2020-05-12, 12:45
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skovdebosse
Skriv gärna ner den våldshistoriken...är det hot och förtal du menar? Då är han som SD i så fall. Förstår liksom inte din poäng riktigt här. De flesta i FUP jag läst om verkar inte vara riktigt klara i huvudet. Det här är ju bara ren jävla sandlådenivå på människorna. Geocaching...event hit och dit....svartsjuka...burkletning framför barnens bästa......intriger...otrohet osv... hjälp!!!!
Min poäng är att det finns andra vars okontrollerade våldsamhet bättre stämmer med dom 17 slag som ändade Lenas liv.

Ser inte någonting i SDs person och relation visava Lena som motiverar det besinningslösa våldet.

Våldsamheten stämmer inte.
Att han dessutom varit en av Sveriges mest kontrollerade personer sen innan mordet upptäckts utan att det går att binda honom till gärningen är så uppseedeväckande att det bör få flera än mig att tvivla på hans skuld..
Senast redigerad av Snor-Johan 2020-05-12 kl. 13:13.
Citera
2020-05-12, 12:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Hmm, vad menar du?

Blodet förklarade ju TR att det kunde ha kommit dit vid ett annat tillfälle just för att MGM och BO haft en långvarig relation, åklagarna kunde inte bevisa att blodträffarna eller rättare sagt DNA-träffarna skulle vara avsatta just efter mordtillfället, det är ju allt det som gjort att det inte gick att gilla åtalet.

Sedan har vi den outredde mannen med den vita plastpåsen, det finns för många frågetecken i åklagarnas berättelse om vad som hände och vem som gjort vad.

Som du själv skriver angående skon, det går inte att bevisa att det är som åklagarna påstår, då faller det argumentet, de kunde ju inte ens bevisa att det var blod, det kunde ju vara saliv eller någon annan kroppsvätska som gav DNA från BO på skon.

Jag har faktiskt en teori om hur detta kan ha hamnat där, tänk en situation där LW går ner på SD
och har underlivet i skohöjd, och kanske gnuggar sig lite själv där under akten....

Av egen erfarenhet så kan det bli så, utan skor ska tilläggas, att man vickar lite extra på tårna!
Vad säger ni damer/herrar om detta?
Citera
2020-05-12, 12:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Squama
Tycker det verkar vara en rimlig teori. Problemet är bara att det skulle krävas en sällsynt förslagen gärningsman för att plantera villospår och dessutom helt undvika spår på brottsplatsen. Inget som godtycklig byggnadsinspektör normalt kan tänkas göra.

Givet att ett sånt scenario ter sig sannolikt är det än svårare att förstå var åklagaren är på väg i sin utfrågning. Att flänga runt i syfte att kunna provocera fram ett "you can´t handle the truth"-ögonblick lär vara svårare än att rikta in sig på några specifika tryckpunkter. Lämpligen som kränker den förmodat grandiosa självbilden.

Tack och lov är mord inte något godtyckliga byggnadsingenjörer normalt gör. Detta att kroppen hittades så sent, gör att vilken GM som helst blev svårare att säkra spår efter. Efter det har SD agerat förslaget.
Åklagarna måste, vid överklagan, se till att tydliggöra uteslutandet av andra GM.
Citera
2020-05-12, 12:58
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Champagneoclock
Du milde tid 😱
Tur att inte du är lagstiftare.

Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Eller hur?

Det är skrämmande att läsa hur den användare du diskuterar med resonerar, varför inte ta steget fullt ut och skippa den där förhatliga rättegången och låta åklagare i godan ro utmäta ett lämpligt straff på den händelse de utrett, helt otroligt hur vissa tänker, Kafka måste gnugga händerna i sin himmel, han förutsåg framtiden med sin roman.

Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Tydligen är det enl lag att den tilltalande ska få läsa FUP innan rättegången. .

Sen kan man fråga sig varför den tilltalade får vara med och tjuvlyssna på rättegången så han kan vet exakt hur han ska ljuga?
Senast redigerad av Snor-Johan 2020-05-12 kl. 13:04.
Citera
2020-05-12, 13:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Jag ska försöka förklara varför jag har den inställning till 23.34-händelsen som jag har.

IT-forensikern har varken i fup eller vid rättegång förklarat hur han ser på skillnaderna i cachehistoriken mellan 20.29/23.34-händelserna och de händelser som händer tidigare under kvällen och senare i natten. Han har inte uteslutit mänsklig inblandning men antyder att de nog är automatiska, trots allt.

