2020-05-13, 17:43
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amazing-Grace
Gud, vad sjukt. Så folk polisanmäler alltså en tjänsteman på en statlig myndighet som har hur många som helst anställda?!

Jag håller med dej. Det är kusligt på något sätt. Vad kan folk hitta på härnäst?
Citera
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jerka11
Vet inte vad du och din polare (Tino Sanandaji ) svamlar om men ni missar målet helt.

- Svamlar? Är Tino Sanandaji otydlig? Eller anser du att han har fel?

Citat:
Ju hårdare restriktioner ju mer stannar ekonomin av lokalt sedan såklart även globalt.

- Javisst är det så. Men den ekonomiska nedgången behöver vägas mot den ekonomiska nedgång som blir resultatet av ökad smittspridning. Åtgärderna mot en epidemi är dyra. Att låta epidemin fortgå är ännu mycket dyrare. Därmed kan kraftfulla åtgärder mot en epidemi vara lönsamma för ekonomin.

Citat:
Lågkonjunktur orsakar dödsfall (ex pga fattigdom, svält, psykisk ohälsa, mindre skatteintäkter - - > sämre sjukvård etc etc). Orsakssambanden är så enkelt att en 5:e klassar hänger med.

- Ja men, naturligtvis är det så. Lågkonjunktur orsakar dödsfall. Det gäller oavsett huruvida lågkonjunkturen beror på åtgärder mot en epidemi, eller lågkonjunkturen beror på ohejdad epidemi.

Det är inte så att ekonomin förblir opåverkad bara för att myndigheterna väljer att blunda för epidemin. Tvärtom.

Citat:
Överbelastad sjukvård = död i corona.

- Utbredd smittspridning = överbelastad sjukvård = många dödsfall.

Citat:
Det gäller att minimera antal döda över tid (detta kommer pågå under lång tid, vaccin om 2-10år), dvs ett gigantiskt optimeringsproblem. Den förblindade världen börjar sakta inse detta och kommer snart landa i en "modell" lik Sverige som är hållbar över tid.

- Det var helt vansinnigt att redan i det akuta inledningsskedet betrakta Covid-19 som ett långsiktigt problem. Ifall Europas smittskyddsmyndigheter hade agerat snabbt och kraftfullt från början, så hade situationen varit mycket bättre idag. Jag tror att Covid-19 hade kunnat vara ett övergående problem istället för ett långsiktigt problem.

Jag tror att den "förblindade världen" kommer att visa missnöje mot Europa, eftersom Europa gav Covid-19 en fristad, samtidigt som asiatiska länder försökte bekämpa Covid-19 för fullt.

Citat:
Hälsa Tino att tendenserna till exponentiell ökning var väldigt kortvarig och snabbt planade ut kring 60-70 dödsfall om dagen i Sverige.

- Ifall man misslyckas med att hejda en epidemi i tid, så kommer den exponentiella ökningen till sist att upphöra, och ökningen planar ut. Men det är inte en optimal strategi att bara sitta ner och vänta på att epidemin ska avta av sig självt. Den optimala strategin är att inleda motåtgärderna så tidigt som möjligt. Anders Tegnell är en katastrof för båda hälsan och ekonomin.

Citat:
Vår hantering har till skillnad från många andra varit balanserad, vi överbelastad sjukvård undvikts samt med i sammanhanget liten inbormsamde effekt på ekonomin. Tegnell och alla andra 100-tals människor som jobbar dag och natt med detta är hjältar.

- Personalen på sjukhusen är hjältar. Anders Tegnell är en skurk som förtjänar avsked och åtal.

Citat:
Ursprungligen postat av Copernicus
Hoppas att fler anhöriga följer det här exemplet. Någon måste betala för massdödandet i det här landet!
Helst vi jag också se Löfven med hundratals anmälningar för vållande till annans död.

- Någon behöver också betala för den ekonomiska kris som har uppstått till följd av att myndigheterna valde att välkomna Covid-19 med öppna armar.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Ca 250 personer dör dagligen utan corona. Antag att 1 % av befolkningen bär på smitta. Då är sannolikheten hög att 2-3 personer per dag som dör av normala orsaker också råkar bära på coronasmitta och därför räknas in i coronadödsstatistiken, även om det inte är dödsorsaken. Man måste alltså ner till långt under 0,3 % som bär på smitta för att få en serie nolldagar, även om ingen skulle dö av just corona. Eftersom det räknas som att man dör av corona även om man bara dör med corona.

Jo jo men vi har redan läst från SCB att överdödligheten i april var stor, en av veckorna var den värsta på hela 2000-talet. Ditt inlägg verkar vilja förmildra och visa på att folk egentligen inte alls dör av covid, det håller jag inte med om.

