2020-05-13, 18:36
Medlem
jag-har-oxo-en-kuks avatar
Har sett ett antal exempel på att bilar går sönder efter att ha körts vårdslöst,(motorhaveri) och då menar jag höga hastigheter med inbromsningar o dyl.

Efter ett tag pajjar den. Ska den inte tåla en snabb färd på autobahn?

Senaste exemplet finns här
Citera
2020-05-13, 18:41
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jag-har-oxo-en-kuk
Har sett ett antal exempel på att bilar går sönder efter att ha körts vårdslöst,(motorhaveri) och då menar jag höga hastigheter med inbromsningar o dyl.

Det var väl för väl att idioterna körde sönder sin motor!
Men varför motorn skar kan bero på olika saker. Kanske för lite olja eller något i den stilen. Antagligen har puckona överskridit maxvarv för många gånger. Sådant straffar sig till slut.
Citera
2020-05-13, 18:41
Medlem
Citat:

I filmen ser du hur föraren river loss skyddsplasten som skrapar.
Med största sannolikhet slog dom i något som spräckte oljetråget.
Har du något annat mer relevant exempel?
Citera
2020-05-13, 18:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eyecreate
I filmen ser du hur föraren river loss skyddsplasten som skrapar.
Med största sannolikhet slog dom i något som spräckte oljetråget.
Har du något annat mer relevant exempel?

Om man tittar på "COPS" så ser man alltid att bilen börjar ryka efter de legat bakom ett tag. Lite konstigt, brukar vara en cheva eller annan jänkarvagn de jagar.
Citera
2020-05-13, 18:48
Medlem
Citat:
Om man tittar på "COPS" så ser man alltid att bilen börjar ryka efter de legat bakom ett tag. Lite konstigt, brukar vara en cheva eller annan jänkarvagn de jagar.

De flesta bilar tål naturligtvis inte att pressas till max och i en stressad situation som ett snutjag så blir allt från växlingar till varvtal allt över det normala.
Att varenda snutjag i cops resulterar i rykande tjuvbilar stämmer nog inte, men visst kan du köra sönder vilken bil som helst på en halvtimma om du behandlar den som ett viggen.
Citera
2020-05-13, 18:53
Medlem
Citat:
De flesta bilar tål naturligtvis inte att pressas till max och i en stressad situation som ett snutjag så blir allt från växlingar till varvtal allt över det normala.
Att varenda snutjag i cops resulterar i rykande tjuvbilar stämmer nog inte, men visst kan du köra sönder vilken bil som helst på en halvtimma om du behandlar den som ett viggen.

Jo, men de flesta bilarna är automat och då är det lite svårt att övervarva och missa växlar. Men det kan vara så att när föraren ryckte loss skiten under motorn att något annat följde med, men det skall nog varit en slang, oljetråget är väl en metallbehållare?
Citera
2020-05-13, 18:54
Medlem
Citat:

Det verkar mest bara vara en fejkfilm, för när fan åker polisen runt med en klase kameror i och på bilen, men inte mycket till radioutrustning etc kan ses i bilen, inte heller vad tusan de jagar....

Bilar kan gå sönder, det händer då och då. Men normalt klarar bilar snabba färder på autobahn ja, eller tror du alla bilar får sönder efter några minuter i högre farter på autobahn....

Var inte så naiv och lättlurad säger jag, använd lite sunt förnuft och logiskt tänkande, och varför inte en dos källkritik....
Citera
2020-05-13, 19:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Det verkar mest bara vara en fejkfilm, för när fan åker polisen runt med en klase kameror i och på bilen, men inte mycket till radioutrustning etc kan ses i bilen, inte heller vad tusan de jagar....

Bilar kan gå sönder, det händer då och då. Men normalt klarar bilar snabba färder på autobahn ja, eller tror du alla bilar får sönder efter några minuter i högre farter på autobahn....

Var inte så naiv och lättlurad säger jag, använd lite sunt förnuft och logiskt tänkande, och varför inte en dos källkritik....

Rekommenderar att du läser på lite:

Vänster:
Aftonhoran

Höger:

Samhällsnytt
Citera
2020-05-13, 19:08
Medlem
Citat:

Och vilket skick är de bilarna i från början då....? Slitna vrak...? Eller kör de möjligen på saker och ting...? Och nej, man ser inte all att bilarna alltid börjar ryka på Cops efter ett tag, sluta dröm...

Saab körde 10 000 mil på raken med full gas 1986, 19 dygn på Max med snitthastighet på 213kmh

https://sv.wikipedia.org/wiki/Saab_Talladega
Citera
2020-05-13, 19:11
Medlem
Citat:

De flesta bilar som fått hyfsad service och är i normalgott skick tål att pressas till max
Citera
2020-05-13, 19:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Och vilket skick är de bilarna i från början då....? Slitna vrak...? Eller kör de möjligen på saker och ting...? Och nej, man ser inte all att bilarna alltid börjar ryka på Cops efter ett tag, sluta dröm...

Saab körde 10 000 mil på raken med full gas 1986, 19 dygn på Max med snitthastighet på 213kmh

https://sv.wikipedia.org/wiki/Saab_Talladega

Tycker inte du kan jämföra en saab från 1986 med dagens bilpark, MTTF var inte påtänkt då. Nu byggs allt för att gå sönder efter ett antal brukstimmar.
Citera
2020-05-13, 19:15
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Jo, men de flesta bilarna är automat och då är det lite svårt att övervarva och missa växlar. Men det kan vara så att när föraren ryckte loss skiten under motorn att något annat följde med, men det skall nog varit en slang, oljetråget är väl en metallbehållare?

Går utmärkt att söndervarva en motor som har automatlåda. Förutom "kick-down" så kan man lägga växelväljaren på ett annat läge än "D", och varva sönder motorn.

Tyckte det såg ut som manuell låda idioterna hade i filmen, men jag kan ha fått fel uppfattning.

Antagligen har det varit en "kombinationseffekt", dvs. trasigt (sönderkört) oljetråg plus för höga varv. Möjligt att motorhaveriet räddade liv. Om inte idioternas så någon oskyldigs.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in