2020-05-12, 15:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av teren
Går det att räkna "baklänges" och få nån siffra på hur många stockholmare som har haft viruset?
30% känns ju fullkomligt orealistiskt.

Det är väl just det dom skall göra..
Jag kan såklart inte det, men håller med om att 30% låter för högt.
Däremot är inte 20% idag omöjligt alls.
Citera
Medlem
Jag måste bara säga att Karin Tegmark Wisell är vädligt mycket bättre på presskonferenserna än både Tegnell och Wallensten. Hon är ju väldigt mycket mer pedagogisk och tar sig tid att utveckla och förklara olika saker.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wakkawalla
Jag är osäker på om 90-åringar klarar ett vaccin.
Oavsett död flera hundra per år så något fel gör ni ju då.

Ja flere dør hvert år, men ikke i en ukontrolleret pandemi derimod i en velkendt sæsonssygdom, som dem der vil kan beskytte sig imod med vaccine.

Alt er velkendt og kontrolleret, og sådan foregår det også i Sverige og alle andre vestlige lande.
Citera
2020-05-12, 15:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Då stänger vi båda!

Ja, vill man ha ökad brottslighet så...
Citera
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDR
Tror du inte att det smittas mindre om alla på nattklubben har munskydd?

Om man har munskydd smittar man förmodligen mindre ja. Men man smittar fortfarande vilket man inte gör om man över huvud taget inte går på nattklubb.

Jag förstår att folk vill börja leva normalt igen redan i morgon. Men det finns ingen quickfix på detta problem. Social distansering är mycket mycket mer effektivt än munskydd och det är så vi kommer få leva tills att viruset är nere på acceptabla nivåer vad det nu är.

Men om du vill dra på dig ett munskydd och ge dig ut på stan redan i kväll är det ju bara att köra. Det finns ingen lag emot det.
Citera
Medlem
urgts avatar
Nu är jag inte så insnöad på just masker, men det känns som att det finns en allmän ovilja i västvärlden att erkänna att asiaterna överlag hanterat det här helt överlägset. Skaver i egot hos många västerländska epidemiologer kanske.

Att man får tuppjuck över masker är nog nån förlängning av det.
Citera
2020-05-12, 15:17
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lebensmuede
Länka gärna studier som visar att barn är lika mottagliga för smittan, tack.

Nej. Flockimmunitet betyder inget annat än att en betydande del av befolkningen inte är mottaglig för smittan varför det effektiva replikationstalet sjunker under ett och smittan inte kan ta fart. Immun kan man vara av fler orsaker än vaccin eller genomgången sjukdom.
Det får du faktiskt leta fram själv. Det har annars varit en återkommande sak i nyhetsflödet under senaste veckorna i en sådan omfattning att det är nästan du som får styrka ditt påstående. Hur kan du ha missat det?

Och fortfarande vet vi mycket lite om sjukdomen.

Edit:

https://www.bbc.com/future/article/20200330-coronavirus-are-children-immune-to-covid-19
Citera
2020-05-12, 15:18
Medlem
severustheemperors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
Märkligt att det bara inträffar i New York. USA har väl fler städer?

Jag börjar tro att man förenklar synen på viruset. Mycket osäker immunitet om man inte blir sjuk nog och bildar tillräckligt med, el. överhuvud taget antikroppar.

Viruset kom garanterat till New York någon gång i slutet av oktober.

Barnen som dör kan ju i teorin, smittats mer än en gång. och varit sjuka flera gånger innan de dör. Påverkan av virusbelastning kan man bara spekulera om, påverkar, ja, hur mycket?

Viruset kommer ju gå runt och runt i evinnerlig tid innan man stänger ned sektioner av länder, testar och isolerar de smittade och utrotar skiten.
Citera
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Urbizzo
Alltså det är väl ingen som vet hur många nya fall det är - på riktigt. Man testar ju inte särskilt noga i Sverige.
Men var hittar du uppgiften om de 600 nyinsjuknade?

Du tar FoHM siffror från igår antal smittade och drar ifrån dem siffror de redovisar idag. De sa ju det också på PK. Det skrev inte ut detta idag, men Karin från FoHM sa detta när hon redovisade antal smittade fall. 602 fall senaste dygnet på dem de testat.

8:51 in i inslaget.

https://www.svtplay.se/video/26753881/nyheter-direkt/det-senaste-om-coronalaget-3

https://fohm.maps.arcgis.com/apps/opsdashboard/index.html#/68d4537bf2714e63b646c37f152f1392
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Det sista han har sagt är:
När Expressen söker Johan Giesecke för en intervju, bland annat för att ställa frågor om vad han grundar sina antaganden om andelen smittade på, svarar han kort i ett mejl: ”Vi släpper det”.
https://www.expressen.se/nyheter/qs/brannpunkterna-i-sveriges-hantering-av-coronakrisen/

Dock det bästa han sagt hittills. Jag tycker att han skall gå hem till senilklubben och stanna där.
Om någon uttrycker sig mer korkat än Tegnell, så är det ju just Gisecke.
Dom är säkert bra på många saker, men att tala i tv borde båda låta bli. Att låta så tvärsäkra i ett ämne som inte en käft i världen har fakta kring, är så urbota dumt.
Citera
Medlem
madchances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Att ekonomin ska komma igång är jag helt med på! Vi har ju nästan inte stängt ner nåt i Sverige vilket är bra.

Men folk måste fortsätta hålla avstånd, jobba hemma om de kan och hålla sina sociala kontakter till ett minimum. Inte dra på sig ett munskydd och börja leva helt normalt igen.

Självklart skall man fortsätta att tvätta händer m.m. men har alla munskydd skulle man kunna släppa in fler till kommunaltrafiken igen t.ex.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Det får du faktiskt leta fram själv. Det har annars varit en återkommande sak i nyhetsflödet under senaste veckorna i en sådan omfattning att det är nästan du som får styrka ditt påstående. Hur kan du ha missat det?

Och fortfarande vet vi mycket lite om sjukdomen.
För att styrka mitt påstående räcker det med att kolla på FHM:s statistik över insjuknade.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in