De har även sagt att de samkör med dödsorsaksregister. Jag tror inte heller läkare är så korkade så att de skriver dödsorsak covid, när en person redan låg på sin dödsbädd av cancer. Läkare klarar nog att skriva korrekt dödsorsak för det mesta, är min förhoppning.
Citera
2020-05-13, 17:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
UD har förlängt sin avrådan till alla länder, t.o.m. den 15 juli. Min fråga: om man reser ändå (förutsatt att något land skulle släppa in personer från Sverige i dessa dagar). Har man då på samma gång avsagt sig all rätt till hjälp från UD? Om det t.ex. skulle bli ett nytt smittutbrott, tvångskarantän, missad hemresa, inställda färjor och flyg, och allt det igen..?

Jag har inte tänkt göra så, jag bara undrar vad som gäller.

Men man får nog ställa in sig på att den här sommaren blir förstörd...
Eller också blir det din bästa sommar någonsin, efter att du insett hur fantastiskt det är hemma i Sverige.

Ditt liv blir positivt förändrat för all framtid Och du vill aldrig mer åka på en onödig, miljöförstörande och ohälsosam resa till nån överbefolkad turistort igen.
Citera
2020-05-13, 17:44
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KanghastanArticuno
Var väl 2 spädbarn men det var väl inte i sverige utan New York

Det var väl 1 liten pojke som dog i Sverige född i början av 2020
Citera
2020-05-13, 17:45
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av defenseur
Nej, jag har inte fel. Förstår du inte att vi i Sverige, liksom i andra länder, har skyddat riskgrupper efter bästa förmåga.

Riskgrupper är inte bara de få åldringar som har hemtjänst eller bor på någon slags institution.
Riskgrupper är alla åldringar och alla med hjärt-kärl-sjukdomar (och diabetiker av typ 1).

Sådana som min moster, som i princip inte träffat en levande själ på nio veckor.

Det är inte möjligt för sådana som henne att vara isolerade i all evighet. Men för att det ska vara möjligt för dem att röra sig någorlunda fritt i samhället bör vi undvika att importera varianter av viruset som har muterat sig till nya egenskaper.

Samma med ens egna äldre. Isolerade. De är ju extremt deppade. Det i säg blir ju en sak. De kan inte vara det i all evighet eller säg till nyår minst. De blir ju sjuka av bara just det att vara isolerade. Vi måste ju hitta en lösning för att just det ska bli mer öppet. Att inte just våra äldre ska vara skitskraja för att gå ut. Även om det såklart gäller för en själv också. Man är inte purung längre och vi har ju sett att detta drabbar även unga.
Citera
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Det har väl aldrig förr varit någon efterfrågan på realtidsuppdatering av döda så att internetexperterna ska kunna jämföra Sveriges dödsfall i Kinapesten med hur Indonesiens rapporterade uppgifter i den samma utvecklas.

Nej de har inte hängt med i utvecklingen så att läkarna kan direktrapportera från en bärbar dator när de är hos den döde. Kan ju vara säkerhetsrutiner kanske. Har själv loggat in i känsliga system hemifrån tills ledningen fick spader och bestämde att vi endast skulle kunna nå systemet från datornätverket på jobbet.
Hackare kanske annars kan rapportera våra toppolitiker som döda. En eller annan skulle nog tycka det vore en välsignelse att bli av med dom.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Amazing-Grace
Från den period där det var som mest dödsfall, ja.
Jasså har du sett SCB nya rapport?
Citera
Medlem
defenseurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av persona.von.grata
Jag måste ha missförstått. Kan du förklara varför vi ska vara gruppimmuna (alltså smitta 60% av befolkningen) för version1 samtidigt som vi INTE ska vara gruppimmuna mot (alltså smitta 60% av befolkningen) för version 2? Det lirar inte.
Det är inte en käft som kan förklara det för dig, för ännu är det ingen som vet svaret på sådana frågor.
Fundera istället på vad det var som gjorde att smittspridningen dämpats i de hårdast drabbade landstingen.
Om du inte litar på att antalet fall anmälda till respektive smittskyddsläkare ger en sann bild, så kan du ju istället fundera på varför överdödligheten inte fortsätter att stiga:
Citera
2020-05-13, 17:46
Medlem
Kan inte idioten Tegnell sluta snacka siffror, det är människor det handlar om, inte siffror i ett statistik-experiment.

”Det är ganska små siffror, men det går uppåt lite grann”, säger Tegnell.
Menar han att ett lik hit eller dit spelar inte så stor roll ?

”Det är ganska få döda” är mer respektfullt , men det förstår han inte p.g.a brist på empati .
Citera
2020-05-13, 17:47
Medlem
Amazing-Graces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lallladin
Men går de neråt?

Är du trög?
Citera
2020-05-13, 17:48
Medlem
Citat: