2020-05-12, 14:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skovdebosse
Tänkte mer på personen du tog upp, finns ju inget som tyder på något fysiskt våld från hans sida. Dessutom så har han ett vattentätt alibi, det har inte SD. Har du fler namn?
Vill absolut inte onödigtvis misstänkliggöra en för mig helt okänd person, men vi vet väl inte hur vederbörandes belastningsregister ser ut?
Se det inte som en invändning.
Det är bara ett påpekande.

Han har dock beskrivits som en "aggressiv" man som snabbt kunde bli "svart i ögonen".
Såna män undviker jag.
Men LW tycks ha dragits till farliga män av varierande valör.
Synd!
Citera
2020-05-12, 15:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Du får tro vad du vill, jag ser det som ett stort framsteg att du också (numera) insett att 23.34-händelsen har att göra med laddning av webbsida. Jag utesluter inte att man en halvtimme i förväg kan sätta ett lämpligt tidsintervall så att autorefresh inträffar vid lämplig tidpunkt.

En spännande innovation inom alibiområdet som borde nominerats till "Årets alibi" 2018.

På tal om "alibi":
O J Simpson klarade sig antagligen från en fällande dom till stor del p g a att en handske skulle ha ansetts vara för trång för honom.
Tror tråden att O J var oskyldig till morden?

Jag frågar eftersom de mest högljudda i denna tråd anser det vara klarlagt att SD mördat LW. Med eller utan handskar på sig.
Citera
2020-05-12, 15:10
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av susanna.s
Det viktiga är väl hur han sköte sina arbetsuppgifter inte om han knullar runt med x antal älskarinnor

Mnja, det väsentliga är kanske inte om han knullar eller ska åka och spela golf med obehöriga personer han släper in i företagets lokaler. Nu råkade SDs relation med LW handla om en hel del knullande dock, men i sammanhanget är just den detaljen oväsentlig för arbetsgivarens del. Men SD och hans ev klåfingriga bekanta kanske ändå inte hade möjlig åtkomst till känsliga saker på kontoret, prospekt inför upphandlingar eller vad det kan vara?
Citera
2020-05-12, 15:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Fast det är väl det som är skillnaden mellan en rättegång och vad vi som allmänhet tycker och känner.

Vad jag förstod på domaren, så är det strängare krav på bevisningen/indicierna vid ett indiciemål. Det verkar rimligt.

Men jag tänker att det inte enbart är ett indiciemål. Det finns ju några bevis, dock inte bindande till brottsplatsen eller till mordet.

Utifrån min bedömning (på lekmannanivå) är att varje indicium måste trots att de inte är bevis, visa sig trovärdiga och sanna som möjligt och värderas om de kan ha med mordet att göra. Sedan ska indicierna granskas som en helhet. Håller det för att visa vem som är mördaren, utom rimligt tvivel.

Här har TR funnit att det finns brister i varje indicium, som jag uppfattar det. Men jag är inte säker på att åklagarna håller med. För mig känns det som att de har granskat indicierna lika hårt som att de varit bevis.

Mordet på Tova var också ett inciemål. Det var Mållgan där också.
Jag kan inte riktigt fatta vad som gjorde det målet så mycket starkare än det här.

Det fanns visserligen inte många grannar, men det fanns.
Det fanns visserligen ett mordvapen i sjön, en sexkantig hammare.
Men den kunde inte knytas till Billy.
Det fanns inte något bindande bevis, inget DNA inga fingeravtryck.

Bra en massa indicier.
En knapp i tunnan som var varm efter en brand. Ett plagg som Billy hade på en bild samma dag som Tova dödades. Precis som SDs skor.
En färsk cigaretttfimp på stranden med Billys DNA. Men han bodde ju där.
Inga vittnen. Han var ensam med Tova.
Han hävdade att en bil plockat upp Tova.
Tova verkade glad och inte rädd när hon pratade med en kompis sent på kvällen om att hon skulle åka till festen.

En massa indicier runt det målet också.

Jag har lite svårt att se varför det är så stor skillnad på dessa två mål.

