2020-05-12, 11:44
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Snarare precis tvärtom, omöjligt att hindra att en majoritet blir smittade i samhället, utan vaccin.
Tack för att du bevisar min tes.
Citera
2020-05-12, 11:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hanna-Wigh
En kan undra var personalen som arrbetar inom äldrevården mestadels tillbringar sina liv?

De arbetar ofta deltid, i genomsnitt omkring 30 timmar inom äldrevården av veckans 168 timmar.
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Och anledningen till att det kom i äldrevården är bl.a. den stora smittspridningen i samhället.
Kombinerat med dåliga rutiner och dålig skyddsutrustning.
Så med en annan strategi hade antal döda gamlingar minskat kraftigt.
Som det är i våra grannländer t.ex.
Och därmed som jag sagt innan borde alla som jobbar med äldre och riskgrupper betrakta sig som smittad, alltid.

Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
Hur kan du hålla dem borta från smittan om du ska ha fri smittspridning i samhället i övrigt? Inga små grupper du talar om. Går liksom inte att förena, jo snacka går ju.

Dessutom kollapsar samhället ekonomiskt rätt fort om du ska plocka bort 15-25% av arbetsstyrkan bara så där. (Min uppskattning av sammanlagt hur många 60+ och riskgrupp som jobbar och som skulle permitteras med bibehållen lön.)
Eftersom många här förespråkar åtgärder som tar bort 50% av arbetsstyrkan i Sverige så förstår jag inte hur mitt alternativ skulle vara sämre?

Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Här är väl det första tydliga exemplet på att Sverige kommer att betraktas som pestsmittat och frysas ut i sommar. Övriga länder kan ju inte att ta risken att öpnna upp för Sverige, här är smittan grasserar fritt.

Jerry frågar Aftonbladet:
Grekland gick igår ut med att de vill lätta på reglerna för sommarens turister att få komma. ’Korridorer skall förhoppningsvis öppnas’. Det gäller länder som covid19 minskar kraftigt och där länderna lyckats tydligt med din strategi att begränsa smittspridningen. Ex Danmark och Norge. Är Sverige ett av dessa länder?

Svar:
Hej Jerry, enligt rapporteringen om detta från TT så ingick inte Sverige i dessa länder, som Grekland hoppas kunna samarbeta med om turism.
Kanske för att Sverige inte har stängt sina gränser och därmed, idag, är öppet för turism?
Citera
2020-05-12, 11:46
Medlem
Ola Schuberts avatar
R0 X (1-i) x (1-c) RE

Så simpel är alltså formeln för att räkna ut hur många en smittad person smittar. Rena högstadematten.

SARS-COV2 ligger på ungeför RO talet 2,5.
Utifrån detta är det enkelt att räkna ut hur immunitet och åtgärder emot smittspridningen påverkar hur många andra en smittad person smittar ner.

Exemplet som drogs i Aktuellt i går var:

2,5 X (1-0,3) X (1-0,5) Vilket innebär att varje smittad individ, i genomsnitt smittar 0,85 andra personer. Därmed avtar pandemins smittspridning successivt.

Men låt oss säga att 40 procent av befolkningen är immuniserad. Då blir resultatet att varje smittad person, i genomsnitt, smittar ner 0,75 personer, och utdöendet av pandemin går något fortare. Dvs:

2,5 X (1-0,4) X (1-0,5) = 0,75

Vad skulle hända vid en immunitet på 60 procent i befolkningen, men att åtgärderna emot smittspridningen tappar i effekt, alltså:

2,5 X (1-0,6) X (1- 0,4) = 0,6

Dvs utdöendet av pandemin skulle gå ännu snabbare. Detta trots en minskad effekt av smittskyddsåtgärderna.

Problemet för omvärlden är att man helt förlitar på effekten av smittskyddsåtgärderna. Detta innebär att RE snabbt kan gå ner, men lika snabbt vända uppåt när åtgärderna lättas.
Tyskland, Sydkorea och delar av Kina är just tidiga exempel på detta.

Skall man hålla på att omväxlade öppna upp och stänga ner, samtidigt som samhället rasar samman med oerhörda långsiktiga ekonomiska, sociala och psykologiska konsekvenser, inte minst för den övergripande folkhälsan?

