2020-05-12, 16:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/who-fa-har-antikroppar-mot-corona-i-varlden

Är väl logiskt - låser man in folk för att de inte ska bli smittade så lär de ju inte heller utveckla antikroppar.

Låser man in fåren så tar ju inte vargen dem. Släpper man ut fåren så tar vargen dem.

Exakt, är inte ett dugg förvånad.
Om WHO hade gjort en grundlig undersökning enbart i Sverige så hade de fått helt andra siffror.

För övrigt borde väl egentligen immuniteten mot detta virus mätas/tolkas på andra sätt än att bara titta på antikroppar?

Om 500.000 stockholmare har blivit smittade och 10.000 söker sig till sjukvård, så innebär det att 490.000 klarar sig med olika grader av milda symptom, hemifrån.
Anledningen till att dessa 490.000 klarar sig så bra borde ju tyda på ett starkt immunförsvar. Om man har ett alert och starkt kroppsligt försvar som snabbt dödar viruset, så kanske det inte hinner fästa sig i kroppen och därmed hinner inte kroppen producera en stor mängd antinkroppar, tänker jag.

Att många ändå tycks klara sig bra borde i sig tyda på någon form av ”immunitet”.

Är ni med på resonemanget?
Citera
2020-05-12, 16:00
Medlem
Wajis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeppeNil
Problemet är att du tar ut det i förskott att det har fungerat att öppna upp innan vi vet svaret. Danmark öppnade väl köpcentrum igår, tror jag. Ingen har svaret än.

Tar inte ut något men jag vet att Norge har kommit längre och det känns som de är trygga. Vi ser ju även att det har en bra strategi och folket lyssnar för annars får de dyra böter.
Vi kollar ju på dödsantalet och antal ny fall så ser vi ingen ökning. Gällande Danmark så säger ju de själva (deras regering) att de har det under kontroll.
Citera
2020-05-12, 16:01
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av futuro
"Bara ett fåtal av de som testats visar antikroppar", säger Maria Van Kerhove på WHO. "Siffran variera mellan 1-10%".

För att dessa uppgifter skall vara intressanta, överhuvudtaget, så måste t.ex följande redovisas:

Ett: Under vilken tidpunkt, (vilka tidpunkter), utförde undersökningarna, ( vi vet bara att det gäller 'tidiga undersökningar").

Två: I vilka länder testade man immuniteten. Var det i länder som hade en tidig lockdown, så är siffrorna ganska väntade.

Utan bl.a dessa uppgifter så är siffrorna skräp, och ingenting annat!
Citera
2020-05-12, 16:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Jo men... det där är ju verkligen en struntsak. Att svenskar inte får åka till Grekland och göra av med en massa pengar i år är främst Greklands problem.
Så om man har jobbat i ett helt jävla år och vill åka härifrån för att koppla av och och byta miljö ladda upp sina batterier inför nästkommande år så kommer jävligt många sjukskrivningar att ske. Om Spanien och andra länder gör det samma och ingen får åka utanför dessa gränser ja då ska du få se på fan i sommar. Då ska vi se hur kul det blir nästkommande år med folk som inte har fått njuta av sin semester med att åka utomlands.
Och nej det är inte samma sak som att åka till Öland Gotland.
Citera
2020-05-12, 16:05
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
Du bara tramsar i vanlig ordning, precis som du hävdade att Arlanda va stängt. Svenskar precis som övriga EU-medborgare får fara till Grekland men obligatorisk 14 dagar karantän gäller. Alla hotell stängda så vetifan vem som tänkt fara dit ändå

Vem tramsar? Det du säger är ju att i princip är det meningslöst att åka till Grekland om man inte har allt ordat där i förväg och vet var man ska bo under sin karantän.

