2020-05-12, 22:31
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/2GzlBR/kd-politikern-i-coronatider-stang-systembolagen

Vad tror ni om att stänga Systembolagen?

Det skulle medföra sötebrödsdagar för alla langare.
Citera
Medlem
neuron-drones avatar
Önskar jag haft intresse för matte. Men andra får räkna, fattar principen men tillämpningen är sådär.

Påstod vid ett tillfälle att Sverige har en miljon invånare.

Påstod vid ett annat tillfälle att Sverige hade samma antal invånare som NYC. Eller jag vet hur många de har men i min uträkning så fattade jag inte att skillnaden hade betydelse.

Lägg ihop dessa saker och jag påstår att Sverige har 2 miljoner färre människor än vi har, och att vi har 1 miljon människor.

Landar på att vi har minus 1 miljon invånare. Oops jag mer än utplånade hela Sverige.

Vad gäller död i influensa, folk skulle nog bry sig mer om de visste mer och jag tror att covid fått folk att få mer insikt i vården och äldreomsorgen. Det är bra. Sedan är det klart att fienden man inte vet skrämmer mer.

Fast inte om man är jag. Som tur var har vaccin funkat för det mesta. Annars får jag influensa. Svår influensa som varar i tre veckor med hög feber, eller som leder till lunginflammation. Värsta gången hade jag inte under 40 grader i två veckor, och då var jag bara 35. Slutade i att sjukhuset fick rädda mig för vid det laget klarade jag inte av att dricka vätska mer.

Min ena förälder vaccinerar sig, den andra verkar klara influensan galant trots ålder. Det är ju där ens empati börjar, med dem man känner. Sedan är väl resten en förlängning.

Minns inte att min mor talade så mycket om influensor (jobbade nästan enbart på sjukhem), däremot fick någon magsjuka fick "alla" det. Det var tydligen en del dödsfall på det med, fast färre än vad man skulle trott.

Tror inte det finns en människa idag som inte vet hur farlig influensa kan vara.

Och man föds inte med all kunskap.
Citera
Medlem
santos_devilles avatar
Stefan Röfven

Citat:
Gränsen på maximalt 50 personer vid offentliga sammankomster blir troligen kvar under sommaren, enligt statsminister Stefan Löfven. På Göteborgs-Postens fråga om hur sommaren blir svarar han:

Hoppas trenden med neråtgående siffror håller sig och han ändrar sig fram till sommaren.
Citera
2020-05-12, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Vad skall man säga om detta som kommer från kinesiska Global Times. Verkar som att om man inte dör av COVID-19 så dör man av medicinen......

"Research conducted by Hong Kong scientists showed that using a combination of three drugs together is useful in treating mild COVID19 patients. The three drugs are lopinavir-ritonavir for HIV, ribavirin for hepatitis C and Interferon beta 1 b for multiple sclerosis"

Härligt ändå när Frankenstein och han moster (läkemedelsindustrin) får fria händer att experimentera.
Månne får vi se självlysande patienter som tror att de kan flyga vad det lider.
Lite tråkigt för dem som verkligen behöver dom där medicinerna bara, att man slösar dom på småsnuviga COVID-patienter.
Citera
2020-05-12, 22:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Virus är mycket, mycket små. Ett munskydd har mycket svårt att stoppa virusinträde fr a efter viss tids användning. Virus tränger in i kroppen genom fuktig slemhinna - näsa, mun och ögon.

Munskydd är egentligen till för att skydda omgivningen fån en persons utandning. Inte för att skydda vederbörande själv.
Vid kirurgiska operationer används munskydd för att skydda patientens öppna operationssår från utandade partiklar - bakterier, svamp, virus - från kirurgen och övrig personal. Munskydden är inte främst till för att skydda personalen vid operationer.

Det som skyddar opererade personal är istället täckande visir som helst bör gå ner 4-5 cm nedom hakan. Munskydd kan också filtrera partiklar vid diatermi och försvåra överföring av svamp och bakterier, men i allmänhet inte från virus.

