2020-05-13, 19:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jag-har-oxo-en-kuk
Rekommenderar att du läser på lite:

Vänster:
Aftonhoran

Höger:

Samhällsnytt

Vad ska jag läsa på...? Dina länkar säger ju det jag skrev, en fejkfilm. De som kör är inte poliser, bilen är inte en äkta polisbil i tjänst utan en fejkad polisbil. Kör som idioter gör de dock.
Citera
2020-05-13, 19:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eyecreate
De flesta bilar tål naturligtvis inte att pressas till max och i en stressad situation som ett snutjag så blir allt från växlingar till varvtal allt över det normala.
Att varenda snutjag i cops resulterar i rykande tjuvbilar stämmer nog inte, men visst kan du köra sönder vilken bil som helst på en halvtimma om du behandlar den som ett viggen.

I princip alla bilmotorer klarar av att ge maxeffekt under långa perioder utan några konstigheter, sådana typer av tester är mer eller mindre standard när man utvecklar nya motorer.

Kör man runt med bilen i stan som om man vore på en tävlingsbana så är väl risken störst att man helt enkelt överhettar bromsar eller däck, eller kör in i något som gör att bilen skadas.
Citera
2020-05-13, 19:36
Moderator
Citat:
Har sett ett antal exempel på att bilar går sönder efter att ha körts vårdslöst,(motorhaveri) och då menar jag höga hastigheter med inbromsningar o dyl.

Efter ett tag pajjar den. Ska den inte tåla en snabb färd på autobahn?

Senaste exemplet finns här
En 15 år gammal bil med okänd servicehistorik som får ordentligt med stryk ... Kanske inte alls konstigt att den rasar. Eller har du koll på skicket innan de började pressa den?

En välskött, normalt körd bil klarar definitivt att gå fullt ett bra tag så länge det finns olja i motorn och kylningen fungerar som den ska.
Citera
2020-05-13, 19:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
De flesta bilar som fått hyfsad service och är i normalgott skick tål att pressas till max

Ja, men med en idiot bakom ratten går det att rasa en motor eller växellåda på en halvtimma oavsett om bilen är i friskt skick. När man sitter i bilen är man ett med bilen och känner man bilens egenskaper kan man maxa den såklart, men om man tror att en bil är en leksak och att den minsann ska klara vad som helst bara för att den kostar en halv miljon så gör man nog bäst i att hålla sig till cyklande.
Citera
2020-05-13, 19:43
Medlem
Citat:
Tycker inte du kan jämföra en saab från 1986 med dagens bilpark, MTTF var inte påtänkt då. Nu byggs allt för att gå sönder efter ett antal brukstimmar.

Och på vilket seriöst sätt ska du kunna styrka ditt påstående då tänkte du....?

Faktiskt så har i alla tider saker och ting designas för att ha en viss tänkt livstid etc, så det är absolut inget nytt....

Men du kan väl visa oss fakta på att biltillverkarna skulle designa bilar idag som inte tål ett gäng timmar på fullgas....
Citera
2020-05-13, 19:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Går utmärkt att söndervarva en motor som har automatlåda. Förutom "kick-down" så kan man lägga växelväljaren på ett annat läge än "D", och varva sönder motorn.

Tyckte det såg ut som manuell låda idioterna hade i filmen, men jag kan ha fått fel uppfattning.

Antagligen har det varit en "kombinationseffekt", dvs. trasigt (sönderkört) oljetråg plus för höga varv. Möjligt att motorhaveriet räddade liv. Om inte idioternas så någon oskyldigs.

Det har varit skapligt svårt att få i fel växel i en automat, och övervara motorn, sedan bra många år nu, därför att den kommer inte att ändra växel om det inte kan ske utan risk för motorn, alltså innan motorvarvet tillåter den valda växeln.
Citera
2020-05-13, 19:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eyecreate
Ja, men med en idiot bakom ratten går det att rasa en motor eller växellåda på en halvtimma oavsett om bilen är i friskt skick. När man sitter i bilen är man ett med bilen och känner man bilens egenskaper kan man maxa den såklart, men om man tror att en bil är en leksak och att den minsann ska klara vad som helst bara för att den kostar en halv miljon så gör man nog bäst i att hålla sig till cyklande.

Ok, och vad har då det för relevans sett till trådstarten och påståendena därefter...?
Citera
2020-05-13, 19:53
Medlem
jag-har-oxo-en-kuks avatar
Citat:
Och på vilket seriöst sätt ska du kunna styrka ditt påstående då tänkte du....?

Faktiskt så har i alla tider saker och ting designas för att ha en viss tänkt livstid etc, så det är absolut inget nytt....

Men du kan väl visa oss fakta på att biltillverkarna skulle designa bilar idag som inte tål ett gäng timmar på fullgas....

Du verkar svårövertygad, är du Phd? Bara sådana skall ha skriftligt med faktagranskad information. Lägger ner detta.
Citera
2020-05-13, 19:56
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Det har varit skapligt svårt att få i fel växel i en automat, och övervara motorn, sedan bra många år nu, därför att den kommer inte att ändra växel om det inte kan ske utan risk för motorn, alltså innan motorvarvet tillåter den valda växeln.

Jag varvade sönder på skoj och med vilje en gammel Volvo (automat) på 80-talet. Bilen skulle ändå skrotas. Men möjligt att V70-2007 har några spärrar för sådant. Om nu inte idioterna förändrat programvaran, dvs. "chiptrimmat" bilen. Tror att sådana där typer absolut hör till den kategorin som skulle chiptrimma.
Citera
2020-05-13, 19:57
Medlem
Citat:
Du verkar svårövertygad, är du Phd? Bara sådana skall ha skriftligt med faktagranskad information. Lägger ner detta.

Ja jag är ju så konstig jag att jag inte faller för fantasier, skrönor, och påståenden som inte har nån vettig grund och inte styrks......

Ja lägg ner du, för du har ju ändå inga styrkta sakliga argument i sak...
Citera
2020-05-13, 19:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Jag varvade sönder på skoj och med vilje en gammel Volvo (automat) på 80-talet. Bilen skulle ändå skrotas. Men möjligt att V70-2007 har några spärrar för sådant. Om nu inte idioterna förändrat programvaran, dvs. "chiptrimmat" bilen. Tror att sådana där typer absolut hör till den kategorin som skulle chiptrimma.

80talet.... smaka på det.... 30-40 år sedan.... Det har hänt lite sen dess, minst sagt....
Citera
2020-05-13, 20:06
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
80talet.... smaka på det.... 30-40 år sedan.... Det har hänt lite sen dess, minst sagt....

Ja, chiptrim bland annat. Skulle inte bli förvånad om idioterna hade gjort detta. Finns en anledning varför chiptrim inte ses med blida ögon av många som förstår att det är att ta bort marginalerna.

Har tretton år gamla Volvo såpass avancerat motorskydd? (Om nu inte idioterna avinstallerat funktionen).

Bilen säljs nu med utbytt motor, den har tydligen gått över 23.000 mil. Alltså bilen. Den rasade motorn var alltså redan sliten. Hårdkörning med en redan sliten motor går inte så bra..Skulle tippa på att bilen faktiskt varit en äkta polisbil en gång i tiden, och idioterna köpt bilen på auktion eller liknande. Därefter satt på egna dekaler. Att få en fd. polisbil att se ut som en polisbil igen är inte så svårt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in