2020-05-12, 18:55
Medlem
Såg precis ett svar från Tegnell som Novus publicerat, att smitta efter 7 dagar är enligt alla data mycket ovanligt, och efter flera veckor ännu mer osannolikt. Synd att man inte fick se några källor på detta i hans meddelande. Nån tidigare studie t. ex.

300 000 svenskar sjuka i samma sjukdom i över 10 veckor, men de flesta (250 000) tror inte det är covid-19? Är det verkligen så vanligt att vara sjuk så länge (om man inte har c-19). Har aldrig varit sjuk så länge, och känner inte till någon i min närhet som tidigare varit sjuka i över 10 v. För mig låter det långa sjukdomsförloppet som att det nog kan vara covid-19 det handlar om.

Men finns inte risken att långtidssjuka i högre utsträckning vill vara med i en sådan här undersökning? Då berör ju ämnet en mer så att säga.
Citera
2020-05-12, 18:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Waji
Jag har flera i mina slingor som skrivit det som jag kan klippa ut om du vill se Det var ett jäkla liv när jag skrev det första gången för någon vecka sedan.
Nej, det är väl ingen nation som kommer kunna åka vart de vill. Låter dumt.
Citera
2020-05-12, 18:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeppeNil
Andra vågen blir nog varken mer eller mindre farlig är nog det mest sannolika.

Hur tänker du då? Jag vill inte tjafsa, jag bara frågar.

Tråden är full med idioter som bara bråkar.

Jag är ärligt intresserad av hur du tänker ...

Om du har rätt och andra vägen är som den första, är det riktigt illa.

Vården har som helhet tagit stryk, vilket jag tjatat om, och vi tål inte en andra virusvåg, även om den kommer om ett halvår. Hela vården och personalen har inte återhämtat sig på ett halvår.

Jag är personligen helt mätt, och jag vill egentligen kliva ur coronavården nu, men måste vänta tills min period(jag är lånepersonal) är slut enligt överenskommelse.

Och vi känner ju inte till de långsiktiga effekterna. Även om jag inte får symptom, är det farligt att jobba i trånga virusfyllda utrymmen på heltid? Påverkar arbetet mina lungor? Hur funkar massexponering?

Jag har satt en personlig tidsgräns och vägrar förlänga.

Jag misstänker att fler än jag resonerar så.

Om en andra våg kommer, ställer personalen upp? Hur många hoppar av?

Inte fan riskerar man liv och lem heller.

Kommer det en andra våg finns det kanske inte personal så det räcker ...

Slitaget på personalen är ett av prisen för FHM:s roulette.
Citera
2020-05-12, 18:56
Medlem
belfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaDea
Haha, Tegnell har inte haft ett enda rätt hittills.

Vad har gett Tegnell rätt? Han säger ju nu att detta kan vara så långt som 2 år, samtidigt som de inte vet ett skit när flockimmunitet kommer inträffa. Just nu utvecklas det alldeles för få antikroppar överallt i världen så det skulle vara ett mindre mirakel om det skulle vara annorlunda i Sverige.

Fast enligt Geisecke så ska vi nå flockimmunitet nästa vecka i Stockholm.
Förmodligen tjuvhåller FHM på information eftersom de haft fel hela tiden känns det bättre att låtsas de har mindre att gå på i sina analyser än de verkligen har. Om de gick ut med all info de har skulle kompetenta bedömare kunna dra sundare slutsatser än FHM och det vore jobbigt för dem, som det varit hittills.
Citera
2020-05-12, 18:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Waji
Så Grekland med sina 152 döda och helt helt grymt resultat så här långt sågar du och ger Tegnell rätt innan de ens har öppnat landet??
Jag säger återigen som jag sagt. Jag tror du kommer ha fel. Men det är vad jag tror.

Men att såga Grekland för det häver en lockdown med lyckat resultat är ju bara fel. Grekland är ert föredöme och jag skulle nog vilja säga att deras regering är kompetenta att avgöra när det är dags. Det kan man inte säga om Svetsaren och Tegnell hur man än försöker
Om Grekland tar in turister och får en stor smittspridning får Tegnell rätt. Det var det han förutsåg.

Jag sågar inte Greklands resultat, däremot deras naivitet om de tror att det är över nu.
Senast redigerad av JeppeNil 2020-05-12 kl. 19:01.
Citera
Medlem
Överdödlighet enligt FT:

Belgien: 8 000 (+66%) tom 26 april
UK: 50 000 (+61%) tom 1 maj
Spanien: 32 000 (+60%) tom 28 april
Italien: 24 500 (+55%) tom 31 mars
Nederländerna: 8 900 (+50%) tom 26 april
Frankrike: 22100 (+31%) tom 26 april
Sverige: 3 000 (+29%) tom 28 april
Schweiz: 2 000 (+27%) tom 26 april
USA: 30 800 (+19%) tom 11 april
Österrike: 1 100 (+12%) tom 26 april
Portugal: 1 100 (+12%) tom 21 april
Tyskland: 4 800 (+6%) tom 12 april
Danmark: 200 (+6%) tom 24 april

Norge, Sydafrika, Israel visar ingen överdödlighet.

https://www.ft.com/content/a26fbf7e-48f8-11ea-aeb3-955839e06441

En notering i sammanhanget så hade Italien en överdödlighet på 24 981 för influensasäsongen 2016/2017. Naturligtvis kommer Covid att slå detta då datumet ovan bara sträcker sig till 31 mars för Italien, men det tycker jag ändå är relevant att nämna.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SithXM
USA förstår jag nästan, för det är ett jävla skitland när det gäller att ta hand om sina svaga, Men Tyskland....... och gäller det Tyskland då måste snart Sverige braka!

