Citat:
Jag tror att de flesta ställer upp på att man spanar på "samhällsomstörtande verksamhet" isv inom riket. Det gäller nog de flesta länder, Sverige såväl som utomlands. Det är nog närmast en förväntan medborgarna har, att jihadister eller revolutionärer granskas och spanas på av myndigheterna.
Dilemmat ligger väl som du säger i att de är hemliga och ganska oreglerade och, teoretiskt sett, skulle kunna härja fritt. Inte mycket av detta har i så fall kommit till allmänhetens ljus (i Sverige då) av uppenbara skäl (att det bedrivs i hemlighet).
Men den här typen av gråzonsverksamhet har väl ALLTID funnits? Operation Gladio, vår militära underrättelsetjänst, osv? Man kan ju jämföra med Italien, där det spårade ur i antikommunistiska provokationsbombningar, eller Ergenekon i Turkiet?
Det finns nog inte direkt nåt motgift mot att det *skulle kunna* flippa ut, annat än ett i övrigt välordnat samhälle där eventuella false flag-terrordåd inte går att gömma bakom revolutionärer och där folk inte hux flux kan "försvinna" osv.
Det är väl ett rätt dåligt argument att "det har ju funkat hyfsat tidigare" men det är nog faktiskt det enda jag har att komma med. Skulle KSI börja kidnappa eller skjuta av folk som är obekväma skulle det förhoppningsvis kolla ut i ljuset via media, osv.
Dilemmat ligger väl som du säger i att de är hemliga och ganska oreglerade och, teoretiskt sett, skulle kunna härja fritt. Inte mycket av detta har i så fall kommit till allmänhetens ljus (i Sverige då) av uppenbara skäl (att det bedrivs i hemlighet).
Men den här typen av gråzonsverksamhet har väl ALLTID funnits? Operation Gladio, vår militära underrättelsetjänst, osv? Man kan ju jämföra med Italien, där det spårade ur i antikommunistiska provokationsbombningar, eller Ergenekon i Turkiet?
Det finns nog inte direkt nåt motgift mot att det *skulle kunna* flippa ut, annat än ett i övrigt välordnat samhälle där eventuella false flag-terrordåd inte går att gömma bakom revolutionärer och där folk inte hux flux kan "försvinna" osv.
Det är väl ett rätt dåligt argument att "det har ju funkat hyfsat tidigare" men det är nog faktiskt det enda jag har att komma med. Skulle KSI börja kidnappa eller skjuta av folk som är obekväma skulle det förhoppningsvis kolla ut i ljuset via media, osv.
Jag delar definitivt din åsikt om att försvarsunderrättelseorganisationer som KSI behövs. Mitt förra lite rabiata inlägg ska inte tolkas som kritik mot KSI som helhet.
Det jag vänder mig mot är att den operativa ledningen sköts av politiker. Politiker är inte lämpade att blanda sig i underrättelsetjänsternas verksamheter av främst två anledningar. De förstår inte verksamheten och de sätter partipolitik framför sakfrågan. De utövar partipolitik när de styr operativt.
Att politiker i form av regeringen drar upp strategiska riktlinjer är helt ok. Men de ska inte lägga sig i verksamheterna på operativ och taktisk nivå! Punkt Slut!
Jag vet att en del tror att detta är en trolltråd. Men jag svär på heder och samvete att det jag skrivit innan är sant.
Kan säga att KSI besitter med Svenska mått mätt unika förmågor för underrättelseinhämtning och använder sig av metoder som skulle få hela Svenska folket att häpna. De kan verka och smälta in i alla miljöer. Carl Hamilton kan slänga sig i väggen! Han skulle inte klara en dag inom verklighetens KSI. Bilden av KSI som de flesta har är ju just en Carl Hamilton eller John Rambo. En lågmäld försynt bibliotekarie har mer gemensamt med en KSI-agent än vad Hamilton har.
De sk KSI-agenter jag har stött på (alla tror att jag trollar nu...) har varit exceptionellt duktiga på det de gör. Dessutom trevliga bra människor. Enda undantaget är han som jag i första inlägget kallar "Han som spelar Schack barfota". Det var ett överlägset, drygt och otrevligt inkompetent rövhål som passar bättre i Jönssonligan än i KSI. En gammal avdankad fältoperatör som tappat skärpan.
Så min kritik riktar sig inte mot KSI i sig, utan det är den operativa styrningen som måste plockas bort från politikerna.
Senast redigerad av -EE- 2020-05-13 kl. 07:20.
Senast redigerad av -EE- 2020-05-13 kl. 07:20.