2020-05-12, 12:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hanna-Wigh
Nu verkar inte Sveriges modell ge några större ekonomska vinster, utan en stor mänsklig kostnad.

I EU:s prognos över BNP tillväxt i den så ligger danskarna bra till:

BNP tillväxt
2020
Sverige -6.1
Danmark -5.9
Finland -6.4

2021
Sverige 4.3
Danmark 5.1
Finland 3.7

https://ec.europa.eu/info/sites/info/files/economy-finance/ecfin_forecast_spring_2020_overview_en_0.pdf
Ekonomin är numera global. Det är ju hur "världen" agerar som avgör. Om alla gjort som Sverige hade det sett betydligt bättre ut. Men nu verkar dessvärre stora delar av världen vara/ha varit förblindad. Lockdown länder kommer även dem ha blod på sina händer.
Citera
2020-05-12, 12:46
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Hur ska man testa hela befolkningen kontinuerligt med korta mellanrum för att fånga upp de smittade så de kan ryckas undan och isoleras utanför hemmet, där det kanske finns barn som är helt beroende av dem? Försök genomföra det i en befolkning på 10 miljoner, utan tillgång till tester, och där de tester som finns inte alltid är att lita på.

Du får det att låta som ett enkelt simsalabim, att bara man bestämmer sig för att det är rätt väg att gå så är det en enkel sak att implementera. Det kallar jag magiskt tänkande. Sveriges nuvarande testkapacitet ligger väl på 100 000 per vecka eller nåt sånt. Lycka till i din sagovärld säger jag bara.

För SARS fungerade det eftersom folk smittade först efter att ha utvecklat symptom. Men kan du ha asymptomatisk smitta måste du testa alla hela tiden för att fånga upp de som kan sprida smittan vidare. Det är nog en omöjlighet i de flesta länder. Som sagt, lycka till. Du kommer att utses som ansvarig för detta projekt.
Jag vet att det verkar som en saga i Sverige.
Men andra länder som t.ex. Tyskland och Sydkorea klarar detta.

*edit
Klart att vi inte klarar det när FHM/Tegnell säger att tester inte tillför något.
Citera
2020-05-12, 12:47
Medlem
Resultatet från Lunds universitets "app-studie" om smittade med symtom.

130.000 personer har rapporterat dagligen hur de mår osv.

De län där flest deltagare sannolikt har covid-19 är Stockholms, Södermanlands, Västmanlands, Gävleborgs och Dalarnas län. Där har uppskattningsvis 3-3,5 procent en pågående symtomatisk covid-19-infektion. AB nyhetsflöde 20 min sedan.

Intressant, förvisso ej baserat på tester men ändå intressant.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
”Utbrändhet”. Ännu ett svenskt hittepå. Vad blir du utbränd av, att jobba 40 timmar i veckan? Och måste du vara i Thailand för att inte bli utbränd? Riktigt patetiskt.
Nej men att vara och tillbringa sin tid i samma miljö året runt, och ja jag känner folk som har blivit utbrända med att ha jobbat mer än 40 timmar i veckan såklart och stressat ihjäl sig.
Inte svenskt påhitt jag är av annat ursprung.
Citera
Medlem
Wajis avatar
https://twitter.com/NikolayOskolkov/status/1259700928892076038/photo/1

Intressant info men väldigt skrämmande
Citera
2020-05-12, 12:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
”Utbrändhet”. Ännu ett svenskt hittepå. Vad blir du utbränd av, att jobba 40 timmar i veckan? Och måste du vara i Thailand för att inte bli utbränd? Riktigt patetiskt.

Börja med att fråga de som jobbar i vården just nu
Citera
2020-05-12, 12:50
Medlem
Evil_Santas avatar
Ny studie som indikerar att hydroxychloroquine eller hydroxychloroquine i kombination med azithromycin inte är effektivt mot Covid-19.

https://edition.cnn.com/2020/05/11/health/hydroxychloroquine-doesnt-work-coronavirus/index.html
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hanna-Wigh
Nu verkar inte Sveriges modell ge några större ekonomska vinster, utan en stor mänsklig kostnad.

I EU:s prognos över BNP tillväxt i den så ligger danskarna bra till:

BNP tillväxt

2020
Sverige -6.1
Danmark -5.9
Finland -6.4

2021
Sverige 4.3
Danmark 5.1
Finland 3.7

https://ec.europa.eu/info/sites/info/files/economy-finance/ecfin_forecast_spring_2020_overview_en_0.pdf
Poängen med sveriges taktik är att den ska vara hållbar, vad händer när grannländerna får nya smittvågor som kräver hårda lockdowns igen? Då kan du snabbt behöva justera de där siffrorna igen, sen drabbas ju Sverige negativt av övriga länders taktiker, är snarare dom som är skyldiga till vårat bnp fall än vi själva.

Som tidigare påpekat så har ju länder som sydkorea o tyskland börjat få ökad smittspridning igen, lär troligtvis hända i danmark med
Citera
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av wint3riscoming
Börja med att fråga de som jobbar i vården just nu

De som jobbar i vården har varit utbrända sålänge jag minns. För 20 år sen kunde man läsa om de stackars syrrorna. Ingen tvingar de att jobba på ett ställe de uppenbarligen inte trivs, byt jobb.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jerka11
Ekonomin är numera global. Det är ju hur "världen" agerar som avgör. Om alla gjort som Sverige hade det sett betydligt bättre ut. Men nu verkar dessvärre stora delar av världen vara/ha varit förblindad. Lockdown länder kommer även dem ha blod på sina händer.
NU talar inte de ekonomiska för Sverige.

Inte det mänskliga heller:
Flockimmunitet och risker

Ryan uttalade även kritik mot om länder har en strategi att uppnå flockimmunitet och vissa avlider på grund av det. Men han namngav inga länder.

– Den här idén att länder som inte gjort så mycket för att bromsa spridningen plötsligt kommer att nå flockimmunitet och inte bryr sig om man förlorar några äldre på vägen är ett väldigt väldigt farligt tillvägagångssätt, sa Michael Ryan.
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/who-fa-har-antikroppar-mot-corona-i-varlden?cmpid=del:tw:20200511:who-fa-har-antikroppar-mot-corona- i-varlden:nyh:lp

Sveriges modell lär fördömmas i framtiden: Slänga de svaga under bussen.
Citera
2020-05-12, 12:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stone
Vad menar du? Du vet ju att FHM reagerar när döden knackar på dörren. Inte förrän skeppet har sjunkit sjösätts livbåtarna. Tengil och gänget har ett uppdrag.

Jo jag vet. Önskar bara det fanns en liiite mer proaktiv inställning...
Citera
2020-05-12, 12:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Resultatet från Lunds universitets "app-studie" om smittade med symtom.

130.000 personer har rapporterat dagligen hur de mår osv.

De län där flest deltagare sannolikt har covid-19 är Stockholms, Södermanlands, Västmanlands, Gävleborgs och Dalarnas län. Där har uppskattningsvis 3-3,5 procent en pågående symtomatisk covid-19-infektion. AB nyhetsflöde 20 min sedan.

Intressant, förvisso ej baserat på tester men ändå intressant.

När fler rapporterat blir den ännu tydligare, så bara att gå med.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in