2020-05-13, 12:46
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Det blir allt tydligare att Sverige ligger mycket dåligt till. När flera länder inom EU kommer att kunna öppna upp för turism inom kort kommer Sverige snällt att få avstå.

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/uppgifter-lander-i-europa-kan-oppna-for-turism

Sverige är öppet för att ta emot turister ifrån hela EU. Däremot lär det bli svårt för oss att turista utomlands, med undantag av Island ifrån den 15:de maj, respektive 15 juni som är slutdatum(?), för UD:s UD:s avrådan ifrån alla icke nödvändiga utlandsresor.
Citera
2020-05-13, 12:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Det blir allt tydligare att Sverige ligger mycket dåligt till. När flera länder inom EU kommer att kunna öppna upp för turism inom kort kommer Sverige snällt att få avstå.

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/uppgifter-lander-i-europa-kan-oppna-for-turism
Om man planerar en resa till Grekland i sommar så har man inte fattat någonting.
Citera
2020-05-13, 12:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kkkrim
Ni ska vara väldigt försiktiga med att tillskriva den ekonomiska nedgången till c19.

Antingen har vi en stabil och fungerande ekonomisk modell och då tar den inte skada av att sättas på paus tills detta dragit över, snarae att den bygger energi att verkligen explodera så snart tillfälle ges och världen öppnar på nytt.

.
Stabila och fungerande ekonomier bygger på att hjulen snurrar konstant globalt, gör dom inte det så kan det gå riktigt illa speciellt för ett exportland som Sverige.
Citera
Medlem
Wajis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Vågar mig inte på närmare än 100-150st
Dom skulle väl göra en körning igår mot dödsregistret. Brukar inte bli några kul siffror då..

Om det skulle vara upp emo 150 så tror jag dom sprider ut dom och redovisar inte alla. Med tanke på att man flaggar för eftersläpningar så väljer det säkert hur många de ska stå. Du vet kurvorna är ju viktiga
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gefundenes F
Vad ska man göra med all sin tid isolerad och sparkad från FHM när jag inte vill ansluta mig till flocken.
Haha, nej det har du iofs rätt i. Jag har själv lagt ner alldeles för mycket tid i denna tråd (även om bara 1/5 av din tid ) , men det är ju beroendeframkallande. Men lyfter man blicken så är det ändå jävligt sjukt hur manmånga år av meningslös tankeverksamhet och skrivande som lagts i denna tråd. Till vilken nytta? Inte direkt så att varken opinion eller politiker eller för den delen resten av världen bryr sig om vad vi (någon promilles promile av Sveriges befolkning) tjafsar om här.
Citera
2020-05-13, 12:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kkkrim
Är den ekonomiska modellen så stark att den utan c19 rullat på i oövrskådlig framtid?

Om så, varför kommer den då pga. c19 inte explodera när världen återigen öppnar igen?
Makroekonomi funkar inte riktigt så tyvärr...
Citera
2020-05-13, 12:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
3300 döda är såklart katastrofalt. Och de svenska dödstalen tickar på, om än långsamt. 5000 döda är absolut inte orimligt.

Immuniteten har vi överhuvudtaget dålig koll på. Vi vet inte hur länge den sitter och hur lång tid det tar att tröska igenom svenskarna.

Jag gissar att vi dragit på oss ett lårslångt ångt arbete, som får en månads nationell karantän att verka ganska enkel och uthärdlig.

Men vad kan man begära, med denna ledning ... nyss trodde FHM att corona inte kunde komma ner från Alperna och att ta hem 15 svenskar från Kina, det var peanuts ... Karantän är för nollor.

Och nu är vi här, i en politisk gröt utan dess like, medan svenskar dör som flugor ...

Hur har du det i coronavården?

Ja, det kan nog bli mer jobb i slutändan och taskigare ekonomi än de som valde milda mitigerande metoder.

Stenhård lockdown i panik funkade väl sådär.

Men FHM hade kunnat göra väldigt mycket mer.
Citera
2020-05-13, 12:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Det är olagligt att slå folk men inte olagligt att bryta avståndsrekommendationer, så jag hoppas purjodamen blir polisanmäld och portad från butiken. Vilket sätt!

Frågan är: vad vägde purjon?

Kan matvaran klassas som vapen?

Det är kaos. Troligen får vi se flera purjoincidenter. Tyska undersökningar visar att kvinnor från Estland toppar statistiken.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neverever31
Visst kan det var så, men jag tror mera på min hypotes, d v s att mörkertalet är väldigt stort. Funkar HIV-mediciner riktigt bra mot covid utgår jag från att man gett det även i hårt drabbade länder i t ex Europa och i Sverige.
Nu har man ju börjat hitta lite olika cocktails mot covid och utvecklingen i behandlingen går ju framåt hela tiden i en rasande fart.

Ja du måste ju tro på din egen hypotes
Citera
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iakttagaren-2019
Citat:
Ursprungligen postat av pejpen
Jag håller med dig. Nationellt så kommer vi vara mycket mer förberedda inför en kommande pandemi. Är det en mer dödlig sjukdom än Covid-19, så behöver en global hantering kicka in snabbt efter det att man upptäckt den. Skräcken är en smitta med liknande symptombild som Covid-19 men med SARS dödlighet. Skulle inte vara kul.

Precis. Och EU är mer splittrade än någonsin. Alla tänker på sitt egna.

EU länderna har för mycket aparta intressen. Ett flertal länder är med bara för att få transferringar från andra länder men mer utvecklad industri. När alla drabbas av pandemin vem ska hjälpa vem. Är det tänkt att samtliga äldre över 70 ska dö så vi kan skicka våra skyddskläder och respiratorer till Italien, Spanien och Frankrike??

EU borde delas upp i EU -öst, EU-syd och EU-nord vi är mer lika varandra har samma intressen kan betydligt tajtare unioner. Man kan behålla tullunioner och och standardiserings regler etc. Men inte öppna gränser.
Citera
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Sverige är väl öppet för turism men oavsett om vi har några turistkorridorer eller ej så är folk inte så jävla dumma att de skulle åka ut och resa utomlands i sommar.

Och detta är givetvis strålande nyheter. Sverige är fantastiskt.
Om du vore dansk eller tysk ( med flera) hade du nog resonerat annorlunda eftersom de har andra förutsättningar. Deras strategi har varit, och är, annorlunda varför de nu kan se ljusare på den närmaste tiden.

”Tyskland kommer att öppna gränsen för Österrike, Schweiz, Danmark och Frankrike i mitten av maj och efterfrågar fritt resande inom EU från 15 juni.

Däremot anser man att det är för tidigt att öppna gränsen mot Italien.

Landets inrikesminister säger också att delstaterna bör lyfta karantänsreglerna för EU-medborgare.”
Senast redigerad av KnackeredVonAnka 2020-05-13 kl. 12:55.
Citera
2020-05-13, 12:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gefundenes F
Så du tycker vi ska låta alla äldre dö för att rädda barnen i Bangladesh, Brasilien, Kongo-Kinshasa, Etiopien, Indien, Indonesien, Nigeria, Pakistan, Uganda och Tanzania?

På vilket sätt räddas dom om min mormor dör 10 år i förtid? Vad gör du ni för att dessa barn ska överleva?
Orkar på riktigt inte förklara de sambanden som gör att barn kan räddas om din mormor dör 10 år i förtid. Dessutom kommer du troligen varken förstå eller hålla med mig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in