2020-05-13, 14:09
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Merrelito
Ok så du hävdar att ett fall på ca 40% inte vore *omöjligt*. Vi lär knappast se den typen av fall och jag vet inte vad som skulle motivera det i över huvudtaget. En rimligare gissning är snarare en botten som ligger 10-15% under februari-toppen. Om det ens faller så mkt.

Sthlms innerstad ligger enligt husmask -8% mellan mars och 10 maj. Vissa swgment, tex 70-90kvm, så mycket som -18%. I mitt område säljs nu knappt en lgh som inte är unik. Utbudet har minskat KRAFTIGT sedan i mars. Folk vågar inte ens försöka sälja i många fall.

Att -10% skulle vara botten givet detta känns mkt osannolikt.
Citera
2020-05-13, 14:12
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av nu-lugnar-du-dig
Helt sant och det är väl därför bubbelbabblarna haft så fel i årtionden, de har i årtionden velat köpa till betydligt lägre pris än vad som gällt vid varje tidpunkt och därför inbillat sig själva att det ska rasa.

Jag har sålt min våning i april till rekordpris. I höst kliver jag eventuellt in på marknaden igen. Enligt din logik kommer jag inte gagnas av detta. Vi får se i höst vem som hade rätt. i segmenten jag kollar i Stlms innerstad är det -15% sedan i mars enligt husmask. Stämmer väl med de observationer jag gör.
Citera
2020-05-13, 14:27
Medlem
Sleeptalkers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tarrou
Jag påpekar att båda skolorna kräver mer än bara intelligens vilket är anledningen till att vissa inte platsar - trots perfekta betyg.

Och Handels är inte en lumpen skola ur något perspektiv, även om Harvard & Co. är top notch.

Ja, ja, ja lugn och fin nu din högervridna jävel. Vi inser (självklart inte) att du är Guds gåva till den rena mänskligheten med din Rolex-klocka (?!) och din enorma intelligens och allt och skolor och hela rubbet.

Och självklart och givetvis hade du fixat allt som en annan jävla Clint Eastwood om du (och dina högergelikar) fick bestämma över Sverige även i sådana här ytterst mörka corona-tider för ni har ju inget ego-tänk överhuvudtaget nä, nä, nä.

Men tji, fick ni.

För Stockholms-stekarnas, som kör med sina bakåtkammade fläskkotlett frisyrer, tid är över. För alltid förhoppningsvis.

Nästan det enda bra med covid-19, nu när man tänker efter.

Glöm nu inte att vrida upp Rolexen ... trots att din tid är över.

Here's a song for ya (Black Sabbath -73 "Megalomania" ... som handlar om storhetsvansinne):

https://www.youtube.com/watch?v=Jfox9Gt0Ulw
Citera
2020-05-13, 14:28
Medlem
Citat:
Lägenheter i Stockholms län har i snitt fallit så mycket. Villor är en annan femma priserna på dessa har inte rört sig så pass mkt att det just nu går att säga det ena eller det andra..

Tittar vi tillbaka lite så är det lägenheter som ökat mest under de senaste åren om man går tillbaka 10-20år i tiden.
En del av det är ju det faktum att lägenhetens "pris" är ju enbart en del av kostnaden lånebilden. I en högbelånad brf så är ju ägarens belåning en del av den tatala belåningen på lägenheten. Därav bör priset fluktureramer då den underliggande belåningen ligger konstant.
En liten anekdot från verkligheten utanför stockholm, när jag köpte min första villa 1992 för 450 K så sålde jag min br för 5 K för ett år sen såldes en liknande br för 500 Kmedans en villa i motsvarande läge såldes för knapp 2 miljoner.
Br hade gått upp 100 ggr medans villan 4.
Citera
2020-05-13, 14:36
Medlem
Sleeptalkers avatar
Och just det:

Både villa och bostadsrätt priser i Sverige kommer att gå så käpprätt åt helvete så att det finns inte i och med corona-helvetet som drabbat hela världen.

För Sverige är ingen fredad zon som kör sitt ekonomiska egna race.

