2020-05-12, 20:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Waji
Det verkar ju inte bita på att jag skickar länkar på att premiärminister Kyriakos Mitsotakis vill öppna upp och att han tydligt deklarerar

Då säger jag det här inte för att vara elak. Du kommer inte få resa till Grekland i Juli. Det är min fullständiga tro och det står jag fast till. Om du får åka så kan du slå mig på fingrarna och håna mig

PS du får ej ha dubbla medborgarskap för då får du nog resa

Grekland kommer öppna upp för turism i etapper.
Men oavsett kommer jag ej resa då jag väljer bort det frivilligt.
Citera
2020-05-12, 20:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
- Kommer Grekland att vilja ta risken att behöva stänga ner turistsektorn igen, genom att ta emot potentiella smittbärare från Sverige? Vad skulle ett utbrott av Covid-19 kosta för Grekland?

Då får de ta emot turister från Grönland och Nya Zeeland då för övriga länder i Europa har coronasmitta.
Citera
2020-05-12, 20:35
Medlem
gabrielle2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Jag tror att det var så illa att det inte fanns någon skyddsutrustning inom äldreomsorgen samt att man inte heller kunde köpa in någon. När COVID-19 krisen var ett faktum på sjukhusen så sög dessa upp allt som fanns i svenska lager vilket de fortfarande gör.
Omöjligt att få tag i munskydd från olika medicinska bolag i Stockholm och det verkar fortsätta att bli en bristvara under sommaren.
Ja sjukhusen behövde/ behöver massor av skyddsutrustning och skall absolut få ha det också.

Efter den här pandemin kommer man förmodligen se till att det inte blir brist på tex munskydd vid en framtida pandemi.

Jag hoppas också att man tänker om vad gäller arbetet med personer inom SoL och LSS.
Personal måste utgå från att de kan bära på smittan och se till att inte föra den vidare till de gamla eller sjuka.
Du spritar dina händer och sätter på dig handskar. Ja jättebra, men när du arbetar nära en gammal, utan munskydd och du eventuellt bär på smittan ovetande eller blir sjuk i morgon då har du ju redan fört in smittan.
Hade inte det kunnat undvikits om personal satt på sig munskydd eller visir innan den gick in till den gamle.
Citera
2020-05-12, 20:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av wakkawalla
Apollo håller inte med dig i varje fall och underligt att en resebyrå med Grekland som specialité inte har en aning om det.

Haha har du Apollo som referens? Visste inte att de satt i regeringen. Nu tänker jag inte göra jobbet för dig, men Googla in dig på grekiska regeringens hemsida och kom tillbaka sen och berätta vad det står där Sen ringer du Apollo och frågar vad dem yrar om.
Citera
2020-05-12, 20:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Så om vården nu inte orkar med en lång platå så borde det enda alternativet som återstår vara att hela Sveriges befolkning hostar varandra i ansiktet och slickar på alla dörrhandtag dom ser för att minska trycket från en lång platå?

Öh, nej, för då ökar smittspridningen extremfort istället och vården kollapsar helt? Eller missuppfattar jag dig.

Det jag menar är att de borde gå ut och ryta till utav helsike nu, så det knappt blir några fler smittade i Stockholm, istället för att helt nya nästan osmittade stadsdelar också skall smittas. Det såg ju ut som om vi var "på väg ner" nu, så att man kanske klarar sommaren i vården, även om i princip all annan icke-akut vård, får skjutas upp till hösten, som de sagt.

Genom att inte agera på något sätt, så riskerar de att vi sumpar den nedgång vi haft, och att vi istället får en mycket längre platå, alt. t.o.m. en uppgång.

Stockholm klarar med all sannolikhet inte en uppgång eller en lång platå, nu precis innan sommaren och semestrarna för personalen. En nergång som vi sett nu, måste skyddas till varje pris. Det är det jag menar.
Citera
2020-05-12, 20:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wint3riscoming
Haha har du Apollo som referens? Visste inte att de satt i regeringen. Nu tänker jag inte göra jobbet för dig, men Googla in dig på grekiska regeringens hemsida och kom tillbaka sen och berätta vad det står där Sen ringer du Apollo och frågar vad dem yrar om.

Min resa var i juli.
Och inte nu.
Vad regler säger i juli har jag ej sett eller hört någon ansvarig säga sig veta.
Citera
2020-05-12, 20:40
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sinnersten
https://www.sydsvenskan.se/2020-05-12/who-lang-vag-kvar-till-flockimmunitet

Citat:
– Den här idén att länder som inte gjort så mycket för att bromsa spridningen plötsligt kommer att nå flockimmunitet, och inte bryr sig om man förlorar några äldre på vägen, är ett väldigt, väldigt farligt tillvägagångssätt, säger WHO:s krisberedskapschef Michael Ryan.

Citat:
Det är svårt att inte tolka det som kritik mot Sveriges strategi. Hur ser ni på det här?

– Jag håller inte med om att det är en kritik mot Sveriges tillvägagångssätt. Vi har aldrig haft för avsikt att vi ska uppnå flockimmunitet. Den svenska strategin bygger på att vi ska ha hållbara strategier, att vi ska skydda de äldre och att vi framför allt ska ha åtgärder som vi vet ger en effekt, säger Karin Tegmark-Wisell.

