2020-05-13, 20:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Ja, chiptrim bland annat. Skulle inte bli förvånad om idioterna hade gjort detta. Finns en anledning varför chiptrim inte ses med blida ögon av många som förstår att det är att ta bort marginalerna.

Har tretton år gamla Volvo såpass avancerat motorskydd? (Om nu inte idioterna avinstallerat funktionen).

Bilen säljs nu med utbytt motor, den har tydligen gått över 23.000 mil. Alltså bilen. Den rasade motorn var alltså redan sliten. Hårdkörning med en redan sliten motor går inte så bra..Skulle tippa på att bilen faktiskt varit en äkta polisbil en gång i tiden, och idioterna köpt bilen på auktion eller liknande. Därefter satt på egna dekaler. Att få en fd. polisbil att se ut som en polisbil igen är inte så svårt.

Ända sedan automaterna fick elektronisk övervakning, så har de inte accepterat annan växel om inte en rad kriterier var fyllda. Detta infördes väl under 90talet.
Citera
2020-05-13, 20:15
Medlem
jag-har-oxo-en-kuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Ja lägg ner du, för du har ju ändå inga styrkta sakliga argument i sak...

Skulle företag gå ut med att de tillverkar grejjor som är byggda för att gå sönder skulle nog aktien dala.

Dagens bilar verkar vara slit å släng, skulle Henry Ford gjort på det viset hade han nog fått det svårt.
Citera
2020-05-13, 20:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jag-har-oxo-en-kuk
Skulle företag gå ut med att de tillverkar grejjor som är byggda för att gå sönder skulle nog aktien dala.

Dagens bilar verkar vara slit å släng, skulle Henry Ford gjort på det viset hade han nog fått det svårt.

De behöver inte gå ut med det, för det är välkänt sen tidernas begynnelse att saker sällan eller aldrig är utvecklade eller tillverkade för att hålla för evigt.

Dagens bilar håller trots det extremt mycket bättre och längre, och med mycket mindre underhåll, än de bilar herr Ford producerade
Citera
2020-05-13, 20:20
Medlem
Citat:
Ok, och vad har då det för relevans sett till trådstarten och påståendena därefter...?

Trådstarten är efterbliven, TS tittar på cops och ser att varenda tjuvbil ryker och länkar till critical senaste video där dom uppenbarligen slagit hål i oljetråget i en refug och ställer av det en efterbliven frågeställning från en parkbänk i christiania.
Jag försöker bara svara så gott jag kan hur bilar och förare fungerar, och hur det går alldeles utmärkt att maxa en supra i 20 år och i samma vända rasa en supra på 30 minuter.
En bil är din förlängda arm, ingen leksak som tål vad som helst.
En del människor ska helt enkelt inte sitta bakom en ratt. Oavsett hastighet.
Citera
2020-05-13, 20:27
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ända sedan automaterna fick elektronisk övervakning, så har de inte accepterat annan växel om inte en rad kriterier var fyllda. Detta infördes väl under 90talet.

Man kan ju starta med att lägga växelväljaren i exempelvis läge tre. Torde gå att kringgå att bilen inte "accepterar" treans läge då.

Men som jag sa, så har grabbarna antagligen chiptrimmat den. Att chiptrimma en bil som har +20000 mil på mätaren och idiotköra den behöver man inte vara Einstein för att fatta att det går åt fanders med motorn.
Citera
2020-05-13, 20:29
Medlem
Citat:
De behöver inte gå ut med det, för det är välkänt sen tidernas begynnelse att saker sällan eller aldrig är utvecklade eller tillverkade för att hålla för evigt.

