2020-05-12, 18:31
Medlem
15minFames avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lixxor
Testa tandkräm med aktivt kol, t.ex https://www.apotea.se/humble-charcoal-tandkram-75-ml
Har provat en annan med kol men inte märkt skillnad. Har du provat denna?

Citat:
Ursprungligen postat av falconer8
Enligt min moster som är tandhygienist så kan man mycket riktigt använda bikarbonat. Men helst bara tre gånger i veckan då det slipar ner emaljen på tänderna.

Av samma anledning ska man inte använda tandkrämen Denevit, för ofta om den nu fortfarande finns kvar på marknaden.
Ja, bikarbonat slipar tänderna så jag läste att man inte ska använda mer än 1 ggr per månad.

Till ts: När jag provade bikarbonat så såg jag knappt skillnad men det beror väl på hur dina tänder ser ut. Du kanske ser mer skillnad.
Citera
2020-05-12, 18:53
Medlem
Zoologens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursula45
Någon tandkräm som ni kan rekommendera?

Dentosal Whitening. Innehåller salt som milt slipmedel.

Det finns /har funnits någon slags kräm i en tub som stod på en liten fot liksom (tror den hette Denivit?) som man INTE ska använda för tänderna blir vita men emaljen ryker. I alla fall vad jag hört...
Senast redigerad av Zoologen 2020-05-12 kl. 18:57.
Citera
2020-05-12, 18:59
Medlem
hvita.nhegrers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Freebop
Har du testat den tandkrämen? Funkar det?
Jag använder den, och ja, tänderna blir snabbt vitare.. Dock är ingen tandkräm perfekt.. En prisvärd och effektiv tandkräm är det likväl..
Citera
2020-05-12, 19:06
Medlem
Citat:
Vad är era bästa råd och tips för att få vitare tänder så skonsamt och säkert för tänderna så att inte emaljen tar stryk i processen? Och är även naturligt? Jag vet inte riktigt om jag orkar lägga ner stora summor på att göra det hos tandläkaren.

Tack på förhand!
Vet inte hur ditt problem ser ut. Men efter en månad på Åland fick jag beläggningar på tänderna, Det fixa jag med tandkräm på handduk som jag gnuggade tänderna med.Det funka bra(men du måste gnugga ett tag) Gör detta fortfarande vid behov.För mig funkar detta jättebra o slipper dyra kostnader.
Citera
2020-05-12, 22:04
Medlem
Mangelinas avatar
Citat:
Vad är era bästa råd och tips för att få vitare tänder så skonsamt och säkert för tänderna så att inte emaljen tar stryk i processen? Och är även naturligt? Jag vet inte riktigt om jag orkar lägga ner stora summor på att göra det hos tandläkaren.

Tack på förhand!

Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
En sån där tandborste som vibrerar med ultraljud (ex. Philips) fungerar rätt bra med rätt sorts tandkräm. Skippa kaffe och te ett par dagar, borsta typ tre gånger om dagen några dagar och skölj med sköljprodukt typ listerin innan du borstar.
OJ, nu blev det lite spridda skurar:
1) Philips tandborste som vibrerar med ultraljud: NJET! Kolla in Testfaktas test av eltandborstar. Oral B är att föredra at all times! Ja, om man vill ha bort all plack, och det vill man, oavsett om man "bara" vill ha vitare tänder eller även rena tänder
2) Skippa kaffe och te: det behöver du inte om du borstar tänderna med din Oral B regelbundet
3) Skölj med Listerin 😱!?! NEJ, NEJ, NEJ!!!!!! Under inga omständigheter!!!!!! Listerin är känt för att göra tänder gula. Sluta omedelbart om du använder sådant!
Citera
2020-05-12, 22:11
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mangelina
OJ, nu blev det lite spridda skurar:
1) Philips tandborste som vibrerar med ultraljud: NJET! Kolla in Testfaktas test av eltandborstar. Oral B är att föredra at all times!

Nu är det så att jag äger bägge typer och Oral B är helt värdelös i sammanhanget. Mina tänder blir inte rena av tre stycken tandborstningar med en Oral B. Så för mig är den mer än 3 gånger så dålig, eller oändligt dålig i sammanhanget. Den är dock bekvämare på insidan av tänderna.
Citera
2020-05-12, 22:12
Medlem
Mangelinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zoologen
Dentosal Whitening. Innehåller salt som milt slipmedel.

Det finns /har funnits någon slags kräm i en tub som stod på en liten fot liksom (tror den hette Denivit?) som man INTE ska använda för tänderna blir vita men emaljen ryker. I alla fall vad jag hört...

Allt som slipar på emaljen sabbar emaljen. Salt är lite snällare men slipar likfan. Det är därför missfärgningarna "försvinner", så att säga.
Det bästa är en bra el-tandborste (Oral B) som man kör med regelbundet (minst morgon och kväll) och ser till att man inte får dessa missfärgningar i första läget. Många borstar dessutom fel; man ska köra 3 sekunder PER TAND för att få ordentligt rent från plack (det gula då)

Om man redan misskött sina tänder till den grad att de blivit helt gula kan jag föreslå en salt-blästring hos tandläkaren. Den sker under kontrollerade former så emaljen inte sabbas allt för mycket....
Citera
2020-05-12, 22:14
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Listerin är känt för att göra tänder gula. Sluta omedelbart om du använder sådant!

Du använder listerin innan du borstar tänderna för att göra tandborstningen effektivare, inte efter.
Citera
2020-05-12, 22:15
Medlem
Mangelinas avatar
Citat:
Nu är det så att jag äger bägge typer och Oral B är helt värdelös i sammanhanget. Mina tänder blir inte rena av tre stycken tandborstningar med en Oral B. Så för mig är den mer än 3 gånger så dålig, eller oändligt dålig i sammanhanget. Den är dock bekvämare på insidan av tänderna.
Hmmm, okej...du måste ha ett speciellt sätt att borsta på i så fall. Det är ju ändå ett kontrollerat test som gjorts där alla borstningarna utförts likadant under lång tid, ja du fattar.

Kanske har med formen på garnityren att göra
Citera
2020-05-12, 22:16
Medlem
Mangelinas avatar
Citat:
Du använder listerin innan du borstar tänderna för att göra tandborstningen effektivare, inte efter.
Oavsett; Listerin gör dina tänder gulare...sorry! Fråga din tandläkare ska du se
Citera
2020-05-12, 22:18
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Oavsett; Listerin gör dina tänder gulare...sorry!

Du skriver det ja, utan att jag skrivit vilka listerinprodukter som man använder mot gula tänder och eftersom du inte listar ingredienserna som KAN orsaka gula tänder och skriver i bestämd form kan vi strunta i vad du skriver.
Citera
2020-05-12, 22:21
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Hmmm, okej...du måste ha ett speciellt sätt att borsta på i så fall. Det är ju ändå ett kontrollerat test som gjorts där alla borstningarna utförts likadant under lång tid, ja du fattar.

Nej det "måste" inte vara fel på mig. I princip alla mina tandläkare jag haft de senaste tio åren har rekommenderat en vibrerande tandborste framför en roterande eftersom de är mer effektiva, d.v.s behöver mindre tid för att göra ren samma yta som en roterande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in