2020-05-13, 06:57
Medlem
-EE-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Habakuck
Jag tror att de flesta ställer upp på att man spanar på "samhällsomstörtande verksamhet" isv inom riket. Det gäller nog de flesta länder, Sverige såväl som utomlands. Det är nog närmast en förväntan medborgarna har, att jihadister eller revolutionärer granskas och spanas på av myndigheterna.

Dilemmat ligger väl som du säger i att de är hemliga och ganska oreglerade och, teoretiskt sett, skulle kunna härja fritt. Inte mycket av detta har i så fall kommit till allmänhetens ljus (i Sverige då) av uppenbara skäl (att det bedrivs i hemlighet).

Men den här typen av gråzonsverksamhet har väl ALLTID funnits? Operation Gladio, vår militära underrättelsetjänst, osv? Man kan ju jämföra med Italien, där det spårade ur i antikommunistiska provokationsbombningar, eller Ergenekon i Turkiet?

Det finns nog inte direkt nåt motgift mot att det *skulle kunna* flippa ut, annat än ett i övrigt välordnat samhälle där eventuella false flag-terrordåd inte går att gömma bakom revolutionärer och där folk inte hux flux kan "försvinna" osv.

Det är väl ett rätt dåligt argument att "det har ju funkat hyfsat tidigare" men det är nog faktiskt det enda jag har att komma med. Skulle KSI börja kidnappa eller skjuta av folk som är obekväma skulle det förhoppningsvis kolla ut i ljuset via media, osv.

Jag delar definitivt din åsikt om att försvarsunderrättelseorganisationer som KSI behövs. Mitt förra lite rabiata inlägg ska inte tolkas som kritik mot KSI som helhet.

Det jag vänder mig mot är att den operativa ledningen sköts av politiker. Politiker är inte lämpade att blanda sig i underrättelsetjänsternas verksamheter av främst två anledningar. De förstår inte verksamheten och de sätter partipolitik framför sakfrågan. De utövar partipolitik när de styr operativt.

Att politiker i form av regeringen drar upp strategiska riktlinjer är helt ok. Men de ska inte lägga sig i verksamheterna på operativ och taktisk nivå! Punkt Slut!

Jag vet att en del tror att detta är en trolltråd. Men jag svär på heder och samvete att det jag skrivit innan är sant.

Kan säga att KSI besitter med Svenska mått mätt unika förmågor för underrättelseinhämtning och använder sig av metoder som skulle få hela Svenska folket att häpna. De kan verka och smälta in i alla miljöer. Carl Hamilton kan slänga sig i väggen! Han skulle inte klara en dag inom verklighetens KSI. Bilden av KSI som de flesta har är ju just en Carl Hamilton eller John Rambo. En lågmäld försynt bibliotekarie har mer gemensamt med en KSI-agent än vad Hamilton har.

De sk KSI-agenter jag har stött på (alla tror att jag trollar nu...) har varit exceptionellt duktiga på det de gör. Dessutom trevliga bra människor. Enda undantaget är han som jag i första inlägget kallar "Han som spelar Schack barfota". Det var ett överlägset, drygt och otrevligt inkompetent rövhål som passar bättre i Jönssonligan än i KSI. En gammal avdankad fältoperatör som tappat skärpan.

Så min kritik riktar sig inte mot KSI i sig, utan det är den operativa styrningen som måste plockas bort från politikerna.
Senast redigerad av -EE- 2020-05-13 kl. 07:20.
Citera
2020-05-13, 07:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -EE-
Det jag vänder mig mot är att den operativa ledningen sköts av politiker. Politiker är inte lämpade att blanda sig i underrättelsetjänsternas verksamheter av främst två anledningar. De förstår inte verksamheten och de sätter partipolitik framför sakfrågan. De utövar partipolitik när de styr operativt.

