2020-05-13, 09:21
Medlem
crisscrosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lallladin
Hahahaha Jasså? Dödsfall skulle minska men de har de ej gjort.din pajas sida är ej tillförlitlig med alla eftersläpningar som FHM har.
Det är ju faktiskt den enda som matematiskt försöker räkna ut detta med eftesrläpningen. All data finns där och den är faktiskt mycket bättre än dina pajastankar.
Citera
2020-05-13, 09:21
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Varför då? Sjukdomsförlopp är helt skilda. Dödsorsaken i de flesta fall likaså. Som att jämföra äpplen och päron.
Båda (influensa och corona) är smittsamma luftvägsinfektioner som sprids främst genom droppsmitta. Dessutom är symptomen tillräckligt lika för att kräva labtest för att säkerställa vilket virus man drabbats av.

Kalla det äpplen och päron om du vill, men tänk på att äpplena ser ut som päron och päronen som äpplen.
Citera
2020-05-13, 09:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crisscross
Det är ju faktiskt den enda som matematiskt försöker räkna ut detta med eftesrläpningen. All data finns där och den är faktiskt mycket bättre än dina pajastankar.
Haha du har inget liv. Hur gick de med att iva toppen var nådd 28 mars?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wint3riscoming
Man funderar på att man istället kommer att göra antikroppstest istället. Det låter som en klokare ide än ett test som är 72 timmar gammalt. Mycket kan hända på 72 timmar.

Enligt Greklands förslag ska båda tester accepteras.

Before travelling to a destination MS. - At an initial stage, a common understanding should ideally be reached at EU level forpre-travel preparations, including the requirement of a valid PCR or antibody test atmost 72 hours before travel. More generally, testing capacities and procedures shouldbe further enhanced in all MS with the support of EU funding.

https://www.ekathimerini.com/resources/article-files/tourism---greece.pdf
Citera
Medlem
Merwinnas avatar
https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/fler-ska-fa-fasta-jobbefter-aldrevardssatsningen/

Det här var en positiv nyhet i alla fall. Det ska bli fler fasta tjänster och ett utbildningslyft för personalen i äldrevården. Synd bara att det måste hända något sådant här först, innan något görs. Det har av en massa skäl inte varit lämpligt att ha så många olika människor springande på äldreboendena. Tänk en gammal, förvirrad människa, som hela tiden ska ha hjälp av nya, främmande människor med det mest intima, som matning, toalettbesök och intimhygien!

Hoppas de gör något åt hemtjänsten också...
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cucciola
New York är en tätbebodd stad med 8,2 miljoner invånare och du kan inte jämföra detta med ett land som Sverige med stora delar som är glesbebyggda. Stockholm, Göteborg och några större städer till har sin värsta smittspridning just nu och några veckor framåt, därefter kommer smittan att gå långsammare och långsammare fram. Om vi under den värsta perioden kommer upp i sådär 4500 döda och smittan sedan går långsammare så kan jag inte se att vi skulle få över 20 000 döda innan året är slut? Inte ens med en andra våg.

Du blandar ihop olika saker. Hur snabbt spridningen går till påverkar marginellt hur många som ska vara smittade för att uppnå flockimmunitet, det är det vi pratar om här (maxtalet). Med R0 på 2,5 behöver 60 procent bli smittade, med R0 på 4 75 procent. New York är långt ifrån dessa nivåer. Med 25000 döda har New York bara 20-30 procent som haft viruset, ingen hävdar att du kan uppnå flockimmunitet med så låg andel. Om Sverige "bara" får 4500 så är man väldigt långt ifrån flockimmunitet. Jag hoppas verkligen det blir den nivån, men om vi fortsätter ha den här lättsinniga inställningen till våren riskerar det bli en andra våg. Under 10000 döda i Sverige kan inte uppnås genom att få flockimmunitet. Belgien har över 8000 döda, och bara 6 procent som blivit smittade. Men även ett R-tal på 1,3 på landsbygden ger en 130-faldig ökning av antalet fall på 100 dagar. Man måste antingen hålla R-talet under 1 eller utrota viruset.

