Citat:
Ursprungligen postat av
Hydraulslang
Oj, en imponerande seriös analys! 👏
Men det kan ju också vara så enkelt att Mergim bara är en muslim med förbjudna (och uppenbarligen besvarade) homosexuella känslor för Lenny.
Som utlöser svåra ångest/konfliktkänslor i hans redan extremt svaga och fullständigt instabila psyke, och nu sjunker han allt djupare ner i en svår och livsfarlig psykos.
Varför TV4 inte plockat ut Mergim av psykiska skäl är ju helt oförsvarbart och ofattbart!
OM Lenny fortsätter att umgås mycket med Sami, skulle jag tyvärr inte bli förvånad om det slutar i ett mord/självmord, på riktigt tyvärr!
En sak är då uppenbar, göm alla knivar och kontrollera alla brandvarnare i huset!
Så sjuk är Mergim.
Din analys förutsätter att Mergim är emotionell mer vuxen än min i analys. Jag ser i deras relation en tydlig mamma-barn mönster.
Världen är full av parrelationer som funkar på mamma-barn nivån. För barnet i relation räcker det att hen älskar mamman över allt annat, att den tror sig inte kunna leva utan hen, att hen ser mamman som genomgod, den bästa av alla. Det är en väldigt stark kärlek, fast omogen, och en del mammor blir så förälskade i barnets gränslös kärlek att det inte vill vara utan den utan binder barnet till sig. Om mamman binder barnet till sig kan inte barnet befria sig från mamman.
Mamman servar och skämmer bort barnet, finns alltid där om barnet skulle behöva en axel att luta sig emot. Mamman skall vara tillgänglig för barnets behov, ge trygghet, närhet och näring. Den som spelar mamman i relation verkar utåt mer vuxen, mer ansvarstagande, men emotionellt ligger båda på samma, omogna nivå. De är modersbundna och har inte klippt av navelsträngen emotionell. De är både lika beroende av varandra fast barnets beroende är mer synligt utåt.