Hur menar du att det styrs av politiker? Som med allt hemligt är det ju ont om offentliga handlingar men... KSI sorterar under MUST, som styrs av en general, alltså en tjänsteman mer eller mindre.

MUST i sin tur sorterar under det s k Högkvarteret som alltså är en militär stab som leds av en amiral.

SIUN, som du talar om, styr ju inte KSI utan bedriver snarare nån slags tillsyn mot dem. Det innebär ju att de inte reglerar deras dagliga, operativa arbete, och att de inte heller ger dem en strategisk inriktning för arbetet.

Du får ursäkta, men ska man hårddra det så är det som att hävda att skattemyndigheten styr börsbolagen. Det gör de inte - VD tar det operativa ansvaret och styrelsen de större besluten.

SIUN har väl ironiskt nog inrättats för att skapa lite insyn så att tjänstemännen, generalerna, och deras underhuggare, inte spårar helt snett. Men nu menar du att just det faktumet gör att KSI spårar snett.

Ta inte detta på fel sätt - jag tycker frågan är värd att debattera, det finns inga självklarheter i demokratins gråzoner och "normala" kontrollmekanismer som offentlighetsprincipen är ju satta ur spel. Men kanske att du tydligare får formulera både själva problemet och en föreslagen lösning på problemet.

Själv tror jag att det finns få hinder egentligen från att KSI eller MUST nackar en eller annan svensk medborgare eller provocerar fram ett terrordåd - det hänger helt på tjänstemännens arbetsmoral. Men som jag skrev tidigare, jag ser ingen riktig lösning på det annat än att polis och andra myndigheter antagligen inte är så lättlurade och att man börjar ställa frågor om t ex vänster- eller högerextremister råkar då i bilolyckor och hjärtattacker till höger och vänster.
Citera
2020-05-13, 07:56
Medlem
-EE-s avatar
Citat:
Hur menar du att det styrs av politiker? Som med allt hemligt är det ju ont om offentliga handlingar men... KSI sorterar under MUST, som styrs av en general, alltså en tjänsteman mer eller mindre.

Tänkte på detta inlägget: (FB) KSI Kontoret för särskild inhämtning. Fd IB. Åsiktsregistreringen pågår fortfarande!

Tycker att mitt sk "case" handlar om partipolitik och politisk styrning.

KSI sorterar i huvudsak under MUST. Ibland direkt under ÖB. Men även direkt under försvarsdepartementet i vissa frågor enligt det som anges offentligt. Och regeringen styr över försvarsdepartementet.

Citat:
Ta inte detta på fel sätt - jag tycker frågan är värd att debattera, det finns inga självklarheter i demokratins gråzoner och "normala" kontrollmekanismer som offentlighetsprincipen är ju satta ur spel. Men kanske att du tydligare får formulera både själva problemet och en föreslagen lösning på problemet.

Tar det definitivt inte på fel sätt! Uppskattar inlägg som tillför något i debatten!

Att skriva något konstruktivt är bra istället för "troll" eller "foliehatt"...
Citera
2020-05-13, 10:05
Medlem
Citat:
Tänkte på detta inlägget: (FB) KSI Kontoret för särskild inhämtning. Fd IB. Åsiktsregistreringen pågår fortfarande!

Tycker att mitt sk "case" handlar om partipolitik och politisk styrning.

KSI sorterar i huvudsak under MUST. Ibland direkt under ÖB. Men även direkt under försvarsdepartementet i vissa frågor enligt det som anges offentligt. Och regeringen styr över försvarsdepartementet.

Ja, OK, där skulle jag vilja säga några olika saker:

1. Hur vet du att det var just KSI och inte t ex SÄPO eller för den delen nåt slags privatdetektiv? Edit: Som spanade på dig alltså? Jag kan tänka mig att man som spanare absolut inte vill visa vilken organisation man tillhör.

