2020-05-12, 11:19
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moschata
Det är just det att fallet ansågs okomplicerat ..vilket jag aldrig trodde.
Om man mördar någon något hundratal meter från bådas bostad, som man är nästan granne med, alla vet att man träffar ofta, som anmält en; så är redan där fallet komplicerat i mina ögon.
Antingen är GM påverkad, en missbrukare, psykotisk ..eller så är fallet mer komplicerat än det ser ut att vara.
Är det så enkelt som man trott, så är det minst sagt häpnadsväckande.

Självfallet hamnade väl SD under luppen med anledning av historiken, LW hade ju gjort två anmälningar mot honom.

Tyvärr bekräftar uppgifter i FUP och domen det jag trodde ganska tidigt efter de fragmentariska uppgifterna. LW mådde inte inte bra, relationen mellan LW och SD blev som ett slags maktkamp för LW, möjligt känslomässigt präglat utifrån hennes bakgrund som adopterad. Av UWs uppgifter speciellt framkommer att hon inte bara var i fysiskt dåligt skick vid tiden för hennes benskada utan även psykiskt nedgångenen, sov lite, maniskt beteende etc. Men hon har alltså något antal andra relationer under den här tiden, såväl UW som barnen känner till några av "killarna" vid namn. Aron exempelvis visste inte säkert om vilka mamma gett kod till dörren.

Jag skulle inte utesluta att LW kunnat fått en fnurra på tråden i någon annan relation, kanske till del av hennes eget skeva beteende. LW hade ju tät kontakt alltjämt med SD, hon bjuder in honom på kvällar med hjärtformade bakverk (i domen kommenterar TR att han ofta är vagt undvikande (kanske för att hon har svårt att ta ett rakt "nej"?-min reflektion).).

LW anförtror under denna tid sina minderåriga barn att SD säger att hon är en slampa m. m. men fortsätter in i det sista att truga honom med kvällsfika.

Såväl UW som barnen har klart för sig att LW var mycket ledsen och orolig över dels konflikten i relationen med SD men även det att hon var ledsen över att flera gemensamma vänner tog parti för SD.

Jag tror ju att det här tillhopa mycket väl har potential att skava ganska ordentligt i en ny relation, inte bara hennes oförmåga att "släppa" den gamla relationen som sådan men även det att hon liksom blev gränslös i sitt eget beteende, polisanmäler någon som har rätt att fösa ur henne ur bilen, beklagar sig inför minderåriga barnen att hennes pojkvän, eller expojkvän för tillfället, hade kallat henne slampa m. m.

Det vore ju inte ogjort att tänka att en fnurra uppstår i en ny relation, och att den fnurran blir värre utifrån hur LW kanske reagerat i hennes redan dåliga mående. Ja, hon hade gått i terapi och mådde bättre allteftersom hon kunde börja röra sig själv när knäet blev bättre, men ändå, någon med insikt i LW relation med SD kan nog lätt se det som en mardröm.

Så att fallet var enkelt och okomplicerat som Springare uttryckte, njä... SD och LW hade visserligen sin väl synliga kvicksandsromans men det är ju inte givet att kan finnas de som var väldigt måna om att inte hamna där?
Citera
2020-05-12, 11:22
Medlem
Squamas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av piastrone
Jag förstår – nästan :-). Vad menar du med att iMessage inte sparar poster? I den app man använder ("Meddelanden") så kan man välja om man vill att historiken ska sparas när appen stängs (men det är inte det du syftar på?).

Förlåt min luddighet. Jag gör ett nytt försök.

För iPhone och iMessage blir det som jag förstår lite speciellt eftersom meddelandefunktionen samlar båda alternativen på samma ställe. Det är dock en väsentlig skillnad.

https://support.apple.com/sv-se/HT207006

Blå meddelanden i ovanstående länk använder data som bärarare, vilket innebär att man kan strunta i mobilnummer och lika gärna skicka till en e-postadress (apple-id). Gröna meddelanden kräver i stället mobilnätet som bärare och skickas då via en slags mellanhand som har till uppgift att vidarebefordra meddelandet till mottagaren när denne presenterat sig i mobilnätet. Denna mellanhand kallas smsc.

https://en.wikipedia.org/wiki/Short_Message_service_center

Meddelanden som skickats via mobilnätet lämnar alltså ett fotspår hos operatören medan kommunikation via data sker utan denna typ av insyn.

