2020-05-12, 19:04
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moentos
Jeg ved det ikke med sikkerhed, men københavnsområdet skiller sig for nuværende ud ved at have nogen omegnskommuner som er hårdt ramt af smittetilfælde - deres fællesnævner er at de har mange indvandrere.

- Samma sak inträffade i Stockholm. Smittan letade sig fram till somalierna. Har många somalier åkt skidor i Alperna?

Somalierna riktar sitt missnöje mot svenskarna, eftersom somalierna anser att svenska samhället bär skuld till att somalierna bor trångt. Somalierna är missnöjda med att svenska bostäder inte är anpassade för somaliernas gigantiska barnfamiljer. Somalierna har inte lyckats inse att dom borde avstå från att skaffa stora mängder som dom saknar utrymme för. Samma sak gäller somalierna hemma i Somalia. Hur kan man vara så enormt ointelligent att man inte inser sambandet mellan stora barnfamiljer och överbefolkning?

Vet du hur det ser ut i andra danska städer? Har ghetton, såsom Gellerup, drabbats extra hårt av Covid-19?

Citat:
Ursprungligen postat av Ronkmonken
Vi får hoppas att vi har jättemycket smitta här, då vågar inte de invasiva folkslagen komma hit.

- Jag känner inget önskemål att kolonisatörerna ska dö i Covid-19. Jag vill att dom åker hem till sina egna länder.

Det är ironiskt att dom utlänningar som har stupat i Covid-19, med stor sannolikhet hade överlevt ifall dom hade stannat i sina hemländer. Afrikaner borde ha lärt sig från historien att kolonialism är skadligt. Svart kolonialism är inte ädlare än vit kolonialism.

Citat:
Ursprungligen postat av Ronkmonken
De skadedjuren som redan är här har ju drabbats hårt också så det blir nog bra det här.

- Risken finns att det slutar illa för svenskarna. Covid-19 medför att bostäder blir lediga. Vem kommer att få dessa bostäder? Kommer svenska ungdomar att få en chans att flytta hemifrån? Eller kommer Migrationsverket att ge sig ut på shoppingrunda? Många äldre svenskar har dött. Kommer vi att se en våg av ålderdomshem som omvandlas till flyktingförläggningar?
Citera
2020-05-12, 19:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Hur tänker du då? Jag vill inte tjafsa, jag bara frågar.

Tråden är full med idioter som bara bråkar.

Jag är ärligt intresserad av hur du tänker ...

Om du har rätt och andra vägen är som den första, är det riktigt illa.

Vården har som helhet tagit stryk, vilket jag tjatat om, och vi tål inte en andra virusvåg, även om den kommer om ett halvår. Hela vården och personalen har inte återhämtat sig på ett halvår.

Jag är personligen helt mätt, och jag vill egentligen kliva ur coronavården nu, men måste vänta tills min period(jag är lånepersonal) är slut enligt överenskommelse.

Och vi känner ju inte till de långsiktiga effekterna. Även om jag inte får symptom, är det farligt att jobba i trånga virusfyllda utrymmen på heltid? Påverkar arbetet mina lungor? Hur funkar massexponering?

Jag har satt en personlig tidsgräns och vägrar förlänga.

Jag misstänker att fler än jag resonerar så.

Om en andra våg kommer, ställer personalen upp? Hur många hoppar av?

Inte fan riskerar man liv och lem heller.

Kommer det en andra våg finns det kanske inte personal så det räcker ...

Slitaget på personalen är ett av prisen för FHM:s roulette.

Jaha...så nu skall ni bimbos med ansiktsgaddar hoppa av mittiallt. Trodde ni körde vårdgrejen pga att ni älskade detta.

Florence grejen...
Citera
2020-05-12, 19:05
Medlem
Wajis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeppeNil
Om Grekland tar in turister och får en stor smittspridning får Tegnell rätt. Det var det han förutsåg.

Jag sågar inte Greklands resultat, däremot deras naivitet om du tror att det är över nu.

Du påstår att det kommer bli en katastrof om man öppnar landet. Det är dina ord. Själv så tycker jag det är det sista halmstrået till alla dom som tycker att Sverige har gjort rätt. Man förutsätter att länder som öppnar upp ska misslyckas. Nu har länder öppnat upp utan större ökning och nu tar man nästa steg att öppna upp gränsen för de som sköter sig.