Det behöver man inte vara en cynisk medlem av Black Sabbath för att fatta ... eller en ens student på Handels.
Citera
2020-05-13, 14:37
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ok så du hävdar att ett fall på ca 40% inte vore *omöjligt*. Vi lär knappast se den typen av fall och jag vet inte vad som skulle motivera det i över huvudtaget. En rimligare gissning är snarare en botten som ligger 10-15% under februari-toppen. Om det ens faller så mkt.
Omvänt, vad är det som motiverar dagens priser vs priserna för 10 år sedan när de ekonomiska förutsättningarna är betydligt sämre idag och kommer att bli ännu sämre?
Citera
2020-05-13, 14:38
Medlem
Tarrous avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sleeptalker
Ja, ja, ja lugn och fin nu din högervridna jävel.

Glöm nu inte att vrida upp Rolexen ... trots att din tid är över.

Typiskt Flashback - antingen är man ett sossesvin eller högervriden jävel - gör det dig till den som föll mellan stolarna?

Det är Omega Speedmastern jag måste vrida upp varje gång, Rolex är som Duracell... keep going and going and going
Citera
2020-05-13, 14:42
Medlem
Tarrous avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Omvänt, vad är det som motiverar dagens priser vs priserna för 10 år sedan när de ekonomiska förutsättningarna är betydligt sämre idag och kommer att bli ännu sämre?

Befolkningstillväxt, urbanisering och att människor faktiskt bor i sina bostäder - Sverige är inte som vissa länder där objekten köps som en investering (och för uthyrning).
Citera
2020-05-13, 14:50
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Befolkningstillväxt, urbanisering och att människor faktiskt bor i sina bostäder - Sverige är inte som vissa länder där objekten köps som en investering (och för uthyrning).

Haha jo tjena. Folk måste kunna betala för bostäderna också. Att befolkningen växer betyder inte per automatik att folk kan efterfråga bostäder.

Spekulation förekommer även i vårt land, även om det inte är på samma nivå som för 5-6 år sedan då många bokade snordyra nyproduktioner i hopp om att de skulle fortsätta att stiga i värde.
Citera
2020-05-13, 14:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Sthlms innerstad ligger enligt husmask -8% mellan mars och 10 maj. Vissa swgment, tex 70-90kvm, så mycket som -18%. I mitt område säljs nu knappt en lgh som inte är unik. Utbudet har minskat KRAFTIGT sedan i mars. Folk vågar inte ens försöka sälja i många fall.

Att -10% skulle vara botten givet detta känns mkt osannolikt.

Det var då ett cherry-pickat segment som dessutom steg kraftigt mellan september 2019 och februari 2020. Nu är vi tillbaka på 2019 års nivåer där. Knappast en katastrof.
Citera
2020-05-13, 14:56
Medlem
Tarrous avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Haha jo tjena. Folk måste kunna betala för bostäderna också. Att befolkningen växer betyder inte per automatik att folk kan efterfråga bostäder.

Spekulation förekommer även i vårt land, även om det inte är på samma nivå som för 5-6 år sedan då många bokade snordyra nyproduktioner i hopp om att de skulle fortsätta att stiga i värde.

Så är det. Det är därför vissa hamnar ute i spenaten i någon förort...

Spekulation i nyproduktion pågick faktiskt fram till prisreduktionerna för något år sedan, då den slutade tvärt, men gällde främst inte de snordyra lägenheterna. Vet du ingenting?
Citera
2020-05-13, 15:03
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Så är det. Det är därför vissa hamnar ute i spenaten i någon förort...

Spekulation i nyproduktion pågick faktiskt fram till prisreduktionerna för något år sedan, då den slutade tvärt, men gällde främst inte de snordyra lägenheterna. Vet du ingenting?

Jo man kunde tjäna stora pengar på att boka nyproduktioner. Det vet jag själv, då jag själv lyckades köpa en riktigt billigt, men sen spårade spekulationen ur och många blev "tjocka" på för dyra lägenheter. Helt otroligt att man ficka boka fler bostäder än man hade råd att finansiera egentligen en period där...

Men befolkningstillväxt, dvs invandring och nyfödda betyder inte att folk kan efterfråga ägt boende. Det är helt enkelt ett dåligt argument för att priserna ska stiga. Hur det ser ut på arbetsmarknaden kommer att vara mer centralt inför framtida prissättning av bostäder.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in