Och de fåtal länder som verkligen behärskar smittspårning, även de får omväxlande öppna upp och stänga ner t.o.m. Sydkorea.
Citera
2020-05-12, 11:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Här är väl det första tydliga exemplet på att Sverige kommer att betraktas som pestsmittat och frysas ut i sommar. Övriga länder kan ju inte att ta risken att öpnna upp för Sverige, här är smittan grasserar fritt.

Jerry frågar Aftonbladet:
Grekland gick igår ut med att de vill lätta på reglerna för sommarens turister att få komma. ’Korridorer skall förhoppningsvis öppnas’. Det gäller länder som covid19 minskar kraftigt och där länderna lyckats tydligt med din strategi att begränsa smittspridningen. Ex Danmark och Norge. Är Sverige ett av dessa länder?

Svar:
Hej Jerry, enligt rapporteringen om detta från TT så ingick inte Sverige i dessa länder, som Grekland hoppas kunna samarbeta med om turism.

Ja och varför skulle ett land vara så jävla korkat att låta folk från Sverige komma in?
Man liksom har kämpat så in i helvete för att hålla smittan borta.
Man har varit nedstängt, man har mått dåligt psykiskt, man har förlorat en massa pengar.
Nu äntligen försöker man öppna igen.
Man behöver bland annat få tillbaka pengar man förlorat via tex turism i dessa länder. Det är ju deras främsta inkomstkälla.
Men Sverige är ju består bara av 0,000001% av världens befolkning.
Det finns fortfarande flera miljarder kandidater att vara kunder.
Och alla de som tillhör länder som skött sej kommer vara välkomna.

Det finns ingen chans i världen att Sverige välkomnas nånstans.
Vill man inte tro det får man göra det. Det är ju därför man kallar dessa för förnekare.
De förnekar verkligheten. Ingen kommer ta emot svenskar. Och de får skylla på sig själva att de inte gjorde ett skit och bara räknade som en massa aspie hur bra man skulle klarat sig.
Citera
2020-05-12, 11:47
Medlem
dödsknivens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Så varför tillverkas ens munskydd om ingen behöver dessa?

Varför kan inte länder som Sverige ens köpa munskydd om inte de behövs?

Varför säljs munskydd för 500 kronor i förpackningar om 50 stycken?

Så, med andra ord, munskydd behövs inte......
Fast nu blandar du bort korten. Jag har inte sagt något om munskyddens vara eller inte vara, och det är inget jag vill diskutera. Jag påpekade att källan du refererade till inte är en studie som bekräftar effektiviteten av munskydd utan ett debattinlägg (om än i en vetenskaplig tidskrift), och bör behandlas som ett sådant. Dvs att läsa och begrunda, men inte använda i bevisföring för eller emot något. Det cirkulerar många trådsanningar, den riskerar också att bli en om folk inte inser skillnaden
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av assurbanipal999
Vänta nu. Vad menar du med generalisering?
Hoppas att du inte menar att jag pekar på varenda svensk.
För det är helt fel i det fallet.
Jag har aldrig sagt och skulle aldrig säga att alla svenskar ingår i den så kallade "förnekargruppen".
Hoppas vi är överens om det nu.
Hur många dessa är har jag ingen aning om. Det kan vara 2, eller 3, eller 4 eller 5 miljoner. Eller kanske 6. Inte vet jag.
Har inte samma möjligheter som FHM som kan skicka enkät överallt.

Givet att jag då inte syftar på alla svenskar utan vänder mig bara till dem som vissa kallar för förnekare men kan rättare sagt identifieras med alla de som stöder Sveriges strategi under coronapandemi:
Ja, där generaliserar jag.

Jag anser (och tror inte mig vara ensam om det) att alla dessa kännetecknas av en annorlunda människosyn.
En människosyn impregnerat av individualism, avsaknad av empati och ganska hög grad av girighet.
Varför jag säger det är för att konsekvenserna av deras val (att stödja regeringens linje) leder ju till något som inenbär att man just kännetecknas av egenskaperna ovan.

