2020-05-13, 15:33
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av nu-lugnar-du-dig
Fel, det finns inget i min logik som säger att man inte tjänar om man säljer på topp och köper på botten. Däremot så har de flesta som försökt sig på detta genom årtiondena misslyckats kapitalt.

Mmm vi får se huruvida jag lyckas. Knappast något som pekar på motsatsen än.
Citera
2020-05-13, 15:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svenkolrot
Låt oss se hur det utvecklar sig.
Jag har sålt ett par bostadsrätter med bra vinst.
Sitter i en trevlig hyresrätt, med anständig hyra.
Jag har precis poppat en fiktiv skål med popcorn som jag ska äta medans jag följer utvecklingen.

Låt oss se hur det utvecklar sig har bubbelbabblarna sagt i över 10 år nu och du glömde svara på frågan om det kommer rasa under den nivån som gällde då. Vad tror du?

Citat:
Ursprungligen postat av Sleeptalker
Jesus Christ Superstar ... har ni inte ens fattat att det är en enorm världsvid pandemi därute i omvärlden?!

Gammal stenåldersstatistik över hur hus/lägenhetspriser fluktuerat i Stockholm är som dinosaurierna. Totalt förlegad.

Nya (pandemi-)tider nu, ser ni.

Det är bara köpa det för både säljare och köpare.

Det är klart vi har fattat att det är en pandemi och de flesta tror väl att den kommer påverka, inget konstigt med det. Sedan om det blir den kollaps som vissa tror på är en helt annan sak. I en börstråd skrev alla för några veckor sedan att börsen skulle kollapsa totalt, värre än 30-talet men istället blev det en kraftig rekyl uppåt till mångas stora förvåning, de kunde helt enkelt inte förstå detta.
Citera
2020-05-13, 15:44
Medlem
svenkolrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Raynewooney
Det vissa inte verkar förstå är att de (ni/vi) som har tjänat en bra hacka och nu sitter i en hyresrätt har fått ett värde som måste tas från något eller någon. Rimligen har således folk köpt för ett för högt värde.
Ja det är ju inte helt osannolikt.
Det blir ju lite fel när man tror att det bara kan gå uppåt.
Citera
2020-05-13, 15:45
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Det är klart vi har fattat att det är en pandemi och de flesta tror väl att den kommer påverka, inget konstigt med det. Sedan om det blir den kollaps som vissa tror på är en helt annan sak. I en börstråd skrev alla för några veckor sedan att börsen skulle kollapsa totalt, värre än 30-talet men istället blev det en kraftig rekyl uppåt till mångas stora förvåning, de kunde helt enkelt inte förstå detta.

Tillbaka till 2010:s priser vore inte ens extremt. Det var höga priser redan då egentligen. Det är bara att folk vant sig vid ännu högre priser. Problemet är när arbetslösheten börjar närma sig 20%. Då är inte den här prisnivån försvarbar.

Vi får se i höst hur det går....
Citera
2020-05-13, 15:47
Avslutad
Citat:
Jag har inte stött på någon som inte tror att priserna kan sjunka, detta är mest en fantasi från bubbelbabblarna.

-18% är en fantasi, fakta får vi nästa vecka när valuguard kommer.
Det skulle också krävas extremt mycket mer än så för att bubbelbabblarna ska få rätt, de har pratat om ett ras i årtionden och uppgångarna sedan dess har varit extremt mycket större.

-8% för alla lgh enligt husmask Sthlms innerstad. Stämmer väl med valueguard förutspådde inför sin nästa uppdatering.
Citera
2020-05-13, 15:53
Medlem
svenkolrots avatar
Citat:
Låt oss se hur det utvecklar sig har bubbelbabblarna sagt i över 10 år nu och du glömde svara på frågan om det kommer rasa under den nivån som gällde då. Vad tror du?