Jag har testat det där och hos mig är det jättemycket tvärtom. De små automatiska "skrutthändelserna" kan jag få om jag har en Drive-sida öppen. Men som jag skrev igår händer det mindre i cachen än i den stora älgvandringen om jag inte gör några manuella aktiviteter. Om jag däremot manuellt öppnar eller refreshar en webbsida med ett googledoc-dokument så rasslar det till i cacheanvändningen, på samma sätt som vid 20.29/23.34 på SD-dator. Och det är logiskt. Enligt dokumentationen används cacheminnet just vid laddning/omladdning av webbsida. Det här borde IT-forensikern också berättat i stället för att mångordigt berätta om de automatiska synkningarna och uppdateringarna mot Drive.

Jag utesluter inte att man med hjälp av ett eget ihoptotat program eller skript eller någon inställning i webbläsaren kan åstadkomma samma beteende . Eller att någon annan person suttit vid datorn.

Men med en "standardinstallation" utan fiffiga suspekta program i bakgrunden så blir det som jag beskrivit ovan.

Det är inte ett suspekta hoptotade program/tillägg allihop. Många kräver köpta licenser för kommersiell användning och erbjuder avtal för volyminköp, medan en del erbjuder privatpersoner att gratis använda samma tillägg.

Jag är lika misstänksam till din teori om manuell handpåläggning som du är till automatiserad refresh. Du har inte övertygat mig än så länge.

https://chrome.google.com/webstore/detail/super-auto-refreshplus/globgafddkdlnalejlkcpaefakkhkdoa

eller

https://chrome.google.com/webstore/detail/auto-refresh-plus/ohfjpkccecpdfkpmfocndhepolhljfhg
Citera
2020-05-12, 13:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av susanna.s
Det viktiga är väl hur han sköte sina arbetsuppgifter inte om han knullar runt med x antal älskarinnor

Det har inget med antalet att göra. Vilken image vill man som företag ha mot kunder och leverantörer?
Vad för policies har företaget kring anställdas göranden i företagets lokaler?

Nämen, får en får alla... vi startar swingsterklubb efter aw:n på fredagar...
Citera
2020-05-12, 13:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan
Sen kan man fråga sig varför den tilltalade får vara med och tjuvlyssna på rättegången så han kan vet exakt hur han ska ljuga?
Bra fråga!

Förresten!
Kanske kontot Tufsan inte känner till att svenska domstolar redan idag vid vissa mål har möjlighet att vid missänkts persons utevaro (alltså trots kallelse inte kommit till förhandling), ändå avkunna dom?

Om det i RB tillförs en Lex Tufsan skulle inte mordmisstänkta behöva fraktas hit och dit mellan häkten och domstolar, utan hade på plats i häktet kunnat få invänta sin dom.
Förhandlingen skulle då bli betydligt smidigare och advokatarvodena avsevärt lägre.

Så även rättssäkerheten förvisso, men om det allra viktigaste är att få nån dömd, så kan sägas att ändamålet får helga medlen..
Senast redigerad av Carinah78 2020-05-12 kl. 13:29.
Citera
2020-05-12, 13:22
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StudebakerHog666
Jag tror att SD är just sällsynt förslagen.

Att det inte finns spår efter någon GM på platsen gör att jag finner SD troligare än de flesta andra möjliga GM, och i synnerhet troligare än en helt random GM.

Jag menar att åklagaren borde försöka ”städa bort skogen” så att man kan ”se träden”.

Samtidigt utesluter jag inte flera GM/GP, ”gemensamt och i samförstånd”.
Tror du inte att han skulle skaffa sig ett alibi om han vore så sällsynt förslagen?

Vad tror du är förklaringen till att det inte gått att finna blod/dna från LW på utsidan av SDs skor fastän det funnits 300 stänk av blod på den nersölade brottsplatsen?

Han hade nog heltäckande coronadräkt och gick på styltor.
Senast redigerad av Snor-Johan 2020-05-12 kl. 13:25.
Citera
2020-05-12, 13:33
Medlem
Citat:
Tror du inte att han skulle skaffa sig ett alibi om han vore så sällsynt förslagen?

Vad tror du är förklaringen till att det inte gått att finna blod/dna från LW på utsidan av SDs skor fastän det funnits 300 stänk av blod på den nersölade brottsplatsen?

Han hade nog heltäckande coronadräkt och gick på styltor.

Med tanke på att han fått läsa FUP kunde han skaffat sig en god förklaring och är han GM hade han haft bättre fejkat alibi förmodligen.
Men man kan fråga sig om han kunnat utesluta att läsa FUP och bara lämna en egen berättelse,
med eller utan minnesluckor.
Kanske han då blivit mer trovärdig.
Senast redigerad av Moschata 2020-05-12 kl. 14:30.
Citera
2020-05-12, 14:07
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kusinvitamin65
Det är inte ett suspekta hoptotade program/tillägg allihop. Många kräver köpta licenser för kommersiell användning och erbjuder avtal för volyminköp, medan en del erbjuder privatpersoner att gratis använda samma tillägg.

