2020-05-12, 09:19
Medlem
Demokraturdns avatar
Har de inte folk som kollar igenom nya konton manuellt? Att ange Sverige som hemvist och felaktigt namn och födelsedatum kan ju avslöjas på 30 sek.

Citat:
Ursprungligen postat av Persona.Non.Greta
VM = Virtuell maskin. En dator i datorn.

Ladda ner virtualbox. Ladda ner whonix. Skapa en ny VM i virtualbox. Välj dmfilen du fick ner när du tankade whonix.

Surfa alltid med Tor browser. Skriv all text du ska skriva i en editor t ex gedit. Kopiera och klistra in i browsern. Skriver du direktiv browsern är det möjligt att känna igen dig på hur du skriver.

Hur blir det skillnad på att kopiera och klistra in, jämfört med att skriva direkt i browsern?
Citera
2020-05-12, 09:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Demokraturdn
Hur blir det skillnad på att kopiera och klistra in, jämfört med att skriva direkt i browsern?

JavaScript. Men visst, kör man noscript på allt kan man ju kanske skippa det.
Citera
2020-05-12, 10:22
Medlem
Demokraturdns avatar
Citat:
JavaScript. Men visst, kör man noscript på allt kan man ju kanske skippa det.
Men vad är det som gör att det ena känner igen och det andra inte gör det då?
På svenska gärna.
Citera
2020-05-12, 11:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Var inte så säker på det. Jag vet människor som har gjort ALLT det där - och ändå fått sitt nya FB-konto raderat efter bara några dagar. Facebook är otroligt effektiva på - jag höll på att skriva smittspårning! - att bevaka ifall en avstängd medlem kommer tillbaka. De säger inte hur de gör det, men jag läste någonstans att en som jobbade med det sa, att de hade över hundra variabler som de håller koll på. Alltså ifall någon som de har stängt av med de variablerna, kommer tillbaka.

Jag tror att du måste förändra VÄLDIGT mycket om du ska lura dem - i alla fall i början. För de kan väl inte bevaka alla avstängda för evigt. T.ex. snabbt skaffa dig många vänner, om du bara haft få vänner, skaffa dig internationella vänner, om du bara haft svenska vänner, gå med i många grupper, om du bara varit med i få eller inga - och dessutom grupper med andra intressen än de tidigare, lajka/kommentera mycket innehåll om du gjort det sällan, publicera nya statusar ofta, om du gjort det sällan, publicera olika typer av statusar, om du bara publicerat en typ (t.ex. bara länkar till tidningsartiklar, bara roliga memes, bara bilder, bara text, bara politiskt innehåll, bara selfies och andra bilder från ditt eget liv etc. etc.).
Jag har 52 facebook konton och inget har raderats varken nya eller gamla konton. Det enda som en gång hänt är att mitt ena konto kom som vänförslag för ett annat av mina. Men kan beror på liknande sökningar bland folk och att kontona var från samma stad. Men 52 av 52 konton är kvar så extrem effektiv kan dom inte va
Citera
2020-05-12, 11:38
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gefundenes F
Jag har inte facebook men jag kan starta ett konto sedan överlåta det till någon valfri om de lovar att börja använda Thor och logga in från en helt en ny dator. Man kan givetvis byta IP adress på annat sätt än att skaffa Thor. Jag har en fast IP på bredbandet men kan köra över mobilen till exempel som har mycket surf till låg kostnad.

Om Facebook har analysverktyg som analyserar vad man skrivit till vänner och på det sättet spårar vem man är tycker jag inte man ska ha med dem att göra. Att stater som FRA och CIA och NSA har det kan man förstå men börjar det sprida sig till kommersiella aktörer som Facebook och Google då ska man hålla sig borta från dem.

Om du använder en tjänst men inte betalar för den så är det du som är produkten. Något att tänka på.
Citera
2020-05-12, 12:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Demokraturdn
Men vad är det som gör att det ena känner igen och det andra inte gör det då?
På svenska gärna.

Det är lite svårare att komma åt en extern editor från ett JavaScript i browsern, än att komma åt det som matas in direkt i browsern. Och med lite menar jag mycket.

