2020-05-12, 19:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Danmarks misslyckade överskuggas av Sveriges ännu större misslyckande i antalet avlidna. Tycker resten av Norden gjort bra ifrån sig. Dock bara första halvlek etc etc.
Danmark har ikke mislykkedes i forhold til de andre nordiske lande,stop med dit vrøvl.
Der er forskellige forudsætninger.
Danmark har en pop. density på 135.73/km2
Norge en pop. density på 13.9/km2
Sverige en pop. density på 23/km2
Hvis du synes Danmark har mislykkedes,hvad mener du som om Tyskland..?
Ifølge https://www.worldometers.info/coronavirus/#countries
Danmark Deaths/1M pop 92
Tyskland Deaths/1M pop 92
Citera
2020-05-12, 19:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Waji
Du påstår att det kommer bli en katastrof om man öppnar landet. Det är dina ord. Själv så tycker jag det är det sista halmstrået till alla dom som tycker att Sverige har gjort rätt. Man förutsätter att länder som öppnar upp ska misslyckas. Nu har länder öppnat upp utan större ökning och nu tar man nästa steg att öppna upp gränsen för de som sköter sig.

Jag står fast vid min teori att det är Sverige som gjort helt fel och jag tror vi blir det sista land att friskförklaras från detta.

Belackarna är ju roliga. Först hävdar de att lockdown är helt fel och alla är dumma i huvudet. Nu när de flesta har lyckats med den strategin växlar man om och säger att de är dumma i huvudet som öppnar igen.

Låt de gå en månad så får vi se. Jag tror inte vi kommer få se Norge ha några större problem nu när det öppnat. Bara de ser till att inga jävla Svenskar kommer in och förstör landet De som jobbar där och bor där av svenskarna har hållit till Norges regler. De är gröna.
Det är bara att se på Tyskland som har misslyckats med att öppna upp landet. Hur går det ihop med din teori?
Citera
2020-05-12, 19:13
Medlem
AnnaDeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Jag vet inte varför folk tror att de som jobbar på FHM är inte kompetenta. Giesecke är rådgivare till WHO - vars rekommendationer och råd följs runt hela världen. Tegnell har en lång och gedigen utbildning och praktisk erfarenhet. Plus att dessa gubbar jobbar ju inte ensamma (Giesecke dessutom pensionär, men har väl en halv fot inne fortfarande).

Sen finns det en himla massa "tyckare" bland läkare som själva inte har ens jobbat med pandemier/virus etc. men uttalar sig ändå i media. I Finland samma sak. Epidemiologer försöker säga en sak - men blir överkörda av politiker och "tyckare".

Och om man nu pratar om "ansvar" då är det aldrig dessa "tyckare" som kommer att bära någon del av det.

Finska epidemiologer säger att Sverige gör helt rätt - men politikerna vågade inte lita på dem. Jag har läste även åtminstone en norsk epidemiolog säga samma sak.

Om nu inte dessa gubbar "vet" något, varför ska ex Giesecke vara rådgivare åt WHO?

Visst går det alltid att diskutera saker och ting, men att totalt bara såga dem med fotsulorna känns ingen vidare. Som om de var "idioter" bara därför att viruset dödar folk - vilket virus alltid gör så länge man inte har något botemedel.

Björn Olsen har haft alla rätt om sina uttalanden jämfört med Tegnell som har haft fel om allt.

Gesiecke är ifrågasatt av övriga världens epidemiologer och skriker att alla kommer bli smittade samtidigt som han gömmer sig på sitt sommarställe... Samt han säger att flockimmunitet händer om en vecka i Stockholm.

WHO kritiserar Sverige nu.

https://www.businessinsider.com/herd-immunity-few-people-have-had-the-coronavirus-who-2020-5?r=US&IR=T&

Finns ingen som tycker Sverige gör rätt.

Ingen har och ingen kommer antagligen inte tycka det med nuvarande situation.
Citera
2020-05-12, 19:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bortamatchen
Som jag förstått så kan det ta 2 veckor från smitta till symptom. Du påvisar smitta långt innan symptom och blir smittsam något dygn innan symptom.

Så jag tycker du bör isolera dig i drygt två veckor.

Tack för svar. det låter rimligt.
Citera
2020-05-12, 19:15
Medlem
gabrielle2s avatar
Citat:
Vi släpper detta med läkarsituation. Jag upptäckte att det finns en annan mycket viktigare sak som jag vill informera dig om (förlåt alla ni som tycker att detta är lite OFFT, men detta handlar om Coronas konsekvenser för individen).

