2020-05-11, 21:18
Medlem
Besvärjarens avatar
Tala med två pensionärer i Trelleborg, de har en BRF ute för ett mycket rimligt pris, kom endast 2 på visning och så här 4 dagar senare inga bud.
Visst endast en observation men talande ändå, innan detta mög borde de rimligen fått napp nu.
Citera
2020-05-12, 21:15
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lifeabroad
Haha villapriserna upp 1% i April. Inget biter på bostadsmarknaden. Upp upp upp. Flott är det

Lägenhetspriserna gick väl ned och villapriserna svagt uppåt. Jag är lite förvånad över att så många är beredda att sälja och köpa under nuvarande situation, det skulle inte jag göra om jag inte var absolut tvungen. Marknaden verkar ju hålla, i huset där jag bor har det varit ett par försäljningar på sistone och alla till bra priser.
Citera
2020-05-13, 17:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lifeabroad
Haha villapriserna upp 1% i April. Inget biter på bostadsmarknaden. Upp upp upp. Flott är det

Det är ju inte de som köper villa som har blivit av med jobbet, kan vi ju säga. En helt annan målgrupp.
Citera
2020-05-13, 20:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotadent
Lägenhetspriserna gick väl ned och villapriserna svagt uppåt. Jag är lite förvånad över att så många är beredda att sälja och köpa under nuvarande situation, det skulle inte jag göra om jag inte var absolut tvungen. Marknaden verkar ju hålla, i huset där jag bor har det varit ett par försäljningar på sistone och alla till bra priser.

Men, återigen, Ska du sälja OCH köpa bostad så blir det ju ingen skillnad mot tidigare.

Du får sälja billigare men också köpa billigare. Den enda förloraren på det är staten som går miste på lite skatter.
Går marknaden ned mycket så blir det ju en inkörsport för förstagångsköpare.

Kan inte se annat än(mest) positiva saker om marknaden sjunker rejält.
Citera
2020-05-13, 20:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smokieknife
Men, återigen, Ska du sälja OCH köpa bostad så blir det ju ingen skillnad mot tidigare.

Du får sälja billigare men också köpa billigare. Den enda förloraren på det är staten som går miste på lite skatter.
Går marknaden ned mycket så blir det ju en inkörsport för förstagångsköpare.

Kan inte se annat än(mest) positiva saker om marknaden sjunker rejält.

Ja i teorin men inte i praktiken eftersom skillnaden mellan köpare och säljare alltid blir större i tider av oro. Av det skälet är det alltså mer kostsamt att byta bostad nu än under en normal period.
Citera
2020-05-13, 20:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nu-lugnar-du-dig
Ja i teorin men inte i praktiken eftersom skillnaden mellan köpare och säljare alltid blir större i tider av oro. Av det skälet är det alltså mer kostsamt att byta bostad nu än under en normal period.

Det får du gärna ta fram fakta på(eller lämna nån referens till).

Det var någon form av mäklar-"expert" på TV häromdagen som beskrev det precis som jag tycker och beskrev.
Sen är det väl så att varje bostadsaffär kan vara mer eller mindre unika men rent generellt så borde det vara som jag skrev.
Citera
2020-05-13, 21:04
Medlem
Citat:
Det får du gärna ta fram fakta på(eller lämna nån referens till).

Det var någon form av mäklar-"expert" på TV häromdagen som beskrev det precis som jag tycker och beskrev.
Sen är det väl så att varje bostadsaffär kan vara mer eller mindre unika men rent generellt så borde det vara som jag skrev.

Det är så självklart att det inte behövs. I tider av oro tvekar köpare och sänker sina bud, varför köpa nu om man inte får rabatt? Säljarna å andra sidan accepterar sällan ett lägre pris nu utan ligger kvar på den gamla nivån.

Men om du ändå vill ha en källa kan du kolla på antalet försäljningar, det brukar alltid gå ner i oroliga tider just eftersom köpare och säljare står längre ifrån varandra då.
Citera
2020-05-13, 21:09
Medlem
Citat:
Det är så självklart att det inte behövs. I tider av oro tvekar köpare och sänker sina bud, varför köpa nu om man inte får rabatt? Säljarna å andra sidan accepterar sällan ett lägre pris nu utan ligger kvar på den gamla nivån.

Men om du ändå vill ha en källa kan du kolla på antalet försäljningar, det brukar alltid gå ner i oroliga tider just eftersom köpare och säljare står längre ifrån varandra då.

Säkert att antalet affärer blir färre. Det är väl? psykologi.
Men........precis som jag skriver så är risken att bli en "förlorare" lika liten nu som före corona pga det jag beskrev tidigare.
Att sen folk inte förstår detta och att det påverkar det totala antalet affärer är säkert sant.

Som sagt, ser nästan bara positiva effekter av att marknadspriserna sjunker betydligt.
Senast redigerad av smokieknife 2020-05-13 kl. 21:14.
Citera
2020-05-13, 21:19
Medlem
Citat:
Säkert att antalet affärer blir färre. Det är väl? psykologi.
Men........precis som jag skriver så är risken att bli en "förlorare" lika liten nu som före corona pga det jag beskrev tidigare.
Att sen folk inte förstår detta och att det påverkar det totala antalet affärer är säkert sant.

Som sagt, ser nästan bara positiva effekter av att marknadspriserna sjunker betydligt.

Jag förstår din poäng och håller i sak med om den men det är inte hela bilden som sagt. När spreaden (dvs. gapet mellan köpare och säljare) ökar, då kostar det generellt sett mer att byta bostad.
Citera
2020-05-16, 18:08
Medlem
Citat:
Jag förstår din poäng och håller i sak med om den men det är inte hela bilden som sagt. När spreaden (dvs. gapet mellan köpare och säljare) ökar, då kostar det generellt sett mer att byta bostad.

Jag har läst ett antal artiklar med intervjuer med dom största mäklarna.

Flera av dom säger rent ut precis det jag skrev:

Ska du köpa och sälja i samma marknad så påverkas du lite eller inte alls.
Det är ju logiskt.
Senast redigerad av smokieknife 2020-05-16 kl. 18:12.
Citera
2020-05-16, 18:38
Medlem
von Hindenburgs avatar
Citat:
Ska du köpa och sälja i samma marknad så påverkas du lite eller inte alls.
Det är ju logiskt.

Det är uppenbart fel. Varenda svensk vet att när du gör bostadskarriär och din bostad har vuxit i värde så har du råd att köpa den där dyra större bostaden. Det hade du inte haft om inte din bostad blivit så dyr. Att den nya bostaden också ökat i värde är totalt irrelevant som alla vet.
Citera
2020-05-16, 21:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av von Hindenburg
Det är uppenbart fel. Varenda svensk vet att när du gör bostadskarriär och din bostad har vuxit i värde så har du råd att köpa den där dyra större bostaden. Det hade du inte haft om inte din bostad blivit så dyr. Att den nya bostaden också ökat i värde är totalt irrelevant som alla vet.
Att DU tycker att det är "uppenbart fel" får stå för dig.

Många mäklare tycker som mig och det är logiskt.
Sviktar marknaden och du ska byta bostad inom "samma" marknad så spelar det väldigt liten roll att priserna går ned.
Det du förlorar på gungorna tar du igen på karusellerna.
Det som händer är att marknaden öppnas upp för förstagångsköpare, ju mer priserna sjunker desto fler förstagångsköpare.

Förstår öht inte resonemanget att det du säljer skulle minska MER i värdet än det du tänker köpa, förutsatt att det är inom hyfsat liknande segment av marknaden.

Men......tron och tanken är fri.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in