2020-05-11, 14:50
Medlem
Hej!

Om jag t.ex vill starta ett nytt facebook konto utan att facebook på något sätt ska kunna koppla det till mitt konto jag redan har hur gör jag för att bli helt ny på facebook utan att jag kan spåras till något annat?

Är det enda sättet att köpa en helt ny enhet, t.ex en ny laptop? Eller räcker det med att byta sin ip-adress och sedan rensa historiken och cookies i webbläsaren?
Citera
2020-05-11, 15:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adde9400
Hej!

Om jag t.ex vill starta ett nytt facebook konto utan att facebook på något sätt ska kunna koppla det till mitt konto jag redan har hur gör jag för att bli helt ny på facebook utan att jag kan spåras till något annat?

Är det enda sättet att köpa en helt ny enhet, t.ex en ny laptop? Eller räcker det med att byta sin ip-adress och sedan rensa historiken och cookies i webbläsaren?

Kör Whonix i en VM och använd Tor. Gör inget i VMen som kan kopplas till dig som person. Skriv alltid i en separat editor och klistra in. Då kan inte Zuckerberg känna igen dig sen.
Citera
2020-05-11, 15:02
Bannlyst
Citat:
Hej!

Alla borde ha en vpn nu för tiden
Citera
2020-05-11, 15:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Persona.Non.Greta
Kör Whonix i en VM och använd Tor. Gör inget i VMen som kan kopplas till dig som person. Skriv alltid i en separat editor och klistra in. Då kan inte Zuckerberg känna igen dig sen.

Har du lust att ta det där igen fast på svenska?
Citera
2020-05-11, 15:35
Medlem
Citat:
Har du lust att ta det där igen fast på svenska?

VM = Virtuell maskin. En dator i datorn.

Ladda ner virtualbox. Ladda ner whonix. Skapa en ny VM i virtualbox. Välj dmfilen du fick ner när du tankade whonix.

Surfa alltid med Tor browser. Skriv all text du ska skriva i en editor t ex gedit. Kopiera och klistra in i browsern. Skriver du direktiv browsern är det möjligt att känna igen dig på hur du skriver.
Citera
2020-05-11, 15:56
Avstängd
Merwinnas avatar
Citat:

Var inte så säker på det. Jag vet människor som har gjort ALLT det där - och ändå fått sitt nya FB-konto raderat efter bara några dagar. Facebook är otroligt effektiva på - jag höll på att skriva smittspårning! - att bevaka ifall en avstängd medlem kommer tillbaka. De säger inte hur de gör det, men jag läste någonstans att en som jobbade med det sa, att de hade över hundra variabler som de håller koll på. Alltså ifall någon som de har stängt av med de variablerna, kommer tillbaka.

Jag tror att du måste förändra VÄLDIGT mycket om du ska lura dem - i alla fall i början. För de kan väl inte bevaka alla avstängda för evigt. T.ex. snabbt skaffa dig många vänner, om du bara haft få vänner, skaffa dig internationella vänner, om du bara haft svenska vänner, gå med i många grupper, om du bara varit med i få eller inga - och dessutom grupper med andra intressen än de tidigare, lajka/kommentera mycket innehåll om du gjort det sällan, publicera nya statusar ofta, om du gjort det sällan, publicera olika typer av statusar, om du bara publicerat en typ (t.ex. bara länkar till tidningsartiklar, bara roliga memes, bara bilder, bara text, bara politiskt innehåll, bara selfies och andra bilder från ditt eget liv etc. etc.).
Senast redigerad av Merwinna 2020-05-11 kl. 15:59.
Citera
2020-05-11, 16:30
Medlem
Keyzs avatar
Lönlöst.
Facebook kommer till slut räkna ut vem du är, trots annat namn osv.
Citera
2020-05-11, 16:37
Medlem
Citat:

Det är det enklaste sättet. med anonym e-post verifiering med protonmail.
Citera
2020-05-11, 17:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Var inte så säker på det. Jag vet människor som har gjort ALLT det där - och ändå fått sitt nya FB-konto raderat efter bara några dagar. Facebook är otroligt effektiva på - jag höll på att skriva smittspårning! - att bevaka ifall en avstängd medlem kommer tillbaka. De säger inte hur de gör det, men jag läste någonstans att en som jobbade med det sa, att de hade över hundra variabler som de håller koll på. Alltså ifall någon som de har stängt av med de variablerna, kommer tillbaka.

Jag tror att du måste förändra VÄLDIGT mycket om du ska lura dem - i alla fall i början. För de kan väl inte bevaka alla avstängda för evigt. T.ex. snabbt skaffa dig många vänner, om du bara haft få vänner, skaffa dig internationella vänner, om du bara haft svenska vänner, gå med i många grupper, om du bara varit med i få eller inga - och dessutom grupper med andra intressen än de tidigare, lajka/kommentera mycket innehåll om du gjort det sällan, publicera nya statusar ofta, om du gjort det sällan, publicera olika typer av statusar, om du bara publicerat en typ (t.ex. bara länkar till tidningsartiklar, bara roliga memes, bara bilder, bara text, bara politiskt innehåll, bara selfies och andra bilder från ditt eget liv etc. etc.).

Facebook kanske stänger av alla som de inte lyckas identifiera?
Citera
2020-05-11, 17:12
Avstängd
Merwinnas avatar
Citat:
Facebook kanske stänger av alla som de inte lyckas identifiera?

De har inte stängt av mig i alla fall, och jag har två falska konton sedan 13 år tillbaka. Det KAN förstås vara så att de låter de gamla kontona vara, om det inte finns någon suspekt aktivitet på dem, och bara kontrollerar Id på de nya...
Citera
2020-05-11, 19:29
Medlem
MrMarios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
De har inte stängt av mig i alla fall, och jag har två falska konton sedan 13 år tillbaka. Det KAN förstås vara så att de låter de gamla kontona vara, om det inte finns någon suspekt aktivitet på dem, och bara kontrollerar Id på de nya...

Om dina konton nu är 13 år gamla så misstänker FB säkert inte att du skapade dem för att gynna Trump. politiskt
Citera
2020-05-12, 06:52
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Keyz
Lönlöst.
Facebook kommer till slut räkna ut vem du är, trots annat namn osv.

Jag har inte facebook men jag kan starta ett konto sedan överlåta det till någon valfri om de lovar att börja använda Thor och logga in från en helt en ny dator. Man kan givetvis byta IP adress på annat sätt än att skaffa Thor. Jag har en fast IP på bredbandet men kan köra över mobilen till exempel som har mycket surf till låg kostnad.

Om Facebook har analysverktyg som analyserar vad man skrivit till vänner och på det sättet spårar vem man är tycker jag inte man ska ha med dem att göra. Att stater som FRA och CIA och NSA har det kan man förstå men börjar det sprida sig till kommersiella aktörer som Facebook och Google då ska man hålla sig borta från dem.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in