Ett läskvitto hanteras därmed också olika. Via iMessage sker det valfritt på samma sätt som med mail men via sms så är det en nödvändighet för att inte meddelandet ska matas ut i flera dygn från smsc. Åtminstone som jag förstår saken.

Av det jag hunnit läsa i förundersökningen så framgår inte dessa skillnader särskilt bra.
Citera
2020-05-12, 11:34
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Om man har bjudit på något på Tradera så uppdateras webbsidorna automatiskt och kontinuerligt tiden innan deadline.

Expressen uppdaterade automatiskt sin förstasida för några år sedan men jag tror inte att de gör det längre. Orsaken var, enligt konkurrenterna, att om de uppdaterade efter till exempel 5 minuter så räknades det som två klick på sidan och de fick bättre siffror i statistiken (om jag minns rätt).

Det var väldigt störande om man läste hela förstasidan noga utan att klicka på någon länk. Rätt var det var så uppdaterades sidan och hoppade till början av sidan igen. Man fick bläddra ner hela tiden.

Så visst finns det sidor som uppdaterar sig själva utan användaråtgärd.

En sida som skickar ut ett nytt popup fönster, likt en del där vi lagrar domar och fupar? Hur ser de ut i historiken? Om jag stänger ned ett så är det ju jag som användare som gör något, men låt säga att jag går iväg från datorn eller telefonen en kortare ellerlängre stund och lämnar sidan (minfil, docdroid etc) öppen, hur ser en "popup" ut som inte stängs ned, kan det se ut som att jag öppnat den?

Hoppas jag ställde min något dumma fråga tillräckligt tydligt, men just sådant är något okänt för mig, jag bara använder datorer men ibland får man ju gå in och specifikt stänga ned program "manuellt" (ctrl +alt+del) för att den inte stänger med "avsluta/stäng" i programfönstret.
Citera
2020-05-12, 11:37
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Champagneoclock
Du milde tid 😱
Tur att inte du är lagstiftare.

Eller hur?

Det är skrämmande att läsa hur den användare du diskuterar med resonerar, varför inte ta steget fullt ut och skippa den där förhatliga rättegången och låta åklagare i godan ro utmäta ett lämpligt straff på den händelse de utrett, helt otroligt hur vissa tänker, Kafka måste gnugga händerna i sin himmel, han förutsåg framtiden med sin roman.
Citera
2020-05-12, 11:45
Medlem
StudebakerHog666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Squama
Tycker det verkar vara en rimlig teori. Problemet är bara att det skulle krävas en sällsynt förslagen gärningsman för att plantera villospår och dessutom helt undvika spår på brottsplatsen. Inget som godtycklig byggnadsinspektör normalt kan tänkas göra.

Givet att ett sånt scenario ter sig sannolikt är det än svårare att förstå var åklagaren är på väg i sin utfrågning. Att flänga runt i syfte att kunna provocera fram ett "you can´t handle the truth"-ögonblick lär vara svårare än att rikta in sig på några specifika tryckpunkter. Lämpligen som kränker den förmodat grandiosa självbilden.

Jag tror att SD är just sällsynt förslagen.

Att det inte finns spår efter någon GM på platsen gör att jag finner SD troligare än de flesta andra möjliga GM, och i synnerhet troligare än en helt random GM.

Jag menar att åklagaren borde försöka ”städa bort skogen” så att man kan ”se träden”.

Samtidigt utesluter jag inte flera GM/GP, ”gemensamt och i samförstånd”.
Citera
2020-05-12, 11:55
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Självfallet hamnade väl SD under luppen med anledning av historiken, LW hade ju gjort två anmälningar mot honom.

Tyvärr bekräftar uppgifter i FUP och domen det jag trodde ganska tidigt efter de fragmentariska uppgifterna. LW mådde inte inte bra, relationen mellan LW och SD blev som ett slags maktkamp för LW, möjligt känslomässigt präglat utifrån hennes bakgrund som adopterad. Av UWs uppgifter speciellt framkommer att hon inte bara var i fysiskt dåligt skick vid tiden för hennes benskada utan även psykiskt nedgångenen, sov lite, maniskt beteende etc. Men hon har alltså något antal andra relationer under den här tiden, såväl UW som barnen känner till några av "killarna" vid namn. Aron exempelvis visste inte säkert om vilka mamma gett kod till dörren.

