2020-05-12, 09:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Norrland ser väl rätt bra ut, och det utgör mer än hälften av Sverige.
Fakta:
Norrland "utgör cirka 12 procent av Sveriges befolkning,"
https://sv.wikipedia.org/wiki/Norrland
Citera
2020-05-12, 09:28
Medlem
Honeyflys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Men snälla ge dig.
Det har inte utförts något brett test i Sverige än, så det är helt omöjligt att uttala sig om detta än.
De talar om de platser som detta skett. Tror inte WHO har tagit prover i svenska befolkningen i smyg.

Som sagt, jag säger inte att Britton har rätt, men att hänvisa till WHOs uttalande som ett bevis på motsatsen blir jävligt löjligt.
Det är inte många i världen som har utvecklat antikroppar mot coronaviruset.

Det säger WHO-chefen Maria Van Kerkhove, som leder myndighetens arbete kring virusutbrottet, efter att hon tagit del av flera antikroppsstudier.

https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/larmet-om-immunitet-fa-i-varlden-har-antikroppar/

Men du säger att Sverige inte ingår i denna studie? har du källa på det?
Citera
2020-05-12, 09:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Honeyfly

Det säger WHO-chefen Maria Van Kerkhove, som leder myndighetens arbete kring virusutbrottet, efter att hon tagit del av flera antikroppsstudier.

https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/larmet-om-immunitet-fa-i-varlden-har-antikroppar/

Ja!
Källan är att ingen sådan studie gjorts. Vad är så svårt att förstå?
Hur fan tror du det skulle gå till utan att göra tester?

Jag säger ju inte att Britton har rätt! Men det finns heller inget som säger att han har fel.
Vänta tills testerna är gjorda..
Citera
2020-05-12, 09:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lallladin
Ja han gillar mångfald.
Han har haft otroligt fel om allt.

Vart är greddy? Kalle123 som varje dag analyserade dödstalen för en månad sedan och konstaterade att Sverige nått sin peak.
Vart är han?
Parmobil var också en stor förnekare.

Det finns några riktigt hardcore förnekare kvar i tråden än.

Deras nya grej är att mässa profetior(?) om hur illa det kommer gå för de länder som lyckats hålla nere dödstalen i covid. De länderna kommer oundvikligen straffas av Gud och bli totalt förintade i en andra våg av covid.

Eller så ägnar de sig åt att trashtalka en läkare som uttalade sig kritiskt om Covid i Sverige....

Citera
2020-05-12, 09:33
Medlem
Overminds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sotern
Rent syre är inte att leka med. Kan resultera i en explosion.

Okej fy fan. Hemskt det där i Ryssland. Är det dålig hantering av personalen på sjukhuset eller en defekt maskin?
Citera
Medlem
Cobas avatar
Citat:
I am back. Ser att förnekarna försvunnit efter 1 månad i karantän ifrån fb.

Sist jag hängde här så var de många som sa att peaken var nådd och skrattade åt mina teorier, aj så fel de hade.
Nej. De hade och har fortfarande rätt och du har fortfarande fel. Allt är sig likt.
Citat:
Det har fortskridit så pass att förnekarna antingen har gett upp eller så roar dom sig med absurda liknelser eller resonemang som ligger på ett barns nivå. Men det finns några kvar fast dom har ändrat sitt sätt att skriva och bemöta verkligheten.
Ok.
Det är de som går efter vetenskap och strategiskt sunda val som är barn? Jag antar att doomersna som förutspådde 100 000 döda vid det här laget är de vuxna? (har varit tal om miljoner också)

Snarare tror jag de som inte är känslomässigt styrda inte orkar diskutera mer med människor som redan från början är ointresserade av sanning eller fakta.

Man låter nog doomers och gloomers få bränna ut sig i den här tråden.
Citera
Medlem
Citat:
Det var den för 1.5månader sedan enligt er med.

Ett Estonia om dagen skulle dö enligt er panikångest också vilket en hel tråd handlade om.
Aj aj, sten och glashus...
Citera
2020-05-12, 09:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jeff.Beck
På vilket sätt? Vilka rekommendationer?
Min uppfattning är att de är reaktiva, restaurangerna var redan i kris när de införde regler kring trängsel, många jobbade redan hemifrån. En stor andel av skolbarnen hölls hemma i väntan på besked från FHM.