Jag tycker det känns som en relativt tydlig skillnad mellan detta mål och Tova-fallet..Även om det var mkt individer i det fallet så fanns det ju även teknisk bevisning i form av hur Billys GPS på mobilen rört sig trots att han "däckat", vittnen som pratat med Tova som då befunnit sig hos Billy vid ett visst klockslag då han snubblade på sina egna lögner och fick dem motbevisade så konkret.. Jag tänker bara att i detta fall, rent objektivt och ur rättens syn att döma, skulle det inte kunna vara så att Lena lånat Stefans skor nån gång och haft ett skavsår och att det på så sätt kommit någon blodbesudling där? Jag är långt ifrån någon tekniker och vet inte hur detta med DNA och blodspår fungerar, men skulle man kunna komma med en sån förklaring, oavsett om det är sanning eller inte? Och om han nu hade haft de skorna på sig om/när han mördade henne, borde det inte finnas mer spår än just där även om han lyckats tvätta dem? Är det någon som sitter på mer kunskap om sånt här som kan förklara?
Citera
2020-05-12, 15:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Det fetade, exakt så!

Hur kan man låta bli att in i minsta jävla detalj gå till botten med 23.34-händelsen. Snacka om understatement, "... inte tillräckligt belyst av åkl. och försvar" som SD skrev i brevet till TR. Han verkade anse det till och med vara viktigare än det som TR faktiskt tog upp i domen till hans "fördel", det vill säga datoraktiviteten 00.00 och LW-mobil 00.07. Han skrev VIKTIGT i marginalen i det handskrivna brevet.

Hur kommer det sig att det bara handlar om enskilda händelser i cacheminnet. Om någon faktiskt använde datorn till något, borde man inte se en serie registreringar?

Jag har noterat att min dator, när skärmen gått ner i viloläge, då och då tänder upp på egen hand. Om man då har webläsaren öppen, skulle man inte då kunna registrera aktivitet i cachen? Det borde inte vara omöjligt att automatstarta webläsaren en viss tid med ett script, antar jag, om man nu har planerat att slå ihjäl någon. Bara en kreativ tanke.
Citera
2020-05-12, 15:14
Medlem
smokeonthewaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skovdebosse
Tänkte mer på personen du tog upp, finns ju inget som tyder på något fysiskt våld från hans sida. Dessutom så har han ett vattentätt alibi, det har inte SD. Har du fler namn?

Vilket är hans vattentäta alibi?
Citera
2020-05-12, 15:15
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan
Bra skrivet!

Appropå sökt brett:J*ak*m Sj*b*rg är väl en presumtiv GM ökänd för okontrollerad våldshistorik?

Med tanke på att utredarna till viss del ändå verkar ha ställt frågor till andra vittnen avseende JS's personlighet, hans eventuella tendenser till svartsjuka samt hans relation till LW, så undrar man hur mycket utredarna därefter gick vidare för att utreda hans alibi?

Enligt geocacheloggarna befann han sig uppenbarligen i Örebro den 14 maj, för att sedan bege sig till Polen nästa dag. Och hans dåvarande bostad låg i samma mobilmast-/församlingsområde som fångade upp LWs mobilsignal sist. Det är också aningen konstigt att personer i vittnesförhör hade uppfattningen att han var i Polen redan den 14:e, trots att han vid den tidpunkten inte hade åkt än? Om jag uppfattat det rätt så hade hans samtal med LW inte sparats i hans mobil. Undrar om utredarna tog hans mobil för noggrann närmare analys? Onekligen en del frågeställningar som hänger i luften.
Citera
2020-05-12, 15:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av drunknar
Men du glömmer eller ignorerar en viktig sak nu, det svenska juridiska systemet bör inte betraktas som perfekt designat och omöjligt att förbättra. Alla system bör ifrågasättas och prövas så varför inte just nu gällande detta fallet? Vi har en misstänkt mördare som frikänts men vi har även en förundersökning som för var och en visar klart och tydligt vem som är den högst troliga mördaren, även om domen i sig får betraktas som korrekt rent juridiskt. Eller finns det någon som läst genom fup ORDENTLIGT som tvivlar? Rimligt tvivel, vad är det egentligen? En fråga om bedömning och det har bedömts korrekt i detta fallet med hänsyn till hur rättsväsendet ser ut men det är inget färdigt facit för hur bevis/indicier ska värderas, all vetenskap och alla kunskapsområden utvecklas ständigt och går framåt. Ibland med positiv effekt, ibland med negativ. Annars skulle vi fortfarande bränna häxor på bål och "fint folk" med resurser skulle kunna köpa sig fria från straff när de dräpt sin olydiga älskarinna för att behålla husfriden och sitt anseende. Möjligtvis blir det OT att diskutera detta i denna tråden här på Flashback men inte fullständigt....som jag ser det.

