Citat:
Ursprungligen postat av
outoftheblue
Hur ska man testa hela befolkningen kontinuerligt med korta mellanrum för att fånga upp de smittade så de kan ryckas undan och isoleras utanför hemmet, där det kanske finns barn som är helt beroende av dem? Försök genomföra det i en befolkning på 10 miljoner, utan tillgång till tester, och där de tester som finns inte alltid är att lita på.
Du får det att låta som ett enkelt simsalabim, att bara man bestämmer sig för att det är rätt väg att gå så är det en enkel sak att implementera. Det kallar jag magiskt tänkande. Sveriges nuvarande testkapacitet ligger väl på 100 000 per vecka eller nåt sånt. Lycka till i din sagovärld säger jag bara.
För SARS fungerade det eftersom folk smittade först efter att ha utvecklat symptom. Men kan du ha asymptomatisk smitta måste du testa alla hela tiden för att fånga upp de som kan sprida smittan vidare. Det är nog en omöjlighet i de flesta länder. Som sagt, lycka till. Du kommer att utses som ansvarig för detta projekt.
Jag vet att det verkar som en saga i Sverige.
Men andra länder som t.ex. Tyskland och Sydkorea klarar detta.
*edit
Klart att vi inte klarar det när FHM/Tegnell säger att tester inte tillför något.