2. OK, nån (KSI?) spanade på dig. Du tror att det har med den där Facebookgruppen och din aktivitet i den att göra. Ja, det låter ju ganska oskyldigt men på dig låter det som att en högt uppsatt sosse ringt KSI och sagt att "den där jäveln ska ni spana på". Det finns ju vad jag förstår inga bevis för vem som tog det där initiativet att börja spana på dig, jag kan tänka mig att såväl SÄPO som KSI (och kanske vanliga polisen t o m) scrollar genom olika grupper på nätet i jakt på spaningsuppslag och information. Kanske nån regionchef på byrå X scrollade förbi ditt inlägg och tog detta initiativ själv? Alla jihadister hade åkt till Syrien, så de letade efter nåt att göra :-)

3. OK, försvarsdepartementet styrs av regeringen. Peter Hultkvist, försvarsministern, är chef. försvarsdepartementet är ju sen indelade i avdelningar osv som inte innehåller en massa politiker. Återigen är min poäng här att bevisen för en mer direkt politisk styrning verkar saknas? Jag vet inte direkt hur de jobbar där men det skulle förvåna mig om ministern sitter i möte med MUST eller KSI direkt och ger dem detaljerade anvisningar om deras arbete, men vad vet jag?
Senast redigerad av Habakuck 2020-05-13 kl. 10:13.
Citera
2020-05-18, 21:05
Medlem
-EE-s avatar
Citat:
text

Frågor 1-2 har tidigare besvarats i tråden.

Fråga 3 har det skrivits om i ett antal nyhetsartiklar från 2008 och framåt. Bla Wilhelm Agrell är kritisk och liknar det vid vad som förekommer i forna öststater och bananrepubliker. Orkar inte länka, du får googla.
Citera
2020-05-19, 16:46
Medlem
-EE-s avatar
Citat:
Fråga 3

Nu orkade jag plocka fram artikeln igen. Vill du inte pröjsa för en prenumeration på DN får du lita på mitt citat...

https://www.dn.se/nyheter/politik/ministrar-oense-om-avlyssning/ (bakom betalvägg)

Citat:
Det innebär också att verksamheten i de allra hemligaste delarna av den militära underrättelsetjänsten, Kontoret för särskild inhämtning (KSI), regleras i lag.

Enligt Säpos tolkning ger lagförslaget KSI rätt att använda metoder som normalt strider mot svensk lag. Och såväl agenter som signalspaning kan detaljstyras direkt av regeringen, enligt Säpo, som varnar för att regeringen håller på att bygga upp en ny, parallell säkerhetspolis.

"Regeringen kommer att få direkt inflytande över operativ verksamhet som inte ens polisen kan följa eftersom det inte är frågan om brottslig verksamhet. Det framstår också som om de åtgärder som kan vidtas är mer ingripande än de som förekommer i det polisiära arbetet", skriver Säkerhetspolisen.

"Förslaget saknar de rättssäkerhetsgarantier som en så kraftig kränkning av den personliga integriteten förutsätter", skriver Säpo som anser att förslaget kränker den enskildes integritet betydligt mer än vad förslaget om buggning och förebyggande telefonavlyssning gör.
Citera
2020-05-29, 14:59
Medlem
-EE-s avatar
Landet Annorlunda!

Väntar som sagt fortfarande på besked från SIUN angående deras kontroll. Har kontaktat SIUNs ledamöter och länkat denna tråden. Får hoppas dom tar sig en titt här.

Vi lever i landet annorlunda. I landet annorlunda finns det flera tusen våldsbejakande islamister. Vi har imamer som öppet predikar för terrorism och inte blir utvisade. Hemvändande IS-terrorister som torterat, lemlästat och mördat ska det daltas med. De ska återintegreras och får bostad, utbildning eller lönebidragsfinansierade jobb.

Gemensamt för alla ovanstående kategorier är att det endast är SÄPO som får spana och agera på dessa element. SÄPO måste följa svensk lag. Man får inte kränka IS-terroristernas integritet, det är viktigt i landet annorlunda!