De som införde restriktioner tidigare än FHM fick dessutom kritik. T ex Umeå kommun.

En bra genomgång https://kvartal.se/artiklar/16415/

Personligen har jag blivit permitterad och jobbar knappt då min bransch i princip minskat sin verksamhet med 90% pga att folk följt rekommendationerna. Restriktioner kanske var fel ord men folk klarar att tänka själv.

Med all min nya fritid håller jag mig tämligen isolerad. Bor på landet och undviker träffa folk, kanske mest för min sambo som jobbar med riskgrupper.

Fotbollsträning och match som tar mycket av min tid är inställt men jag har sänkt mitt golfhandicap rejält.
Citera
2020-05-12, 09:34
Medlem
Honeyflys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Ja!
Källan är att ingen sådan studie gjorts. Vad är så svårt att förstå?
Hur fan tror du det skulle gå till utan att göra tester?

Jag säger ju inte att Britton har rätt! Men det finns heller inget som säger att han har fel.
Vänta tills testerna är gjorda..
Att Britton har fel förstår en femåring! men du håller hans siffror som sannolika? eller att det skulle kunna vara så? Du kan inte annat än att envist hoppas, in i absurdom...
Citera
2020-05-12, 09:35
Medlem
Citat:
Hittills har det mest varit prat om stockholm så om jag inte minns fel så var det stockholm som hade R-talet 0,85?
Exakt vad det betyder för smittspridningen vet jag inte mer än att den sprids långsammare ju lägre R-tal.

Folkhälsomyndighetens beräkningar av R-talet är inte pålitlig. Titta bara på figur 2 på https://www.folkhalsomyndigheten.se/contentassets/4b4dd8c7e15d48d2be744248794d1438/riket-skattning-av-effektiva-reproduktionsnumret.pdf. Enligt figuren skulle R-talet öka från under 1 i slutet av februari, sedan till 3 i skiftet februari/mars, sedan sjunka igen till långt under 1 under första halvan av mars (när smittspridningen var som störst), sedan öka till långt över 1 i slutet av mars efter allt åtgärder satts in, osv. Varför denna vansinninga kurva? Därför att underlaget är dåligt. Underlaget är registrering av när personer blev smittade grundat på de tester som utförs. Men FHM har själva sagt att tester inte är ett pålitligt mått över smittspridningen, det beror ju helt på hur många tester som utförs, hur ofta, osv. Ett stort antal fall har registrerats till slutet av februari, antagligen för att man placerat dem där schablonmässigt. Man kan inte använda ett underlag som sammanställts för ett syfte till att analysera något helt annat än ursprungssyftet. Dokumentet som jag länkar till diskuterar överhuvudtaget inte detta. Det finns verkligen ingen källkritik här. Ingen i media har berört detta. Det finns mycket bättre indirekta data för att analysera R-talet, IVA-statistik, sentineltprover, osv - då får man fram att R-talet varit kring 1 eller strax under 1 sedan slutet av mars.
Citera
2020-05-12, 09:36
Medlem
derAltmeisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .Dostoj.

När Expressen söker Johan Giesecke för en intervju, bland annat för att ställa frågor om vad han grundar sina antaganden om andelen smittade på, svarar han kort i ett mejl: ”Vi släpper det”.

Giesecke är ju kriminell han med! Vad är detta? De bara gissar hit och dit. Kan dessa dödsänglar se till att börja testa allmänheten så vi får en bild av hur det egentligen ser ut i Sverige! Nu räcker det med gissningar!
Tom Britton sa i intervju för några veckor sedan att Tegnells standard svar på hans åsikt att vi måste göra slumpvisa tester på befolkningen var "det kommer".
Min fråga är nu: Har någon sådan undersökning gjorts ännu?
Citera
2020-05-12, 09:36
Medlem
Citat:

Först klagar på alla på Sveriges unika vårdslösa strategi som smittar ner hela befolkningen och är galen, men när det kommer en rapport som rapporterar siffror med hela världen i en klump så ska Sverige på en gång ingå i denna?

Om Sverige ingår i de resultatet med 1-10% så kan man fråga sig om vi gjort fel då ens, eftersom vi tydligen har samma smittspridning som andra länder i total lockdown, utan att ha det. Det är en vinst i sig. Men sen är jag övertygad om att vi snarare är på ett mycket högre plan än många andra länder i andel med antikroppar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in