Dagens bilar håller trots det extremt mycket bättre och längre, och med mycket mindre underhåll, än de bilar herr Ford producerade

Nja, dagens bilar håller definitivt inte samma kvalitet som för 20 år sedan.
Det gäller inte bara bilar, det gäller det mesta som tillverkas idag. Ett kylskåp från Electrolux 2000 är definitivt ett bättre kylskåp än ett Electrolux 2020. För att ta ett random exempel. Detsamma gäller alla produkter tillverkade idag.
Att kvalitén sjunker är inget nytt.
Citera
2020-05-13, 21:01
Medlem
rutenskuts avatar
vanliga standardbilar brukar bara få överhettade bromsar om man kör full gas och full inbromsning ett tag. Jag har kört kört och plågat många chippade saab 9000 turbo i min ungdom. Bromskivorna och turbon blev så varma så de lyste rött. Men inte pajar bilen för det, det är nog mest troligt att de har slagit i något. Visst någon laddtryckslang och någon turbo har man väl havererat någon gång också, men det är väl för att man chippat lite för hårt. Min gamla Audi S8 (D2, samma som i Ronin) körde jag ofta full gas och full inbromsning, inga problem den tålde det mesta.
Citera
2020-05-13, 21:08
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av eyecreate
Nja, dagens bilar håller definitivt inte samma kvalitet som för 20 år sedan.
Det gäller inte bara bilar, det gäller det mesta som tillverkas idag. Ett kylskåp från Electrolux 2000 är definitivt ett bättre kylskåp än ett Electrolux 2020. För att ta ett random exempel. Detsamma gäller alla produkter tillverkade idag.
Att kvalitén sjunker är inget nytt.
Helt riktigt, bilarna är bra mycket bättre idag, de blir bättre och bättre mer eller mindre konstant. Precis som en bil från 2000 är betydligt bättre än en bil från 1980 så gäller samma sak nu.
Skulle tro det gäller kylskåp med faktiskt, men där är jag lite osäker, utvecklingen inom vitvaror har ju gått till att folk köper billigast möjliga.
Förresten, vet du vad man sa om kylskåpen 2000? Jo, att de minsann inte håller lika bra kvalitet nu som på 70- och 80-talet ...

Men du har förstås rätt i att en exv. en dator idag, som den jag sitter och skriver på nu, är skit, den är bara 6 år gammal och den börjar redan kännas seg, jag tror t.o.m. det lika gamla originalbatteriet börjar bli lite trött, en dator från 1994 däremot ...
Citera
2020-05-13, 21:53
Medlem
Citat:
Man kan ju starta med att lägga växelväljaren i exempelvis läge tre. Torde gå att kringgå att bilen inte "accepterar" treans läge då.

Men som jag sa, så har grabbarna antagligen chiptrimmat den. Att chiptrimma en bil som har +20000 mil på mätaren och idiotköra den behöver man inte vara Einstein för att fatta att det går åt fanders med motorn.

Vad ”läge tre” är beror ju på aktuell låda.... och hur den hanterar det.

Det betyder inte att det när man kör kan tvinga i en växel som inte godtas av övervakningen.
Citera
2020-05-13, 22:05
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Vad ”läge tre” är beror ju på aktuell låda.... och hur den hanterar det.

Det betyder inte att det när man kör kan tvinga i en växel som inte godtas av övervakningen.

Sa ju att man kan starta på lägre växelläge. Beror på lådan givetvis vad läge 3 betyder. Men XC70 har en femstegad låda verkar det som, och trean är alltså näst lägsta växel om man får tro denna bild.
Citera
2020-05-13, 23:59
Medlem
448s avatar
I läge 3 eller 4 växlar den inte högre , bra om man behöver motorbroms eller maxeffekt vid husvagn i uppförslut.
Citera
2020-05-14, 05:53
Medlem
Citat:
Sa ju att man kan starta på lägre växelläge. Beror på lådan givetvis vad läge 3 betyder. Men XC70 har en femstegad låda verkar det som, och trean är alltså näst lägsta växel om man får tro denna bild.

Ok, beskrev då hur du menar, eller tror att den bilen, och växellådan beter sig om du startar med läge 3. Och på vilket sätt det sen skulle kunna göra det möjligt att få i ”fel” växel vid körning så motorn övervarvas.

Jag får tanken att du inte har kört så mycket med automatväxlad bil...? I alla fall inte nån från 90talet och framåt....?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in