Citat:
Ursprungligen postat av
bradgardsindianen
Det behöver inte specifikt vara JS, för min del behöver det inte finnas en specifik historik om våldsamheter sedan tidigare med LWs mördare. Det kanske kan räcka med att det finns anledning att en farhåga att ens hälften av liknande "tjafs" som pågått mellan SD och LW ska börja?
Återigen, för mig framstår såväl SD som LW som knäppa, rubbade, manipulativa. När LW anmälde ofredandet så hade hon ju inte ens på något sätt avvisat SD eller gjort klart för honom att hon inte uppskattade vissa saker. Men fantiserade att en skickad bild på Kilimanjaro innebar en gemensam framtid och bortratad HD. Hon talade nedsättande om HD och bla bla och summan av kardemumman när hon tillfrågas i förhöret om vad hon är rädd ska hända: Jo, det är förtal och sådant, hon är pastor och pastorn ligger inte med gifta grannen. Trots att hon själv tillstår att hon inför SD sagt att hon eventuellt skulle berätta för HD om deras förhållande!?!?. Det är ju typ 11 poäng av 10 möjliga på crazyskalan. Hon vill pressa den gifta pojkvännen med atthota med att "vara ärlig" till dennes fru, som hon en gång vigt med sängkamraten. Men hon vill inte att det ska komma ut att pastorn knullar den gifta grannen!?!?
Det här skulle i annat sammanhang kunna vara komiskt, men här är det mer obehagligt. Inte bara för att LW nu blev mördad, utan för att hon verkar se det som ett svårt smolk i bägaren att HD faktiskt blev bättre. Jag skulle inte utesluta att LW faktiskt var såpass manipulativ att hon snarare hade hopp om att HD skulle falla tillbaka i djup depression igen snarare än att vara rakryggad och berätta någon jäkla sanning. Att hon uttrycker sig med dessutom i tredje person ser ju ut att indikera att hon inte fullt var hemma i "här och nu" själv.
LWs omdöme var som sagt dubbelbottnat. Å ena sidan, å andra sidan. Hon resonerade klarsynt i perioder, andra gånger blev hon hög på maktfullkomlighet. Ytterligare tillfällen såg hon sin egen delaktighet, andra ggr upplevde hon sig som ett offer för manipulation, en manipulation hon menade sig genomskåda. Men ändå valde att acceptera till och från.
Ibland ansåg hon Hanna vara ett offer, andra gånger föraktade hon densamma. Pendlingarna var pågående och flytande. Ibland agerade hon underlägsen och lydig, sedan blev det dags för uppror och hämnd. Hon var obestämd och tvehågsen och framförallt självdestruktiv.
Jag tror att LWs promiskuösa beteende främst bottnade i att det var hennes sätt att söka SDs uppmärksamhet och framkalla hans intresse och svartsjuka. Försöket att framstå som åtråvärd misslyckanden dock när SD i loggar från 2015 deklarerar att han inte vill något seriöst med henne längre.
Dock accepterade inte LW att han backade ur och "övergav" och svek henne. Inte ens skilsmässan mellan Davidssons gjorde att de blev ett seriöst par, istället ville S återförenas med och återerövra H. Där någonstans började L hata och förakta S i utblommad form. Det ändrade hennes liv, tror jag.