Du tycks inte riktigt ha pejling om situationen. Jag tvivlar på att du vet dina rättigheter - eftersom du inte ens känner till de olika anställningsformerna.

Om du inte är medlem i HRAK gå med redan IKVÄLL (du kan göra det på nätet). För OM den andra vågen kommer i höst och det går dåligt för ditt hotell - då kan du permitteras eller i värst fall sägas upp. Då kan medlemskap i HRAK vara räddningen så att du inte hamnar på gatan. Det spelar ingen roll att du har jobbat där många år om hotellet går omkull..

En annan sak är att du borde gå med i HRF för att få mer info om dina rättigheter. Det kostar en slant per månad, men du kan gå en BETALD en dags utbildning plus juridisk hjälp vid en ev. uppsägning.

Hotell och restaurangbranschen är de hårdast drabbade branscherna tillsammans med turism. Det är bättre att veta än tro.

Håller tummarna för dig :-)
Det har du helt rätt i. Jag förstod inte att fasta tjänster är det samma som tillsvidareanställning. De jag pratade om hamnade under " sist in, först ut"
De som sedan skulle få gå var stackrare som arbetat längre tid. Till slut finns väl bara chefen kvar sedan godbay och endast hotellet som gapar tomt ett tag.

Du behöver inte hålla tummarna för mig. Har aett "säkert" arbete 😉

Den andra vågen kommer att komma. Kanske även en tredje våg.
Enligt Tegnell kommer ju Sverige att klara sig bra med andra vågen.
Det dör ju människor fram till andra vågen. Det blir inget uppehåll.
De länder med lockdown tar döden fart i igen när andra vågen rullar in, säger också Tegnell.
Hur man än gör dör människor. Hos oss blir det långdraget. Hos andra länder snabba förlopp, stopp ett tag, sedan tar det fart igen.
Men dödsfall blir det vilket som antar jag.
Endera snabbt förlopp eller som i Sverige låååångsamt så sjukvården hinner med något så när.
Citera
2020-05-12, 19:15
Medlem
Citat:
Jag vet inte varför folk tror att de som jobbar på FHM är inte kompetenta. Giesecke är rådgivare till WHO - vars rekommendationer och råd följs runt hela världen. Tegnell har en lång och gedigen utbildning och praktisk erfarenhet. Plus att dessa gubbar jobbar ju inte ensamma (Giesecke dessutom pensionär, men har väl en halv fot inne fortfarande).

Sen finns det en himla massa "tyckare" bland läkare som själva inte har ens jobbat med pandemier/virus etc. men uttalar sig ändå i media. I Finland samma sak. Epidemiologer försöker säga en sak - men blir överkörda av politiker och "tyckare".

Och om man nu pratar om "ansvar" då är det aldrig dessa "tyckare" som kommer att bära någon del av det.

Finska epidemiologer säger att Sverige gör helt rätt - men politikerna vågade inte lita på dem. Jag har läste även åtminstone en norsk epidemiolog säga samma sak.

Om nu inte dessa gubbar "vet" något, varför ska ex Giesecke vara rådgivare åt WHO?

Visst går det alltid att diskutera saker och ting, men att totalt bara såga dem med fotsulorna känns ingen vidare. Som om de var "idioter" bara därför att viruset dödar folk - vilket virus alltid gör så länge man inte har något botemedel.
Det här stämmer. Sveriges epidemiologer säger ungefär samma som i många andra länder.
Citera
2020-05-12, 19:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av POlROT
"Hadde bare fire ukers beholdning av munnbind.
Helseminister Bent Høie opplyser for første gang at Norge bare hadde smittevernustyr for noen ukers normalt forbruk da koronapandemien traff landet"
https://www.nrk.no/norge/hadde-bare-fire-ukers-beholdning-av-munnbind-1.15009442

Fyra veckor är rena drömmen. I Sverige har man väl knappt så man klarar sig en vecka. Om nu "munnbind" är vad jag tror att det är. Norska är ju rätt obegripligt dessvärre. I en annan kontext hade man nästan kunnat tro att Bent sysslade med S&M.
Citera
2020-05-12, 19:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaDea
Ah, efter en veckas ledighet från tråden.

Vad har hänt?

På Facebook sprids det videon på Anita Pettersson som kvävdes till döds och vart nekad syrgas.