Om vi har en person som vid komplett granskning av alla , eller försvinnande nära alla, bedöms vara mördaren bör han då dömas eller släppas fri? Han har med hjälp av försvarare fått möjlighet att påverka utredningen och presentera bevis som talar för att han är oskyldig men det enda han har lyckats med är att slafsa ihop osannolika förklaringar på det åklagaren presenterat.

Jag är faktiskt väldigt intresserad av att höra om det finns någon som läst fup och känt vad de själva skulle beskriva som rimligt tvivel över skuldfrågan? Alltså vad de själva skulle beskriva som rimligt tvivel utan att använda lagboken som facit. Om svaret är noll så måste man inse att möjligheten finns att förändringar bör ske. Stefan kan bli pionjär på sätt och vis som den förste livstidsdömde efter beslut om uppdaterad tolkning och förändrade formuleringar i lagboken för att kunna fälla mördare som lyckats städa så pass halvdant efter sig som han ändå gjort. Det tror jag även han skulle kunna leva med, att bli så viktig och speciell. Ett gott slut för samtliga inblandade.

Detta är bara mina åsikter....än så länge...

Får nog hålla med dig: det är rätt orimligt tvivel. Och det orsakas delvis av att FUP lagt en dimridå av tjockt material i form av chattexter ivägen.
Citera
2020-05-12, 15:25
Medlem
smokeonthewaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
[/spoiler]

Med tanke på att utredarna till viss del ändå verkar ha ställt frågor till andra vittnen avseende JS's personlighet, hans eventuella tendenser till svartsjuka samt hans relation till LW, så undrar man hur mycket utredarna därefter gick vidare för att utreda hans alibi?

Enligt geocacheloggarna befann han sig uppenbarligen i Örebro den 14 maj, för att sedan bege sig till Polen nästa dag. Och hans dåvarande bostad låg i samma mobilmast-/församlingsområde som fångade upp LWs mobilsignal sist. Det är också aningen konstigt att personer i vittnesförhör hade uppfattningen att han var i Polen redan den 14:e, trots att han vid den tidpunkten inte hade åkt än? Om jag uppfattat det rätt så hade hans samtal med LW inte sparats i hans mobil. Undrar om utredarna tog hans mobil för noggrann närmare analys? Onekligen en del frågeställningar som hänger i luften.

Hur många gånger försökte han ringa till LW medan hon fortfarande var försvunnen?
Citera
2020-05-12, 15:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
[/spoiler]

I endera förhör eller rättegång ( minns inte) säger han att han var hemma och packade och efteråt lämnade in info om alla sina digitala spår. Jag gissar att de fanns i slasken. Men han har till skillnad från SD givit polisen tillgång till tracksystem. Inte heller ALLS den grad av infektion i förhållandet. Inget fysiskt våld. Svårt i ögonen är ju en västanfläkt jämfört m SDs orkaner av manipulation ( slag genom vägg mm) Det jag läser får mig att tänka att han är ointressant i sammanhanget. Ser/vet du ngt som ger dig annan uppfattning? (Ärlig fråga, du verkar ha goecachinsyn om inte annat).
Citera
2020-05-12, 15:31
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smokeonthewater
Hur många gånger försökte han ringa till LW medan hon fortfarande var försvunnen?

Noll gånger, att döma av sammanställningen:

https://forumbilder.com/i/ro6E
Citera
2020-05-12, 15:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smokeonthewater
Den som verkade stå henne närmast, SD, ringde inte en enda gång. Inte EN! En stor miss. Inte minsta oro ens när N*a ringde och sa att hans mor var försvunnen. Det enda SD sa var "Lycka till". Inte någon fråga om någonting. Men SD visste minsann att dörren hade stått på glänt när han vid senare tillfälle berättat för någon. Det hade inte N*a sagt något om. Hur kommer det sig?

Jag hoppas att HR, vid överklagan, kommer att se på alla indicier som icke slumpmässiga utan en del i en kedja. Hata slumpen. Att se varje sak enskilt kan man göra, och förklara bort. Men kikar man på alla indicier ihop - då blir det en HELT annan bild. Och ofta beror bedömningen på vilka som sitter bakom skranket. Så jag tror inte att SD skall vara alltför säker på utgången.

Men vi får se vad som händer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in