2020-05-12, 09:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Champagneoclock
Skulle du själv vilja komma till en huf som misstänkt för ett grovt brott helt ovetande vad åklagaren och polisen kommer att lyfta mot dig? Skulle du vilja sitta där utan att fått tagit del av protokoll, vittnesförhör, och annan teknisk bevisning som du inte fått möjlighet att bemöta? Kan svårligen tro att du skulle vilja det. Med ditt förhållningssätt kanske du inte heller skulle fått reda på vad du är misstänkt för och det får bli en surprise det med.

SD visste vad han var (är) misstänkt för. Det hade han fått reda på i förhören.

Är han oskyldig är det väl inte så svårt att svara på frågor i rätten? Borde vara ganska lätt att bemöta frågor under rättegången.
Citera
2020-05-12, 09:29
Medlem
Champagneoclocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Ja det är åklagaren som ska bevisa att det åtalade ljuger och att det dessutom är kopplat till skuldfrågan. Det har väl inte helt lyckats i det här fallet?
Jag trodde att åklagaren skulle bevisa att den åtalade är skyldig bortom rimligt tvivel. Inte att han ska bevisa den åtalade ljuger...
Citera
2020-05-12, 09:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Ha ha, jag skrev att det händer mer i älgvandringen .

Ok, då hade jag fel, sorry.
Citera
2020-05-12, 09:32
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt

Är han oskyldig är det väl inte så svårt att svara på frågor i rätten? Borde vara ganska lätt att bemöta frågor under rättegången.

Så lätt är det inte. Du tar inte med den psykologiska faktorn att även oskyldiga människor kan blir sjukt nervösa över att vara åtalade i en mordrättegång och nu ska de stå inför rätta där deras öde ska avgöras baserat på deras vittnesmål.

Det är snarare de oskyldiga som är mer nervösa och riskerar tunghäfta med allt vad det innebär. Så man måste vara förberedd. Det är ens framtid i frihet som står på spel.
Citera
2020-05-12, 09:38
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Vittnesmålet av den forensikern var väl i stort sätt värdelöst "inte kan utesluta mänsklig aktivitet" "antar att det var automatisk". Vad är det för ett vagt tvetydigt expertutlåtande egentligen? Du däremot verkar ha full koll på vad som är vad i det här fallet.
Ja det där vittnesmålet är i princip värdelöst. Det finns många frågor som borde ställts men i stället bläddrade man snabbt förbi.

Det här imponerar inte

Citat:
I Stefans bärbara arbetsdator finns händelser i form av webbhistorik (Chrome cache records) vid tiden 23.34 den 14:e maj 2018.
Det ser ut att röra sig om händelser kopplade till Google Docs och på fråga från utredarna i ärendet om vad för sorts händelser det rör sig om har jag gjort en enklare analys och ett antagande efter min egen erfarenhet och kunskap om Google Docs. Enkel därför att det är för komplext med för många parametrar för att utreda vad som verkligen har skett varför ex. NFC valt bort den undersökningen.

Det var för krångligt ...
Senast redigerad av MrBarnaby 2020-05-12 kl. 10:01.
Citera
2020-05-12, 09:42
Medlem
Champagneoclocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt

Du milde tid 😱
Tur att inte du är lagstiftare.
Citera
2020-05-12, 09:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av susanna.s
men rent juridiskt hoppas jag att det blir jäkligt dyrt för en arbetsgivare som försöker köpa ut honom mot bakgrund av en frikännande dom vet i fan om jag inte i så fall skulle efterlängta en dom i europadomstolen som gör det omöjligt för en arbetsgivare att köpa ut någon som har blivit frikänd. Dvs at svenska staten blir skyldiga att stifta en lag som omöjliggör för en arbetsgivare att köpa ut någon som blir frikänd

Det är en intressant frågeställning om vilka följdverkningar en frikännande dom kan tillåtas ge.

Det går alltid att pröva en uppsägning i domstol och då om det finns sakliga skäl för avsked eller uppsägning.

