Citat:
Ursprungligen postat av
humpcut
De allra flesta med BRF i t ex Stockholm har ägt lägenheten så länge så 6 % gör absolut ingen skillnad. Många har sett en värdeökning på 50-100%, somliga ännu mer. Förstår då inte varför folk pratar om krasch.
Nej jag har själv gjort det, så jag vet vad du snackar om. Men jag tror att många inte förstått allvaret i när bostadspriserna börjar ge vika och vad som händer med folks beteenden då. Då är det jobb som kommer att ryka. Att priserna bara går ner 6% är såklart inget problem. Problemet är när priserna börjar rasa 3-6% i månaden. Och där är vi tyvärr nu.
Citat:
Ursprungligen postat av
humpcut
Möjligtvis att det är svettigt om man precis gått in på marknaden och samtidigt lever på marginalen.
Man får inte köpa om man lever på marginalen som tur är, då bankerna ställer ganska tuffa krav.
Citat:
Ursprungligen postat av
humpcut
Men med dagens räntenivåer och krav från bankerna på t ex inkomst så ser jag detta som osannolikt.
Det är inte kostnaderna som bekymret. Problemen kommer av att folk inte kan köpa överhuvudtaget. Då spelar det ingen roll att kostnaderna är låga för att äga sitt boende.
Citat:
Ursprungligen postat av
humpcut
De flesta jag känner lägger 5-10% av sin inkomst på boende och då bor de innanför tullarna eller i villa i närförort. Det ska hända väldigt mycket för att de ska påverkas ekonomiskt av ett boprisfall.
Ja det gör jag med. Lägger väldigt lite på boendet jämfört med tidigare år, men som sagt allt är inte knutet till kostnaderna, utan om folk har ett jobb att gå till eller ej kommer att vara helt centralt för prissättningen framöver.
Och där är jag tyvärr en pessimist. Vi har inte sett det värsta ännu. Det här är bara början på krisen som lär ta några år innan den är över.