2020-05-12, 16:08
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TJABAXXX
Så om man har jobbat i ett helt jävla år och vill åka härifrån för att koppla av och och byta miljö ladda upp sina batterier inför nästkommande år så kommer jävligt många sjukskrivningar att ske. Om Spanien och andra länder gör det samma och ingen får åka utanför dessa gränser ja då ska du få se på fan i sommar. Då ska vi se hur kul det blir nästkommande år med folk som inte har fått njuta av sin semester med att åka utomlands.
Och nej det är inte samma sak som att åka till Öland Gotland.
Tror Frankrike sagt att de inte kommer att kräva karantän av personer från EU, Schengen o dyl. när de öppnar. Men de kan ju hinna ändra sig.
Citera
2020-05-12, 16:09
Medlem
Wajis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Jo men... det där är ju verkligen en struntsak. Att svenskar inte får åka till Grekland och göra av med en massa pengar i år är främst Greklands problem.

Poängen är fortfarande när jag skrev att Svenskar inte kommer att få resa för några veckor sedan fick jag mängder av svar om trams och vilken idiot som ljög och bara satt här och skrev för att skrämma Svenskar. Fick mängder av skit och samma sak när jag innan skrev att det var kaos på sjukhusen då blev det ett jävla liv innan veckan efter reportagen kom.

Att nu svaren blir. Vem fan vill åka Till Grekland eller jävla dumma turister som sticker i väg blir ju en annan fråga

Då säger jag så här. Svenskar kommer inte vara välkomna till stora turistorter och många länder inom kort (som jag alltid hävdat)

Men jag tror också att Regeringen kommer stänga igen turismen inom Sverige så Svenskar inte kan besöka attraktioner. Fortfarande kommer det vara ok att bila runt i Sverige men inget kommer vara öppet och de ställen som är öppet kommer ha såna stränga regler att det kommer ej vara lönsamt för de ställena att ha öppet om inte Regeringen går in med extra pengar.

Medans andra länder öppnar upp så kommer vi gå emot strängare regler inom Sverige då vi inte får resa till så många ställen (inte alla länder kommer svenskar vara avstängda emot)

Nu får ni belackare ett nytt uttalande att gå på
Citera
2020-05-12, 16:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Proofred
Så här står det i den modell som FHM presenterade (https://www.folkhalsomyndigheten.se/contentassets/2da059f90b90458d8454a04955d1697f/skattning-peakdag-antal-infekterade-covid-19-utbrottet-stockholms-lan-februari-april-2020.pdf):

"En individ antas vara smittsam i snitt 1/lambda = 5 dagar (3) och blir sedan immun och flyttas till facket R."

Sedan kalibreras modellen efter att 2,5 procent i Stockholm testades positivt 27 mars - 3 april. Smittsam blir då samma som att man testas positivt, vilket förstås inte är samma sak (det borde vara två olika variabler, en på om man är smittsam, en annan om man testas positivt, vilket dock skulle göra modellen mer komplicerad, men en matematiker kan hantera sådant).

Utifrån dessa antaganden kommer man fram till att 17 procent har haft smittan 11 april i Stockholm, och 27 procent 1 maj. 17 procent har redan visat sig vara fel, då ett test har visat på 10 procent och ett annat 7,5 procent. Dvs antagandet på 5 dagar är fel, och borde vara runt 10 dagar. FHM står dock fast vid sin modell - Tegnell har tom sagt att antikroppstesterna är i linje med modellen. Alltså vi är nära åtminstone partiell flockimmunitet i Stockholm.

Kom ihåg att det var en första version av den här modellen som fick dras tillbaka, då antal smittade i Stockholm blev fler än antal invånare. Men den nya versionen är förstås felfri. Media utgår från att modellen ger ett korrekt resultat - det finns ingen källkritik här inte när expeterna talar. FHM kan ju bara göra ett misstag i sin modell, aldrig två misstag - det måste ju vara det antagande som media gör.

