2020-05-12, 18:35
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Nej, vilket COVID-19 förnekarna vägrar accepterar. Dagligen skriver någon i detta forum att COVID-19 bara är en influensa och inget mer. Men COVID-19 är ingen influensa och långt därifrån.
Vi vet fortfarande väldigt lite om de biverkningar som COVID-19 ger till de som har insjuknat i viruset samt hur detta ekonomiskt påverkar samhället.

Brukar är ett starkt ord. Sverige har haft intensivvårdat cirka 1700 personer för Covid 19.

Det är ganska få om tittar på hur många som faktiskt genomgått sjukdomen.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av cucciola
Nej, viruset har säkerligen inte gett upp. Men det har kommit fram till att om det ska överleva länge och kunna föröka sig så måste det sluta ha ihjäl så många och bli lite mildare . Har det ihjäl för många så självdör det ju och det vill inte det lilla livet...

Mindre människor hamnar på IVA och sjukhusen med.
Citera
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrunkenZealot
Jag baserar det på att dr death har ljugit rätt av flera gånger och har haft ihjäl mer Svenskar än någon annan modern tid.

Björn kan inte vara sämre i alla fall. Tror till och med att jag hade klarat detta bättre än dr death.

Du tror att du hade klarat bättre?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Nej, vilket COVID-19 förnekarna vägrar accepterar. Dagligen skriver någon i detta forum att COVID-19 bara är en influensa och inget mer. Men COVID-19 är ingen influensa och långt därifrån.
Vi vet fortfarande väldigt lite om de biverkningar som COVID-19 ger till de som har insjuknat i viruset samt hur detta ekonomiskt påverkar samhället.

Jag tänker som så att även den vanliga influensan kan vara lurig om man har otur och drabbas av följdsjukdomar som ex lunginflammation som kan ta månader att bli frisk ifrån.

Så på det sättet liknar Corona influensa att vissa klarar sig med lite snuva medan andra får ligga nedbäddade och bli halvdöd (eller hel). Det beror på.

Med vanlig influensa vet man redan att 65+ är en riskgrupp. Så inget under att det är samma ask med Corona (ok, lite högre, men ändå).
Citera
2020-05-12, 18:36
Medlem
Mr-skalmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gabrielle2
Vår regering skulle ha gett direktiv inte rekommendation vad gäller arbetet bland riskgrupper.
De kan göra det nu också men gör det inte.
1. All personal skall bära skyddsmundering när de går innanför dörren bland riskgrupperna.
2. Byta munskydd samt tvätta, sprita visir mellan varje besök hos en boende.
Det är ju inte de boende som smittar personal. Tvärtom. Personal kan smitta de boende.
Vad hjälper det om de boende befinner sig i sina lägenheter under den här pandemin om all personal kan vara en eventuell smittbärare som går mellan de boendes lägenheter och enbart spritar händer samt byter handskar.

Ett ställe där jag var och " hälsade på" hade tre avlidit utav covid-19 och två tillfrisknat.
Då flaggades faran över och visir samt munskydd lades åt sidan.

Imorgon kan ju X komma dit och smitta de boende utan att den bär symtom eller är medveten om det.
Den som får det minsta symtom stannar hemma, men då har den ju ev redan smittat eftersom den inte använt munskydd eller visir.

Jag tycker att man tänker bakvänt.
När boende blir sjuk, använd skyddsmundering skulle det inte vara bär skyddsmundering så att ingen boende smittas.
Håller med dig till 100%

Att frågan huruvida skyddsutrustning ska användas eller inte inom äldreomsorgen, tycker jag är helt absurt. Klart personalen ska ha skydd det är ju för att säkra deras arbetsmiljö och de boende, redan från början skulle alla inom äldreomsorgen fått skyddsutrustning.

Tråkigt att de som gör ett så viktigt arbete bara glöms bort.