Har man lagr pengar på en flygresa till ett konkurrsmässigt reseföretag får man aldrig tillbaks dem. Alternativet är staten men de tar ju på sig enorma kostnader så det är ytterst osäkert. Någon straffa ska man själv ha för att varit dum man kan inte bli räddade av staten för precis allt man råkar ut för..
Citera
Medlem
gloffgloffs avatar
Danmark inför mer omfattande smittspårning
Danmark inför nu en mer offensiv strategi för tester av coronaviruset. Den nya strategin innebär bland annat att myndigheterna ska börja spåra smittade personers kontakter.
– Myndigheterna kommer redan denna vecka att börja spåra vem de smittade har varit i kontakt med så att de kan bli isolerade snabbt och vi kan bryta smittkedjorna, säger statsministern Mette Fredriksen på en presskonferens på tisdagsförmiddagen.
Hittills har 385.000 coronatester utförts i Danmark och det senaste dygnet har 78 personer testats positivt.
– Det innebär att vi kan stoppa 78 smittkedjor, säger hälsoministern Magnus Heunicke.
Søren Brostrøm, chef på den danska motsvarigheten till Folkhälsomyndigheten, säger att de nu fokuserar sitt arbete på smittspårning i samhället. Bland annat genom att söka upp personer som har haft täta kontakter med smittade så att de kan testas.
Som ett led i smittspårningen ska också en ny telefonlinje upprättas. Dit kan människor som varit i kontakt med bekräftat smittade personer ringa, bland annat för att veta hur de kan gå tillväga för att själva testas.
Statsministern Mette Fredriksen meddelade också att Danmark ska bygga upp större lager av skyddsutrustning.
– Vi betraktar nu skyddsutrustning som samhällskritisk infrastruktur. Vi ska vara bättre förberedda om det kommer en ny våg av corona eller en helt ny pandemi, säger Mette Fredriksen.
Ett nytt råd inom landets justitiedepartement får i uppdrag att säkra upp leveranserna av bland annat skyddsutrustning och tester.
– Det nya rådet ska ta sig an det praktiska, logistiken och samhällets beredskap, säger Mette Fredriksen.

https://www.dn.se/nyheter/varlden/det-nya-coronaviruset-folj-utvecklingen-live-/
Citera
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Waji
https://www.hbl.fi/artikel/coronakrisen-slar-hart-mot-grekland-hoppas-pa-sakra-turister/

Sedan var man tydlig på fråga från TT att Sverige inte lyckas och inte var aktuellt.

Tänk att man alltid blir beskylld för trams Och vad menar du med Arlanda?

Fast det där är enbart spekulativt trams, reglerna i dagsläget gäller precis som jag skrev. Och när turistsäsongen börjar på allvar kommer Sveriges smittspridning att i princip vara mättad tack vare folkimmunitet medans lockdown-länderna kommer att få kämpa dagligen med att reglera nya restriktioner fram och tillbaka. Att börja bannlysa specifika EES-länders invånare från inresa kommer inte att hända.
Citera
2020-05-12, 16:06
Medlem
Onlyplaydanutss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VingelPelle
Du kanske missförstod mig, det här är ingen tävling. Jag tycker det är bra att Danmark klarar sig bra.
Men jämförelsen Skåne mot Stor Köpenhamn är intressant eftersom smittan torde ha kommit in ungefär lika via Kastrup. Sen , heder åt Danmark som stängde flygplatsen tidigare än Stockholms Arlanda. Det gynnade naturligtvis aven Skåne. Stockholm fick in smittan i samband med sportlovet. Om man ska utvärdera strategi så är det här exemplet det bästa jag kan hitta (svensk- finska gränsen känns som för glesbefolkad). Öresundsregionen känns hyfsat lika på båda sidor om sundet. Sen har kanske Köpenhamn en nackdel med tunnelbanan som kan vara en smittkälla. Men annars är området relativt tättbefolkat med stor rörlighet.

Min poäng är alltså att skillnaden i resultat för de olika strategiska valen kanske inte är så stor som görs gällande. Man kan tänka tanken i alla fall. Sen har smittan i Stockholm gått ut för långt,i samhället och framförallt på äldreboenden, det kunde säkert ha hanterats bättre. Självklart, så är det ju.

