Citat:
Ursprungligen postat av
sno
Visst går det alltid att diskutera saker och ting, men att totalt bara såga dem med fotsulorna känns ingen vidare. Som om de var "idioter" bara därför att viruset dödar folk - vilket virus alltid gör så länge man inte har något botemedel.
- Med samma resonemang kan man säga att befälhavare Edward Smith var oskyldig till att Titanic sjönk. Det var ju isberget och inte Edward Smith som sänkte Titanic.
Edward Smith ansåg förvisso att det var en bra idé att hålla full fart, trots varningar om isberg. Ligger skulden på isberget eller befälhavaren?
Är Anders Tegnell oskyldig till alla dödsfall i Covid-19, eftersom skulden helt och hållet ligger på viruset? Anders Tegnell ansåg förvisso att skidturister gärna skulle åka till Alperna trots pågående epidemi. Kan man säga att Anders Tegnell är oskyldig, och hänvisa till att det är viruset som dödar?
Citat:
Ursprungligen postat av
belf
Tegnell har ju sagt en massa konstiga saker man inte förväntade sig att en expert skulle säga:'
På rak arm kommer jag på några jag tappade hakan när jag hörde.
Corona smittar förmodligen inte mellan människor, vilket är häpnadsväckande när en massa människor smittat varann.
Det vi vet helt säkert är att symptomfria bärare inte kan föra smitta vidare.
Personal på äldreboenden eller vårdare av riskpatienter ska gå till jobbet som vanligt, utan extra skyddsutrustning även om de har anledning att misstänka att de är smittade med corona.
- Detta tror jag har lett till väldigt många onödiga dödsfall på ålderdomshemmen.
Citat:
Ursprungligen postat av
belf
Vi kan inte rekommendera att jobba hemifrån för det är ojämlikt.
Se på Danmark, dom har striktare nerstängning av sitt samhälle men deras utveckling är väldigt lik våran (det borde Tegnell känna till att det tar en månad innan man ser resultat av nedstängning)
- Är Anders Tegnell fortfarande villig att jämföra med Danmark?
Vill Anders Tegnell fortfarande påstå att Danmarks åtgärder är "fullständigt meningslösa"?
Citat:
Ursprungligen postat av
belf
UK har en strategi som är lik våran och det går mycket bra för dom. De har världen främsta experter på smittskydd. (ja det gick ju snabbt utför efter att han jämförde Sverige med UK).
- Idag utmärker sig britterna med siffror som är allt annat än smickrande. Storbritannien har redan lyckats gå förbi Frankrike i dödsfall per befolkningsmängd. Dom brittiska siffrorna ökar nu avsevärt snabbare än Italiens och Spaniens siffror.
Citat:
Ursprungligen postat av
belf
Han jämförde New York med hela Sverige och tyckte det var en relevant jämförelse. Möjligtvis om han jämfört Stockholm med NY.
- New York kan vara en intressant jämförelse. New York har haft 4 gånger så många dödsfall som Sverige i förhållande till befolkningsmängd. Hur många ytterligare dödsfall krävs innan flockimmuniteten inträder, och avbryter massdöden? Hur många dödsfall krävs i Sverige innan Anders Tegnell ifrågasätter jakten på flockimmunitet?