tror jag inte på med tanke på tid och avstånd. Jag tror det är GM och att Dekorima-mannen inte existerade. Hypotesen är då att IM tar miste på t.ex. AB och GM.
Senast redigerad av farbror_barbro 2020-05-13 kl. 09:26.
Citera
2020-05-13, 09:02
Medlem
p.norths avatar
För några år sedan begärde KP ut handlingar ifrån must och det kanske har gett utdelning, kanske har tillkommit lite andra vittnen som har varit hemligstämplade?
Citera
2020-05-13, 10:10
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av p.north
Det är 34 år sedan, om någon/dom inblandade bör vara 75 år idag +- 10år. Kan vara att nån anhörig som har hittat "något" efter den avlidne, städat ur dödsboet. Inte helt omöjligt?
Kan vara någons änka som inte kan vara tyst längre, som inte har vågat prata?
Grundlig analys av brottsplatsen och områden däromkring har gett resultat, dvs man har genom det arbetet upptäckt var man ska leta. Det rör sig inte om att de plötsligt fått in ett vapen eller att någon hört av sig med avgörande tips.
Citera
2020-05-13, 10:38
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pessimistkonsult
Om det skulle vara så, och om det skulle finnas stöd för det erkännandet i utredningen, funkar rättegångsbalken inte så att man får ett yppandeförbud - då blir man i stället häktad. Men sånt kanske inte är så noga i trådar av det här slaget.

Efter 34 år så kanske ett erkännande inte räcker. Alla 130 som erkänt mordet har inte blivit häktade.
Citera
2020-05-13, 10:42
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:

Skulle bristen av DNA på mordvapnet kunna fria någon? Nej nej nej.
Citera
2020-05-13, 10:44
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Efter 34 år så kanske ett erkännande inte räcker. Alla 130 som erkänt mordet har inte blivit häktade.
NF får erkänna hur mycket han vill till vem som helst om PU inte är intresserade av vad han säger. Om de däremot är intresserade av vad han säger, samtidigt som de anser sig ha löst mordet, ger de honom inte yppandeförbud.
Citera
2020-05-13, 10:46
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sobrilbil
Grundlig analys av brottsplatsen och områden däromkring har gett resultat, dvs man har genom det arbetet upptäckt var man ska leta. Det rör sig inte om att de plötsligt fått in ett vapen eller att någon hört av sig med avgörande tips.

Men KP:s uttalande utesluter inte att pricken över i är att ett vapen kan ha hittats den vägen, eller att ett vapen kommit in av en slump medan de redan arbetade med rätt spår.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in