2020-05-12, 14:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Mycket bra fråga!

Och med 30% testning så har man ju ändå rätt många smittade per dag cirka 600 stycken. Det är väl inte bra?

Känner sex personer som haft c19 högst troligen då fyra av dem torskade smaken. Jag själv har också haft förkylning i mars men tappade inte smaken. Bor i Sthlm. Ingen har ens varit i närheten att få ta ett test trots upprepade frågor. Två av dem jobbar dessutom inom äldreomsorgen men fick fortfarande inte testa sig.
Mörkertalet måste var absurt högt. Verkar ju bara vara folk med ena folken i graven som får testa sig.
Citera
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lebensmuede
Vad är det för fel på dig? Din första siffra (492) stämmer, men den andra stämmer inte -- jag kollade själv upp FHM:s siffror för perioden.

Sedan kommer vi inte få 12000 döda. Jag tippar på 8000 döda i slutet av juli, men att smittspridningen i praktiken har upphört redan i början av juli och smittspårning kan ske. Pandemin är över för Sveriges del inom 40-50 dagar räknat från idag.

Vad är den 2:a siffran då? Berätta
Citera
Medlem
Merwinnas avatar
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/2GzlBR/kd-politikern-i-coronatider-stang-systembolagen

Vad tror ni om att stänga Systembolagen? Jag tänker, att förutom detta med våldet, så DRAR Systembolagen sjuka människor som inte skulle gå ut annars om målet var t.ex. arbetsplatsen i stället, och många av dessa åker även buss. Jag åker förbi vårt Bolag när jag ska till stormarknaden, och jag har noterat att det jämt är hostande och snörvlande människor på de bussarna - men inte på några andra. Dessutom smittar de såklart inne i själva butiken. Känns väldigt onödigt.

...eller är det ett för stort ingrepp i friheten för Svensson?
Citera
2020-05-12, 15:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/2GzlBR/kd-politikern-i-coronatider-stang-systembolagen

Vad tror ni om att stänga Systembolagen? Jag tänker, att förutom detta med våldet, så DRAR Systembolagen sjuka människor som inte skulle gå ut annars om målet var t.ex. arbetsplatsen i stället, och många av dessa åker även buss. Jag åker förbi vårt Bolag när jag ska till stormarknaden, och jag har noterat att det jämt är hostande och snörvlande människor på de bussarna - men inte på några andra. Dessutom smittar de såklart inne i själva butiken. Känns väldigt onödigt.

Vill man att folk ska trängas på krogen så stänger man systembolaget. Fullständigt vansinnigt förslag.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moentos
Efter at restriktioner er hævet er smittetallet nu 0,7 så tingene ser fornuftige ud, og det skal de blive ved med ellers genindføres restriktioner.
Smittotalet kommer att överstiga 1, antagligen gå upp till 1,5 när allt är öppnat. Det är oundvikligt och det kommer att vara politiskt omöjligt för statsministern i Danmark att ta tillbaka restriktionerna igen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av teren
Går det att räkna "baklänges" och få nån siffra på hur många stockholmare som har haft viruset?
30% känns ju fullkomligt orealistiskt.

De räknar att man testas positivt i endast 5 dagar. Det är ett modellantagande. Då får man 30 procent. Antagandet är förstås helt orealistiskt. Det vanliga när man göra sådana modeller är att presentera säg 3 olika antaganden, 5 dagar, 10 dagar och 20 dagar. Då skulle man få fram ex. 30 procent, 15 procent och 7,5 procent - dvs mycket stor osäkerhet. Man skulle lika gärna ha kunnat ha antagit en dag, och fått fram en siffra på över 100 procent smittade (vänta något sådant gjorde man...).
Frågan är nu om antikroppstesterna skulle bara visa 10 procent i Stockholm och typ 4 procent för Sverige. Vad gör FHM då? Säger att det behövs ytterligare två veckor för analyser eller att förutsättningarna för undersökningen var för dåliga så att studien dras tillbaka (alla hyllar då FHM för att de är så noggranna med sina undersökningar)? Kom ihåg att en studie redan har dragits tillbaka.
Citera
2020-05-12, 15:01
Medlem
santos_devilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna

Man rör inte svenskens Snus, Alkohol eller Kaffe. Då tar det hus i helvete
Citera
Medlem
Ken Drydens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av santos_deville
https://www.expressen.se/kvallsposten/just-nu-tolv-nya-rapporterade-coronadodsfall/

+12 nya dödsfall i skåne enligt Sexpressen

https://c19.se/Sweden/Sk%C3%A5ne

+8 dödsfall enligt c19.se

https://www.skane.se/digitala-rapporter/lagesbild-covid-19-i-skane/inledning/

+0 döda enligt skane.se

hmmm

Det är regionerna som rapporterar till FHM. Och dessa får i huvudsak sina uppgifter från två källor. Den första är sjukhusen som tillhör landstinget och rapporterar in direkt till länets regionledning. Den andra källan är äldreboendena, som lyder under kommunerna. De rapporterar inte yill regionen där de befinner sig utan till Socialstyrelsen i Stockholm som DÄREFTER rapporterar till regionerna OM och NÄR dessa hör av sig.

Det är denna senare rapportering som skapar den berömda "eftersläpningen" i statistiken. (Kommunalt boende -> Socialstyrelsen -> Regionen -> FHM -> befolkningen).

De många nya fallen tror jag är döda på äldreboenden kanske så långt tillbaka som till förra helgen, då det var Valborg och Första maj, som inte förrän nu kunnat sammanställas. Kanske har någon ansvarig person på ett äldreboende, Socialstyrelsen eller Regionen varit sjukskriven?

Region Skånes räkneverk nollställs normalt klockan 08.00, men nu verkar det ha kollapsat helt. Det är nog någon som är sjukskriven där också.
Senast redigerad av Ken Dryden 2020-05-12 kl. 15:05.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Vad är den 2:a siffran då? Berätta
Den andra siffran är inte klar än på grund av eftersläpning. Just nu är den 277.
Citera
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Vill man att folk ska trängas på krogen så stänger man systembolaget. Fullständigt vansinnigt förslag.

Då stänger vi båda!
Citera
2020-05-12, 15:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Impertinent
Regionerna har inte utrustning för så stora analysmängder. I normalfallet behövs det inte, och regionerna har inte muskler eller lagligt stöd för att köpa in prylar för mångmiljonbelopp utan upphandling. På grund av det kommunala självstyret får inte heller staten tvinga regionerna till något.

De laboratorier som är statliga, dvs. de som Hallengren skulle kunna ha något att säga till om, är Folkhälsomyndighetens laboratorium och Statens veterinärmedicinska anstalt. Uppenbarligen har de inte heller lyckats skala upp produktionen. En del coronaprover körs faktiskt på SVA!

Finns inte resurserna så måste ju detta då prioriteras.
En sak är nämligen tämligen säker.
Utan testning i stor skala så kommer vi aldrig att kunna få ett tillräckligt bra faktaunderlag att ta beslut ifrån..beslut som rör hela området runt Covid 19.

En annan sak är säker.Innan denna resursbrist berörs av de som skall upplysa och besluta om det så kommer inga större framsteg att ske.

Att journalistiskt inte belysa denna mycket oroande brist är att göra ett dåligt jobb.
Citera
2020-05-12, 15:02
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av madchance
Han har ingen grund för detta, vilket han ju erkänt.

Länderna som öppnar nu kör med munskydd, så det kommer visa sig.

Grund? Det är väl klart som fuckin korvspad att social distansering är MYCKET mer effektivt jämfört med munskydd när det kommer till smittspridning?!

Tror du inte viruset smittar på en packad nattklubb trots att alla har munskydd?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in