2020-05-12, 00:07
Medlem
*** VECKANS RAPPORT MED ny DATA FRÅN SCB ***

Den här gången har jag tagit med data från hela säsongerna från året 2017/18 och 2019/20 (1 okt tom 10 maj) så att man kan jämföra hela dessa säsongers över eller underskott jämfört med medeltalet för åren ”2015 tom 2019”…
https://www.bildtagg.se/file/ewsju72vl60rqku20qokqt7

Nu är årets säsong i princip ikapp säsong 2017/18 när det gäller nivån på dödsöverskottet, allt enligt SCBs senaste siffror. Men det krävdes en del för att komma ikapp, för dels så var som sagt årets influensasäsong 19/20 nästan extremt mild när det gäller avlidna, och sen var värstingsäsongen 17/18 dessutom med och drog upp nivån på medeltalet(medeltalet= år 2015-2019) som alla värden jämförs med och det gjorde att årets milda säsong hamnade rejält på minus redan från början, Ända fram då till att Coronautbrottet vände på skutan.

Jag har lagt FHMs kurva(..från de rullande presskonferenserna) bredvid SCBs kurva och då ser det ut som att SCBs ligger typ 7 dar före i tid. MEN det kan förstås istället vara så att SCBs data alltid har lite högre värde än FHMs kurva vid varje datum så att det hela tiden ser ut som SCBs kurva ligger före i tid,,, MEN sånt kan man inte säga säkert förrän kurvorna har slutat att stiga och vi kan avgöra vilken av dem som steg mest…

Datumet när flest hade avlidit senaste veckan(7 dar) var 16 april med +839 stycken, eller ett snitt på +119,9 stycken/dag. Puckeln som man får på grafen är då givetvis förskjuten i tid ett par dar eftersom värdena kommer från de 7 dar som hela tiden har varit och alltså inte är centrerad runt det aktuella datumet.
Senast redigerad av Nummer-1 2020-05-12 kl. 00:14.
Citera
2020-05-12, 00:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
Har du sett en somalier i stringbikini på stranden?

Svarta har svårare att bilda d vitamin och heltäckande dräkt gör det inte lättare.

Wisconsin snurrade igenom de som blev svårt sjuka samt de som dog. Svarta hade 50% större risk för svårt sjukdomsförlopp.

Nej jag har inte sett en somalier i stringbikini på stranden. Men jag har sett somalier som inte bär heltäckande dräkt däremot.
Citera
2020-05-12, 00:09
Medlem
Narutoshippchops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Har också råkat ut för att individer på flit hostar på mig för jag har munskydd. Handlar om någon typ av aggressiv handling mot människor som bär skyddsutrustning.

Ungdomar och unga vuxna har oprovocerat gått fram i grupp mot mig och hostat mig så nära i ansiktet de kan när jag bär mask. Har också bekanta som råkat ut för detta. Och kan jävlarna inte gå fram till mig står de och flinar och hånhostar mot mitt håll.

Jag har fått reda på att dessa host-trakasserier började som en Internet trend. Så det är inga smarta individer vi pratar om här.

Skönt att man inte är ensam om dethär!
Vad ska man göra åt det?
Citera
2020-05-12, 00:10
Medlem
Pethuglins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Jag har aldrig sagt att Sverige måste komma ut som det bästa landet i världen avseende dödstal. Har sagt att man borde göra allt vad man kan för att rädda folk från att dö i covid. Dödstalen kommer i sig aldrig förändra faktumet att vi i Sverige inte gjorde allt vi kunde. Snarare faktiskt förbluffande lite, för att rädda människor.

Om det totalt osannolika inträffar, och de övriga nordiska länderna slutar på samma siffror som oss om någon månad, eller nu i sommar när det väl tar slut förhoppningsvis, då kommer jag vara väldigt förvånad ja. Och fundera på hur det kan komma sig. Det skulle nog vilken tänkande människa som helst, göra. Iofs ett scenario så osannolikt så jag i princip knappt kan tänka mig in i det.

Någon imaginär andra våg som påstås skall komma och som skall slå ut hela världens befolkning, orkar jag inte ens diskutera. Förnekarna har så många olika katastrofscenarier i sina huvuden nu, som gudsgivet och garanterat skall drabba lockdownländerna, så det är för tröttsamt för mig.