Alla är unika i hur vi skriver. Visst, det går att identifiera folk på hur de formulerar sig. Men ett mycket säkrare och enklare sätt är att kolla på hur man matar in text. Hur snabbt skriver man? Vilka tangenter missar man oftast? Hur ofta gör man typos? Osv osv.
Citera
2020-05-12, 12:38
Medlem
Godhetsknarkarens avatar
Citat:
Det är lite svårare att komma åt en extern editor från ett JavaScript i browsern, än att komma åt det som matas in direkt i browsern. Och med lite menar jag mycket.

Alla är unika i hur vi skriver. Visst, det går att identifiera folk på hur de formulerar sig. Men ett mycket säkrare och enklare sätt är att kolla på hur man matar in text. Hur snabbt skriver man? Vilka tangenter missar man oftast? Hur ofta gör man typos? Osv osv.
Skriv / frasanvändning / stavfel / böjningsfel / lösenordsval / surfvanor / e-tjänster / e-legitimation / sökfraser / valda länkar av sökval / rörelsemönster / förutsägbarhet under rörlighet / öppen information / intressen / ekonomi / goes on forever.
Citera
2020-05-12, 12:59
Medlem
Det svåra är väl inte att skapa ett nytt konto utan att få det raderat. Det svåra är väl att du ska kunna fortsätta med samma aktivitet som fick dig blockad från början.

DVS. Du kan nog köra en VM, VPN och TOR och sätta upp ett nytt konto - men ska du sen bli vän med samma personer, följa samma sidor och bete dig på samma sätt som innan så är det nog lönlöst.
---

Facebook jobbar med att, utifrån tusentals variabler, kategorsera personer i lookalike-segment. Det för att annonsörer ska kunna säga att de vill rikta annonser på dessa 1000 personer som besökt min hemsida och '100 000 liknande personer'.

I jakten på lookalikes kommer Facebook jämföra aktivitet mellan alla användare och hitta 100 000 personer som tillräckligt mycket liknar de 1000 ursprungspersonerna. I det jobbet kommer Facebook enkelt kunna se personer vars aktivitet helt enkelt är alldeles för lik, i kombination med att de inte är inloggade samtidigt och en massa andra smarta små variabler och kunna dra slutsatsen att sannolikheten för att detta är ett altkonto är stor.
Citera
2020-05-12, 13:16
Medlem
Sqeptisks avatar
Bättre att sjölv "blocka" facebook än att själv bli "blockad" av facebook

Alltså, för att bli helt anonym på facebook strunta helt enkelt i att skapa ett nytt konto.
Senast redigerad av Sqeptisk 2020-05-12 kl. 13:18.
Citera
2020-05-12, 13:47
Medlem
Demokraturdns avatar
Citat:

Ok, kanske registreras även det som du redigerar bort/raderar.

Citat:
Ursprungligen postat av prisbasbelopp
Det svåra är väl inte att skapa ett nytt konto utan att få det raderat. Det svåra är väl att du ska kunna fortsätta med samma aktivitet som fick dig blockad från början.

DVS. Du kan nog köra en VM, VPN och TOR och sätta upp ett nytt konto - men ska du sen bli vän med samma personer, följa samma sidor och bete dig på samma sätt som innan så är det nog lönlöst.
---

Facebook jobbar med att, utifrån tusentals variabler, kategorsera personer i lookalike-segment. Det för att annonsörer ska kunna säga att de vill rikta annonser på dessa 1000 personer som besökt min hemsida och '100 000 liknande personer'.

I jakten på lookalikes kommer Facebook jämföra aktivitet mellan alla användare och hitta 100 000 personer som tillräckligt mycket liknar de 1000 ursprungspersonerna. I det jobbet kommer Facebook enkelt kunna se personer vars aktivitet helt enkelt är alldeles för lik, i kombination med att de inte är inloggade samtidigt och en massa andra smarta små variabler och kunna dra slutsatsen att sannolikheten för att detta är ett altkonto är stor.
Skaffar folk nytt konto är de ju i alla fall fortfarande mottagliga för annonser.
Citera
2020-05-12, 15:38
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RudyardKipling
Om du använder en tjänst men inte betalar för den så är det du som är produkten. Något att tänka på.

Absolut, jag håller mig borta från alla socialt öppna system, inklusive facebook.
Citera
2020-05-12, 16:12
Medlem
-SchmergliN-s avatar
Citat:

Är det inte mindre omständligt att bara skriva lite saktare än vanligt istället för att hålla på med en extern texteditor?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in