Jag skulle inte utesluta att LW kunnat fått en fnurra på tråden i någon annan relation, kanske till del av hennes eget skeva beteende. LW hade ju tät kontakt alltjämt med SD, hon bjuder in honom på kvällar med hjärtformade bakverk (i domen kommenterar TR att han ofta är vagt undvikande (kanske för att hon har svårt att ta ett rakt "nej"?-min reflektion).).

LW anförtror under denna tid sina minderåriga barn att SD säger att hon är en slampa m. m. men fortsätter in i det sista att truga honom med kvällsfika.

Såväl UW som barnen har klart för sig att LW var mycket ledsen och orolig över dels konflikten i relationen med SD men även det att hon var ledsen över att flera gemensamma vänner tog parti för SD.

Jag tror ju att det här tillhopa mycket väl har potential att skava ganska ordentligt i en ny relation, inte bara hennes oförmåga att "släppa" den gamla relationen som sådan men även det att hon liksom blev gränslös i sitt eget beteende, polisanmäler någon som har rätt att fösa ur henne ur bilen, beklagar sig inför minderåriga barnen att hennes pojkvän, eller expojkvän för tillfället, hade kallat henne slampa m. m.

Det vore ju inte ogjort att tänka att en fnurra uppstår i en ny relation, och att den fnurran blir värre utifrån hur LW kanske reagerat i hennes redan dåliga mående. Ja, hon hade gått i terapi och mådde bättre allteftersom hon kunde börja röra sig själv när knäet blev bättre, men ändå, någon med insikt i LW relation med SD kan nog lätt se det som en mardröm.

Så att fallet var enkelt och okomplicerat som Springare uttryckte, njä... SD och LW hade visserligen sin väl synliga kvicksandsromans men det är ju inte givet att kan finnas de som var väldigt måna om att inte hamna där?

Bra skrivet!

Appropå sökt brett:J*oakim S*jöberg är väl en presumtiv GM ökänd för okontrollerad våldshistorik?
Aktbilaga 150 vittnesförhör (8) s 225 (pdf)
Förhör med Gray Jr, Gerald;
Lena hade relation med Joakim Sjöberg. Lena berättade att han var väldigt svartsjuk. Jerry tror att Lena till slut insåg att relationen med Joakim var ohälsosam. Jerry vet inte när i tid som relationen mellan dem pågick, det kan ha varit 2015 eller 2016. Jerry vet inget om de har haft kontakt senare. Åkte till Polen med några andra geocachare i tisdags 15 maj.
Jerry kontaktade Joakim på tisdag eftermiddag via messenger för att fråga om han har hört något från Lena. Joakim svarade då - inte sedan igår vid lunchtid, hon frågade efter en laddare. I den chatten berättade Joakim för Jerry att han var på väg till Polen. Jerry blev förvånad över att Lena tydligen fortfarande hade kontakt. Han vet inte om/när Lenas och Joakims sexuella relation tog slut.

Sid 275 (pdf)
Jerry har hört att Lena hade en cach på gång vid platsen vid planket som inte var påbörjad eller inskickad. Han tror att han har pratat med Lars Åström, Stefan eller Joakim Sjöberg om det. Vid eftertanke tror han inte att han pratat med Stefan om det. Lena kan även ha haft ytterligare en cach på platsen men det var länge sedan, den var tillägnad sonen Aron. Det var som att Lena ville ha just den platsen eftersom den låg nära hennes bostad.
Jerry misstänkte i början Joakim Sjöberg för att ha med Lenas försvinnande/död att göra. Han tog därför kontakt med honom för att se vad hför att se vad han sa eller gjorde. Joakim och Jerry har tidigare geocachat men har också haft en konflikt.

Förhör med J*ohansson K*enneth. S 454
Lena hade för kanske tre år sedan en relation till Joakim Sjöberg i Örebro. Han kallar sig koka_ c i geocaching. Kenneth känner inte Joakim men han har hört från Lena att Joakim kan bli väldigt aggressiv. Kenneth var med på ett sto1t geocachingmöte och såg då Lena och Joakim tillsammans. Det Kenneth vet är att de träffades och låg med varandra. De hade en relation under några månader. Under tiden då Lena träffade Joakim träffade hon också Stefan.

Sid 598(pdf) Von B*ennigsen-M*ackiewicz, C*hristian A*ndreas
Christian uppger att Lena haft en kort, men het, relation med en annan man under 2017, som kallas sig "coco_c" i geocaching sammanhang, men heter egentligen Joakim Sjöberg, som bor i Örebro och vara knappt 40 år. Joakim fick inte berätta för någon att de hade en relation, då lena inte ville att Stefan skulle få veta detta.