Delar av resultatet såhär långt:
https://www.worldometers.info/coronavirus/#countries
Han uttrycker sig himla fjantigt, WHO:s krisberedskapschef Michael Ryan, när han pratar om att länder "plötsligt" skulle få flockimmunitet. Det är det väl ändå ingen som tror? Snarare kommer den gradvis, om den kommer. På engelska lät det ännu värre, för där använde han ordet magical som nu på svenska översatts till det lite beskedligare plötsligt.

Detta är alltså WHOs krsberedskapschef som uttrycker sig så. Hur sjutton ska man kunna ta honom eller den organisation han representerar på allvar? Riktigt bottennapp.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av wakkawalla
Apollo håller inte med dig i varje fall och underligt att en resebyrå med Grekland som specialité inte har en aning om det.

The report added that while Athens wants to ensure that there is no “nationality travel bias” in protocols drafted by the Commission, it does want a “common understanding” that travelers within the EU will have to be tested for the coronavirus, or its antibodies, before their trips.

However, it said, tests will not be required for travel between areas “which have demonstrated clear and persistent evidence that the Covid-19 situation is under control.”

https://greece.greekreporter.com/2020/05/12/greece-presents-proposals-for-restarting-tourism/

Kan ju tala om för dig att Sverige inte ingår i det sistnämda.
Citera
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Du är fortfarande inne på influensa spåret läser jag. Dock är COVID-19 något helt annat. Under en influensa behöver inte sjuka människor ligga på IVA i veckor och sedan kräva habilitering.
Jag själv har influensan varje år och man är sjuk i 7 till 14 dagar men sedan är man frisk.
Man behöver aldrig habilitering efter en vanlig influensa, men många som överlever COVID-19 är mänskliga vrak i mer än en månad.

Jo, covid-19 är något annat än en vanlig säsongsinfluensa. Som du skriver behöver de som blir värst sjuka av säsongsinfluensa bara ligga några dagar i respirator. Mångdubbla den siffran för hur länge covid-19 patienter, i genomsnitt, behöver.

Ser man det hela globalt, så dör, absolut som mest 360 000 människor av säsongsinfluensa på ett år. Antalet döda i covid-19 håller raskt på att hamna på den nivån och sedan fortsätta att öka. Några miljoner döda under 2019, kanske några 10 tals miljoner döda globalt i covid-19 är långt ifrån orimligt. Speciellt som,nu, många lockdown länder börjar öppna upp, och ännu fler kommer att tvingas att göra det snart, om inte dessa samhällen skall bryta samman.
Citera
2020-05-12, 20:41
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaDea
Björn Olsen har haft alla rätt om sina uttalanden jämfört med Tegnell som har haft fel om allt.

Gesiecke är ifrågasatt av övriga världens epidemiologer och skriker att alla kommer bli smittade samtidigt som han gömmer sig på sitt sommarställe... Samt han säger att flockimmunitet händer om en vecka i Stockholm.

WHO kritiserar Sverige nu.

https://www.businessinsider.com/herd-immunity-few-people-have-had-the-coronavirus-who-2020-5?r=US&IR=T&

Finns ingen som tycker Sverige gör rätt.

Ingen har och ingen kommer antagligen inte tycka det med nuvarande situation.
När till och med WHO börjar pissa på oss... Nu måste väl ändå våra taltrattar sitta löst till med deras gissningar dragna ur röven? Vi har ingen på ”vår” sida, vad händer härnäst? ”Vi släpper det”...
Citera
2020-05-12, 20:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren
Den slutnotan kommer du och jag att få betala.

20% Arbetslöshet i Spanien, Italien och Grekland skojar man inte bort. Länder som redan innan krisen hade usel ekonomi.

15% Arbetslöshet på Island...
10,7% i Norge...

Ja, slutnotan lär bli dyr. Även hälsomässigt då vi vet vad en sådan abnorm massarbetslöshet gör med hälsan.

Sverige kickar in på ganska mediokra 8,3% så långt.

USA närmar sig 25%... men det slipper vi i Norden dock betala. Det får Trumpeten göra.

Ja, delvis kommer vi säkerligen få vara med och betala denna saftiga nota och vi kommer att få lida av följderna av Covid 19 på många sätt under lång tid framöver. Usch. Nu ska jag gå och laga mat och tänka på något roligare en stund. Godkväll på ett tag
Citera
2020-05-12, 20:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wint3riscoming
The report added that while Athens wants to ensure that there is no “nationality travel bias” in protocols drafted by the Commission, it does want a “common understanding” that travelers within the EU will have to be tested for the coronavirus, or its antibodies, before their trips.

However, it said, tests will not be required for travel between areas “which have demonstrated clear and persistent evidence that the Covid-19 situation is under control.”

https://greece.greekreporter.com/2020/05/12/greece-presents-proposals-for-restarting-tourism/

Åter igen så vad som sker i juli gällande turism vet vi ej ännu.
Oavsett kommer jag ej åka så diskussionen om vad som kommer gälla kanske är allmänt intressant men för min del inte längre aktuell.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in