2020-05-12, 08:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Men ÅTERIGEN då: kommunerna kan inte förväntas ta höjd för en pandemi... Har du någonsin arbetat på ett äldreboende - det har du inte va? De har begränsade resurser, för de är inte avsedda att vara infektionssjukhus.

Man ger basal omvårdnad, samt enkel och grundläggande sjukvård som kan delegeras till undersköterskor: näringsdrycker, medicin per os, insulin- och varansprutor, omläggning av liggsår och bensår, någon enstaka gång urinkateter eller dropp. Krävs det mer än så, så är det ju meningen att den boende ska in på sjukhus! Men under den här pandemin har sjukhusen inte tagit emot. SLUTA skylla på personal och enhetschefer, som saknar utbildning för att vårda svårt sjuka patienter och hindra spridning av extremt smittsamma, mystiska sjukdomar, och har en jättejobbig arbetssituation även i vanliga fall!

Ska kommunerna vara förberedda på en ebolasmitta också? Det MÅSTE ju vara FHM:s ansvar, eller i alla fall måste det vara FHM:s ansvar att ta reda på om beredskapen finns i kommunerna, INNAN man bestämmer sig för att släppa en farlig smitta fri...

Ber om ursäkt om jag uttryckte mig som att personalen har ansvar för beredskap. Det är såklart arbetsgivaren, Region eller kommun, som har detta ansvar. Det är INTE FHM´s ansvar, oavsett vad vi tycker. Jag TROR att Socialstyrelsen kan ha ett tillsynsansvar i dessa frågor, men är inte så insatt kring det. Men detta kommer såklart att bli en högt prioriterad fråga framöver kring vem som ansvarar för vad.
Citera
2020-05-12, 08:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Honeyfly
Det har fortskridit så pass att förnekarna antingen har gett upp eller så roar dom sig med absurda liknelser eller resonemang som ligger på ett barns nivå. Men det finns några kvar fast dom har ändrat sitt sätt att skriva och bemöta verkligheten.
Ja jag ser att de fortfarande hoppas på flockimmunitet. Deras älskling tom britton sa ju att flockimmunitet nås i maj i sthlm
Nu säger han juni.
Citera
2020-05-12, 08:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EastClintfood
Jag undrar över hur killen mår idag efter att ha tatuerat sig med ansikte på tegnell.
Han hoppades väl på att vi skulle uppnått flockimmunitet nu i maj.
Citera
2020-05-12, 08:46
Medlem
erwynns avatar
Citat:
Det är min fundering, eftersom smittan har spridits olika i landet så borde R.talet variera beroende på var man tittar.
Det hade vart intressant. I min region spåddes första peaken i mitten av maj, för att sedan flyttas till mitten juni. Än så länge går antalet IVA och sjukvård overall stadigt neråt (igår 15 totalt varav 6 på iva, som mest hade vi 29 varav 13 på IVA 10e April). 2 döda rapporterade senaste sju dagarna. R-talet för regionen vore intressant och en uppskattning på peaken likaså. Eller är det den nya "snälla smittan" som fått fäste? Tycker rimligtvis denna borde långt efter den rotar sig i exempelvis Stockholm med tanke på det kraftigt begränsade resandet mellan huvudstaden och hit.
Citera
2020-05-12, 08:46
Medlem
Honeyflys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pejpen
Ja, precis. Men det kanske är någon mer detaljerad uppföljning på gång. FHM har ju pratat om att de ska komma med information kring hur vi kan, eller inte kan, resa inom Sverige i sommar. För att göra ett sånt uttalande så antar jag att de måste analysera bl a R-talet per lokation.
FHM kan komma med vilken rekommendation som helst, dom är helt oberäkneliga och vänder kappan efter vinden så vad dom står i frågan om resande i landet i sommar är omöjligt att gissa.
Jag tror att det var stockholm som hade R-talet 0,85?
Citera
2020-05-12, 08:47
Medlem
Citat:
Jag har sett dig nämna detta med 10% som utvecklar anti-kroppar i några svar. Jag har missat nåt här, antar jag. Finns det någon rapport e.d som pekar på att bara 10% av de som tillfrisknat har utvecklat anti-kroppar?
Han har nog bara missförstått uttalandet från WHO, att 1-10% av befolkningen har antikroppar. Låter rimligt att många av länderna som stängde så snabbt bara han få ut smittan bland 1-10% av befolkningen.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/32350462
Studie som visar att 100% av de smittade utvecklade antikroppar inom 19 dagar
Senast redigerad av David86 2020-05-12 kl. 08:51.
Citera
2020-05-12, 08:48
Bannlyst
Citat:
Jag har sett dig nämna detta med 10% som utvecklar anti-kroppar i några svar. Jag har missat nåt här, antar jag. Finns det någon rapport e.d som pekar på att bara 10% av de som tillfrisknat har utvecklat anti-kroppar?