Ska man propagera för munskydd på alla i samhället är idén att man därigenom även tvingar de okända smittsamma att bära munskydd och på så sätt minskar deras utandade fuktiga droppsmitta. Men osmittade har egentligen mycket liten nytta av att bära ett eget munskydd.
Däremot vore visir av värde så alla små stänk och egna fingrar hindras att komma i kontakt med slemhinnan näsa, mun och ögon.

En genomskinlig hink/spann över huvudet vore väl bra, eftersom man då ser och andra ser hela ens huvud. Och framför allt skyddas man väldigt bra, och det är enkelt att sätta på och ta av. Vad är problemet med det undrar jag?
Det behöver ju inte vara en jättetjock hink heller.
Citera
2020-05-12, 22:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Virus är mycket, mycket små. Ett munskydd har mycket svårt att stoppa virusinträde fr a efter viss tids användning. Virus tränger in i kroppen genom fuktig slemhinna - näsa, mun och ögon.

Munskydd är egentligen till för att skydda omgivningen fån en persons utandning. Inte för att skydda vederbörande själv.
Vid kirurgiska operationer används munskydd för att skydda patientens öppna operationssår från utandade partiklar - bakterier, svamp, virus - från kirurgen och övrig personal. Munskydden är inte främst till för att skydda personalen vid operationer.

Det som skyddar opererade personal är istället täckande visir som helst bör gå ner 4-5 cm nedom hakan. Munskydd kan också filtrera partiklar vid diatermi och försvåra överföring av svamp och bakterier, men i allmänhet inte från virus.

Ska man propagera för munskydd på alla i samhället är idén att man därigenom även tvingar de okända smittsamma att bära munskydd och på så sätt minskar deras utandade fuktiga droppsmitta. Men osmittade har egentligen mycket liten nytta av att bära ett eget munskydd.
Däremot vore visir av värde så alla små stänk och egna fingrar hindras att komma i kontakt med slemhinnan näsa, mun och ögon.

Det är nonsense att plocka ut en enda mening från ett långt inlägg och diskutera om det.
Det var ett långt inlägg där jag gjort en analys av situationen. Och så kommer du och bara försöka skapa en debatt om munskydd när det bara vara 1% av hela inlägget.
Nåväl, du har troligtvis inte läst inlägget utan bara fastnat för munskydd och vill ha lite kul att bråka om det, inte fan vet jag.
Citera
2020-05-12, 22:35
Medlem
3343 döda totalt enligt platz.se som kan jämföras med FHM statistik på 3313. Då kan man inte redovisa en glädjesiffra på 20 döda i morgon. Jag har blivit misstänksam.

Jag ser att antalet inlagda minskar långsamt och det borde betyda att smittan minskar. Men inte i Göteborg och det är oklart läge i Skåne.
Citera
2020-05-12, 22:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Älskar ditt inlägg, jag vet att flera skribenter misstolkar dig ofta, men jag ser dig, ser att du har ❤️t på rätta stället.

Glöm bara inte att vi är flera som ser vad som pågår i Sverige och som plågas av det och tycker det är fel. Det finns fortfarande hopp, så länge det finns människor med empati kvar..

Det är precis som du säger, många som vill gömma sig från smittan och inte vara med i flocken. Nu börjar dock spridningen i Sthlm ta fart över till andra stadsdelar och jag börjar bli mer rädd. Funderar på vem man kan kontakta, tidningar i Stockholm eller politiker som är vettiga.

Jag vill inte att det sprids runt mer i Sthlm nu, de måste kraftigt begränsa kollektivtrafiken om de skall hindra att nästan "osmittade" stadsdelar smittas ner. Känns som om ingen kommer lyssna ändå, men jag måste nog försöka påverka på nåt sätt, för detta är vansinne....

Ökningstakten av antalet coronasmittade per stadsdel går nu ner i Järvaområdet och Södertälje – men ökar i områden som Skarpnäck, Nacka och Ekerö.

https://www.dn.se/sthlm/antalet-coronasmittade-okar-i-nacka-och-skarpnack/

Sluta panika så förbannat. Andas. Det kommer gå bra

Låt det ha sin lugna gång, du kommer få leva med det här i år framöver så det är bara att vänja dig.