Sid 664 (pdf) i P*eter W*iborn
FL: Du berättade att det fanns någon som hette Joakim eller Jocke som kände Stefan väl och denne hade varnat Lena om Stefan? Kan du berätta lite närmare vad det handlade om? Petet berättar att det var tvätt om, det är ett antal år tillbaka i tiden så Peter vet inte riktigt, kanske 4 år sedan så vet Peter att Lena hade kontakt/förhållande med någon som hette Jocke/Joakim och då ska Stefan ha sagt att Jocke inte var bra för henne och Stefan hade hört något tidigare, att han hade varit våldsam mot någon, det är minnesbilder han har idag, men Peter funderar kring det här, vilka män som Lena hade kontakt med.

Sid 667-668 (pdf)Förhör med W*ilson, K*arin.
Lenas försvinnande/död
Karin fick veta från Karin Jirenius, som fått veta från Helena och Lars Åström, att Lena var försvunnen. Karin minns att hon sa till Karin J, "vad skönt att Joakim inte är hemma". Hon syftade på att han då inte skulle kunna bli misstänkt, då han var utomlands då hon försvunnit. Karin visste att Joakim och Lena haft en relation och att de ibland varit i luven på varandra. De var två personer med starka viljor som ibland krockade då de inte delade grundläggande värderingar. Som exempel har Joakim berättat om en situation då de diskuterat homosexualitet. Joakim tyckte att alla var värda lika mycket medan Lenas religion fick hennes att inte dela den uppfattning. Diskussionen resulterade i att Joakim i den situationen åkte ifrån Lena. Konflikterna mellan dem har varit verbala, Joakim har aldrig berättat om våld mellan dem. Lenas agerande, att söka närhet men inte verka vilja ha en relation, skapade en
besvikelse hos Joakim.

sid 668 (pdf)
Joakim är snäll men har ett häftigt humör. Exempelvis har Joakim och Karin vid ett tillfälle blivit osams, han blev arg på henne och skrek åt henne. Joakim blev svart i ögonen. Karin sa åt honom att lägga av och de gick sedan åt varsitt håll. Vid ett annat tillfälle har Joakim blivit arg på Karin J och skrivit arg åt henne på Messenger. Han verkar "tända till" och bli arg verbalt. Karin har aldrig blivit rädd för Joakim och han har aldrig tagit till våld. Under perioder mår Joakim dåligt dels på grund av ett stressigt jobb, dels på grund av att hans son bor i Göteborg och att relationen till sonens mamma är svår. 2014 separerade Joakim från sin dåvarande flickvän som han bott med i närheten av Kilsbergen. Enligt Joakim ska hon ha beskrivit sig ha varit rädd för honom, något han själv inte kunde förstå. Efter förhöret hos polisen har Joakim berättat att han blivit tillfrågad om ett tillfälle då hanblivit arg på Lena vid ett event. Joakim kände inte igen sig i den beskrivningen som han fått till sig från polisen gällande hans agerande. Under våren -18 hade Joakim och Karin inte så mycket kontakt, de träffades då och då. Utöver att han hade det tufft med sitt jobb har han verkat som vanligt. Det finns inget som indikerar att Joakim skulle ha någon form av missbruk, snarare tvärtom. Han kan dricka någon öl men har aldrig blivit berusad i Karins sällskap. Karin, Karin J och Joakim semestrade tillsammans en vecka i juli somras. Joakim mådde då bra och de hade det trevligt. Under våren/sommarn -17 hade Joakim en relation med en tjej, Sara som sedan lämnade honom. Efter det har han inte haft någon ny utifrån Karins kännedom. Relationen mellan Joakim och Stefan i samband med att Joakim började dejta Lena I februari -15 då Joakim börjat dejta Lena blev Stefan skitförbannad på honom och det skar sig fullkomligt mellan dem. Anledningen var att han tog från tiden som Stefan ville spendera
med Lena. Stefan och Joakim kunde inte gå på samma event, var den ena där vägrade den andra gå dit. Joakim berättade för Karin att det var en konflikt mellan dem. Han var förvånad över Stefans reaktion som för honom var oväntad. Karin försökte prata med Stefan via Messenger om att han och Joakim betedde sig som två tonåringar. Stefan bekräftade det med "jag vet, men det är inget du kan göra något åt!" (se förhörsbilaga 1). Karin uppfattade det som att Stefan var svartsjuk på Joakims relation med Lena vilket Karin, Karin J och Joakim då pratade om.

