2020-05-12, 08:37
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Honeyfly
Bra inlägg

Tack! Jag blir tokig! Jag är glad att jag inte längre behöver arbeta i äldreomsorgen, men det kunde mycket väl ha varit så att jag fortfarande hade gjort det. Och då skulle man dessutom få den här skuldbördan på sina axlar...
Citera
Medlem
Honeyflys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pejpen
Ja, det stämmer. Men det känns trubbigt att uttala ett R-tal för hela Sverige då det är så stora skillnader mellan olika delar av landet. Det vore bra om man kunde mäta och följa R-talet länsvis istället.
Det är min fundering, eftersom smittan har spridits olika i landet så borde R.talet variera beroende på var man tittar.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArseneW
Det är ju knappast 100% av alla Svenskar som är/har varit smittade. Att 1-10% utvecklat antikroppar betyder att 1-10% varit smittade, vilket känns rimligt eftersom halva Europa suttit i sina grottor hela våren.

Eftersom dessa siffror obönhörligen måste gå mot 50–60% om inget vaccin finns tillgängligt är det tråkiga nyheter för länder som praktiserat hård lockdown

Du målar upp ett scenario där enda väggen ut är flockimmunitet och drar slutsatsen att hård lockdown är meningslöst. Jag gissar på att det kommer från uppfattningen att när det är över så kan man gå tillbaka det vanliga som om inget hade hänt. Dock för ett exportland som är beroende av hela världen så måste egentligen *alla* ha gått tillbaka det vanliga.

Faktumet är att det finns bättre strategier, se Korea exempelvis. Ingen lockdown, men ingen fanatisk övertygelse om flockimmunitet. Istället byggt en strategi med hjälp av teknik som kan ge en bättre kontroll av smittoförloppet.

Vad länder som har gjort lockdown har åstadkommit är att stoppa en exponentiellt utveckling av viruset och bygga upp beredskap.

Sverige lyckades med det (åtminstone första delen) utan en på papper hård lockdown. Fast till 80% hade man "samma strategi". Stängning av gymnasium och högskolor, kraftigt minskad resande och flyg, många jobbar hemifrån, masspermitteringar. Man kan då argumentera att den marginella nyttan på utegångsförbud, stängning av förskolor är minimal. Men läget är objektivt sämre, med större andel aktivt smittade man har inte råd att släppa på restriktionerna.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wint3riscoming
Som jag har sagt tidigare, man kan inte bevisa att alla som varit smittade utvecklar antikroppar.

Så om tex bara 10% utvecklar det, så är ju teoretiskt sett 90% mottaglig för smittan, fast individen har varit smittad tidigare. Med andra ord, glöm flockimmunitet.

Jag har sett dig nämna detta med 10% som utvecklar anti-kroppar i några svar. Jag har missat nåt här, antar jag. Finns det någon rapport e.d som pekar på att bara 10% av de som tillfrisknat har utvecklat anti-kroppar?
Citera
2020-05-12, 08:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Honeyfly
Det är min fundering, eftersom smittan har spridits olika i landet så borde R.talet variera beroende på var man tittar.

Ja, precis. Men det kanske är någon mer detaljerad uppföljning på gång. FHM har ju pratat om att de ska komma med information kring hur vi kan, eller inte kan, resa inom Sverige i sommar. För att göra ett sånt uttalande så antar jag att de måste analysera bl a R-talet per lokation.
Citera
Medlem
Honeyflys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Tack! Jag blir tokig! Jag är glad att jag inte längre behöver arbeta i äldreomsorgen, men det kunde mycket väl ha varit så att jag fortfarande hade gjort det. Och då skulle man dessutom få den här skuldbördan på sina axlar...
Man kan säga utan överdrift att personal på äldreboende med smitta har en börda långt mycket större än vad som rapporterats, varför MSM och FHM inte berättar sanningen är ofattbart men kan vara en del i propagandan?
Citera
Medlem
I am back. Ser att förnekarna försvunnit efter 1 månad i karantän ifrån fb.

Sist jag hängde här så var de många som sa att peaken var nådd och skrattade åt mina teorier, aj så fel de hade.
Citera
2020-05-12, 08:41
Medlem
EastClintfoods avatar
Får man gissa att herr tengel kommer att säga, 50-60 dödsfall med viss eftersläpning men kurvan planar ut?
Citera
2020-05-12, 08:41
Medlem
graFFes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schlaback
Tror inte det är några praktiska problem att bli mer självförsörjande.
Jag betalar gladeligen 50% mer för mat och betalar gärna 5% (minst) högre löneskatt för att klara detta.
Hur ställer du och alla andra till det?

Vi har redan högst skatt i världen så högre skatt fungerar ju inte.
Citera
2020-05-12, 08:43
Medlem
Honeyflys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lallladin

Sist jag hängde här så var de många som sa att peaken var nådd och skrattade åt mina teorier, aj så fel de hade.
Det har fortskridit så pass att förnekarna antingen har gett upp eller så roar dom sig med absurda liknelser eller resonemang som ligger på ett barns nivå. Men det finns några kvar fast dom har ändrat sitt sätt att skriva och bemöta verkligheten.
Citera
Medlem
arbetets avatar
Man har inte riktigt kommit fram till budskapet i WHO:s uttalanden i svensk MSM än. Man pratar bara om att de kan slå tillbaka nu när länderna (naturligtvis inte Sverige implicit) öppnar upp.

Man undviker det klara budskapet om att flockimmunitet är en farlig strategi att följa. Det nämns inte.

Så vi har att vänta ett tag till innan hissen går upp.
Citera
Medlem
EastClintfoods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lallladin

Jag undrar över hur killen mår idag efter att ha tatuerat sig med ansikte på tegnell.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in