Hm, klurigt. Vi får väl se hur väl det stämmer framöver. Jag tror inte att det handlar om felfria modeller eller brist på källkritik utan helt enkelt om att vi får utgå ifrån det vi (antar att) vet just i den här stunden.
Alternativet är ju att gissa vilt utan att ha några modeller - lite som jag gjorde när jag tänkte att det skulle vara rimligt med 5 500 döda vid årsskiftet - vilket jag gissade på för ett bra tag sedan och fortfarande håller fast vid. Jag tänker att om vi har ca 4000 döda när ca halva året gått och vi sedan har ett halvår kvar med långsammare smittspridning över landet så känns den siffran rimlig.
Tom Britton som ska vara expert på beräkningar sa ursprungligen 8-20 000 döda (lite marginal sådär...) och nu har han tydligen räknat om siffran till 6-14 000 döda - så han närmar sig min gissning. Den som lever får se
Citera
2020-05-12, 16:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Positivt är ändå att den andel av befolkningen som ligger sjuka i covid-19 i Stockholmsregionen, (ej att förväxla med den andel av befolkningen där som tidigare blivit immuna), har minskat något de senaste veckorna. Något som kan tyda på att immuniteten är ganska stor hos befolkningen där nu och att den fortsätter att öka. Speciellt som det förekommit rapporter om att Stockholmarna börjat slappna av vad gäller restriktionerna och rekommendationerna. Så då är det knappast smittskyddsåtgärderna som ligger bakom den svaga minskningen av andelen aktiva covid-19 fall.

Jag tippar på värmen. Det var sommarvärme runt påsk. Nu är vinterkylan tillbaka så sannolikt sker det en ökning av antalet allvarliga fall i början av juni. Därefter är nog första halvlek färdigspelad. Låter peptalket i halvtid såhär: "hörru Ravelli, ta av dig de där klumpiga handskarna, de fungerar inte, det viktigaste är att du tvättar händerna", ja då lär nog massakern fortsätta till hösten.
Citera
2020-05-12, 16:11
Medlem
Wajis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
Fast det där är enbart spekulativt trams, reglerna i dagsläget gäller precis som jag skrev. Och när turistsäsongen börjar på allvar kommer Sveriges smittspridning att i princip vara mättad tack vare folkimmunitet medans lockdown-länderna kommer att få kämpa dagligen med att reglera nya restriktioner fram och tillbaka. Att börja bannlysa specifika EES-länders invånare från inresa kommer inte att hända.

Så när Grekland minister går ut och säger att han ska öppna upp men bara för de länder som de anser har kontroll på Covid-19 så gäller det inte?

Nu svarade du inte på min fråga. Du skrev om Arlanda att jag tramsade och då frågade jag vilket sammanhang?
Citera
2020-05-12, 16:12
Bannlyst
Dödstal minskar rejält. Inte bara i Sverige. Ligger i snitt på 64 döda per dag jämfört med 100+

Minskning med 34% och det är inte på några dagar utan i snitt i veckan.

-219 på sjukhus på en vecka
-71 på iva på en vecka

Börjar viruset ge upp? ser ingen annan förklaring
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
Vilka dagar var IVA platserna slut i Sverige?

På pappret och officiellt var de väl aldrig slut.

Bakom allt det och med hårt triage i verkligheten så var det antagligen ett antal dar men vi får nog aldrig veta hur det verkligen såg ut. Möjligen om det granskas väldigt noga men vet inte vem som skulle klara att göra en objektiv granskning inom landet, på 3300 dödsfall.

As long as it's good on paper..
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Waji
Poängen är fortfarande när jag skrev att Svenskar inte kommer att få resa för några veckor sedan fick jag mängder av svar om trams och vilken idiot som ljög och bara satt här och skrev för att skrämma Svenskar. Fick mängder av skit och samma sak när jag innan skrev att det var kaos på sjukhusen då blev det ett jävla liv innan veckan efter reportagen kom.

Att nu svaren blir. Vem fan vill åka Till Grekland eller jävla dumma turister som sticker i väg blir ju en annan fråga

Då säger jag så här. Svenskar kommer inte vara välkomna till stora turistorter och många länder inom kort (som jag alltid hävdat)

Men jag tror också att Regeringen kommer stänga igen turismen inom Sverige så Svenskar inte kan besöka attraktioner. Fortfarande kommer det vara ok att bila runt i Sverige men inget kommer vara öppet och de ställen som är öppet kommer ha såna stränga regler att det kommer ej vara lönsamt för de ställena att ha öppet om inte Regeringen går in med extra pengar.

