2020-05-13, 10:33
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av madchance
Det är viktigt att svenska barn får reda på vilka risker de utsattes för när SARS-CoV-2 härjade år 2020. Detta får de aldrig glömma så länge de lever.
Ja, och alla som hade barnsjukdomar innan man började vaccinera måste också skrämmas upp med vilka sällsynta risker man utsattes för som barn! Tänk att man lät barn få mässling ändå in på 70-talet trots att det kunde leda till hjärnhinneinflammation!!! Man borde genast ha stängt ner hela samhället för att skydda de små liven, och alla 50+ borde genast strömma ut på gator och torg med ilskna demonstrationsplakat och kräva upprättelse och kompensation och ansvarigas omedelbara avgång!!!

Grejen är förstås att på den tiden var folk inte så hyperängsliga och överbeskyddande som nu. Jag vet då inte vad som är värst.
Senast redigerad av outoftheblue 2020-05-13 kl. 10:36.
Citera
2020-05-13, 10:35
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Det kan vara så att corona stör immunförsvaret, så att man blir följdsjuk, efter själva viruset.
En kompis var hemma i nästan 2 månader, och när hen repade sig från coronasjukdomen, blev hen drabbad av nya sjukdomar. Enligt kompisen är immunförsvaret helt sabbat.
Dock inget unikt för detta virus, man kan bli sjuk på nytt även efter influensa eller kraftig förkylning.
Citera
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Om FHM läser här så ska jag nu ge er något att tänka på.

https://www.friatider.se/hart-drabbade-spanien-avfardar-helt-flockimmunitet

Flockvägen fungerar inte. Lyssna på spanjorerna, lyssna på WHO.

https://www.friatider.se/whos-stenharda-attack-mot-sverige-manniskor-ar-inte-flockar-och-aldre-ska-inte-offras

https://www.friatider.se/studie-flockimmunitet-ar-en-fantasi

https://www.friatider.se/fhms-studie-klar-farre-1-av-100-svenskar-smittade

Ge upp flockvägen nu. Innan ännu fler har dött i onödan. Ni valde fel väg. Inse det.

Fast varför ska någon lyssna på dig om din enda källa är den högerextrema och framförallt extremt vinklade publikationen Fria tider?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jerka11
Jag menade givet vart vi är globalt idag med covid. Håller med, vi har nog väldigt mycket att lära från denna kris ur många perspektiv. Med för att vara mer motståndskraftiga nästa gång krävs troligen ett globalt samarbete, samordning, gemensam syn etc etc. Det tror jag är en väldig svår utmaning att lyckas få till tyvärr. Hållet du med?

Jag håller med. Det är en sinnessjukt stor utmaning, bla för att djurhållningen måste vara i fokus. Att behandla djur väl handlar inte bara om etik. Kollapsad djurhållning (som i Kina) är livsfarligt på global nivå. Att få alla världens länder att sluta gegga runt som Kineserna, att få bort virusfabrikerna (äckliga slakterier och marknader osv) på jorden, hur lätt är det? Mördarvirus kommer att återkomma, så länge vi har sådana ställen som wetmarkets osv. Och HIV kom troligen från tillagat apkött osv.
Citera
2020-05-13, 10:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kazangas
Dock inget unikt för detta virus, man kan blir sjuk på nytt även av en influensa eller kraftig förkylning.

Nej nej men nu var det väl corona vi pratade om.

Förkylning och influensa brukar fö inte totalsänka en kärnfrisk 43-åring i 2 månader. ...
Citera
2020-05-13, 10:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
Ansiktsskydd och andningsskydd är två helt olika saker.
Du får väl fråga Finnair om bakgrunden bakom beslutet, om det ens är en arbetsmiljöfråga, istället för att dilla om långtradarchaufförers vila.

Citat.I sommar ska alla som flyger Finnair använda ansiktsskydd, eller munskydd som det också kallas. Även en del av personalen vid Finavia ska använda sådana här skydd. Bild: Lehtikuva

Citeret herfra.
https://svenska.yle.fi/artikel/2020/05/12/finnair-kraver-att-alla-passagerare-anvander-ansiktsskydd-ocksa-flygplatspersonal

Mundskydd opfatter jeg som en eller anden afdækning af munden som ikke er en pleksiglasskærm, men det er måske en fejlopfattelse?

Det er vel ikke Finnair der definerer hvornår og af hvad arbejdsforholdene for kabinepersonalet er et arbejdsmiljøanliggende - det er vel den myndighed som observerer arbejdsmiljøet i Finland.

Men bortset fra det så er arbejdsmiljø og mulige skader på folks lunger som følge af langvarig brug af ansigtsmasker et spørgsmål som der må tages stilling til.

Det er vel blandt andet denne problemstilling som gør at myndigheder ikke bare anbefaler brug af ansigtsmasker hele tiden ved ophold i det offentlige rum - men ingen myndigheder har vel indtil nu været ærlige og fortalt at der kan være sundhedsmæssige aspekter forbundet med konstant brug af ansigtsmasker.