//Skalman
Citera
2020-05-12, 18:37
Medlem
welcometorealitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrunkenZealot
Han har nog rätt där faktiskt. Nu äter ju jag kött och slutar inte med det. Men han kunde ju även sagt att vi kunde äta fisk, för vad jag vet, så kommer det inga virus därifrån.

Visst, de kunde han ha sagt, här är en gammal artikel från Mars månad.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/P9A1db/professorn-inga-pandemier-om-alla-hade-varit-vegetarianer?fbclid=IwAR1uEosMTxs53QBTUpSc-Uv13TTA8NnHH L3So1TRhKcKY-U32KfHVszTY84

Citat:
Han berättar att ungefär 60 procent av alla smittämnen som drabbar människor kommer från djur.

– Det här är jätteviktigt. Om alla hade varit vegetarianer kan vi fundera på hur många pandemier som hade uppstått. Väldigt få antagligen, säger Olsen
Citera
2020-05-12, 18:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av belf
Hur många forskare i Sverige har kunskaper i ämnet som är av värde egentligen? 5-10-15?

Har enbart respekt för Björn Olsen. Han försokte diskutera med Tegnell i slutet av februari att det ej var acceptabelt att Iran Air körde 3 plan per dag till Arlanda. Tegnell har även dragit sina klassiker att smittan ej kan få fäste i norra Italien i allmänhet och skidorter i synnerhet.

Tegnell borde skjutas i huvudet.

Tegnell fick dessutom fär sig att idiotförklarade Olsen.
Senast redigerad av victortich 2020-05-12 kl. 18:40.
Citera
2020-05-12, 18:38
Medlem
DrunkenZealots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Du tror att du hade klarat bättre?
Ja, om jag inte gått full in på att döda så många jag kunde.

Hade börjat med att karantän på människor som kom in. Sedan min berömda karantän and divide om det dök upp fall.

Därefter hade jag gjort som normala gör, man tar rygg på den bäste. Med andra ord Nya Zeeland.
Citera
2020-05-12, 18:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Vi vet faktiskt inte hur en andra våg ser ut.
Jag har bara hört Olsen kommentera den, och som jag minns sa han "Inte värre än nu".
Samtidigt uttryckte han viss osäkerhet. Om viruset lägger sig helt och kommer tillbaka i vinter, kan ingen riktigt säga vad som sker. Med tanke på de "experter" som jobbar åt regeringen, så kommer situationen att bli ännu mer bisarr, om andra vågen är värre. Enligt Giesecke (för att dra en babbelgubbe ur högen) är det i princip lönlöst att skydda sig mot nuvarande virus och man får väl ta honom på orden. Ju mer smittsamt ett virus är, desto mindre ska vi göra. Ge upp, håll käften, sitt ner, dö. Tack, medborgare.
Andra vågen blir nog varken mer eller mindre farlig är nog det mest sannolika.
Citera
2020-05-12, 18:39
Medlem
SithXMs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Ganska lätt för oss i Sverige att ha synpunkter på det.
Men bor du i ett land där det sociala skyddsnätet är lika med noll, så känns det nog lite annorlunda. 25% arbetslöshet nu.

Men är det verkligen så i Tyskland ? att skyddsnätet är lika med noll ? Såg bilder där folk slog sig Blodiga emot Polisen....
Citera
2020-05-12, 18:39
Medlem
Wajis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeppeNil
Grekland öppnar upp kommer bara hjälpa Tegnell egentligen.

Den kopplingen förstår jag inte. Den måste du förklara för mig.
Citera
2020-05-12, 18:40
Medlem
Wajis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Okej. De där turistkorridorerna kommer nog ta både en och åtta vändor i olika typer av diskussioner innan ett slutgiltigt beslut tas. Frågan kommer säkerligen lyftas att det finns absolut noll logik i att inte släppa in människor från länder som kan påvisa att dem är fullt friska.
Naivt var ordet ja.

Skulle du släppa in några från dig till dig själv eller nära och kära som ev har Covid-19?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in