Och återigen, jag gillar Danmark och danskar och hoppas på det bästa.

Ja, jämförelsen skåne/Danmark är intressant då de förmodligen fått in smittan ganska likvärdigt.
Danmark c:a 91 döda /miljon
Skåne c:a 80 döda /miljon

Ännu ett exempel på att det kanske inte är strategin som är det mest avgörande utan det finns andra faktorer som avgör mer.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Det finns flera tänkbara förklaringar till det. Hoppas jag för allas bästa då preliminära tester säger att i visa områden saknar befolkningen helt antikroppar:
Björn Olsen och hans forskarkolleger har genomfört antikroppstester runtom i Stockholm som visar att 7,5 procent av befolkningen är immun. Olsen menar även att det finns stadsdelar i innerstan där nästan ingen är smittad, medan andelen är mycket högre i mer segregerade områden. Han tror därför att coronaviruset är en klustersmitta, som sprider sig från plats till plats, vilket avsevärt kommer försena att flockimmunitet uppnås.
https://www.expressen.se/nyheter/qs/brannpunkterna-i-sveriges-hantering-av-coronakrisen/

Kom ihåg innan du svarar att FHM inte har redovisat några genomförda studier än förutom den som drogs tillbaka.
Jag försöker påskina att andelen i befolkningen som behöver antikroppar för att uppnå flockimmunitet är mycket lägre än vad man anar om man inte tar hänsyn till variationer i mottagligheten för smittan inom befolkningen.

Betydligt färre än 50-60% av befolkningen krävs, beroende på hur stor variationen är, men i en första approximation kan man säga runt 30-40% (vi tar bort barn och ungdomar ur ekvationen), förmodligen lägre (finns variation i mottaglighet även bland vuxna), kanske så lågt som 20%.

Om man dessutom redovisar antikroppstester för hela befolkningen, där barn med största sannolikhet inte har haft smittan, görs ett typ II-fel. Jag tror att FHM förstår detta, men inte journalisterna som rapporterar siffrorna.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Det kommer ju en kritikstorm och den kommer att vara skoningslös.
Det blir intressant att höra vad läkarkåren säger, när det lugnar ner sig och corona inte tar allt fokus. Just nu drar man och sliter i läkare överallt, så det har inte tid att debattera offentligt. Jag lyssnade nyss på detta: https://youtu.be/AxFRA6MJBjs
Citat:
Citat:
Det kommer nog fler som han, som inte är politiska marionetter och har råd att säga som det är.

Tack för länken!
Det är just sånt här som känns mest trovärdigt, närmaste sanningen man (jag själv då) kan komma som lekman. Dessutom uttalande som gjordes för drygt en månad sen.
Citera
2020-05-12, 16:07
Medlem
Skorges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wint3riscoming
Om du smittar ner 10 miljoner svenskar och i bästa fall har 10% utvecklat antikroppar, har du flockimmunitet då?

Citat:
Ursprungligen postat av wint3riscoming
Jag tror alla mer eller mindre utvecklar antikroppar, men det finns inget ännu som bevisar att du verkligen är immun eller hur länge. Jag har svårt att tro att folk med antikroppar har någon större lust att frivilligt bli exponerade av viruset än en gång.

Det verkar som att du någonstans i din febriga argumentation insåg att du hade tolkat fel och ändrade dig, hehe!
Citera
2020-05-12, 16:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Waji
Tar inte ut något men jag vet att Norge har kommit längre och det känns som de är trygga. Vi ser ju även att det har en bra strategi och folket lyssnar för annars får de dyra böter.
Vi kollar ju på dödsantalet och antal ny fall så ser vi ingen ökning. Gällande Danmark så säger ju de själva (deras regering) att de har det under kontroll.

Att du kan se detta som någonting eftersträvansvärt säger ju en hel del. Är ju bara att bötfälla överträdelser i rörelsefriheten.. Fullständigt bisarrt vilka inskränkningar folk förespråkar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in