Citat:
Ursprungligen postat av
Ronkmonken
En promille av befolkningen kanske dör.
999 promille överlever.
Men det slår hårt mot dem som är i slutet av sitt liv. Även om de överlever så drabbas de ofta värre än yngre! Och det är jobbigt för dem att återhämta sig.
Så för dem kan det kännas motiverat att isolera sig, även om det tär på psyket (att t.ex. inte få träffa barnbarnsbarnen...).
Och även om det skulle visa sig att tre eller fyra promille dör, så är det långtifrån den treprocentiga dödlighet som befarades från början.
Citat:
Ursprungligen postat av
Zaedrews
Samma med ens egna äldre. Isolerade. De är ju extremt deppade. Det i säg blir ju en sak. De kan inte vara det i all evighet eller säg till nyår minst. De blir ju sjuka av bara just det att vara isolerade. Vi måste ju hitta en lösning för att just det ska bli mer öppet. Att inte just våra äldre ska vara skitskraja för att gå ut. Även om det såklart gäller för en själv också. Man är inte purung längre och vi har ju sett att detta drabbar även unga.
Precis!
Det är trist!
Men
sannolikheten för att sådana som jag (50+), ska klara oss, den är tillräcklg. Vi vågar arbeta och gå till butiken. För en åttioåring är det visserligen fortfarande en hygglig chans att överleva. Men inte en chans som vem som helst vill ta, särskilt inte om man oroar sig för att läkare skulle få för sig att 80-åringar är för gamla för att bli inlagda.
Hoppas nu bara att de inte ska behöva hålla sig isolerade i alltför många veckor till!
För deras skull tycker jag det är bra med rese-restriktioner, även om jag själv drömmer om att få åka till kanarieöarna och dyka nästa vinter!