Sen har vi KSI. De får inte användas för terrorbekämpning. KSI har möjlighet att bryta mot svensk lag och använda sig av s.k. ”särskilda metoder”. De har unika förmågor och kan spana och inhämta information med metoder som SÄPO inte får använda sig av.

Är man en fredlig blommogramorganisatör som kritiserar regeringens flathet gentemot den eskalerande kriminaliteten och utanförskapet i landet. Ja då får man kränkas å det grövsta! FRA och KSI i synkad aktion! Då går det bra att använda ”särskilda metoder” och bryta mot lagen.

Jag vet att diverse myndigheter läser här och jag vågar nog påstå att många delar min uppfattning om landet annorlunda! Träd fram! Prata med media. Något är fundamentalt fel i riket!

Det finns en svag förhoppning om att SIUN ska komma till en annan slutsats än tidigare. Tar dom bara sig en titt på användandet av ”särskilda metoder” i mitt fall borde de se att det inte är proportionellt!

Landet Annorlunda, det lilla riket i norr….
Citera
2020-05-29, 19:41
Medlem
-EE-s avatar
Politiska ”motståndare” som använder sin demokratiska rättighet att protestera och manifesta = OK att använda KSI inrikes och att ge sig på med ”olagliga” ”särskilda metoder”.

Terrorister som ligger i startgroparna för att sprida död och förintelse = EJ TILLÅTET att använda KSI inrikes och att ge sig på med ”olagliga” ”särskilda metoder”.

Sverige är ett märkligt land....
Citera
2020-06-17, 00:09
Medlem
-EE-s avatar
Schack Matt

Saker och ting har löst sig.

Detta blir mitt sista inlägg i tråden om KSI.
Citera
2020-06-17, 09:23
Medlem
Arthur Dents avatar
Citat:
Schack Matt

Saker och ting har löst sig.

Detta blir mitt sista inlägg i tråden om KSI.

Ska man tolka det som att du har fått en ursäkt och en förklaring? För inte tänker de väl lägga ner informationsinhämtning gällande svenska medborgare?
Citera
2020-07-16, 06:06
Medlem
-EE-s avatar
Ok

De som läst tråden förtjänar kanske ett sista ytterligare förklarande inlägg. Detta inlägg är riktat både till användare på flashback samt de myndigheter som läser här.

Jag har tagit beslutet att inte skriva mer här. Det grundar sig på att det inte längre finns någon anledning till att röja fler KSI-agenter. Samt att röja förmågor och metoder är oklokt.

Jag provade tidigare år 2018 att ställa ultimatum till MUST/KSI. Jag gav dom ett datum där de skulle förklara sig och be om ursäkt för att de enligt mig gått över gränsen med användandet av sk ”särskilda metoder”. Annars skulle jag röja en KSI-agent på flashback. De valde att kassera denna KSI-agent. Jag postade tidigare hans bild och personuppgifter på minfil.com. Uppgifterna är numera bortplockade därifrån.

Jag har för en tid sedan haft ett inofficiellt möte med två personer från KSI. Någon direkt ursäkt eller förklaring till deras agerande gavs inte. Men de var iaf trevliga att prata med. Mellan raderna kunde man dock nog utläsa att de inte heller är helt nöjda med att agera springpojkar till regeringen och agera efter partipolitik. De har viktigare saker att syssla med. Att de inte uppskattar mitt skrivande på flashback framgick ganska tydligt. Så länge som jag skriver här kommer jag att vara föremål för deras intresse.

Jag har tagit en funderare. Det är helt enkelt inte bra att röja KSI’s förmågor, metoder och fler KSI-agenter. Skulle dessa förmågor och metoder behöva användas i ett mer prioriterat ärende där det föreligger fara för rikets säkerhet är det av vikt att en motståndare inte känner till dessa. Att röja fler KSI-agenter är inte heller aktuellt. De kan då inte användas operativt längre.

