2020-05-12, 00:48
Medlem
Narutoshippchops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 53....so what
Säg åt dom att: "du, jag e sjuk, jag skyddar dig."

Vet inte ens om det är lönt att argumentera med personer som hostar en i ansiktet. Jag har köpt 70% alcoholspray nu. Så de lär få smaka på det nästa gång.
Citera
2020-05-12, 00:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Det kommer att jämna ut sig i slutändan vad gäller dödstalen.

Vaccin mot allehanda corona-virus har man försökt ta fram länge, utan framgång, så det är nog tveksamt om man lyckas den här gången heller.

Ok jag håller inte med, tror verkligen inte att det kommer "jämna ut" sig med dödstalen. Det låter som en märklig profetia utan grund.
Citera
2020-05-12, 00:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Narutoshippchop
Ja. Jag är så arg att jag har vänt mig till den lokala kommunen, förklarat situationen och vädjat om att de lyfter allvaret så att fler slipper drabbas av denna hostterror. Tack och lov har de idag vidarebefordrar detta till ledningen.

Jag bryr mig inte ett piss om okända främlingars åsikter om mig. De kan tro vad de vill. Men de ska fan inte ofreda mig bara för att jag sticker ut. Nästa gång kommer jag att försvara mig. Och det spelar ingen roll hur gamla dessa biologiska terrorister är. För man hostar inte folk i ansiktet mitt under en pandemi!

Jag ser många som bär munskydd och har inte sett några liknande händelser. Var i landet hör du hus om man får fråga?
Citera
2020-05-12, 00:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WhiskeyTango84
Det är helt sinnesjukt. Vården hade garanterat behövt de pengarna nu

Ja.

Vi får hoppas att tillräckligt många personal orkar stanna i vården men Coronan har haft jobbiga effekter:

Fackets varning: Folk säger upp sig – ”vårdberg” väntar

Trycket på vårdpersonalen beskrivs fortsatt som hårt i spåren av viruset – och man fasar för att det kan fortsätta så under lång tid. Detta eftersom det väntar ett ”vårdberg” av patienter som fått behandlingar och operationer uppskjutna då covid-19-patienter prioriterats.

https://www.fplus.se/fackets-varning-folk-sager-upp-sig-vardberg-vantar/a/mR2xqL
Citera
2020-05-12, 00:56
Medlem
Narutoshippchops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CurbinDill
Jag ser många som bär munskydd och har inte sett några liknande händelser. Var i landet hör du hus om man får fråga?

Tillhör västragötalandsregionen.
De enda jag sett med mask är mina bekanta. Och vi ses på avstånd väldigt sällan. Folks attityd där vi bor är riktigt bedrövlig om du frågar mig.
Citera
2020-05-12, 01:03
Medlem
rokossovskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Narutoshippchop
Tillhör västragötalandsregionen.
De enda jag sett med mask är mina bekanta. Och vi ses på avstånd väldigt sällan. Folks attityd där vi bor är riktigt bedrövlig om du frågar mig.

Jag bor också i VG-regionen och kan intyga att folk inte bryr sig speciellt. Detta kan iofs vara rationellt. Samhällsspridningen i regionen är fortfarande väldigt liten (gissningsvis har blott ett fåtal procent blivit smittade givet att blott 300-400 dött i en region på 1.7 miljoner), men med lite hjälp av importfall från Stockholm kan det nog sätta fart här också.

Hur som helst, VG-regionen har det värsta framför sig liksom de flesta regioner i Sverige har. Så det är värt att vara försiktig.
Citera
2020-05-12, 01:07
Medlem
RoyalTrashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tigerraket
Eftersom vi inte hade en pandemi då så var det upp till sjukhusen att säkerställa att de hade beredskapslager. Erik är en av dem som då skulle ansvara för detta, speciellt när regeringen klassade den som samhällsfarlig.

Regeringen tog över ansvaret när det visade sig att länen inte klarade av att förbereda sig på egen hand. Så Erik borde anmäla sin arbetsplats, regeringen ska snarare ses som den som fick ta hand om skiten när hans jobb inte klarade av att lösa problemen som de hade haft två månader på sig att förbereda sig på

Fast i artikeln står det ju: "Bara några dagar efter att WHO först rapporterade om att ett nytt influensaliknande virus upptäckts i Kina började han förbereda rutiner för att kunna hantera viruset på sjukhuset."