Medans andra länder öppnar upp så kommer vi gå emot strängare regler inom Sverige då vi inte får resa till så många ställen (inte alla länder kommer svenskar vara avstängda emot)

Nu får ni belackare ett nytt uttalande att gå på
Om våra grannländer släpper iväg sina medborgare på solsemestrar kommer det att gå åt skogen för dem. Det kan man vara ganska så säker på.

Samma sak med Grekland om de väljer att ta emot turister.
Citera
2020-05-12, 16:13
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
Du bara tramsar i vanlig ordning, precis som du hävdade att Arlanda va stängt. Svenskar precis som övriga EU-medborgare får fara till Grekland men obligatorisk 14 dagar karantän gäller. Alla hotell stängda så vetifan vem som tänkt fara dit ändå

Ting håller på att kanske att förändras..

Håp for utenlandsferien? Norge i samtaler om «sikker reisekorridor» mellom åtte land med lite korona.

Statsledere i åtte land har hatt to toppmøter om gjenåpning og reiser mellom landene. I morgen vil EU trolig komme med råd om å åpne grensene mellom land med lik koronasituasjon.

Norges hälsominister Bent Høie "mumlade lite" igår på att man såg eventuellt reselättnader ifrån 1 Juni, antar att det är denna plan man håller på att väga..
Senast redigerad av Snapcount 2020-05-12 kl. 16:16.
Citera
2020-05-12, 16:13
Medlem
severustheemperors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pejpen
0,9% var smittade vid en given tidpunkt (v.17) och inget annat. Det framkom ingen info om hur stor andel av befolkningen som haft sjukdomen. Rätt ska vara rätt :-).

Har du en källa där man kan läsa om % en...
Citera
2020-05-12, 16:14
Medlem
Wajis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Att du kan se detta som någonting eftersträvansvärt säger ju en hel del. Är ju bara att bötfälla överträdelser i rörelsefriheten.. Fullständigt bisarrt vilka inskränkningar folk förespråkar.

Det handlar om markera och det handlar om att visa hur man styr ett land och vad som krävs för att man ska hjälpa varandra.
Jag beundrar att man gör så jag tycker det är lysande.

Det är därför vi har 3000 st mer döda än Norge på mindre än 2 månader och tyvärr kommer bara avståndet öka pga av Sverige värdelösa strategi.
Citera
2020-05-12, 16:14
Medlem
Gefundenes Fs avatar
[quote=teren|71546010]
Citat:
Exakt, är inte ett dugg förvånad.
Om WHO hade gjort en grundlig undersökning enbart i Sverige så hade de fått helt andra siffror.

Vad bygger du den uppfattningen på?

Citat:
För övrigt borde väl egentligen immuniteten mot detta virus mätas/tolkas på andra sätt än att bara titta på antikroppar?

Vad tänker du då på, någon mätbar eller egna fantasier?

Citat:
Om 500.000 stockholmare har blivit smittade och 10.000 söker sig till sjukvård, så innebär det att 490.000 klarar sig med olika grader av milda symptom, hemifrån.
Anledningen till att dessa 490.000 klarar sig så bra borde ju tyda på ett starkt immunförsvar. Om man har ett alert och starkt kroppsligt försvar som snabbt dödar viruset, så kanske det inte hinner fästa sig i kroppen och därmed hinner inte kroppen producera en stor mängd antinkroppar, tänker jag.

Nästa vecka eller den därefter kommer de att redovisa immunitetsundersökningen gjord på insamlade blodprover under vecka 17. Då kommer vi att få en bra indikation och kan sluta spekulera vilt.

Citat:
Att många ändå tycks klara sig bra borde i sig tyda på någon form av ”immunitet”.

Genetisk motståndskraft hos 80 -85% av befolkningen har det talats om. Viruset infektera inte, det kommer inte in i kroppen eller så gör det det ytterst lite. Lämnar inga antikroppar efter sig heller.

Citat:
Är ni med på resonemanget?

Ja och du har fåtts svar på det
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in