Jag står fast vid min teori att det är Sverige som gjort helt fel och jag tror vi blir det sista land att friskförklaras från detta.

Belackarna är ju roliga. Först hävdar de att lockdown är helt fel och alla är dumma i huvudet. Nu när de flesta har lyckats med den strategin växlar man om och säger att de är dumma i huvudet som öppnar igen.

Låt de gå en månad så får vi se. Jag tror inte vi kommer få se Norge ha några större problem nu när det öppnat. Bara de ser till att inga jävla Svenskar kommer in och förstör landet De som jobbar där och bor där av svenskarna har hållit till Norges regler. De är gröna.
Citera
Medlem
Officiella siffror över antalet döda rapporterades vara 3313 personer. Eftersom c19.se just nu höjde till 3343 döda, kan vi inte förvänta oss en låg siffra imorgon, onsdag. Jag tippar på 65 nya döda i morgon och sedan torsdag är ofta en dag då man får fram lite eftersläpningar men jag lägger mig på 70 nya döda i dessa destruktiva beräkningar.

Jag medger att det pekar nedåt, men det går långsamt. Och det är en hög dödlighet i jämförelse med Danmark, Norge och Finland, för att inte säga mycket hög. IVA anges vara 422 och det går långsamt nedåt där. Men det är ju kännt att folk som är svaga ligger och dör utan annan behandling än smärt- och ångestlindring. Stockholm hade bara 10 dödsfall senaste dygnet, Västra Götaland 7 st dödsfall. Nu börjar Skåne märkas mer, där hade vi 8 dödsfall. Mycket osäkert läge och friska 40talister börjar tröttna på att inte kunna gå ut och festa på krogen.
Citera
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moentos
Ja blandt voksne mennesker.

Det er ikke særligt sjovt at være naboland til et land som i sin politik viser disrespekt for sin egen svage befolkning, og udnytter enhver lejlighed til at antyde at andre lande efterstræber og ønsker at implementere samme menneskefjendske politik.

Denne destruktive politik er medvirkende til at forlænge og forværre situationen i regionen, hvor der måske kunne opnås fremskridt i et hurtigere tempo hvis alle trak i samme retning.

En grænselukning var og er for eksempel en bydende nødvendighed når man har et naboland som overhovedet ikke tager tabet af menneskeliv i de svage grupper alvorligt.

Håber meget at situationen i regionen forbedres.

Att alla EU länder inte kan samarbeta har ju denna pandemi visat. Visst hade det varit mycket bättre om de nordiska regeringarna pratat samman om en gemensam strategi mot pandemin.

Känns inget vidare att vara svensk idag, skämmas för sitt lands oförmåga att skydda sin egna befolkning.
Känslan att vara den ensamma på skolgården som aldrig blir bjuden på kalas.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Det tror inte de som anställde folk på FHM.
Men du kanske sitter på annan information, för inte baserar du tillsättningen av en så hög och viktig post på en intervju i expressen?

Många jobb tillsätts ju via kontakter/nepotism så det säger inget i sig om en persons kompetens eller icke-kompetens, huruvida personen har en viss post eller ej. Historien är full av klåpare som hamnat på helt fel post.

Björn Olsen är väldigt kompetent inom detta område vi talar om.
Citera
2020-05-12, 19:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeppeNil
Nej, det är väl ingen nation som kommer kunna åka vart de vill. Låter dumt.
Håller med. Problemet med resor är att ingen vet vad som händer. Diverse länder skulle potentiellt kunna införa nya lockdowns, och inget lands UD vill ta ansvar för sina medborgare om de skulle bli strandsatta utomlands. Därför kommer reseavrådningar för både in- och utresor fortsätta gälla i de flesta nationer.
Citera
2020-05-12, 19:06
Medlem
"Hadde bare fire ukers beholdning av munnbind.
Helseminister Bent Høie opplyser for første gang at Norge bare hadde smittevernustyr for noen ukers normalt forbruk da koronapandemien traff landet"
https://www.nrk.no/norge/hadde-bare-fire-ukers-beholdning-av-munnbind-1.15009442
Citera
2020-05-12, 19:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
No offense men du har nog väldigt, väldigt rosafärgade glasögon, när du tittar på FHM.