Sid 669
19:e maj råkade Karin skickade en "tumme upp" till Stefan på Messenger (se förhörsbilaga2). Den konversationen som följer är första gången de har en seriös konversation. Karin kände inte till att Stefan var misstänkt för Lenas försvinnande då de pratade. Det Karin skriver om Lenas beteende om att söka närhet och såra andra utgår ifrån det Joakim Sjöberg berättat för henne. Karin vet inte vad Stefan menar då han skriver om en "historia bakåt". Att han skriver att "Lena levt farligt" måste vara kopplat till att Karin skrev att Lena inte förstått hur hennes behov av närhet feltolkats. Stefan och Karin har inte haft mer kontakt sedan dess.
Senast redigerad av Snor-Johan 2020-05-12 kl. 12:22.
Citera
2020-05-12, 11:56
Medlem
drunknars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Lyssna på förhöret med honom när han beskriver HD under den tid hon var sjuk.
"Visst var hon söt att titta på, men inte mycket att ha"
(ungefär så sa han, fritt ur mitt minne)

Menar du förhör under rättsförhandlingen? Eller finns det ljudinspelningar från polisförhören som hölls när han satt häktad? Jag har inte lyckats hänga med till 100% kring vad som gjorts tillgängligt även om jag besökt tråden varje dag.

Det du citerar säger mycket, man kan fråga sig varför han uttrycker sig så osympatiskt? Är han verkligen så inkompetent på att leverera ett normalt och mer sympatiskt svar? Att han ser på HD och andra ur den självcentrerade vinkeln är inte överraskande alls men nog bör han vara en tillräckligt slipad skådespelare för att i detta offentliga uttalande uttrycka sig på ett sätt som får honom att se bättre ut? Kanske att han efter allt som avslöjats kring mordutredningen och insikt i att han kommer betraktas som skyldig oavsett hur domen faller bestämt sig för att omfamna en mer skräckinjagande "persona". Han kan tro att detta är den rätta rollen för honom nu, krävs dessutom mindre förställning av honom då. Han väljer att inte betona att han är oskyldig utan mer att myndigheterna inte kan få honom fälld pga bristande bevisning etc. Vi har redan sett det i hans svar kring mordet till vännen JG och andra då han njuter av osäkerheten och förmodad rädsla. Han kanske insett hur mycket mer tillfredställande det är för honom med en mer skräckinjagande "visningsbild".
Citera
2020-05-12, 12:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen

Tråden är ju inte tänkt för att användas för recension av andra deltagares inlägg, men tänker ändå änvända min yttrandefrihet till att ge dig beröm för ett klokt och väl balanserat inlägg. Tack för det!

Ang det fetade:
Det är naturligtvis viktigt att inte dessa teoretiskt möjliga gärningspersoner utesluts bara för att de utredningsansvariga redan tidigt ansåg sig ha fått den fula fisken SD fångad i det polisiära nätet.
För det där, det skulle också kunna påverka det polisiära tänkandet, det vet vi av tråkig erfarenhet. Glöm t ex aldrig "min" älg..

Det lär inte dröja länge förrän tråden och jag av SD -hatarna kommer att få veta att precis varenda en av LW:s bekanta och hypotetiska sängkamrater, de alla är undersökta och blivit avskrivna.
Erkänner gärna: Hade jag haft tid och tillgång till slasken, hade det kunnat varit en coronasemestersyssla. Nån ny resa till Transkaukasien lär det ju inte bli i år..
Citera
2020-05-12, 12:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan
Bra skrivet!

Appropå sökt brett:J*oakim S*jöberg är väl en presumtiv GM ökänd för okontrollerad våldshistorik?
Aktbilaga 150 vittnesförhör (8) s 225 (pdf)
Förhör med Gray Jr, Gerald;
Lena hade relation med Joakim Sjöberg. Lena berättade att han var väldigt svartsjuk. Jerry tror att Lena till slut insåg att relationen med Joakim var ohälsosam. Jerry vet inte när i tid som relationen mellan dem pågick, det kan ha varit 2015 eller 2016. Jerry vet inget om de har haft kontakt senare. Åkte till Polen med några andra geocachare i tisdags 15 maj.
Jerry kontaktade Joakim på tisdag eftermiddag via messenger för att fråga om han har hört något från Lena. Joakim svarade då - inte sedan igår vid lunchtid, hon frågade efter en laddare. I den chatten berättade Joakim för Jerry att han var på väg till Polen. Jerry blev förvånad över att Lena tydligen fortfarande hade kontakt. Han vet inte om/när Lenas och Joakims sexuella relation tog slut.