Jag är lika misstänksam till din teori om manuell handpåläggning som du är till automatiserad refresh. Du har inte övertygat mig än så länge.

https://chrome.google.com/webstore/detail/super-auto-refreshplus/globgafddkdlnalejlkcpaefakkhkdoa

eller

https://chrome.google.com/webstore/detail/auto-refresh-plus/ohfjpkccecpdfkpmfocndhepolhljfhg
Du får tro vad du vill, jag ser det som ett stort framsteg att du också (numera) insett att 23.34-händelsen har att göra med laddning av webbsida. Jag utesluter inte att man en halvtimme i förväg kan sätta ett lämpligt tidsintervall så att autorefresh inträffar vid lämplig tidpunkt.

En spännande innovation inom alibiområdet som borde nominerats till "Årets alibi" 2018.
Senast redigerad av MrBarnaby 2020-05-12 kl. 14:24.
Citera
2020-05-12, 14:26
Medlem
Citat:
Min poäng är att det finns andra vars okontrollerade våldsamhet bättre stämmer med dom 17 slag som ändade Lenas liv.

Ser inte någonting i SDs person och relation visava Lena som motiverar det besinningslösa våldet.

Våldsamheten stämmer inte.
Att han dessutom varit en av Sveriges mest kontrollerade personer sen innan mordet upptäckts utan att det går att binda honom till gärningen är så uppseedeväckande att det bör få flera än mig att tvivla på hans skuld..
Tänkte mer på personen du tog upp, finns ju inget som tyder på något fysiskt våld från hans sida. Dessutom så har han ett vattentätt alibi, det har inte SD. Har du fler namn?
Citera
2020-05-12, 14:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Självfallet hamnade väl SD under luppen med anledning av historiken, LW hade ju gjort två anmälningar mot honom.

Tyvärr bekräftar uppgifter i FUP och domen det jag trodde ganska tidigt efter de fragmentariska uppgifterna. LW mådde inte inte bra, relationen mellan LW och SD blev som ett slags maktkamp för LW, möjligt känslomässigt präglat utifrån hennes bakgrund som adopterad. Av UWs uppgifter speciellt framkommer att hon inte bara var i fysiskt dåligt skick vid tiden för hennes benskada utan även psykiskt nedgångenen, sov lite, maniskt beteende etc. Men hon har alltså något antal andra relationer under den här tiden, såväl UW som barnen känner till några av "killarna" vid namn. Aron exempelvis visste inte säkert om vilka mamma gett kod till dörren.

Jag skulle inte utesluta att LW kunnat fått en fnurra på tråden i någon annan relation, kanske till del av hennes eget skeva beteende. LW hade ju tät kontakt alltjämt med SD, hon bjuder in honom på kvällar med hjärtformade bakverk (i domen kommenterar TR att han ofta är vagt undvikande (kanske för att hon har svårt att ta ett rakt "nej"?-min reflektion).).

LW anförtror under denna tid sina minderåriga barn att SD säger att hon är en slampa m. m. men fortsätter in i det sista att truga honom med kvällsfika.

Såväl UW som barnen har klart för sig att LW var mycket ledsen och orolig över dels konflikten i relationen med SD men även det att hon var ledsen över att flera gemensamma vänner tog parti för SD.

Jag tror ju att det här tillhopa mycket väl har potential att skava ganska ordentligt i en ny relation, inte bara hennes oförmåga att "släppa" den gamla relationen som sådan men även det att hon liksom blev gränslös i sitt eget beteende, polisanmäler någon som har rätt att fösa ur henne ur bilen, beklagar sig inför minderåriga barnen att hennes pojkvän, eller expojkvän för tillfället, hade kallat henne slampa m. m.

Det vore ju inte ogjort att tänka att en fnurra uppstår i en ny relation, och att den fnurran blir värre utifrån hur LW kanske reagerat i hennes redan dåliga mående. Ja, hon hade gått i terapi och mådde bättre allteftersom hon kunde börja röra sig själv när knäet blev bättre, men ändå, någon med insikt i LW relation med SD kan nog lätt se det som en mardröm.

Så att fallet var enkelt och okomplicerat som Springare uttryckte, njä... SD och LW hade visserligen sin väl synliga kvicksandsromans men det är ju inte givet att kan finnas de som var väldigt måna om att inte hamna där?

Jag svär sällan, men detta var ett jäk-t bra inlägg, tackar för det.
Här finns ju all önskvärd komplettering till tidslinjen osv.

Motsägelserna hos LW är uppenbara...
Tänk om du eller jag bara vägrat gå ur en annans bil - en väns -och försökt provocera fram ett bråk,
den andra tar tag i ens arm och drar ut en med viss bestämdhet som resulterar i ett grepp
som känns i armen.
Man säger sen "Hej då" med obekymrat tonfall, ringer sedan polis och anmäler vännen för misshandel!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in