2020-05-13, 16:52
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av nu-lugnar-du-dig
För min egen del är det inte aktuellt att sälja min bostad även om jag skulle tro på än värre krasch än Krüger-kraschen på 30-talet. Jag tar inte allt bök med försäljning + flytt till en dyr andrahandsbostad pga detta.

Mer rimligt om jag trodde på detta skulle i så fall vara att sälja alla aktier och t.o.m. blanka börsen. Det kan jag göra inom loppet av några minuter och sedan bara lugnt bo kvar och tjäna på den stora kraschen.

Handlar ju om vad du äger. Om du kunde sälja din våning på 100 kvm för 10msek i april för att sedan köpa tillbaka den (eller mostvarande) för 7msek i höst så är det en ganska bra affär eller hur? Kanske värt 10-15k extra för ett andrahandsboende under perioden?

Men har du så mycket cashflow att 3 msek lännar dig helt oberörd är det ju bara att gratulera förstås.
Citera
2020-05-13, 17:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Handlar ju om vad du äger. Om du kunde sälja din våning på 100 kvm för 10msek i april för att sedan köpa tillbaka den (eller mostvarande) för 7msek i höst så är det en ganska bra affär eller hur? Kanske värt 10-15k extra för ett andrahandsboende under perioden?

Men har du så mycket cashflow att 3 msek lännar dig helt oberörd är det ju bara att gratulera förstås.

Om jag skulle veta att vi skulle få en sådan nedgång på marknaden pga corona kommer säkert börsen reagera på motsvarande sätt och då tar jag mycket hellre den vinsten på börsen än på bomarknaden som sagt. Bara att sälja alla aktier och t.o.m. blanka och sedan bara bo kvar.
Citera
2020-05-13, 17:01
Medlem
Sleeptalkers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merrelito
Vilka analyser har du sett som pekar på 20% arbetslöshet? Kikar jag på KIs prognoser (släppt i april) är huvudcaset 11% och det mer pessimistiska 14% vid årsskiftet i år. Nu verkar mycket av detta vara färskvara och förändras fort..

Är det inte bara till att kika på den bistra verkligheten och det fan rakt i ansiktet Sverige istället för en massa jävla siffror som på skiner om något annat. För en gångs skull.

Rondellen i stan där jag bor som alltid var smockfull av bilar när jag slutade mitt jobb är bara halvfull av bilar om ens det nuförtiden. På fredagar är det nästan ödsligt patetiskt få bilar jämfört med innan. Kontorsråttorna har väl flytt fältet hem till sina bon - men ändå.

Vart fan är alla, tänker jag då?!

Och så här kan det väl ändå fan inte hålla på i längden. Alla kan inte få jobba hemifrån era lata kontors-as.

Det verkliga raset kommer när medelklassen inser att varken deras jobb eller bostäder är så ... ehum, prisvärda som de alltid trott.
Citera
2020-05-13, 17:06
Avslutad
Citat:
Om jag skulle veta att vi skulle få en sådan nedgång på marknaden pga corona kommer säkert börsen reagera på motsvarande sätt och då tar jag mycket hellre den vinsten på börsen än på bomarknaden som sagt. Bara att sälja alla aktier och t.o.m. blanka och sedan bara bo kvar.

Ok. Jag sätter inte likhetstecken mellan börsen och bostadsmarknaden. Om du då heller inte blankat börsen så tror du heller mao inte på ett bostadstapp. Vi får se vem som får rätt som sagt.

Varför inte göra bägge och därmed en double whammy?
Citera
2020-05-13, 17:09
Medlem
Citat:
Ok. Jag sätter inte likhetstecken mellan börsen och bostadsmarknaden. Om du då heller inte blankat börsen så tror du heller mao inte på ett bostadstapp. Vi får se vem som får rätt som sagt.

Varför inte göra bägge och därmed en double whammy?

Om det blir denna massarbetslöshet som krävs för att bomarknaden ska falla som en del tror, då kommer börsen garanterat rasa den också. Det är som sagt mycket mer praktiskt och enkelt att tjäna pengar på ett sådant ras genom att agera på börsen än att hålla på och flytta så valet skulle vara enkelt för mig om jag trodde på detta.

Och varför skulle jag göra både och? Då kan jag istället bara dubbla mina negativa positioner på börsen och bo kvar. Fortfarande enklare.
Citera
2020-05-13, 17:13
Medlem
Tarrous avatar
Får känslan att vissa i tråden ser på bostäder som ett värdepapper utan något egentligt underliggande värde, att priserna enbart är byggda på spekulation.
Att värdet på bostäder i attraktiva lägen likt Krügers imperium kan rasa som ett korthus över en natt.
Citera
2020-05-13, 17:14
Avslutad
Citat:
Om det blir denna massarbetslöshet som krävs för att bomarknaden ska falla som en del tror, då kommer börsen garanterat rasa den också. Det är som sagt mycket mer praktiskt och enkelt att tjäna pengar på ett sådant ras genom att agera på börsen än att hålla på och flytta så valet skulle vara enkelt för mig om jag trodde på detta.

Och varför skulle jag göra både och? Då kan jag istället bara dubbla mina negativa positioner på börsen och bo kvar. Fortfarande enklare.

På 3 mån har Sthlmsbörsen backat 19%. Antar att du då blankade för 3 månader sen.
Citera
2020-05-13, 17:15
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Tarrou
Får känslan att vissa i tråden ser på bostäder som ett värdepapper utan något egentligt underliggande värde, att priserna enbart är byggda på spekulation.
Att värdet på bostäder i attraktiva lägen likt Krügers imperium kan rasa som ett korthus över en natt.

70-90 kvm i Sthlms attraktiva innerstad sålda boatäder har backat -18% på 2 månader enligt Husmask. Så nog verkar det kunna hända, eller hur?
Citera
2020-05-13, 17:19
Medlem
Citat:
På 3 mån har Sthlmsbörsen backat 19%. Antar att du då blankade för 3 månader sen.

Citat:
70-90 kvm i Sthlms attraktiva innerstad sålda boatäder har backat -18% på 2 månader enligt Husmask. Så nog verkar det kunna hända, eller hur?

Under de 3 senaste veckorna har börsen stigit 18%, antar att du köpte?

Jag går för övrigt på valuguards siffror som är mer seriösa, vi får se vad de säger i nästa vecka.
Citera
2020-05-13, 17:40
Avslutad
Citat:
Under de 3 senaste veckorna har börsen stigit 18%, antar att du köpte?

Jag går för övrigt på valuguards siffror som är mer seriösa, vi får se vad de säger i nästa vecka.

Nej jag är inte aktiv på börsen.
Citera
2020-05-13, 17:43
Medlem
Tarrous avatar
Citat:

Vasastan 70-90 kvm. - Husmask skriver -29% men grafen visar samma kvm. priser nu som i februari.

Vilken läser du av?
Senast redigerad av Tarrou 2020-05-13 kl. 17:52.
Citera
2020-05-13, 17:52
Medlem
Citat:
Nej jag är inte aktiv på börsen.

Varför inte då, du kan tjäna så mycket att du inte behöver bry dig om bostadspriser när du är så bra på att förutsäga konsekvenserna av corona.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in