2020-05-12, 21:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Nja. Inte korrekt där, sorry...

Personer över 70 år är den grupp som drabbats hårdast av covid-19: bland de som hade avlidit i sjukdomen fram till den 28 april var 90 procent 70 år eller äldre.

Av dessa avled alltså 50 procent i särskilt boende, medan 26 procent hade hemtjänst.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/halften-av-alla-doda-over-70-ar-med-coronasmitta-bodde-pa-sarskilda-boenden

Man kan också säga enligt Socialstyrelsen rapport, antal döda:

948 av totalt 79 410 boende på äldreboende >70 år har avlidit = 1,2%
493 av totalt 191 910 boende med hemtjänst >70 år har avlidit = 0,26%
436 av totalt 1 228 680 övriga >70 år har avlidit = 0,035%
Citera
2020-05-12, 21:20
Medlem
santos_devilles avatar
Vad är Norges siffror idag?
Citera
2020-05-12, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Jag undrar om det ens är 10%. Jag tror inte det. 2,3% ansågs bära på smittan. Med tanke på det långa sjukdomsförloppet är nog inte så många smittade innan. Kan vara så få som 5% i stockholm som har eller är sjuka

Bor du i Stockholm? Högst anekdotiskt jag vet men jag känner åtminstone sex personer som haft tydliga c19 symptom då flera stycken tappade smaken. Dock fick ingen testas och de är friska nu. Var själv också kass i Mars. Kanske fullsprängd med antikroppar redan
Citera
2020-05-12, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av urgt
Jo, det är en allmän nedgång i stora delar av Europa nu. Min gissning är att det är klimatrelaterat.

Norges och Danmarks grafer hittar du i signaturen. Ser ut som att Norge ska till att öppna gymnasieskolorna lite också innan sommarlovet, så får se om den stora explosionen kommer då.

Tror de kommer att hålla det under kontroll rätt enkelt med testning och kontaktspårning även utan hjälp från vädret.

Precis. Nästan alla länder följer varandra. Alla i Europa gick upp. Nu går alla i Europa ner. Med några veckors mellanrum typ.

Det är därför jag tror att det är en enorm övertro på diverse strategier här inne.
Det här följer en smittas normala gång och detta oavsett om du haft lockdown eller inte och i vilken omfattning.

Vitryssland har ju klarat det rätt bra som skitit i precis allt.

Nu är det Indien och Sydamerika och Mellanamerika som ser ut att peaka uppåt.

Efter dem kommer Afrika.
Citera
2020-05-12, 21:23
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zirconium2020
Han sa att risken är att man tar på munskyddet med handen. Jag vet dock inte vad han är orolig det skulle leda till?

Att man smittar sig själv?

Corona-Bob Tegnell vet inte om munskydd funkar vilket gör det konstigt att de används inom vården?

"Tegnell om munskydd: Vet inte om det fungerar"

https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/tegnell-om-munskydd-vet-inte-om-det-fungerar/
Citera
Medlem
AnnaDeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren
Jo men FHM vågar väl inte... och det finns en strategisk sak i det hela också. så fort man nämner att det lättar kommer folk skita i rekommendationer och regler i större utsträckning. Det vet vi. Så fungerar det. Så jag förstår att man drar på det.

Men de ser såklart samma sak som vi gör. De har ju också med rullande 7 dagars medelvärde i graferna och den kurvan går ju ned sedan länge.

Man måste vara en hyfsad faktaförnekare om man idag påstår att kurvorna går åt fel håll

Precis allt pekar i rätt riktning. Dödstal, inlagda på IVA, Inlagda på sjukhus, Antal smittade (som inte ökat exponentiellt med ökade tester).

Den kraftiga minskningen på IVA kommer strax att ge stort utslag på färre antal döda. Snart under 400 inlagda på IVA nu.

Hur kan den gå ned om det fortfarande fylls på ända från hela 4 veckor tillbaka?

IVA är fortfarande att folk blir nekade. Om man nekar fler människor desto mer går det ned. Enkelt att förstå.

Men jag förstår att man vill vara naiv med att tro på detta. Precis som allt annat FHM har utgått med har varit sant och korrekt, klart att det är det med

Vissa är som sagt blåögda.
Citera
Medlem
urgts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av santos_deville

Finns snygga grafer för Norge här.

Fyra döda (rätt högt... dålig dag), 57 pers på sjukhus, 16 pers på respirator.
Citera
2020-05-12, 21:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Man kan också säga enligt Socialstyrelsen rapport, antal döda:

948 av totalt 79 410 boende på äldreboende >70 år har avlidit = 1,2%
493 av totalt 191 910 boende med hemtjänst >70 år har avlidit = 0,26%
436 av totalt 1 228 680 övriga >70 år har avlidit = 0,035%

Vet inte vart du vill komma, rättade bara ett inlägg som var lite inkorrekt, med att ge skribenten de rätta siffrorna då jag förstod att hen var nära/på rätt spår men möjligtvis överdrev lite, eller tog fel, med siffrorna.
Citera
2020-05-12, 21:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Jag undrar om det ens är 10%. Jag tror inte det. 2,3% ansågs bära på smittan. Med tanke på det långa sjukdomsförloppet är nog inte så många smittade innan. Kan vara så få som 5% i stockholm som har eller är sjuka

Det är inte alls särskilt lång tid för väldigt många. Så om du har en ögonbliksbild varje vecka på mellan 2-3% så lär det ju åtminstone vara 16-23% totalt sett eftersom vi har hållt på i två månader nu.
Citera
2020-05-12, 21:25
Medlem
urgts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren
Precis. Nästan alla länder följer varandra. Alla i Europa gick upp. Nu går alla i Europa ner. Med några veckors mellanrum typ.

Det är därför jag tror att det är en enorm övertro på diverse strategier här inne.
Det här följer en smittas normala gång och detta oavsett om du haft lockdown eller inte och i vilken omfattning.

Vitryssland har ju klarat det rätt bra som skitit i precis allt.

Nu är det Indien och Sydamerika och Mellanamerika som ser ut att peaka uppåt.

Efter dem kommer Afrika.

Fast när smittan går ner vill man ju helst inte sitta med 3000 döda fler än sina grannländer. Snopet om den skulle få för sig att självdö i sommar.
Citera
2020-05-12, 21:27
Medlem
Wajis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av santos_deville

https://www.worldometers.info/coronavirus/country/norway/

4st döda med eftersläpningar.
Citera
2020-05-12, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaDea
Hur kan den gå ned om det fortfarande fylls på ända från hela 4 veckor tillbaka?

IVA är fortfarande att folk blir nekade. Om man nekar fler människor desto mer går det ned. Enkelt att förstå.

Men jag förstår att man vill vara naiv med att tro på detta. Precis som allt annat FHM har utgått med har varit sant och korrekt, klart att det är det med

Vissa är som sagt blåögda.

Men sluta spela dum.
Nyinläggningar på iva i Stockholm är ner 70% på tre veckor, samtidigt har medianen inte förändrats ett enda år.

Tror du FHM styr över intensivvårdsregistret? På riktigt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in