Har det ungefär dubblats på den tiden?
Jag tror att vi mycket väl kan få se halverade priser på en hel del objekt ja.
Det är ju mycket som spelar in på bostäders värde.
Ett bra hus i ett bra läge kommer att stå stark även i en kris, men en halvdan bostad i ett område som inte är helt hundra, men som tack vare låg ränta och få bostäder ändå fått ett högt pris, ja där har du en rejäl fallhöjd.
Finns ju många "fina" nybyggda kvarter som ligger granne med rena ghetton.
Folk kommer att bli mycket petigare och att buda över varandra för ett sunkigt renoveringsobjekt, kanske inte blir lika vanligt.
Hur tror du att det ser ut om säg 2år?
Citera
2020-05-13, 16:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
-8% för alla lgh enligt husmask Sthlms innerstad. Stämmer väl med valueguard förutspådde inför sin nästa uppdatering.

Jag går inte efter prognoser och gissningar utan ser på verkliga data och det får vi från valuguard i nästa vecka. Jag blir dock inte hypernervös av nedgångar eftersom jag har erfarenhet och vet att det går upp och ned, men mest och oftast upp.
Citera
2020-05-13, 16:00
Medlem
Sleeptalkers avatar
Citat:

Fattar givetvis att många lever på det fromma hoppet och tillfälliga (börs-)glädjeskutt på Stockholmsbörsen; och som bara hoppas hoppas att allting blir till normalt igen, men som den cyniker som jag ändå är så inser jag att coronan är lite touch too much för mänskligheten.

För den här (coronan) kommer att svida något så in i helvete och det för åratal framöver, folk. Så är det bara. På alla plan.

30-talets depression var mer en ekonomisk depression och ingen lock-down av nästan hela den civiliserade världen som coronan är just nu. Kom ihåg det när ni köper/säljer kåk nästa gång.
Citera
2020-05-13, 16:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sleeptalker
Fattar givetvis att många lever på det fromma hoppet och tillfälliga (börs-)glädjeskutt på Stockholmsbörsen; och som bara hoppas hoppas att allting blir till normalt igen, men som den cyniker som jag ändå är så inser jag att coronan är lite touch too much för mänskligheten.

För den här (coronan) kommer att svida något så in i helvete och det för åratal framöver, folk. Så är det bara. På alla plan.

30-talets depression var mer en ekonomisk depression och ingen lock-down av nästan hela den civiliserade världen som coronan är just nu. Kom ihåg det när ni köper/säljer kåk nästa gång.

Gå in och blanka börsen då, du kommer bli svinaktigt rik om du vet bättre än marknaden, tveka inte!
Citera
2020-05-13, 16:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Tillbaka till 2010:s priser vore inte ens extremt. Det var höga priser redan då egentligen. Det är bara att folk vant sig vid ännu högre priser. Problemet är när arbetslösheten börjar närma sig 20%. Då är inte den här prisnivån försvarbar.

Vi får se i höst hur det går....

Vilka analyser har du sett som pekar på 20% arbetslöshet? Kikar jag på KIs prognoser (släppt i april) är huvudcaset 11% och det mer pessimistiska 14% vid årsskiftet i år. Nu verkar mycket av detta vara färskvara och förändras fort..
Citera
2020-05-13, 16:32
Medlem
Tarrous avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Hur det ser ut på arbetsmarknaden kommer att vara mer centralt inför framtida prissättning av bostäder.

Arbetsmarknaden påverkar alltid värdet på bostäder!
Men kostnaden för nyproduktion, urbanisering, att människor gärna äger sitt boende samt klassikern läge, läge & läge kommer inte bara försvinna - även om det kan bli lugnare en tid.
Citera
2020-05-13, 16:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tarrou
Arbetsmarknaden påverkar alltid värdet på bostäder!
Men kostnaden för nyproduktion, urbanisering, att människor gärna äger sitt boende samt klassikern läge, läge & läge kommer inte bara försvinna - även om det kan bli lugnare en tid.

För min egen del är det inte aktuellt att sälja min bostad även om jag skulle tro på än värre krasch än Krüger-kraschen på 30-talet. Jag tar inte allt bök med försäljning + flytt till en dyr andrahandsbostad pga detta.

Mer rimligt om jag trodde på detta skulle i så fall vara att sälja alla aktier och t.o.m. blanka börsen. Det kan jag göra inom loppet av några minuter och sedan bara lugnt bo kvar och tjäna på den stora kraschen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in