Tegnell säger att detta kan fortsätta i 2 år.

Geisecke sa att flockimmunitet i Stockholm om 1 vecka.

WHO ger ett finger till Sverige fast de nämner inte oss vid namn.

Vad händer?

Välkommen tillbaka till tråden.

Mm, tror du fick med det mesta, förutom Sveriges kränk av övriga Nordiska länder, Carl Bildt t.o.m. röt ifrån om den pinsamheten.

Minions här inne har hakat på och förnekarnas största pushning nu är att nordiska länderna kommer gå åt skogen.. nån gång, om några år. Eller nåt.

I övrigt fick du nog med det mesta.

Hur tror du det går framöver? När är vi nere på första dagen: Noll döda! I Sverige. Börjar bli less på det här med att få höra om nya döda varje dag...
Citera
2020-05-12, 19:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av JeppeNil
Det är bara att se på Tyskland som har misslyckats med att öppna upp landet. Hur går det ihop med din teori?

Har ju inte misslyckats din fitta. Dom har gått från RO0.86 till RO0.1011, detta är ju på marginalen din hora.

Gissa vem som öppnar upp Bundesliga om tre dagar. Med supermatchen Schalke mot Borossia.
Citera
2020-05-12, 19:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Välkommen tillbaka till tråden.

Mm, tror du fick med det mesta, förutom Sveriges kränk av övriga Nordiska länder, Carl Bildt t.o.m. röt ifrån om den pinsamheten.

Minions här inne har hakat på och förnekarnas största pushning nu är att nordiska länderna kommer gå åt skogen.. nån gång, om några år. Eller nåt.

I övrigt fick du nog med det mesta.

Hur tror du det går framöver? När är vi nere på första dagen: Noll döda! I Sverige. Börjar bli less på det här med att få höra om nya döda varje dag...
Det är framförallt andra länder som har kritiserat oss. Det är dem som har skickat korrespondenter för att rapportera negativt om Sverige och sitta på Tegnells presskonferenser osv. Inte tvärtom.
Citera
2020-05-12, 19:20
Medlem
belfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Överdödlighet enligt FT:

Belgien: 8 000 (+66%) tom 26 april
UK: 50 000 (+61%) tom 1 maj
Spanien: 32 000 (+60%) tom 28 april
Italien: 24 500 (+55%) tom 31 mars
Nederländerna: 8 900 (+50%) tom 26 april
Frankrike: 22100 (+31%) tom 26 april
Sverige: 3 000 (+29%) tom 28 april
Schweiz: 2 000 (+27%) tom 26 april
USA: 30 800 (+19%) tom 11 april
Österrike: 1 100 (+12%) tom 26 april
Portugal: 1 100 (+12%) tom 21 april
Tyskland: 4 800 (+6%) tom 12 april
Danmark: 200 (+6%) tom 24 april
=
Norge, Sydafrika, Israel visar ingen överdödlighet.

https://www.ft.com/content/a26fbf7e-48f8-11ea-aeb3-955839e06441

En notering i sammanhanget så hade Italien en överdödlighet på 24 981 för influensasäsongen 2016/2017. Naturligtvis kommer Covid att slå detta då datumet ovan bara sträcker sig till 31 mars för Italien, men det tycker jag ändå är relevant att nämna.

Jag har ingen känsla för vad detta betyder. Är +29% mycket eller lite?
Vi kan väl anta att ca 1% av befolkningen dör varje år, om vi räknar på ca 85 års ålder och befolkningstillväxt. Då skulle istället 1.29% dö omräknat på ett år om värdet är representativt för något. 29000 döda extra per år. 29000/365=
29000=0.8*365*100 365=29000/80 29000/365=80
alltså, en överdödlighet på 80 per dag.
Det låter blygsamt, jag trodde det skulle vara fler som dött utom statistiken med tanke på att otestade döda inte räknas in i dödstalen?
Citera
2020-05-12, 19:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av victortich
Jaha...så nu skall ni bimbos med ansiktsgaddar hoppa av mittiallt. Trodde ni körde vårdgrejen pga att ni älskade detta.

Florence grejen...

Älskar man vårdjobbet mer än sin egen hälsa är man sjuk i huvudet.
Du som är en icke-bimbo är välkommen att vara ersättare. Bara att köra
Utbilda dig, rädda liv för peanuts och återkom med rapport på flashback.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in