2020-05-12, 12:33
Medlem
madchances avatar
Ännu en välgjord studie som visar att ansiktsmasker är mycket effektiva mot Covid.

https://arxiv.org/pdf/2004.13553.pdf
Citera
2020-05-12, 12:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret

En andra våg, en långvarig ekonomisk kris, massarbetslöshet mm kommer också ge fler döda.
Det är först på sista rutan en vettig jämförelse mellan antalet döda kan göras. Där är vi inte ännu.

Jag hoppas verkligen inte att en andra våg kommer.

Även om den är mindre än den första, klarar Sveriges vårdmaskin inte en andra våg, och är faktiskt slutkörd.

Just nu slåss cheferna för att få hem personal och min "hemmachef" (jag är bara utlånad till coronavården) har uttryckligen sagt att högsta ledningen ska köras över.

Högsta ledningen vill beordra oss att stanna tom hösten.

Enskilda chefer kommer inte acceptera att coronavården stjäl personal hela sommaren.

Kommer inte personalen tillbaka till sina hemavdelningar, kraschar dessa. Van, duktig personal kan inte lånas ut i ett halvår.

Fysiskt och psykiskt orkar vi inte heller, och den virusbemängda miljön kan innebära otrevliga effekter i framtiden. Ingen vet hur vi påverkas när vi arbetar i coronamiljön i flera månader.

Det är självklart att hälsan går först. Jag tänker fan inte riskera permanenta skador.
Citera
2020-05-12, 12:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -AIR-
Jag menar att det är omoraliskt att kasta tärning om människors liv. Om men inte VET den bästa strategin så bör man minimera antalet döda i första hand.
Och när självmorden ökar dramatiskt närmsta åren pga ekonomiskt haveri, vems fel är det? När pengarna till vården som redan var ansträngd helt tar slut för att det helt enkelt inte finns några intäkter längre då allt står stilla, vems fel är det?

Att göra allt i sin makt för att fixa ett problem och i gengäld skapa 100 nya är inte att lösa något.
Citera
2020-05-12, 12:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Honken55
I sverige har 1 barn i åldern 0-9 dött så de kanske inte anser att det är så viktigt att rapportera om 3 barn i USA. 3 av 80 000 (som dött i USA) är ju ändå väldigt låg procent

Jag anser ändå att det är allvarligt att 5 barn tycks ha dött i covid i New York och att de övervakar 90-talet barn med symtom också. De nämnde att det kan påverka hjärtat. Det är väldigt viktigt ur medicinsk synpunkt att få fram hur man kan skydda just barn, vad som är viktigt att tänka på. Vilka riskfaktorer finns för just de här barnen, så att andra föräldrar t.ex. i Sverige, kan veta om de behöver rådfråga läkare, osv.

Nej jag tycker det är totalt uselt, och dessutom suspekt, att inte detta tas upp mer i Sverige och att man inte vrider och vänder på det ordentligt.

Dessutom, om Coronaviruset skulle förändras på något sätt, t.ex. börja ge sig på barn i större utsträckning, så är ju kännedom, kunskap om de här första "barnfallen", sannolikt ovärderlig för den fortsatta förståelsen.
Citera
2020-05-12, 12:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -AIR-
Jag menar att det är omoraliskt att kasta tärning om människors liv. Om men inte VET den bästa strategin så bör man minimera antalet döda i första hand.
Det är just det där med att "minimera antalet döda" som är problemet att lösa. För ju striktare restriktioner världen applicerar för att rädda coronaliv ju fler antal döda pga av andra orsaker genereras (framförallt dödsfall korrelerade till graden av global lågkonjunkturen). Mkt svårt optimeringsproblem som inget i världen, på riktigt (kvantifiering), verkar ha tagits sig an ännu. Jag är iaf säker på att lösningen på optimeringsproblemet inte ligger i ytterligheterna...
Citera
2020-05-12, 12:39
Medlem
Stones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Jag anser ändå att det är allvarligt att 5 barn tycks ha dött i covid i New York och att de övervakar 90-talet barn med symtom också. De nämnde att det kan påverka hjärtat. Det är väldigt viktigt ur medicinsk synpunkt att få fram hur man kan skydda just barn, vad som är viktigt att tänka på. Vilka riskfaktorer finns för just de här barnen, så att andra föräldrar t.ex. i Sverige, kan veta om de behöver rådfråga läkare, osv.

Nej jag tycker det är totalt uselt, och dessutom suspekt, att inte detta tas upp mer i Sverige och att man inte vrider och vänder på det ordentligt.

Dessutom, om Coronaviruset skulle förändras på något sätt, t.ex. börja ge sig på barn i större utsträckning, så är ju kännedom, kunskap om de här första "barnfallen", sannolikt ovärderlig för den fortsatta förståelsen.