”Minijobben” innebär att man arbetar deltid med en skattefri lön på högst 450 euro i månaden.

Ingen kan leva på den lönen så de arbetare som inte delvis försörjs av någon annan måste ha flera minijobb eller be om bidrag från det offentliga för att klara försörjningen. I Berlin är exempelvis var fjärde minijobbare beroende av socialbidrag. Cirka en femtedel av alla arbetare försörjer sig med minijobb.

Inte heller får man någon ersättning när man är sjuk från sitt minijobb, och man har inte rätt till någon arbetslöshetsförsäkring om man blir av med jobbet. Inbetalningarna till pensionssystemet är dessutom minimala.

Så nu förstår du lite bättre varför folk går ut och demonstrerar på datorna.

I Sverige har vi det - tillsvidare - relativt bra i jämförelse. Men hur länge?
Citera
2020-05-12, 18:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Hur tänker du då? Jag vill inte tjafsa, jag bara frågar.

Tråden är full med idioter som bara bråkar.

Jag är ärligt intresserad av hur du tänker ...

Om du har rätt och andra vägen är som den första, är det riktigt illa.

Vården har som helhet tagit stryk, vilket jag tjatat om, och vi tål inte en andra virusvåg, även om den kommer om ett halvår. Hela vården och personalen har inte återhämtat sig på ett halvår.

Jag är personligen helt mätt, och jag vill egentligen kliva ur coronavården nu, men måste vänta tills min period(jag är lånepersonal) är slut enligt överenskommelse.

Och vi känner ju inte till de långsiktiga effekterna. Även om jag inte får symptom, är det farligt att jobba i trånga virusfyllda utrymmen på heltid? Påverkar arbetet mina lungor? Hur funkar massexponering?

Jag har satt en personlig tidsgräns och vägrar förlänga.

Jag misstänker att fler än jag resonerar så.

Om en andra våg kommer, ställer personalen upp? Hur många hoppar av?

Inte fan riskerar man liv och lem heller.

Kommer det en andra våg finns det kanske inte personal så det räcker ...

Slitaget på personalen är ett av prisen för FHM:s roulette.
Jag syftar på att själva viruset kommer nog inte bli mer eller mindre farligt vid en andra våg. Sen hur många som exponeras för viruset är en annan fråga.
Citera
2020-05-12, 18:59
Medlem
AnnaDeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av belf
Förmodligen tjuvhåller FHM på information eftersom de haft fel hela tiden känns det bättre att låtsas de har mindre att gå på i sina analyser än de verkligen har. Om de gick ut med all info de har skulle kompetenta bedömare kunna dra sundare slutsatser än FHM och det vore jobbigt för dem, som det varit hittills.

Finns ju dem som kommer fram till att de bara hittar på siffror.

https://www.youtube.com/watch?v=bl6SLOFxNko&
Citera
2020-05-12, 18:59
Medlem
Citat:
Om Grekland tar in turister och får en stor smittspridning får Tegnell rätt. Det var det han förutsåg.

Jag sågar inte Greklands resultat, däremot deras naivitet om du tror att det är över nu.

De är inte naiva - men desperata. Turismen är det de lever på och sommaren är deras viktigare inkomst säsong.

De har inget val.
Citera
2020-05-12, 19:02
Medlem
Haloumis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lebensmuede
Jag lutar mer år flockimmunitet. Jag har hittat en till matematisk infallsvinkel till stöd för det faktum att flockimmunitet inte kräver 60% antikroppar i befolkingen (cf Tim Britton): det finns en variation i hur riskbenägna människor är, och de mest riskbenägna driver smittan i större utsträckning, men blir också snabbare immuna (eller döda). Tim Britton et al uppskattar t ex 43% som gränsen för flockimmunitet här: https://arxiv.org/abs/2005.03085

Ta det tillsammans med mina tidigare argument i tråden (naturlig immunitet hos unga individer), så sjunker snabbt gränsen för flockimmunitet till nåbara nivåer.

Jo men dödstalen i andra delar av landet än Sthlm stödjer mer hypotesen för muterat virus?
Citera
2020-05-12, 19:02
Medlem
Citat:
Jag syftar på att själva viruset kommer nog inte bli mer eller mindre farligt vid en andra våg. Sen hur många som exponeras för viruset är en annan fråga.

Jag misstänker att vi kommer att se en repris av allt om en andra våg kommer.
Människans minne är kort. Jag var och handlade i snabbköpet idag, och såg att den sociala distanseringen redan börjat glömmas. Främmande människor stod och hängde nära mig osv.
Och fan vet om vi bygger några utrustningslager som kan användas om ett halvår.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in