Citat:
Ursprungligen postat av
sno
Vi släpper detta med läkarsituation. Jag upptäckte att det finns en annan mycket viktigare sak som jag vill informera dig om (förlåt alla ni som tycker att detta är lite OFFT, men detta handlar om Coronas konsekvenser för individen).
Du tycks inte riktigt ha pejling om situationen. Jag tvivlar på att du vet dina rättigheter - eftersom du inte ens känner till de olika anställningsformerna.
Om du inte är medlem i HRAK gå med redan IKVÄLL (du kan göra det på nätet). För OM den andra vågen kommer i höst och det går dåligt för ditt hotell - då kan du permitteras eller i värst fall sägas upp. Då kan medlemskap i HRAK vara räddningen så att du inte hamnar på gatan. Det spelar ingen roll att du har jobbat där många år om hotellet går omkull..
En annan sak är att du borde gå med i HRF för att få mer info om dina rättigheter. Det kostar en slant per månad, men du kan gå en BETALD en dags utbildning plus juridisk hjälp vid en ev. uppsägning.
Hotell och restaurangbranschen är de hårdast drabbade branscherna tillsammans med turism. Det är bättre att veta än tro.
Håller tummarna för dig :-)
Det har du helt rätt i. Jag förstod inte att fasta tjänster är det samma som tillsvidareanställning. De jag pratade om hamnade under " sist in, först ut"
De som sedan skulle få gå var stackrare som arbetat längre tid. Till slut finns väl bara chefen kvar sedan godbay och endast hotellet som gapar tomt ett tag.
Du behöver inte hålla tummarna för mig. Har aett "säkert" arbete 😉
Den andra vågen kommer att komma. Kanske även en tredje våg.
Enligt Tegnell kommer ju Sverige att klara sig bra med andra vågen.
Det dör ju människor fram till andra vågen. Det blir inget uppehåll.
De länder med lockdown tar döden fart i igen när andra vågen rullar in, säger också Tegnell.
Hur man än gör dör människor. Hos oss blir det långdraget. Hos andra länder snabba förlopp, stopp ett tag, sedan tar det fart igen.
Men dödsfall blir det vilket som antar jag.
Endera snabbt förlopp eller som i Sverige låååångsamt så sjukvården hinner med något så när.