Vad menar du? Du vet ju att FHM reagerar när döden knackar på dörren. Inte förrän skeppet har sjunkit sjösätts livbåtarna. Tengil och gänget har ett uppdrag.
Citera
2020-05-12, 12:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Vi verkar komma till ungefär samma slutsats och tänka ungefär likadant. Dödlighet runt 1%. Då har vi minst 350 tusen smittade för 3 veckor sedan. Nu är det garanterat fler. Officiellt antal döda tror jag är för lågt. Säger vi mellan 350 tusen - 1 miljon smittade idag tror jag vi garanterat täckt in maj. 500-700 tusen är nog en kvalificerad gissning. Kan visserligen vara en grav överskattning om de döda härstammar från skevt urval. Exempelvis från äldreboenden. Då kan antalet smittade vara betydligt lägre. Då har vi kanske inte mer än 350 tusen ens idag.
Ja, för tre veckor sedan men jag tror smittspridningen gått trögt fram till idag så mer än 600 000 tror jag inte på men som du skriver är det osäkert hur döda har räknats. Folket har sköt det bra och det verkar det utplanande och förhoppningsvist minskade antal döda ge sken av. Men folk orkar inte hålla på hur länge som helst med social distansering, mina föräldrar tex längtar efter sina barnbarn så snart släpper nog tyvärr garden för många. Har vi tur så blir det en lugn sommar men tyvärr kanske en brutal höst. Bäst hade varit så liten smittspridning som möjligt och vi hade kunnat haft en bättre sommar och höst. Nu blir det troligen upp och ner en lång tid men det vore trevligt om jag hade fel för man är så trött på detta nu, det är väl de flesta. Samtidigt vill man inte riskera att beröva barn sina mor och farföräldrar i onödan så man hänger med.
Citera
2020-05-12, 12:40
Medlem
RoyalTrashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blygdben
Sen det här med att dela in folk i förnekare/alarmister är bara dumt (och det är inte bara du som gör det). Linjen är inte så knivskarp. Verkligheten är mer komplicerad än så.

Klart det är fjantigt att dela in som förnekare eller alarmister. Jag känner mig löjlig varje gång jag skriver nåt av dessa namn. Men det finns två huvudgrupperingar i detta. De som är nöjda med Sveriges hantering, "förnekarna", och de som är missnöjda, "alarmisterna". Och det är det ämnet som dominerar debatten.

Därför blir det enklare att benämna folk så ibland. Även fast folks åsikter även inom grupperingarna kan skiljas åt såklart. Jag t ex är mer på alarmisternas sida, trots att jag aldrig förväntat mig 10k-100k döda i Sverige, huvudsakligen just för att de precis som jag är missnöjda med hur Sverige skött detta.

Men som jag skrivit i andra inlägg så är det ju en debatt för att folk bryr sig! Inte för att nån hatar Sverige.
Citera
2020-05-12, 12:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Och när självmorden ökar dramatiskt närmsta åren pga ekonomiskt haveri, vems fel är det? När pengarna till vården som redan var ansträngd helt tar slut för att det helt enkelt inte finns några intäkter längre då allt står stilla, vems fel är det?

Att göra allt i sin makt för att fixa ett problem och i gengäld skapa 100 nya är inte att lösa något.
Nu verkar inte Sveriges modell ge några större ekonomska vinster, utan en stor mänsklig kostnad.

I EU:s prognos över BNP tillväxt så ligger danskarna bra till:

BNP tillväxt

2020
Sverige -6.1
Danmark -5.9
Finland -6.4

2021
Sverige 4.3
Danmark 5.1
Finland 3.7

https://ec.europa.eu/info/sites/info/files/economy-finance/ecfin_forecast_spring_2020_overview_en_0.pdf
Senast redigerad av Hanna-Wigh 2020-05-12 kl. 12:45.
Citera
2020-05-12, 12:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle81
Vi divergerar vidare från italiens kurva!

Dagens tal 1511.
Motsvarande dag i italien, 9134'

Ratio 6,04!

Vi har då nått faktor 6, och vi kan stolt proklamera att vi har en mindre allvarlig situtation än italien hur vi än räknar.

Faktor6, baserat på italiens folkmängd 60 miljoner, vår är 10.
Måste citera våran egen tom britton som hurrade för en månad sedan. Han var en stark förnekare som blev tyst.. Inlägg ifrån 19 april.

19 April 1511 9134 -6,04
18 april 1400 8215- 5,86
-
11 April 887 - 4032- 4,54
10 April 870 -3405 -3,91
9 April 793 - 2978 -3,75
8 April 687 - 2503 - 3,64
7 april 594 -2158 - 3,63
6 april 477-1809 - 3,79
5 april 401-1441 -3,59
4 april 377-1266-3,35
3 april 333-1015-3,05

2 april 283-827-2,93

Starkt jobbat av regering och sakkunniga att man har hållit en så stadig linje.
Måste citera våran egen tom britton som hurrade för en månad sedan. Han var en stark förnekare som blev tyst.. Inlägg ifrån 19 april
Citera
2020-05-12, 12:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av David86

Ja trusler om forøgelse af selvmord bruges skruppelløst af regimestøtter, men i virkelighedens verden viste det sig at efter den store finanskrise i 2009 var der ingen nævneværdig forøgelse af selvmord i Sverige.
Citera
2020-05-12, 12:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kid-Stardust
Klart man får tycka nåt annat. Jag har inte alls gått all in på covid-19. Jag tror bara att det uppdämda vårdbevovet främst kommer att bestå av icke akuta åtgärder men visst kan det bli som du säger. Jag tror dock att en försvarlig mängd av de som dör nu skulle ha dött ändå inom det närmsta 1-2 åren och att det jämnar ut sig i det långa loppet. Den som lever får se.
Att det jämnar ut sig i det långa loppet är väl närmast att betrakta som en truism.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in