Jag får helt enkelt nöja mig med att ha fått en unik inblick i hur KSI arbetar operativt. Att se hur de är helt synkade med FRA. Att få se vad användandet av sk ”särskilda metoder” innebär.

Kan säga att KSI är väldigt duktiga på det de gör. Den ”gröna” underrättelsetjänsten spelar i en helt annan liga än den ”blå”. Nästintill alla KSI-agenter jag träffat har varit väldigt trevliga och bra människor med en god värdegrund. Så alla konspirationsteoretiker som tror att KSI tex springer runt och lönnmördar folk kan lugna ner sig. Användandet av sk ”särskilda metoder” innebär att KSI tex har rätt att bryta mot lagen när det gäller inhämtning av underrättelseinformation. Deras befogenheter när det gäller inhämtning är mycket stora. Döm inte hunden efter håren och Mr Grey är två saker som man ska tänka på när det gäller KSI!

Det är blandade känslor. Att få ens integritet kränkt utan att ens vara misstänkt för ett brott. Men samtidigt oerhört intressant att få denna unika inblick i en värld där få har insyn.

Jag har själv en bakgrund inom Försvarsmakten. Det är förvisso många år sedan senast. Men jag har bla tjänstgjort i utlandsstyrkan. Det var en stor besvikelse som man kände när man blev utsatt för ”fulspel” dvs sk ”särskilda metoder”. Trots detta ”fulspel” tog det verkligen emot att röja en KSI-agent. Jag gjorde allt som stod i min makt för att skapa en dialog. Jag tror nog att ”fotsoldaterna” på KSI hade kunnat tänka sig en dialog tidigare. Men beslut togs högre upp om att inte svara och lämna några kommentarer. Chefer högre upp sålde ut en medarbetare och kastade honom till vargarna. Lojalitet och vapenbröder är för dessa chefer okänt. Byråkrater!

Med facit i hand ångrar jag att en KSI-agent röjdes. Men ger man ultimatum kan man inte backa. Då tappar man all trovärdighet i en förhandling. KSI skulle tagit kontakt tidigare. Men chefer högre upp ville annorlunda.

Jag vet att en del tror att det som skrivits i denna tråd är påhittat. En trolltråd. Men allt är sant. Sen väljer var en själva vad de tror. Detta får bli ett sista inlägg. Jag kommer inte gå i debatt med någon för att de misstror mig.

// -EE- OUT
Citera
2020-07-16, 06:11
Medlem
t.bundys avatar
Citat:
Då tråden tidigare ledde till en del allmänna frågor bidrar jag med en liten länksamling för vidare läsning:

http://www.fra.se

https://www.forsvarsmakten.se/sv/organisation/hogkvarteret/militara-underrattelse-och-sakerhetstjansten

https://www.forsvarsmakten.se/siteassets/4-om-myndigheten/dokumentfiler/rapporter/must-arsoversikt-2017.pdf

https://www.forsvarsmakten.se/siteassets/3-organisation-forband/hogkvarteret/must/must-arsoversikt-2016.pdf

https://www.forsvarsmakten.se/siteassets/4-om-myndigheten/dokumentfiler/rapporter/20160301-must-arsoversikt.pdf

https://sv.wikipedia.org/wiki/Milit%C3%A4ra_underr%C3%A4ttelse-_och_s%C3%A4kerhetstj%C3%A4nsten

https://sv.wikipedia.org/wiki/Kontoret_f%C3%B6r_s%C3%A4rskild_inh%C3%A4mtning

https://sv.wikipedia.org/wiki/IB

https://sv.wikipedia.org/wiki/Subversion

http://www.siun.se

http://www.sakerhetspolisen.se

https://www.fokus.se/2007/02/sapo-varnar-for-nytt-ib

De gör som de önskar. Gott så. Vill de se min penis, varsågod.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in