De har konsekvent viftat bort erfarenheter från andra länder. De har pratat om att vi i Sverige har nån slags särart till befolkning och tillit till myndigheter. (Bullcrap). Att våra åtgärder är mest hållbara, att andra länders åtgärder inte håller i längden. De har t.o.m. pratat om att andra nordiska länderna kommer att åka på en smäll senare(!)

Frode Forland i Norge var så diplomatisk och försynt så att den idiotiska och kränkande kommentaren från Sverige bara kommenterades i förbigående, utan att kommentera kränkningen i sig.

Forland sade att han tror att dödstalen inte kommer sluta likadant i Norden. Och att han tror att Norge kommer klara av att hålla nere dödstalen. Att Sverige hade uttalat sig så idiotiskt, sa han som tur var inget om, karln har väl hyfs.

Man må tycka vad man vill om Bildt, men det finns en anledning att han röt ifrån. Och det är att det är pinsamt för Sverige, med den höga svansföringen, när vi står med tre gånger så många döda som resten av Norden - sammanlagt! I det läget bör man nog vara väldigt, väldigt ödmjuk och inte prata så mycket om sin strategi och hur bra den är och att de andra länderna kommer få sitt sen, osv.

Om man inte har förmåga att se detta, så har man extremt märklig perception, enligt mig. Även om jag hade stöttat Sveriges linje till 100% så hade jag kunnat se hur pinsamma FHM är. Skämskudden är enorm just nu och jag bara hoppas de håller tyst i fortsättningen och inte skämmer ut Sverige mer. 🤦

Nej, du är ju verkligen inte den som har stöttat Sveriges strategi. Inte en millimeter. Det finns ingenting nyanserat i det du skriver om någon aspekt av Sveriges hantering av Covid 19.
Så om du anser att jag ser rosa så anser jag att du ser svart. Jag har varit kritisk till vissa saker, som till exempel att man inte använt munskydd på äldreboenden eller att man ska gå ut i samhället om man har sjuka hemma men inga symtom själv. Jag har påpekat att Tegnell inte är någon karismatisk talare m.m. Jag har flera gånger sagt att det är hemskt och olyckligt att så många äldre drabbats på äldreboenden, och detta har ju Tegnell också sagt. Men jag tycker fortfarande att strategin i sin helhet känns logisk, jag kan bara inte tycka något annat. Smittan finns kvar, vi kommer alla att smittas förr eller senare så varför inte försöka ta det i en jämn ström så sjukvården pallar och utan att ekonomin och människorna drabbas alltför mycket på andra sätt som också är förödande för ett land i stort och för den enskilde.
Eftersom alla länder är så olika så är det ju inte alls konstigt om man väljer att göra på lite olika sätt. Det vore mycket konstigare om alla gjorde likadant utan att ta hänsyn till befolkningen och ekonomin m.m. Det skulle faktiskt kunna tyda på att man saknade perceptionsförmåga och verklighetsförankring. Sverige har dubbelt så många invånare som Norge, som Danmark och som Finland och Covid 19 är svårare att hantera med en större folkmängd. Pyttelilla Island har det bra förspänt. Vi har tagit emot många fler med utländsk härkomst än de andra nordiska länderna vilket påverkar dödstalen då en del av de som dör kommer från specifika länder. Jag tror inte heller att de andra länderna kommer att få så höga dödstal som Sverige, och jag har aldrig hört FHM säga det heller. Man har tvärtom velat titta på de andra ländernas äldrevård för jämförelse eftersom det är där dödsfallen sker mest. Att länder som har stängt ned riskerar att få igång en ökad smittspridning när de öppnar upp känns väl bara som ett konstaterande och inget annat. Smittan finns kvar i samhället, den kommer att cirkulera och återkomma.
Citera
2020-05-12, 19:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av belf
Förmodligen tjuvhåller FHM på information eftersom de haft fel hela tiden känns det bättre att låtsas de har mindre att gå på i sina analyser än de verkligen har. Om de gick ut med all info de har skulle kompetenta bedömare kunna dra sundare slutsatser än FHM och det vore jobbigt för dem, som det varit hittills.