Jag tror alla mer eller mindre utvecklar antikroppar, men det finns inget ännu som bevisar att du verkligen är immun eller hur länge. Jag har svårt att tro att folk med antikroppar har någon större lust att frivilligt bli exponerade av viruset än en gång.
Citera
2020-05-12, 08:48
Medlem
Honeyflys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lallladin
Ja jag ser att de fortfarande hoppas på flockimmunitet. Deras älskling tom britton sa ju att flockimmunitet nås i maj i sthlm
Nu säger han juni.
Britton sa i början av april att 1,5 miljoner svenskar skulle vara smittade i maj, det kunde han sätta sitt hus i pant på haha.
Brittons analyser är totalt värdelösa och har inte ens varit i närheten av hur det blev, ganska otroligt att han får utrymme i MSM.
Citera
2020-05-12, 08:50
Bannlyst
Citat:
Ok men du svarar inte på frågan om varför man ska ta stickprov på en med utvecklad Covid19?
Jag håller med dig i det du skriver men svara gärna på frågan.

In their study of blood drawn from 285 people hospitalized with severe COVID-19, researchers in China, led by Ai-Long Huang, Chongqing Medical University, found that all had developed SARS-CoV-2 specific antibodies within two to three weeks of their first symptoms. Although more follow-up work is needed to determine just how protective these antibodies are and for how long,

https://directorsblog.nih.gov/2020/05/07/study-finds-nearly-everyone-who-recovers-from-covid-19-makes-coronavirus-antibodies/
Citera
2020-05-12, 08:51
Medlem
Citat:
Britton sa i början av april att 1,5 miljoner svenskar skulle vara smittade i maj, det kunde han sätta sitt hus i pant på haha.
Brittons analyser är totalt värdelösa och har inte ens varit i närheten av hur det blev, ganska otroligt att han får utrymme i MSM.
Ja han gillar mångfald.
Han har haft otroligt fel om allt.

Vart är greddy? Kalle123 som varje dag analyserade dödstalen för en månad sedan och konstaterade att Sverige nått sin peak.
Vart är han?
Parmobil var också en stor förnekare.
Citera
2020-05-12, 08:51
Medlem
Honeyflys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av erwynn
Det hade vart intressant. I min region spåddes första peaken i mitten av maj, för att sedan flyttas till mitten juni. Än så länge går antalet IVA och sjukvård overall stadigt neråt (igår 15 totalt varav 6 på iva, som mest hade vi 29 varav 13 på IVA 10e April). 2 döda rapporterade senaste sju dagarna. R-talet för regionen vore intressant och en uppskattning på peaken likaså. Eller är det den nya "snälla smittan" som fått fäste? Tycker rimligtvis denna borde långt efter den rotar sig i exempelvis Stockholm med tanke på det kraftigt begränsade resandet mellan huvudstaden och hit.
Hittills har det mest varit prat om stockholm så om jag inte minns fel så var det stockholm som hade R-talet 0,85?
Exakt vad det betyder för smittspridningen vet jag inte mer än att den sprids långsammare ju lägre R-tal.
Citera
2020-05-12, 08:53
Medlem
Honeyflys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wint3riscoming
In their study of blood drawn from 285 people hospitalized with severe COVID-19, researchers in China, led by Ai-Long Huang, Chongqing Medical University, found that all had developed SARS-CoV-2 specific antibodies within two to three weeks of their first symptoms. Although more follow-up work is needed to determine just how protective these antibodies are and for how long,

https://directorsblog.nih.gov/2020/05/07/study-finds-nearly-everyone-who-recovers-from-covid-19-makes-coronavirus-antibodies/
Ok du pratar om antikroppar, jag trodde att du menade tester för att se smittade! då förstår jag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in