Sid 275 (pdf)
Jerry har hört att Lena hade en cach på gång vid platsen vid planket som inte var påbörjad eller inskickad. Han tror att han har pratat med Lars Åström, Stefan eller Joakim Sjöberg om det. Vid eftertanke tror han inte att han pratat med Stefan om det. Lena kan även ha haft ytterligare en cach på platsen men det var länge sedan, den var tillägnad sonen Aron. Det var som att Lena ville ha just den platsen eftersom den låg nära hennes bostad.
Jerry misstänkte i början Joakim Sjöberg för att ha med Lenas försvinnande/död att göra. Han tog därför kontakt med honom för att se vad hför att se vad han sa eller gjorde. Joakim och Jerry har tidigare geocachat men har också haft en konflikt.

Förhör med J*ohansson K*enneth. S 454
Lena hade för kanske tre år sedan en relation till Joakim Sjöberg i Örebro. Han kallar sig koka_ c i geocaching. Kenneth känner inte Joakim men han har hört från Lena att Joakim kan bli väldigt aggressiv. Kenneth var med på ett sto1t geocachingmöte och såg då Lena och Joakim tillsammans. Det Kenneth vet är att de träffades och låg med varandra. De hade en relation under några månader. Under tiden då Lena träffade Joakim träffade hon också Stefan.

Sid 598(pdf) Von B*ennigsen-M*ackiewicz, C*hristian A*ndreas
Christian uppger att Lena haft en kort, men het, relation med en annan man under 2017, som kallas sig "coco_c" i geocaching sammanhang, men heter egentligen Joakim Sjöberg, som bor i Örebro och vara knappt 40 år. Joakim fick inte berätta för någon att de hade en relation, då lena inte ville att Stefan skulle få veta detta.

Sid 664 (pdf) i P*eter W*iborn
FL: Du berättade att det fanns någon som hette Joakim eller Jocke som kände Stefan väl och denne hade varnat Lena om Stefan? Kan du berätta lite närmare vad det handlade om? Petet berättar att det var tvätt om, det är ett antal år tillbaka i tiden så Peter vet inte riktigt, kanske 4 år sedan så vet Peter att Lena hade kontakt/förhållande med någon som hette Jocke/Joakim och då ska Stefan ha sagt att Jocke inte var bra för henne och Stefan hade hört något tidigare, att han hade varit våldsam mot någon, det är minnesbilder han har idag, men Peter funderar kring det här, vilka män som Lena hade kontakt med.

Sid 667-668 (pdf)Förhör med W*ilson, K*arin.
Lenas försvinnande/död
Karin fick veta från Karin Jirenius, som fått veta från Helena och Lars Åström, att Lena var försvunnen. Karin minns att hon sa till Karin J, "vad skönt att Joakim inte är hemma". Hon syftade på att han då inte skulle kunna bli misstänkt, då han var utomlands då hon försvunnit. Karin visste att Joakim och Lena haft en relation och att de ibland varit i luven på varandra. De var två personer med starka viljor som ibland krockade då de inte delade grundläggande värderingar. Som exempel har Joakim berättat om en situation då de diskuterat homosexualitet. Joakim tyckte att alla var värda lika mycket medan Lenas religion fick hennes att inte dela den uppfattning. Diskussionen resulterade i att Joakim i den situationen åkte ifrån Lena. Konflikterna mellan dem har varit verbala, Joakim har aldrig berättat om våld mellan dem. Lenas agerande, att söka närhet men inte verka vilja ha en relation, skapade en
besvikelse hos Joakim.