Frågan är snarast om det som framkommit i den friande domen ändock är så allvarligt att det kan ligga till grund för en uppsägning av personliga skäl, i detta fall exempelvis att arbetsgivaren tappat förtroendet för den anställde. Men den eventuella diskussionen måste parterna få föra själva.
Citera
2020-05-12, 09:45
Medlem
Champagneoclocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Förstår Tufsankatt hur hon menar, och begriper fullt ut vad du skriver. Jag har lite blandade känslor här. Till syvende och sist handlar det dock ändå om människor som värderar bevisen. I en annan rättssal med andra domare och nämndemän är det möjligt att SD blivit fälld.
Absolut, så kan det bli. Domstolen, det enda icke tillståndspliktiga lotteriet, som en gammal lagman sa till mig 😂
Nu känner jag med helt trygg i att Björn Lindén tillsammans med nämnden gjort en grundlig värdering och kommit fram till rätt beslut.
Citera
2020-05-12, 09:48
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Champagneoclock
Absolut, så kan det bli. Domstolen, det enda icke tillståndspliktiga lotteriet, som en gammal lagman sa till mig 😂
Nu känner jag med helt trygg i att Björn Lindén tillsammans med nämnden gjort en grundlig värdering och kommit fram till rätt beslut.

Med tanke på att denna TR bestod av 2 jurister och 4 nämndemän har de defintivt tagit rätt beslut.

Vi vet också hur utredningen har skötts bristfälligt så hur några i tråden ens kan ifrågasätta TR:s dom är smått chockerande faktiskt.
Citera
2020-05-12, 09:50
Medlem
Squamas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StudebakerHog666
Med mitt resonemang hinner SD utföra datoraktiviteter.
Det tar ca 1 minut att cykla mellan FP/BP och bostaden.
Och vice versa.

Jag lämnar givetvis ändå fältet öppet för alternativ.

Tycker det verkar vara en rimlig teori. Problemet är bara att det skulle krävas en sällsynt förslagen gärningsman för att plantera villospår och dessutom helt undvika spår på brottsplatsen. Inget som godtycklig byggnadsinspektör normalt kan tänkas göra.

Givet att ett sånt scenario ter sig sannolikt är det än svårare att förstå var åklagaren är på väg i sin utfrågning. Att flänga runt i syfte att kunna provocera fram ett "you can´t handle the truth"-ögonblick lär vara svårare än att rikta in sig på några specifika tryckpunkter. Lämpligen som kränker den förmodat grandiosa självbilden.
Citera
2020-05-12, 09:52
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Åklagarna lär inte kunna avlägsna någonting så länge de är låsta vid ett enda scenario med SD som mördare. De är inte öppna för alternativ så som att han exempelvis är medgärningsman eller t o m "bara" var medhjälpare efter mordet.

Du vet lika väl som jag att SD som mördare var polisens fokus sedan start. Inte särskilt sunt med en sådan inställning tidigt i en mordutredning. Det straffar sig nu och jag är arg på det.

Nja, nu tror jag vi förvanskar historien lite. Jag har... oj, ibland kommer insikter plötsligt. Oj.
Tack Rosamund.

Jag tror vi får ge åkl lite mer credit. Och lite mer kredit. It’s not all about the plank. It’s all about the plank.

De har satt käppar i hjulen på tok för länge. Från första sekund kanske. Det reder sig. It takes two to tandem. Det behövs högre upplösning. Inte samma.

Inget är nytt under solen.

Snart är det årsdag. När ska åkl överklaga? Någon?

Åklagaren får helt enkelt slå näven hårdare i bordet. Det här duger ändå inte.

Det ordnar sig.
Citera
2020-05-12, 09:58
Medlem
Champagneoclocks avatar
Citat:
Med tanke på att denna TR bestod av 2 jurister och 4 nämndemän har de defintivt tagit rätt beslut.

Vi vet också hur utredningen har skötts bristfälligt så hur några i tråden ens kan ifrågasätta TR:s dom är smått chockerande faktiskt.
Håller med dig helt och fullt. Okunnighet och en närmast patologisk besatthet att SD ska dömas, med eller utan bevis.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in