Det ville gavne forståelsen for og accepten af brug af ansigtsmasker hvis man var ærlige om de forholdsregler som må tages ved brug af ansigtsmasker.
Citera
2020-05-13, 10:40
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Ja, och alla som hade barnsjukdomar innan man började vaccinera måste också skrämmas upp med vilka sällsynta risker man utsattes för som barn! Tänk att man lät barn få mässling ändå in på 70-talet trots att det kunde leda till hjärnhinneinflammation!!! Man borde genast ha stängt ner hela samhället för att skydda de små liven, och alla 50+ borde genast strömma ut på gator och torg med ilskna demonstrationsplakat och kräva upprättelse och kompensation och ansvarigas omedelbara avgång!!!

Grejen är förstås att på den tiden var folk inte så hyperängsliga och överbeskyddande som nu. Jag vet då inte vad som är värst.

Detta är en naturlig utveckling i ett samhälle som är vant vid att kräva riskminimering. Till slut kan man inte längre avgöra vilka risker är acceptabla/naturliga. Man kommer att göra allt för att verkligen eliminera risken, kosta vad det kosta vill.

Och sen när något trots detta går snett, då ska ansvar krävas och huvuden rulla.
Sunt? Nej.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Africanized
Det är den andra sidan av myntet i Indien men hade dom haft massdöd hade det nog kommit ut.
Tänk på Iran till exempel.

vi VET att dom behandlar sjukhusfallen direkt med HIV mediciner och att några Indier var tidigt ute att säga att det satts in HIV i detta virus från labbet i Wuhan, bioengineered.

Dom kanske helt enkelt haft en jävla tur att pricka rätt och dom tillverkar dessutom HIV medicin för världen som dom nu stoppar för export och använder inom landet.

Trist för alla Aidssjuka men jag hade också gjort så om jag satt på en kur.

Visst kan det var så, men jag tror mera på min hypotes, d v s att mörkertalet är väldigt stort. Funkar HIV-mediciner riktigt bra mot covid utgår jag från att man gett det även i hårt drabbade länder i t ex Europa och i Sverige.
Nu har man ju börjat hitta lite olika cocktails mot covid och utvecklingen i behandlingen går ju framåt hela tiden i en rasande fart.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Förmodad covid-19, inte bekräftade! Nog har jag även tidigare, långt innan pandemin, träffat och hört talas om personer som varit långvarigt krassliga i en förkylning eller liknande som aldrig gått ur kroppen. Risken finns att allt skylls på förmodad corona dessa dagar som om plötsligt inga andra virus existerade. Så vad vet man.

Har personligen aldrig hört talas om någon i min närhet, eller bekantas bekanta, som varit sjuka i över 50 dagar på detta sätt (som beskrivs av personer i media). Det var väl detta jag reagerade på. I och försig hade min mamma en krasslig vår en gång, men hon har både astma, är doftallergiker och har en historia av nedsatt immunförsvar och allvarliga tillstånd.

Men det kan ju vara andra virus såklart de bär på. Men då är det extremt många som är "långtidsjuka" i Sverige samtidigt, är det verkligen vanligt att det är så här? Tyckte bara det lät som extremt många. Men undersökningen kan ju också ha sina brister.
Citera
2020-05-13, 10:41
Medlem
kazangass avatar
Citat:

Förkylning och influensa brukar fö inte totalsänka en kärnfrisk 43-åring i 2 månader. ...
Nej, men hon är inte totalsänkt längre. Hon ska söka vård för de symptom hon har nu.
Citera
2020-05-13, 10:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
https://www.sydkusten.es/sk/11/a/28906/spanien-langt-fran-flockimmunitet/

...och det här var ju också mörkt. Mindre än 15 procent av människorna i Spanien, som drabbats så hårt, har visat sig ha antikroppar. Trots alla sjuka och döda är de alltså LÅNGT ifrån flockimmunitet fortfarande.
Det är ju nedslående för Spanien, men man ska nog vara försiktig att dra paralleller med Sverige.

I Spanien så hade de en väldigt explosiv spridning, utan någon som helst kontroll av smittvägar över generationer. Spaniens sjukvård har varit enormt överbelastad.

Sen måste man sätta det i relation. I Sverige dör 3,000 en svår influensasäsong. Omräknat till Spaniens befolkning motsvarar det 14,000 döda.

Om COVID-19 beräknas ta 10,000 liv i Sverige så motsvarar det 47,000 i Spanien. Lägg därtill att de har sämre förutsättningar att isolera generationer, och de har sannolikt haft ”onödigt hög” dödlighet under den akuta fasen, p.g.a. att vården inte fått tid att hantera varken COVID-19 eller det normala vårdbehovet.

Den bistra sanningen är att Spanien är ganska långt ifrån det förväntade dödstalet i den här katastrofen, och det är ett stort land med en stor befolkning. För att sätta dödssiffran i relation, i Spanien dör 21,000 av lungcancer på ett år.
Citera
2020-05-13, 10:42
Medlem
Maxteds avatar
Citat:

Det brukar inte Corona göra heller, to be fair.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in