Tycker du att jag gör fel att generalisera på det sättet, vet jag inte vad jag ska säga.
Jag får väl ha min åsikt i frågan.
Om du känner dej kränkt ifall du också stödjer den linje, vet jag inte heller vad jag ska säga.
Jag kan inte ljuga för mig själv och andra bara för att någon inte ska ta illa upp.
Jag tror inte mig besitta sanningen, om du fått för dej det. Ja bara uttrycker mina åsikter. Och försöker alltid motivera dem. Jag försöker alltid undvika att bara slänga ut mig saker utan att kunna motivera varför.

Min är alltså bara en egen analys av situationen. Jag har inget emot dej direkt.
Men jag anser att de personer ovan präglas av de egenskaperna jag nämnde ovan.
Vad vill du göra?
Vill du att jag ska bannas för att jag har en åsikt?
Eller vill du säga emot det istället?
I så fall får du göra det.
Berätta för mig var och varför jag har fel.
Jag är 100% öppen på att diskutera med personer som undviker att ljuga och att byta fokus.
Ta hand om dej annars.

PS:
Att stödja Sveriges strategi har i grund och botten enbart att göra att man aldrig satt som prio 1 att rädda så många liv som möjligt.

Du hat missförstått mig. Jag har ingenting emot dig. Självklart får du ha din åsikt.
Jag har aldrig påstått något annat.
Men MIN åsikt står kvar: Att påstå att alla som inte tror på fullständig lock down och obligatoriskt munskydd har "en människosyn impregnerat av individualism, avsaknad av empati och ganska hög grad av girighet" är helt enkelt fel. Det stämmer inte. Man kan inte rakt av dra alla människor över en kam så där. Det blir väldigt tokigt då.

Sen det här med att dela in folk i förnekare/alarmister är bara dumt (och det är inte bara du som gör det). Linjen är inte så knivskarp. Verkligheten är mer komplicerad än så.
Senast redigerad av Blygdben 2020-05-12 kl. 12:00.
Citera
Medlem
Draken55s avatar
Men lilla ola...

Självklart kan man ta till åtgärder om man nu får lokala utbrott i de länder som öppnar upp, och det gör man också, vad är problemet?
Citera
2020-05-12, 11:48
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Kanske för att Sverige inte har stängt sina gränser och därmed, idag, är öppet för turism?

Du missförstod, det handlar alltså om vilka turister som Grekland kommer att släppa in till sig denna sommar. Danmark och Norge kommer att vara välkomna, men inte Sverige. De kan inte ta risken.
Citera
2020-05-12, 11:48
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:

Eftersom många här förespråkar åtgärder som tar bort 50% av arbetsstyrkan i Sverige så förstår jag inte hur mitt alternativ skulle vara sämre?

Var skrev jag att jag föreslår att 50% av arbetsstyrkan i Sverige skulle tas bort?
Citera
2020-05-12, 11:49
Medlem
Citat:

Vad har vi gjort som är så himla fel? Problemet är att smittan kom till äldrevården, därav våra höga dödsfall (typ 90% av alla är ju där), hade det inte varit för detta hade vi haft siffror jämförbara med övriga nordiska länder. Men hårdare restriktioner så folk inte kan gå och ta en öl på puben eller handla en ny tv är ju inte så effektivt sätt att hålla de äldre friska.

Endast 50% av de äldre som avled bodde på äldreboenden.
Citera
2020-05-12, 11:49
Medlem
Har via privat omsorg testats positiv under gårdagen och är helt asymtomatisk. Jag utsöndrar alltså just nu påvisbara mängder virus från näsa- och svalg.

Ringde 1177 för att höra hur länge jag ska stanna hemma och isolera mig då jag uppenbarligen inte kan gå efter ”två dagar utan symtom”. Svaret jag fick var att eftersom jag är asymtomatisk så bör jag inte vidta några extra försiktighetsåtgärder.

Köper såklart inte det då de fortfarande kör på asymtomatisk-spridning-förekommer-ej-spåret. Är det någon här som har läst nån studie eller liknande som undersökt just hur länge asymtomatiska kan vara smittspridare?
Citera
2020-05-12, 11:50
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Och därmed som jag sagt innan borde alla som jobbar med äldre och riskgrupper betrakta sig som smittad, alltid.
Vad betyder det i praktiken. Att de ska isoleras tillsammans med de äldre?
För de kan inte bo hemma med sina familjer antar jag?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in