2020-05-12, 21:55
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cianneli
I princip säger han det. Kan det bli tydligare?

Nej "det får stå för dom" betyder att han inte kommenterar, det säger inte att de ljuger eller ens har fel.

Så vag är definitionen av den frasen.
Citera
2020-05-12, 21:57
Medlem
Frågan är också vem/vilka SÄPO-män det är som befinner sig på SABB och vem som kommenderat dit dom. Inne på SÄPOs sambandscentral huserar trion Alf Karlsson,Stig Johansson och Christer Granqvist som samtliga ska fortsätta figurera runt MOP i olika skepnader. Därifrån kan en order komma att höra Lisbeth Palme. Dom som har hand om livvaktskyddet är Byrå A under Sture Höglund, som nästan alltid hamnade under radarns i MOP-sammanhang.[/quote]

Vi lär väl aldrig få någon större kännedom om vad Säpo har för information om Palmemordet.
Lisbet Palme ville ju helst prata med Säpo om jag minns rätt.
Det finns nog kontakter särskilt under de första 24 timmarna som skulle kunna förklara varför det blev som det blev, men frågan är om det någonsin kommer till allmän kännedom
Citera
2020-05-12, 22:16
Medlem
KaktusFlaktuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer

Jo det kan låta spännande . Men är en andrahandsuppgift. Med tanke på bl a LAC-bandet borde ett sådant samtal spelats in. Kommit vid en senare tidpunkt osv. Jag säger inte att det är ointressant men väger lättare än ambulansmannens uppgift att han hörts av SÄPO på Sabb. I synnerhet som ingen annan berättar om SÄPOs närvaro på sjukhuset under mordnatten.

Frågan är också vem/vilka SÄPO-män det är som befinner sig på SABB och vem som kommenderat dit dom. Inne på SÄPOs sambandscentral huserar trion Alf Karlsson,Stig Johansson och Christer Granqvist som samtliga ska fortsätta figurera runt MOP i olika skepnader. Därifrån kan en order komma att höra Lisbeth Palme. Dom som har hand om livvaktskyddet är Byrå A under Sture Höglund, som nästan alltid hamnade under radarns i MOP-sammanhang.

"SÄPO" kan ju även vara civilklädda poliser. Ambulansföraren antog att det var SÄPO och med åren blev det ett faktum.
Citera
2020-05-12, 22:17
Medlem
KaktusFlaktuss avatar
Citat:
I princip säger han det. Kan det bli tydligare?

Hur skulle du besvara frågan om du varken vill bekräfta eller dementera?
Citera
2020-05-12, 22:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Ja uteslut honom du. Men med tanke på att PU inte hade avskrivit honom 2018, så tänker inte jag göra det nu. För jag vet mindre än vad de gör.
Du är ju fan seriöst efterbliven.

Du går fram självsäkert och försöker få det att framstå som att PU har SE som något slags huvudspår bara för att de har förhört LJ, SE exfru, släktingar och TP. Du tror inte att man har förhört en massa andra personer också som inte har ett dugg med SE att göra? Du tror inte att SE bara är en bisyssla för utredarna i syfte att kunna förklara oklara omständigheter grundligt?
Citera
2020-05-12, 22:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Noregrets87
https://imgur.com/a/jUSHXpn

Bild på LZJ fotat 1987
Hur fick du tag i den bilden?

Ser ut som en korsning mellan CP och Tommy Lindström.
Citera
2020-05-12, 23:30
Medlem
bibbarsmutss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Robert Harkavy är en första klassens informationssvindlare. Höll Säkert på likadant när han jobbade på SIPRI 1985. Vore intressant att veta hur hans kontakter med Emma Rotschild var? Kan ha drivit sina teser både med henne och Hans Dahlgren ?

RH och medförfattaren Patrik Baab hade bl a Ole Dammegård och hans ”forskning som underlag för boken . Källkritiken är lika med noll och att boken är ett falsarium blir inte speciellt svårt att avslöja .Alvar Lindencrona utpekas för att varit med på ett SOPS möte i december 1985. Då hade han varit död i dryga fyra år!

En presentation av boken i Berlin när den kom var rena farsen. Verkligen noll källkritik i kombination med synnerligen ovederhäftiga källor. De var också så uselt inlästa på OP-fallet att det var helt meningslöst att ställa frågor. Liknade mest en träff med ett par foliehattar från vaken.se eller stollar från EAP.

Harkavy är en person det vore intressant att förhöra under hypnos eller med lögndetektor, för hans ev. kontakter och informationskanaler på 80-talet vore spännande att reda ut, men risken är stor att han inte ens själv kan sortera sant från falskt i sina "informationer".
Citera
2020-05-12, 23:34
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kajhahne
Du är ju fan seriöst efterbliven.

Du går fram självsäkert och försöker få det att framstå som att PU har SE som något slags huvudspår bara för att de har förhört LJ, SE exfru, släktingar och TP. Du tror inte att man har förhört en massa andra personer också som inte har ett dugg med SE att göra? Du tror inte att SE bara är en bisyssla för utredarna i syfte att kunna förklara oklara omständigheter grundligt?