Jag vet inte varför folk tror att de som jobbar på FHM är inte kompetenta. Giesecke är rådgivare till WHO - vars rekommendationer och råd följs runt hela världen. Tegnell har en lång och gedigen utbildning och praktisk erfarenhet. Plus att dessa gubbar jobbar ju inte ensamma (Giesecke dessutom pensionär, men har väl en halv fot inne fortfarande).

Sen finns det en himla massa "tyckare" bland läkare som själva inte har ens jobbat med pandemier/virus etc. men uttalar sig ändå i media. I Finland samma sak. Epidemiologer försöker säga en sak - men blir överkörda av politiker och "tyckare".

Och om man nu pratar om "ansvar" då är det aldrig dessa "tyckare" som kommer att bära någon del av det.

Finska epidemiologer säger att Sverige gör helt rätt - men politikerna vågade inte lita på dem. Jag har läste även åtminstone en norsk epidemiolog säga samma sak.

Om nu inte dessa gubbar "vet" något, varför ska ex Giesecke vara rådgivare åt WHO?

Visst går det alltid att diskutera saker och ting, men att totalt bara såga dem med fotsulorna känns ingen vidare. Som om de var "idioter" bara därför att viruset dödar folk - vilket virus alltid gör så länge man inte har något botemedel.
Citera
2020-05-12, 19:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av cucciola
Nej, du är ju verkligen inte den som har stöttat Sveriges strategi. Inte en millimeter. Det finns ingenting nyanserat i det du skriver om någon aspekt av Sveriges hantering av Covid 19.
Så om du anser att jag ser rosa så anser jag att du ser svart. Jag har varit kritisk till vissa saker, som till exempel att man inte använt munskydd på äldreboenden eller att man ska gå ut i samhället om man har sjuka hemma men inga symtom själv. Jag har påpekat att Tegnell inte är någon karismatisk talare m.m. Jag har flera gånger sagt att det är hemskt och olyckligt att så många äldre drabbats på äldreboenden, och detta har ju Tegnell också sagt. Men jag tycker fortfarande att strategin i sin helhet känns logisk, jag kan bara inte tycka något annat. Smittan finns kvar, vi kommer alla att smittas förr eller senare så varför inte försöka ta det i en jämn ström så sjukvården pallar och utan att ekonomin och människorna drabbas alltför mycket på andra sätt som också är förödande för ett land i stort och för den enskilde.
Eftersom alla länder är så olika så är det ju inte alls konstigt om man väljer att göra på lite olika sätt. Det vore mycket konstigare om alla gjorde likadant utan att ta hänsyn till befolkningen och ekonomin m.m. Det skulle faktiskt kunna tyda på att man saknade perceptionsförmåga och verklighetsförankring. Sverige har dubbelt så många invånare som Norge, som Danmark och som Finland och Covid 19 är svårare att hantera med en större folkmängd. Pyttelilla Island har det bra förspänt. Vi har tagit emot många fler med utländsk härkomst än de andra nordiska länderna vilket påverkar dödstalen då en del av de som dör kommer från specifika länder. Jag tror inte heller att de andra länderna kommer att få så höga dödstal som Sverige, och jag har aldrig hört FHM säga det heller. Man har tvärtom velat titta på de andra ländernas äldrevård för jämförelse eftersom det är där dödsfallen sker mest. Att länder som har stängt ned riskerar att få igång en ökad smittspridning när de öppnar upp känns väl bara som ett konstaterande och inget annat. Smittan finns kvar i samhället, den kommer att cirkulera och återkomma.

Varför hör vi aldrig Wallersten eller Tegnell någonsin prata om att vi tagit emot enorma mängder med araber och negrer sen 9/11?

Hade dom kört sina variabler/funktioner kring skötsamma etniska svenskar hade vi ju legat på New Zealand/Island level nu....
Senast redigerad av victortich 2020-05-12 kl. 19:14.
Citera
2020-05-12, 19:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rezpekt1057
Mindre människor hamnar på IVA och sjukhusen med.

Ja, det är jättebra! Man har ju gjort forskning som tyder på att viruset har muterat (vilket virus tydligen alltid gör) och nu kanske det är en mildare variant som kommer i höst. Håller tummarna för detta
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in