Vidare om Joakim sid 668 (pdf)
Joakim är snäll men har ett häftigt humör. Exempelvis har Joakim och Karin vid ett tillfälle blivit osams, han blev arg på henne och skrek åt henne. Joakim blev svart i ögonen. Karin sa åt honom att lägga av och de gick sedan åt varsitt håll. Vid ett annat tillfälle har Joakim blivit arg på Karin J och skrivit arg åt henne på Messenger. Han verkar "tända till" och bli arg verbalt. Karin har aldrig blivit rädd för Joakim och han har aldrig tagit till våld. Under perioder mår Joakim dåligt dels på grund av ett stressigt jobb, dels på grund av att hans son bor i Göteborg och att relationen till sonens mamma är svår. 2014 separerade Joakim från sin dåvarande flickvän som han bott med i närheten av Kilsbergen. Enligt Joakim ska hon ha beskrivit sig ha varit rädd för honom, något han själv inte kunde förstå. Efter förhöret hos polisen har Joakim berättat att han blivit tillfrågad om ett tillfälle då hanblivit arg på Lena vid ett event. Joakim kände inte igen sig i den beskrivningen som han fått till sig från polisen gällande hans agerande. Under våren -18 hade Joakim och Karin inte så mycket kontakt, de träffades då och då. Utöver att han hade det tufft med sitt jobb har han verkat som vanligt. Det finns inget som indikerar att Joakim skulle ha någon form av missbruk, snarare tvärtom. Han kan dricka någon öl men har aldrig blivit berusad i Karins sällskap. Karin, Karin J och Joakim semestrade tillsammans en vecka i juli somras. Joakim mådde då bra och de hade det trevligt. Under våren/sommarn -17 hade Joakim en relation med en tjej, Sara som sedan lämnade honom. Efter det har han inte haft någon ny utifrån Karins kännedom. Relationen mellan Joakim och Stefan i samband med att Joakim började dejta Lena I februari -15 då Joakim börjat dejta Lena blev Stefan skitförbannad på honom och det skar sig fullkomligt mellan dem. Anledningen var att han tog från tiden som Stefan ville spendera
med Lena. Stefan och Joakim kunde inte gå på samma event, var den ena där vägrade den andra gå dit. Joakim berättade för Karin att det var en konflikt mellan dem. Han var förvånad över Stefans reaktion som för honom var oväntad. Karin försökte prata med Stefan via Messenger om att han och Joakim betedde sig som två tonåringar. Stefan bekräftade det med "jag vet, men det är inget du kan göra något åt!" (se förhörsbilaga 1). Karin uppfattade det som att Stefan var svartsjuk på Joakims relation med Lena vilket Karin, Karin J och Joakim då pratade om.

Sid 669
19:e maj råkade Karin skickade en "tumme upp" till Stefan på Messenger (se förhörsbilaga2). Den konversationen som följer är första gången de har en seriös konversation. Karin kände inte till att Stefan var misstänkt för Lenas försvinnande då de pratade. Det Karin skriver om Lenas beteende om att söka närhet och såra andra utgår ifrån det Joakim Sjöberg berättat för henne. Karin vet inte vad Stefan menar då han skriver om en "historia bakåt". Att han skriver att "Lena levt farligt" måste vara kopplat till att Karin skrev att Lena inte förstått hur hennes behov av närhet feltolkats. Stefan och Karin har inte haft mer kontakt sedan dess.

Skriv gärna ner den våldshistoriken...är det hot och förtal du menar? Då är han som SD i så fall. Förstår liksom inte din poäng riktigt här. De flesta i FUP jag läst om verkar inte vara riktigt klara i huvudet. Det här är ju bara ren jävla sandlådenivå på människorna. Geocaching...event hit och dit....svartsjuka...burkletning framför barnens bästa......intriger...otrohet osv... hjälp!!!!
Citera
2020-05-12, 12:20
Medlem
Min s.k "trådsanning" ang det som hände natten 11-12/5 kan jag inte ännu bevisa då jag inte har haft tid att grotta i fupet, men till viss del så blir den det från ett kanske lite oväntat håll....

Koppat från Domen sid 51
Mellan siffran 1 och 3 finns en stig in i skogen. Han och Lena skulle ses vid siffran
ett. Han tror inte att de hade bestämt något klockslag utan de kommunicerade och
skrev ungefär, ”nu passar det”. Det är inte sannolikt att de kommunicerade via mail.
Han kan inte svara på varför kommunikationen är borta eller varför Polisen inte hittat deras kommunikation i detta avseende.
Det är vanligt att Lena går ut själv på natten. Lena kommunicerar med telefonen
med olika personen i princip dygnet runt. Hon hade säkert igång flera chattar och
samtal samtidigt.

Han träffade aldrig Lena utan hamnade istället i ett ”bakhåll”

Mitt fetade
1. Visar hur jävla slarviga åklagarna/utredarna har varit då det finns i fup.
2. Ja hon pratade med J*onas H*åård och det såg/hörde han.
3. Här menade han ju att "Jag stod i ett bakhåll!