Smittspridningen i Sthlm minskar ganska rejält totalt sett. Nöj dig med den glädjen så länge. Antalet inskrivna på IVA har minskar med ca 100 pers på bara en vecka och dödstalen är på väg ner.

Precis allt pekar i rätt riktning för oss. Allt.
Vilket är MYCKET bra.

Som sagt, andas. Du kommer leva med det här i flera år.
Citera
2020-05-12, 22:38
Medlem
gloffgloffs avatar
Hade tid först idag lyssna på WHO presskonferensen från igår,

låter inte som Micheal Ryan lyssnar på rådgivande Giesecke,

WHO har hela tiden rekommenderat "suppress", hunt'n'kill,

kan inte fatta hur just Sveriges ansvariga myndighet trodde de visste bättre än hela världen,

det är storhetsvansinne/megalomani/grandiost,

Sverige som har ett rykte internationellt kring säkerhet,

struntar i försiktighetsprincipen,

här dör flest i norden och vi testar minst i norden,

rakt motsatt mot WHOs rekommendation.
Citera
2020-05-12, 22:38
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av santos_deville
Du menar att staten ska börja köpa medicinsk utrustning av kreti och pleti?

Nej, man bör köpa in från av de multinationella företag utomlands som idag tillverkar skyddsutrustning och tester.

Vi köper redan de mesta av sjukvårdsutrustning och förbrukningsmaterial från dessa företag via svenska mellanhänder med generalagentur, som ofta innebär att de lägger på 400-600% på inköpspriset.
Om svenska beslutsfattare hade haft direktkontakt med de multinationella tillverkarna hade de i dessa tider kunnat köpa in hundratusentals produkter som ingen i Sverige ännu registrerat generalargenturen för. Idag gäller Europeisk CE-märkning som godkänd i Sverige.

Vi är 10 miljoner - jämför det med ett par hundra miljoner i Europa och miljarder asiater. Naturligtvis finns det en enorm kapacitet av sjukvårdprodukttillverkning utomlands. Det är bara att ta direktkontakt med företagen, kontrollera att produkterna har kvalitetscertifikat och är CE godkända och lägga miljonorder.

Det finns mängder av godkänd skyddsutrustning och testmaterial - men inte i Sverige!
Citera
2020-05-12, 22:40
Medlem
Haloumis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
3343 döda totalt enligt platz.se som kan jämföras med FHM statistik på 3313. Då kan man inte redovisa en glädjesiffra på 20 döda i morgon. Jag har blivit misstänksam.

Jag ser att antalet inlagda minskar långsamt och det borde betyda att smittan minskar. Men inte i Göteborg och det är oklart läge i Skåne.

Minskningen vi ser på IVA i Sthlm är väldigt positivt.

Man blir påhoppad och en del folk försöker tysta ned/censurera positiva tecken här inne. Men för att ge en sanningsenlig bild måste man se positiva saker samtidigt som negativa. Att belastningen på IVA Sthlm minskat med typ 70% är jävligt positivt.

Samtidigt har smittan minskat inom äldrevården. Till exempel ett äldreboende var 26 dog (tragiskt) har inte en enda smittad av viruset idag. Positivt det också. Källa till det är Aktuellt för några dagar sedan.
Citera
2020-05-12, 22:40
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av assurbanipal999
Det är nonsense att plocka ut en enda mening från ett långt inlägg och diskutera om det.
Det var ett långt inlägg där jag gjort en analys av situationen. Och så kommer du och bara försöka skapa en debatt om munskydd när det bara vara 1% av hela inlägget.
Nåväl, du har troligtvis inte läst inlägget utan bara fastnat för munskydd och vill ha lite kul att bråka om det, inte fan vet jag.

Varför nämnde du då munskydd?

Du tycker att Sveriges strategi att inte förorda munskydd är fel? Jag försökte förklara varför det egentligen inte är så meningsfullt med munskydd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in