2020-05-12, 17:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av santos_deville
Jag tror inte det, inte innan midsommar!

Efter midsommar kommer restriktionerna lättas och vi kan återgå till ett lite mer normalt liv där man kan hänga med vänner och gå på krogen och dra hem brudar! Fy fan vad jag längtar

Trots ditt "PERKELE" så finns det väl bara feminister med nosringar numera, jag skulle inte vara så nöjd. Jag tror att man måste lätta på restriktionerna tidigare än midsommar. Det verkar som om smittan minskar snabbt nu, kan man bara skydda riskgrupperna borde alla restriktioner kunna upphöra redan om 2-3 veckor. Och snabbt fram med alla resurser beträffande skyddsutrustning på sjukhusen, äldreboendena och inom hemtjänsten. Vi måste komma igång snabbt!
Citera
2020-05-12, 17:07
Medlem
santos_devilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
Norrland har ju stor smitta enligt folket bakom lundaappen. Konstigt då det är så glest mellan byarna.

Hur fungerar ens den appen? Jag lägger in dagligen men vart finns resultatet?
Citera
2020-05-12, 17:08
Medlem
Richard-IIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Om land A är nere på 1000 smittade.
Land B är nere på 1000 smittade.

Och man har god koll på läget.

Så kan dessa länder turista i varandras länder, utan ökad risk för explosioner av covidsmitta.

Medan man inte vill släppa in ngn från land C, som har kanske 50.000 smittade. Osv.

Eller om Land C har 40% immuna och Land B har 10% immuna, så vill nog Land A helst inte få besök från Land B.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av severustheemperor
Har du en källa där man kan läsa om % en...

Dagens presskonferens
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av severustheemperor
Så gott som alla japsare bär mask i städer. Svårt för smittan att sprida sig.
Ja det där med mask är ju lite av en kultur där. Man ser ofta vanliga invånare bära mask där när det visas TV inslag därifrån i olika sammanhang
Citera
2020-05-12, 17:09
Medlem
severustheemperors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeppeNil
Testning har inte påverkat med andra ord.

Så klart det påverkar. Säger väll sig självt. Hur mycket?
Citera
2020-05-12, 17:09
Medlem
different_trips avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Oroa dig inte för mig och mina vänner. Vi tar vårt ansvar genom social distansering - det absolut mest effektiva sättet att motverka smitta.

Hur funkar social distansering när någon är sjuk och behöver handla..? Det är ju problemet. Vanliga människor måste åka kollektivt och handla, oavsett om de är sjuka eller inte.

Citat:
Ursprungligen postat av Gefundenes F
Säkert har munskydd en effekt inte minst för att skydda andra än bäraren. Men jag bara det för några veckor sedan men folk blev bara rädda så jag slutade.

Därför är munskydd en kollektiv insats. Det är märkligt egentligen, man målar upp bilden av Sverige som ett enat folk men när det verkligen gäller i skarpt läge med ett munskydd, nä då går det inte!

Citat:
Ursprungligen postat av Honeyfly
Om man som individ använder munskydd så är det inte onödigt, men vill du inte använda det så gör inte det då, det är din hälsa och ev liv som står på spel samtidigt som det finns risk att du sprider smittan om du har den, men vafan skit i alla andra bara du har det bra och slipper att vara pinsam med munskydd.

Jag tänker självklart inte använda munskydd och låta alla andra gå runt utan så därför använder jag andningsskydd.

Tyvärr är folk idioter, bara att läsa media. ”3 av 10 vill ha munskydd i kollektivtrafiken”, bara det borde räcka för att omyndighetsförklara befolkningen.

De fattar helt enkelt inte hur smittan sprids.
Citera
2020-05-12, 17:10
Medlem
shinystars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pejpen
Jag måste bara säga att Karin Tegmark Wisell är vädligt mycket bättre på presskonferenserna än både Tegnell och Wallensten. Hon är ju väldigt mycket mer pedagogisk och tar sig tid att utveckla och förklara olika saker.

Håller med om att Karin Tegmark Wisell är klockren. Hon svarar klart och tydligt på fakta som finns och förklarar också hur de jobbar på att processa nya fakta och siffror de får in.
Citera
2020-05-12, 17:10
Medlem
Citat:
Du tänker alltså ignorera att Japan har lyckats lika bra som Sydkorea utan smittspårning och masstestning?

Som jag sa, Sydkorea var en hot spot i början.

The number of new infections in South Korea rose rapidly in February. https://m.dw.com/en/up-to-30-of-coronavirus-cases-asymptomatic/a-52900988

De lyckades dock hastigt begränsa det massiva utbrottet just pga sina massiva insatser, däribland testning. Jag kan inte förklara fler gånger nu. Du får läsa på mer själv, har länkat dig material.
Citera
2020-05-12, 17:11
Medlem
Skorges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wint3riscoming
Hmm, nej.
Det finns rapporter om att vissa har så låg halt av antikroppar så man ifrågasätter immunitet desto mer.

Fast nu diskuterade ni rapporten från WHO som sa att mellan 1-10% av världens befolkning har påvisbara nivåer av antikroppar för Covid-19. Din bristande läsförståelse gjorde att du tolkade det som att 1-10% av alla som har genomgått en Covid-infektion bildade antikroppar.
Citera
Medlem
different_trips avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Proofred
Folkhälsomyndigheten 22 maj 2020:
Nu har vi slutfört analysen av anti-kroppstesterna, som visar på att 11 procent hade antikroppar i slutet av april i Stockholm, och 4 procent i hela Sverige. Detta överensstämmer inte med vår modell, som visar att 27 procent ska ha haft antikroppar 1 maj. Vi drar därför slutsatsen att anti-kroppstesterna måste ha missat mer än hälften. Med stor sannolikhet var det också ett skevt urval, så att de som haft viruset tillhör de som inte kom att delta i studien. Därför drar vi tillbaka vår studie, men vi kommer göra en ny studie om några veckor, och den kommer visa på mycket bättre resultat, för nu har vi lärt oss hur vi ska göra studien på ett korrekt sätt. Det vi kan säga nu är att 27 procent har haft smittan i Stockholm den första maj, och flockimmunitet är nu mycket nära i Stockholm.

Folkhälsomyndigheten 30 juni 2020:
Inte heller den nya anti-kroppsstudien har visat sig vara pålitlig, och kraftigt underskattat hur många som haft viruset. Vi kan dock konstatera att 50 procent har haft viruset i Stockholm enligt våra matematiska modeller, och Stockholm har nu uppnått flockimmunitet. Det innebär att viruset inte kommer kunna sprida sig i Stockholm till hösten, och vi behöver inte satsa på masstestning eller göra några andra dyra åtgärder. Det är en tydlig indikation på att den svenska stragegin har varit framgångsrik. De 2400 döda i regionen motsvarar 0,2 procent av de smittade, vilket är i linje med Gieseckes antaganden, som har varit vår rådgivare och mentor. Vi hoppas nu att övriga regioner i Sverige kommer följa Stockholms framgångsrika exempel.

[obs, detta är satir]

Det låter som att internmejlet ”skademinimering” redan läckt ut. Ajdå
Citera
Medlem
Citat:
Nej, smittan finns fortfarande i länderna med få smittade och kommer att öka snabbt om man tummar på den sociala distanseringen.

Nej.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in