Citat:
Ursprungligen postat av
Blygdben
Du sätter dig åter igen på höga hästar ser jag. Du kastar ut den ena raljanta generaliseringen efter den andra. Sist ordnade du så jag fick en varning så jag ska vara försiktig nu. Jag undrar bara i all stillhet och ödmjukhet vad du har för grund i dina uttalanden om svenskarna. Du pratar om förnekare. Vilka är de? De som inte tror på en fullständig lockdown av samhället? De som inte tror på att vare sig munskydd eller total karantän är den bästa lösningen? Är det det som gör en förnekare? För det finns väl ingen som förnekar Corona-viruset existens?
Vänta nu. Vad menar du med generalisering?
Hoppas att du inte menar att jag pekar på varenda svensk.
För det är helt fel i det fallet.
Jag har aldrig sagt och skulle aldrig säga att alla svenskar ingår i den så kallade "förnekargruppen".
Hoppas vi är överens om det nu.
Hur många dessa är har jag ingen aning om. Det kan vara 2, eller 3, eller 4 eller 5 miljoner. Eller kanske 6. Inte vet jag.
Har inte samma möjligheter som FHM som kan skicka enkät överallt.
Givet att jag då inte syftar på alla svenskar utan vänder mig bara till dem som vissa kallar för förnekare men kan rättare sagt identifieras med alla de som stöder Sveriges strategi under coronapandemi:
Ja, där generaliserar jag.
Jag anser (och tror inte mig vara ensam om det) att alla dessa kännetecknas av en annorlunda människosyn.
En människosyn impregnerat av individualism, avsaknad av empati och ganska hög grad av girighet.
Varför jag säger det är för att konsekvenserna av deras val (att stödja regeringens linje) leder ju till något som inenbär att man just kännetecknas av egenskaperna ovan.
Tycker du att jag gör fel att generalisera på det sättet, vet jag inte vad jag ska säga.
Jag får väl ha min åsikt i frågan.
Om du känner dej kränkt ifall du också stödjer den linje, vet jag inte heller vad jag ska säga.
Jag kan inte ljuga för mig själv och andra bara för att någon inte ska ta illa upp.
Jag tror inte mig besitta sanningen, om du fått för dej det. Ja bara uttrycker mina åsikter. Och försöker alltid motivera dem. Jag försöker alltid undvika att bara slänga ut mig saker utan att kunna motivera varför.
Min är alltså bara en egen analys av situationen. Jag har inget emot dej direkt.
Men jag anser att de personer ovan präglas av de egenskaperna jag nämnde ovan.
Vad vill du göra?
Vill du att jag ska bannas för att jag har en åsikt?
Eller vill du säga emot det istället?
I så fall får du göra det.
Berätta för mig var och varför jag har fel.
Jag är 100% öppen på att diskutera med personer som undviker att ljuga och att byta fokus.
Ta hand om dej annars.
PS:
Att stödja Sveriges strategi har i grund och botten enbart att göra att man aldrig satt som prio 1 att rädda så många liv som möjligt.