2020-05-12, 18:11
Medlem
erwynns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Waji
Jag förstår din poäng. Men regeringen och ländernas ledare måste ju bestämma ett datum för öppna. Har man gjort en ordentligt lockdown vilket jag tror är det enda rätta så vill man ju också se resultat av att sitt eget land kommer igång.
Jag tror som sagt att man öppnar emot visa länder och sedan så kommer man ta temp på alla och det kommer vara hårda kontroller. Jag tror resenärer kommer få resa på villkor att de kan bli nekade om de visar ev feber mm.

Men inga Svenskar till en början kan jag lova
Om man ändå ska ha stora testprocesser och resevisum, varför kan inte svenskar bli testade då? Måste ju vara drömmen att släppa in en med antikroppar
Citera
2020-05-12, 18:11
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Såklart kan man lyckas med lockdowns om man gör det varje gång smittan börjas spridas, men det kostar för mycket. Oavsett om du gillar det eller ej så väger man alltid in priset för att rädda liv mot kostnaden för att göra det, någon gång kommer alla länder komma till insikten att det kostar för mycket. Alla vet att risken att någon dör i en trafikolycka ökar markant om man kör över 30 km/t, men ändå tillåter man folk att köra upp till 120 km/t, det hade helt enkelt kostat för mycket att inte göra det.
Då är det ju tur att allting tyder på att viruset minskar i aggressivitet vid en andra våg.

De länder som då lyckats hålla nere antalet döda kommer att få färre döda vid våg nr 2. Slutsats: Sverige kommer alltid att ha många fler döda i slutändan än sina nordiska grannar.
Citera
2020-05-12, 18:12
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
De flesta verkar ha haft fel. Min uppskattning när det väl kommit spridit sig i Europa var 3000-4000 döda fram till sommaren. Detta baserat på att en svårare influensasäsong som 2018 då vaccinet sviktade och gav runt 3000 avlidna, de flesta äldre. Att influensa skördar många liv är det inte många som tänker på eftersom det sker i långsammare takt och är "normaliserat" i samhället. Det säger också att vi har accepterat äldrevårdens varierande kvalitet i många år.

Du är fortfarande inne på influensa spåret läser jag. Dock är COVID-19 något helt annat. Under en influensa behöver inte sjuka människor ligga på IVA i veckor och sedan kräva habilitering.
Jag själv har influensan varje år och man är sjuk i 7 till 14 dagar men sedan är man frisk.
Man behöver aldrig habilitering efter en vanlig influensa, men många som överlever COVID-19 är mänskliga vrak i mer än en månad.
Citera
2020-05-12, 18:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moentos
Jeg bruger min tid på dette forum på at forklare debatører hvordan Sveriges dødstal kan mindskes.

Jeg bruger ikke min tid på at opmuntre til fortsættelse af en strategi som aldrig kan skaffe Sverige mindre antal døde end den som Sverige har nu og som ligger blandt de højeste i verden.

Hvis det at ønske at Sverige skal have mindre antal døde er at ønske at det skal gå Sverige dårligt, så må jeg konstatere at dumstædighed kommer før redning af menneskeliv i Sverige.
Du säger att Sverige har gjort fel. Då får du acceptera att andra personer säger att Danmark har gjort fel. Det är inte svårare än så.
Citera
2020-05-12, 18:14
Medlem
gabrielle2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sharm0ta
Det där vågar jag nog skriva under på. I mitt yrkesutövande plöjer jag rakt igenom det löjliga besöksförbudet på åldringshemmen. Jag skulle kunna döda hur många dementa som helst bara med min närvaro, som tur är vågar jag garantera att jag fortfarande är osmittad (munskydd + distans närhelst jag kan) men i ovanstående situation är det löjligt att prata om besöksförbud när leveranser och hantverkare går rakt in på avdelningarna och dessutom är förbjudna att bära munskydd för att ”inte skrämma personalen och brukarna”... Den svenska åldringsdöden är man made av puckade byråkrater som enbart rapar upp färdigtuggade floskler istället för att tänka själva... Nära och kära kommer inte in men vi andra är tydligen ostoppbara... Inte undra på att gamlingarna dör som flugor.
Håller med dig fullkomligt.
Man släpper helt enkelt in smittan och tror sig gjort bra beslut genom att enbart förbjuda anhöriga.
Jag vill påstå att varenda gång man kommer till arbetsplatsen är man någon form utav anhörig. Man bör utgå från att personal kan smitta och handla därefter.
Man går till och med mellan smittad avdelning till osmittad avdelning.
Borde inte varje avdelning bli en slags karantän.
Chefer flaggar faran över när boende dött och någon boende har blivit frisk.
Ska man verkligen se det som att faran är över.