Är knappast hans ansvar eller möjlighet heller att se till att alla sjukhus förbereder sig eller att företag börjar massproducera utrustning åt alla. Problemet som nämns i just den delen av artikeln är ju regeringens och FHM:s slappa agerande med bristande rekommendationer till sjukvården men främst äldrevården.
Citera
2020-05-12, 01:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
Intressant. Det röda motsvarar ju vad Tyskarna kom fram till i dödlighet. Så runt 25% av svenskarna ska ha varit eller är smittade redan.
Visst, men 25 % och över gäller bara om vi kan tro på att dödligheten för Coronaviruset har varit 0,2 % i Sverige hitintills(röd kurva), MEN tror vi att dödligheten är 0,6 % istället(blå kurva), som många också tror, så har bara 10 % smittats hittills, och då är det ett värre läge. För vid en dödlighet på 0,6 % så hade bara 5 % smittats för typ 26 dagar sen, vilket är dem som hunnit med att DÖ redan(drygt 3000 döda), och ifall 60 % av befolkningen kommer att bli smittad så blir ju de kring 12 gånger fler än 3000 och då hamnar vi på 36000 döda, och det känns ganska mycket för Sverige som nation att svälja.

https://www.bildtagg.se/file/kwdhtapv6uf4n85od02aa1s3
Citera
2020-05-12, 01:11
Medlem
tigerrakets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RoyalTrash
Fast i artikeln står det ju: "Bara några dagar efter att WHO först rapporterade om att ett nytt influensaliknande virus upptäckts i Kina började han förbereda rutiner för att kunna hantera viruset på sjukhuset."

Är knappast hans ansvar eller möjlighet heller att se till att alla sjukhus förbereder sig eller att företag börjar massproducera utrustning åt alla. Problemet som nämns i just den delen av artikeln är ju regeringens och FHM:s slappa agerande med bristande rekommendationer till sjukvården men främst äldrevården.
Tog WHO till slutet av Februari innan de ens gick ut med att sjukdomen kunde smitta mellan personer.
Innan dess trodde alla att det inte gjorde det, alltså onödigt med massa skydd
Citera
2020-05-12, 01:14
Medlem
different_trips avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tigerraket
Eftersom vi inte hade en pandemi då så var det upp till sjukhusen att säkerställa att de hade beredskapslager. Erik är en av dem som då skulle ansvara för detta, speciellt när regeringen klassade den som samhällsfarlig.

Regeringen tog över ansvaret när det visade sig att länen inte klarade av att förbereda sig på egen hand. Så Erik borde anmäla sin arbetsplats, regeringen ska snarare ses som den som fick ta hand om skiten när hans jobb inte klarade av att lösa problemen som de hade haft två månader på sig att förbereda sig på

Njä.

FHM bedömde att smittan inte kommer hit, om än enstaka importfall.

Socialstyrelsen gör bedömningen att beredskapen är god utifrån detta.

Felet här ligger hos ansvariga myndigheter. När det väl gick upp för ansvariga att det kunde ske var allting redan slut på marknaden. Någon måste ställas till svars för de här grova felberäkningarna.

Vad gör man nu? Det finns risk för en andra våg säger man, har man startat nationell tillverkning av skyddsutrustning än? Måste alla regioner drabbas lika hårt som Stockholm för att det ska vara rättvist? Tegnell har faktiskt pratat om jämlik smittspridning.

Edit

WHO har visat sig att även dessa är helt värdelösa när det gäller. Utlyser globalt nödläge(??) men väntar tills det spritt sig till alla kontinenter innan de utlyser en pandemi.

Huvuden måste rulla efter detta, där och här. Vad fan har man experter till om de agerar så här.
Senast redigerad av different_trip 2020-05-12 kl. 01:18.
Citera
2020-05-12, 01:17
Medlem
WHO går alltså ut med en alldeles rasande attack mot Sverige. Går ju inte att tolka på annat sätt.

"– Den här idén att länder som inte gjort så mycket för att bromsa spridningen plötsligt kommer att nå flockimmunitet och inte bryr sig om man förlorar några äldre på vägen är ett väldigt väldigt farligt tillvägagångssätt"

"– Det fanns en uppfattning när viruset började spridas att vi bara såg de allvarliga fallen och att de flesta skulle smittas utan att märka det, men de här studierna visar på motsatsen. Antalet som smittats totalt är antagligen mycket lägre än vi trodde" - Michael Ryan WHO.

Det blir intressant att höra Anders Tegnells respons på detta imorgon.

Frågan är ju också hur politiskt detta utspel är med tanke på antilockdown protesterna som just nu breder ut sig i Europa.
Senast redigerad av karlkula12 2020-05-12 kl. 01:25.
Citera
2020-05-12, 01:23
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nummer-1
Visst, men 25 % och över gäller bara om vi kan tro på att dödligheten för Coronaviruset har varit 0,2 % i Sverige hitintills(röd kurva), MEN tror vi att dödligheten är 0,6 % istället(blå kurva), som många också tror, så har bara 10 % smittats hittills, och då är det ett värre läge. För vid en dödlighet på 0,6 % så hade bara 5 % smittats för typ 26 dagar sen, vilket är dem som hunnit med att DÖ redan(drygt 3000 döda), och ifall 60 % av befolkningen kommer att bli smittad så blir ju de kring 12 gånger fler än 3000 och då hamnar vi på 36000 döda, och det känns ganska mycket för Sverige som nation att svälja.

https://www.bildtagg.se/file/kwdhtapv6uf4n85od02aa1s3
Intressant att veta hade ju varit om barn under 16, som inte blir sjuka överhuvudtaget blir smittade eller ej. I så fall skulle man ju kunna räkna in dessa i flocken automatiskt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in