Jag har INTE skrivit att SE är ett huvudspår. Har varit extremt tydlig med detta. Har skrivit rakt ut att jag inte säger han är huvudspåret. Jag har bara sagt att PU uppenbarligen jobbat med SE på något sätt under sena 10talet.

Även om SE är en bisyssla som du påstår så har man ju då jobbat med honom.

Visst, man kanske förhör enbart för att "förklara oklara omständigheter", men hur ska vi kunna veta det? Varför ska man dra slutsatser man inte kan dra?
Senast redigerad av enough-is-enough 2020-05-12 kl. 23:39.
Citera
2020-05-12, 23:38
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bibbarsmuts
En presentation av boken i Berlin när den kom var rena farsen. Verkligen noll källkritik i kombination med synnerligen ovederhäftiga källor. De var också så uselt inlästa på OP-fallet att det var helt meningslöst att ställa frågor. Liknade mest en träff med ett par foliehattar från vaken.se eller stollar från EAP.

Harkavy är en person det vore intressant att förhöra under hypnos eller med lögndetektor, för hans ev. kontakter och informationskanaler på 80-talet vore spännande att reda ut, men risken är stor att han inte ens själv kan sortera sant från falskt i sina "informationer".

Håller med om att det skulle vara spännande att få veta vilka uppdragsgivare Robert Harkavy hade bakom sina utspel. Överhuvudtaget är desinformationen i MOPs kölvatten ett i sig intressant ämne. Ett statsministermord ger oanade möjligheter att hälla grus i motståndarens maskineri. Stasi är kända sedan snart tre decennier, men de är säkerligen inte ensamma. Samtliga stora hemliga tjänster missar näppeligen en möjlighet som MOP.
Citera
2020-05-12, 23:49
Medlem
Citat:
Det är inte PU som intresserat sig för SE utan det är media.
Förvissi har media visat SE strot intresse.
MEN jag har fortfarand oerhört svårt att se varför man EFTER KPs utspel om en snar lösning bamödade sig med att åka till södra Sverige(Småland kanske( för att samla DNA från SEs släktingar om man redan vet att någon annan är mördaren !?
Det måste vara ett oerhört slöseri med tid anser jag.
I det skedet om PU redan vet att SE vem som ligger bakom mordet VARFÖR ägna tid alls åt SE?

Jag får inte ihop det.För att avskriva honom?Tja skulle kunna vara så MEN VARFÖR göra det i det skedet närde redan verkar veta vem mördaren är?
Och när avslöjandet strax ska ske?
När det sker avskrivs ju alla andra per automatik som GM.
Jag får inte riktig ihop den biten.

Sedan vet så klart varken du eller jag vilka spår PU jobbar med så är det ju såklart.
KP har ju dock tydligt avfärdat vissa spår när han fått frågor från media men han har aldrig avfärdat SE på det viset.
Det är iofs svårt att veta hur man ska tolka det men ändå en intressant notering.
Citera
2020-05-13, 00:14
Medlem
Mvagrippa/Sumer
" Personalen ville veta vad som hade hänt. Och då fick vi veta att två minuter efter mordet hade det ringt en person från Italien och frågat om Palme hade blivit skjuten. Vi reagerade på detta och så här i efterhand kan man undra hur informationen spreds eftersom mobiltelefoner inte existerade."
Någon debriefing för att bearbeta den traumatiska händelsen var aldrig aktuell under mordnatten.

Blir det inte mycket märkligt att någon från Italien ringer 2 minuter efter mordet och frågar om Palme blivit skjuten[/quote]

Märkligt är bara förnamnet. Om det kan verifieras är det sensationellt att ett samtal kommit från Italien bara 2 minuter efter mordet. Det kunde peka på inblandning från Italien (Gladio/maffian?), vilket f ö rentav antytts av en källa.
Vet någon om det går att verifiera detta påstående??? Mvagrippa?
Citera
2020-05-13, 00:23
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BHJS
Förvissi har media visat SE strot intresse.
MEN jag har fortfarand oerhört svårt att se varför man EFTER KPs utspel om en snar lösning bamödade sig med att åka till södra Sverige(Småland kanske( för att samla DNA från SEs släktingar om man redan vet att någon annan är mördaren !?
Det måste vara ett oerhört slöseri med tid anser jag.
I det skedet om PU redan vet att SE vem som ligger bakom mordet VARFÖR ägna tid alls åt SE?

Jag får inte ihop det.För att avskriva honom?Tja skulle kunna vara så MEN VARFÖR göra det i det skedet närde redan verkar veta vem mördaren är?
Och när avslöjandet strax ska ske?
När det sker avskrivs ju alla andra per automatik som GM.
Jag får inte riktig ihop den biten.

Sedan vet så klart varken du eller jag vilka spår PU jobbar med så är det ju såklart.
KP har ju dock tydligt avfärdat vissa spår när han fått frågor från media men han har aldrig avfärdat SE på det viset.
Det är iofs svårt att veta hur man ska tolka det men ändå en intressant notering.
Detta DNA ville man nog inte att ha för att säkerställa GM. Troligare är att man behövde det för att bevisa något man redan visste: att SE inte fanns i periferin av en konspiration. Sedan krävdes inte ens det.
Senast redigerad av Sobrilbil 2020-05-13 kl. 00:27.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in