Citat:
Att masstesta med osäkra tester i början av en pandemi låter väldigt oekonomiskt. Nu har man bättre tester, bättre kunskap om viruset och nu testar man mer. Logiskt.
Varför testade man överhuvudtaget i början då? Det var väl rätt så träffsäkra ändå i februari. Sydkorea lyckades parera smittan i februari genom masstestning, även om testerna inte alltid var så bra. Huvudargumentet var att Sverige inte hade resurser. Men varför anlitade man inte ett företag då, kanske från utlandet? Hur kan Venezuela ha råd med per testning per invånare? Andra rika länder testar mycket mer. Det är just den här byråkratiska inställningen som gör att det känns osäkert att bo i Sverige. Det går inte att lita på att svensk sjukvårdsledning och politiker vill ta hand om sitt folk (och den del av folket som drabbats hårdast är just etniska minoriteter och ekonomiskt utsatta, stockholms alpresande medel- och överklass lyckades skydda sig betydligt bättre, så var det med den mest anti-rasistiska arbetarregeringen i världen, men vi har i alla fall en massa kurser i kritisk rasteori).
Citera
2020-05-13, 09:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Intressant att du just nu jobbar i ”stormens öga”. Hur menar du med att ni kan riskera ”permanenta skador”?

Jag vet inte om man kan få det och det är osäkerheten jag vill lyfta fram.

Coronaviruset påverkar olika människor olika och det är ett nytt virus.

Försiktighet är A och O. Bara för att regeringen och mina chefer är cyniska behöver inte jag vara det. Jag prioriterar självklart min egen hälsa. Jag vet inte hur just jag påverkas av att jobba i de här osunda virusfyllda miljöerna. Det kanske finns långtidseffekter som jag märker först i höst.

Och om det visar sig att vårdanställda skadats pga coronavården, kommer landstingen inte att ta något ansvar för det överhuvudtaget. Då står man ensam.
Citera
2020-05-13, 09:24
Medlem
Kritisk artikel om Sveriges agerande samt intressant översikt om utvecklingen i Tyskland.

Bara två bundesländer har en stigande trend. Därmed betydligt fler som uppvisar en oförändrad respektive sjunkande - trots att man lättat på restriktionerna.

Intressant också att dödstalen är så låga i de norra delarna. T.ex. 223 i Hamburg med 1,8 miljoner invånare eller 125 i Schleswig-Holstein med 2,9 miljoner. Eller Berlin med "bara" 170 döda på en befolkning av 3,7 miljoner. Varav många säkert är trångbodda.

https://www.sueddeutsche.de/politik/schweden-coronavirus-1.4904015
Citera
2020-05-13, 09:24
Medlem
santos_devilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Honeyfly
öppna upp Sverige? vad ska öppnas?

Du har kanske bara följt smittan och inte samhället i stort?

Massarbetslöshet, tusentals konkurser, ekonomi i fall, ökad mental ohälsa, ökat våld i hemmet mot barn och kvinnor. Allt för att en stor majoritet som ändå inte kommer bli sjuka eller dö lyssnar på FHM och stannar hemma och rör sig inte ute i samhället som vanligt.

Nu när Covid-19 är på en tydlig nergång i Sverige borde FHM sluta be Svenskarna som inte är riskgrupp eller under 70 att inte resa inom sverige, att sluta jobba hemma om man kan.
Citera
2020-05-13, 09:25
Medlem
Citat:
Jag är lite nyfiken på hur det är på sjukhuset där du jobbar? Vilken typ av avdelning är du på? Det finns ju så många sjukhus och så mycket vårdpersonal så du röjer dig knappast om du skriver litegrann allmänt om vad du ser dagligen. Skulle vara intressant för oss som inte jobbar inom sjukvården att höra.

Om du letar bland mina inlägg så hittar du detaljerade beskrivningar.
Jag har postat flera korta rapporter i tråden. Jag gjorde för en vecka sedan, om jag minns rätt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lao Tzu
Jag skulle nog varna mot detta som fakenews.

Det förekommer ett stort antal ”rekommendationer” att använda gamla mediciner och veterinärmedicinen och sådant.

Avvakta till dess helt ny medicin enbart för detta tas fram.

Du tänker helt fel här. Som sagt det finns massor av mediciner som används för flera olika sjukdomar, inget konstigt med det. Den stora fördelen är att biverkningarna är väl kända. När det gäller hydroxiklorokin så är biverkningarna extremt små om det tas under en kort tid och med rätt dos. De som dör nu kan inte återupplivas med en framtida medicin. Som sagt, du hamnar liksom många andra väldigt fel i ditt tänkande kring detta.
Citera
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Det handlar inte om antal dödsfall utan om landet ifråga har kontroll över smittan.
Du tror väl inte att Sverige med sin strategi kommer att kunna resa på samma sätt och fritt som de länder med kontroll över sin smitta. Den svenska fria rörligheten skiter fullständigt länder i som fått bukt med sin smitta.

Ja, för oss är det nu slut på rörligheten, i Gud vet hur många år framöver... Vilket är väldigt tråkigt - många planer som måste ställas in nu, och vänner man inte kommer att kunna träffa IRL...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in