Jag förstår fullt ut varför smittan fortgår bland riskgrupper.
Stanna hemma vid symtom räcker inte.
Ge direktiv så slipper chefer tolka allt som fan läser bibeln.
Senast redigerad av gabrielle2 2020-05-12 kl. 18:19.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av erwynn
Om man ändå ska ha stora testprocesser och resevisum, varför kan inte svenskar bli testade då? Måste ju vara drömmen att släppa in en med antikroppar

Är också väldigt intresserad varför en grupp på 10 miljoner människor ska uteslutas trots att test finns att tillgå. Är det för att test-kapaciteten inte finns ännu?
Citera
Medlem
Wajis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Är väl bara att testa svenskarna innan avfärd? Negativt test. Far och flyg. Positivt. Stanna hemma.

Jag citerar Grekland ledare

Citat:
Greklands premiärminister Kyriakos Mitsotakis sade i förra veckan att han vill skapa "säkra korridorer" för turister som vill till Grekland och som kommer från länder som lyckats begränsa coronavirusets spridning.

Samtal om någon form av protokoll för att säkra att turister inte smittas och inte ökar risken för smittspridning på grekiska destinationer förs enligt den grekiska nättidningen Ekathimerini bland annat med företrädare för Norge och Danmark samt länder som Australien, Israel, Singapore, Tjeckien och Österrike.

Jag tror inte det hjälper tester på Arlanda eller annan flygplats i Landet. De är uppenbart att man inte tänker emot turister från länder där man inte har kontroll. Den risken kommer inga länder ta och speciellt inte Grekland.

Man måste vara riktig naiv och tro att Svenskar kommer ha fri tillgång till resor när vi har en världens högsta dödsantal till capita. Och när länder som visar nästan noll resultat så tror jag inte man kommer imponeras av 57 döda och flaggning för stora eftersläpningar. Naiv kanske inte räcker i ordvalet
Citera
2020-05-12, 18:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Antalet inlagda minskar varje dag och med tanke på alla inställda vårdbesök har en majoritet av sjukhuspersonalen det troligtvis lugnare än någonsin. Sjukhus som inte är i de värst drabbade regionerna sitter snarare personalen och rullar på tummarna.
Du får inte berätta sanningen.
De kommer bli jättearga på dig de där fanatikerna.
Citera
2020-05-12, 18:18
Medlem
Wajis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av erwynn

För att det är lättare att dra en gräns genom att säga att de som har kontroll så slipper man krångla. Sedan säger det sig själv. Varför riskera att ta emot turister från ett land som misslyckat så grön jävligt samtidigt som de förnekar problemen och fortsätter gå på sin egen linje.

Antikroppar i all ära, men just nu vet inte de flesta svenskar om det haft Covid-19 eller inte för det är så få som testats. Där spricker även det.
Citera
2020-05-12, 18:19
Medlem
Citat:
Jag citerar Grekland ledare

Jag tror inte det hjälper tester på Arlanda eller annan flygplats i Landet. De är uppenbart att man inte tänker emot turister från länder där man inte har kontroll. Den risken kommer inga länder ta och speciellt inte Grekland.

Man måste vara riktig naiv och tro att Svenskar kommer ha fri tillgång till resor när vi har en världens högsta dödsantal till capita. Och när länder som visar nästan noll resultat så tror jag inte man kommer imponeras av 57 döda och flaggning för stora eftersläpningar. Naiv kanske inte räcker i ordvalet
Grekland öppnar upp kommer bara hjälpa Tegnell egentligen.
Citera
2020-05-12, 18:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cucciola
Det känns som att du gör en högst personlig tolkning av hur svenska myndigheter tänker?
Jag har inte sett ett uns av självgodhet eller någon sorts aspiration att vara bäst i världen på att hantera Covid 19 eller att det skulle finnas en åsikt om att de som bär masker eller stänger ned samhällen är korkade. Faktum är att det är bristen på självgodhet som gör FHM trovärdig för en majoritet av svenskarna. Inte många av användarna på Flashback dock som vill ha raka rör, vitt och svart, rätt och fel, stäng av och stäng ned, snabba lösningar på problem och exakta siffror på detta.
Det vore toppen om allt vore så enkelt, men det är det ju verkligen inte!