Sid 52
Om Lena skickade sms till honom 00.08 med texten ”Hallå”
så var det någonstans runt den tiden som han hamnade i bakhållet.
Han och Lena pratade också om att de behövde gå ut och kontrollera platsen

Sid 54
Han träffade aldrig Lena den här kvällen. De varken kollade cachen eller gjorde något annat.

Nej det sket sig denna kvällen, så det var bara att ta nya tag på måndag tillsammans med HD
Läser man lite mellan raderna så ser man, vad som han, den gode SD hade planerat!
Citera
2020-05-12, 12:31
Medlem
drunknars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Eller hur?

Det är skrämmande att läsa hur den användare du diskuterar med resonerar, varför inte ta steget fullt ut och skippa den där förhatliga rättegången och låta åklagare i godan ro utmäta ett lämpligt straff på den händelse de utrett, helt otroligt hur vissa tänker, Kafka måste gnugga händerna i sin himmel, han förutsåg framtiden med sin roman.

Men du glömmer eller ignorerar en viktig sak nu, det svenska juridiska systemet bör inte betraktas som perfekt designat och omöjligt att förbättra. Alla system bör ifrågasättas och prövas så varför inte just nu gällande detta fallet? Vi har en misstänkt mördare som frikänts men vi har även en förundersökning som för var och en visar klart och tydligt vem som är den högst troliga mördaren, även om domen i sig får betraktas som korrekt rent juridiskt. Eller finns det någon som läst genom fup ORDENTLIGT som tvivlar? Rimligt tvivel, vad är det egentligen? En fråga om bedömning och det har bedömts korrekt i detta fallet med hänsyn till hur rättsväsendet ser ut men det är inget färdigt facit för hur bevis/indicier ska värderas, all vetenskap och alla kunskapsområden utvecklas ständigt och går framåt. Ibland med positiv effekt, ibland med negativ. Annars skulle vi fortfarande bränna häxor på bål och "fint folk" med resurser skulle kunna köpa sig fria från straff när de dräpt sin olydiga älskarinna för att behålla husfriden och sitt anseende. Möjligtvis blir det OT att diskutera detta i denna tråden här på Flashback men inte fullständigt....som jag ser det.

Om vi har en person som vid komplett granskning av alla , eller försvinnande nära alla, bedöms vara mördaren bör han då dömas eller släppas fri? Han har med hjälp av försvarare fått möjlighet att påverka utredningen och presentera bevis som talar för att han är oskyldig men det enda han har lyckats med är att slafsa ihop osannolika förklaringar på det åklagaren presenterat.

Jag är faktiskt väldigt intresserad av att höra om det finns någon som läst fup och känt vad de själva skulle beskriva som rimligt tvivel över skuldfrågan? Alltså vad de själva skulle beskriva som rimligt tvivel utan att använda lagboken som facit. Om svaret är noll så måste man inse att möjligheten finns att förändringar bör ske. Stefan kan bli pionjär på sätt och vis som den förste livstidsdömde efter beslut om uppdaterad tolkning och förändrade formuleringar i lagboken för att kunna fälla mördare som lyckats städa så pass halvdant efter sig som han ändå gjort. Det tror jag även han skulle kunna leva med, att bli så viktig och speciell. Ett gott slut för samtliga inblandade.

Detta är bara mina åsikter....än så länge...
Citera
2020-05-12, 12:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StudebakerHog666
Jag tror att SD är just sällsynt förslagen.

Att det inte finns spår efter någon GM på platsen gör att jag finner SD troligare än de flesta andra möjliga GM, och i synnerhet troligare än en helt random GM.

Jag menar att åklagaren borde försöka ”städa bort skogen” så att man kan ”se träden”.

Samtidigt utesluter jag inte flera GM/GP, ”gemensamt och i samförstånd”.
Du har väl inte glömt att det i tråden fanns konton som under sommaren 2018 på fullt allvar(?) trodde att LW:s kropp hade förvarats på annan plats för att under natten till den 19e ha placerats ut där vid/bakom bullerplanket?

Tror du att SD, med sin sällsynta förslagenhet, hade kunnat ha gjort den "intressanta" handlingen?
Lagt ut en DNA-välstädad kropp på en lika DNA-välstädad plats?
Senast redigerad av Carinah78 2020-05-12 kl. 12:40.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in