I Sverige har man valt att tro på den här strategin utifrån vår befolkningsmängd och en massa andra faktorer, men det betyder inte att man anser att andra länder med en annan befolkningsmängd m.m. är dumma. Att förklara den svenska modellen är inte likvärdigt med att dumförklara dem som inte kör samma modell.
FHM har gång på gång sagt att vi vet inte allt, det är omöjligt att veta allt om ett virus som är nytt - men man måste ju samtidigt ha något att hålla fast vid och då gör man beräkningar som känns rimliga utifrån vad vi vet just nu. Om viruset muterar åt fel håll och blir dödligare eller människorna i samhället beter sig själviskt eller något annat oväntat händer så stämmer naturligtvis inte modellerna längre. Men att folk hela tiden ska hänga upp sig på de fel i beräkningarna som uppstår känns fyrkantigt - då har man inte fattat hur föränderligt ett virus är.
Om varje modell som görs ska ha en felmarginal för varje faktor som skulle kunna ändra sig i någon riktning så skulle det bli en jobbig och otydlig modell tror jag.

Tom Britton är vad jag förstått en matematiker och har inget med FHM att göra men om han från början gjort beräkningar på ett dödstal så högt som 20 000 och det i slutänden blir ca 5000 döda så har han en felmarginal på 15 000 människor - känns det mer säkert att göra den typen av beräkningar med inbyggd felmarginal för att man ska gardera sig? Jag har full förståelse för hur stor diskrepansen kan bli eftersom det som sagt är ett virus det gäller, men jag undrar bara hur mycket fel som är okej och vem det är som får lov att ha fel? Jag är ytterligt tacksam för att det inte är JAG som ska bära hundhuvudet för det som ett läskigt virus åstadkommer
Oavsett hur många som dör eller när vi uppnår flockimmunitet så handlar inte Covid 19 om prestige utan människoliv och jag tycker inte FHM beter sig som att det är en fråga om prestige heller.
Blev ett långt inlägg detta, ursäkta.

No offense men du har nog väldigt, väldigt rosafärgade glasögon, när du tittar på FHM.

De har konsekvent viftat bort erfarenheter från andra länder. De har pratat om att vi i Sverige har nån slags särart till befolkning och tillit till myndigheter. (Bullcrap). Att våra åtgärder är mest hållbara, att andra länders åtgärder inte håller i längden. De har t.o.m. pratat om att andra nordiska länderna kommer att åka på en smäll senare(!)

Frode Forland i Norge var så diplomatisk och försynt så att den idiotiska och kränkande kommentaren från Sverige bara kommenterades i förbigående, utan att kommentera kränkningen i sig.

Forland sade att han tror att dödstalen inte kommer sluta likadant i Norden. Och att han tror att Norge kommer klara av att hålla nere dödstalen. Att Sverige hade uttalat sig så idiotiskt, sa han som tur var inget om, karln har väl hyfs.

Man må tycka vad man vill om Bildt, men det finns en anledning att han röt ifrån. Och det är att det är pinsamt för Sverige, med den höga svansföringen, när vi står med tre gånger så många döda som resten av Norden - sammanlagt! I det läget bör man nog vara väldigt, väldigt ödmjuk och inte prata så mycket om sin strategi och hur bra den är och att de andra länderna kommer få sitt sen, osv.

Om man inte har förmåga att se detta, så har man extremt märklig perception, enligt mig. Även om jag hade stöttat Sveriges linje till 100% så hade jag kunnat se hur pinsamma FHM är. Skämskudden är enorm just nu och jag bara hoppas de håller tyst i fortsättningen och inte skämmer ut Sverige mer. 🤦
Citera
2020-05-12, 18:20
Medlem
Citat:

Okej. De där turistkorridorerna kommer nog ta både en och åtta vändor i olika typer av diskussioner innan ett slutgiltigt beslut tas. Frågan kommer säkerligen lyftas att det finns absolut noll logik i att inte släppa in människor från länder som kan påvisa att dem är fullt friska.
Naivt var ordet ja.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in