Däremot är jag HELT säker på att många av förnekarna kommer inte att överge sin tro, när vi snart står där med slutresultatet:

Tre gånger så många döda i Sverige som i resten av Norden sammanlagt. Nu talar jag inte om de förnekare som verkar tillfälligt sinnesförvirrade, för att de läst lite för mycket propaganda. Nu talar jag om de förnekare som lever i en tro närmast liknande en sekt. Dessa kommer att hålla fast vid sin tro att Sverige gjort bäst, lika hårt som en del nazister höll fast vid Hitler i slutet, i bunkern. Alldeles oavsett om vi går upp i topp i världen, med antal döda i covid.

DET är riktigt läskigt, tycker jag.

Nu börjar Folkhälsomyndigheten, regeringen och andra inblandade myndigheter få kritik från flera håll.
Äntligen börjar deras agerande granskas!

"Erik Salaneck, docent i infektionssjukdomar vid Uppsala universitet, infektionsläkare på Akademiska sjukhuset i Uppsala och ansvarig för smittskyddsarbetet på sjukhusets infektionsklinik.

Han tycker att regeringen och myndigheterna misslyckats totalt med att bygga en beredskap för det nya coronaviruset inom både sjukvård och äldrevård. För flera månader sedan borde beslut ha fattats om tydliga riktlinjer för vårdsituationer, utbildning av personal och inköp av skyddsutrustning, menar Salaneck:

– Det är det här jag tycker är kriminellt. Vi hade månader på oss att förbereda oss, men myndigheterna ägnade sig åt att säga ”det här är lugnt, det här kommer inte hit”. Istället för att öka beredskapen. Jag anser att det är ett polisiärt ärende. Det är så oansvarigt – och det har lett till död. Det är dråp som jag anser att de är skyldiga till. För det är så fruktansvärt enkla saker som hade behövts, säger Erik Salaneck."

https://www.expressen.se/nyheter/qs/brannpunkterna-i-sveriges-hantering-av-coronakrisen/
Citera
2020-05-12, 00:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rawjudge
Man gav liknande löjliga anledningar till att det inte var någon idé för vårdpersonal att ha rätt skyddsutrustning då många inte bar den rätt, men för dom som gjorde rätt då???

En hjälm skyddar inte huvudet om man sätter den på foten heller. Ingen har dock uppmanat till att använda skydd på felaktiga sätt.

En annan sak är att ingen i Sverige tycks begripa detta:

Citat:

Evidence Supporting Transmission of Severe Acute Respiratory Syndrome Coronavirus 2 While Presymptomatic or Asymptomatic

https://wwwnc.cdc.gov/eid/article/26/7/20-1595_article

Man är smittsam även om man är symptomfri.
Citera
2020-05-12, 00:13
Medlem
Pethuglins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Personalen och coronavården håller max en vecka till och sommarplaneringen är också i fara.

Vårdens sommarplaneringar är tajta i vanliga fall, och nu är det verkligen kris. Det finns inte kvadratdecimeter till att spela på och det finns inte en enda nödlösning kvar. Vi som vårdar är sopslut.

Det senaste är att gästpersonal beordras att stanna på covidavdelningarna i sommar, men det funkar inte.

Det är otroligt slitsamt att gästspela och bedriva akutvård som man inte har utbildning för och inte är beredd på. Coronavården är en mangel. Dessutom kräver undanträngd vård uppmärksamhet, och chefer som lånat ut personal börjar nu slåss för att sin personal tillbaka. Coronakrisen åderlåter viktiga delar av vården.

Denna åderlåtning är strikt tidsbegränsad.

Coronakrisen riskerar att allvarligt skada vården, och i värsta fall flyr personalen, eller sjukskriver sig i desperation.

Bakom FHM:s och Tegnells svammel om "arbetsro för vården" döljer sig en totalt sönderkörd personal.

Och det är ju inte så att ryggarna, axlarna och psykena var i toppskick innan coronakrisen heller.

En absolut förutsättning för Sveriges taktik är att vården tar en enorm j-a smäll, och att nuvarande kris är tydligt begränsad. Jag kan ärligt säga att vården inte orkar med en virusvåg till.

Jag har varit med om mkt under mina 20 år i vården, men den här våren har varit speciell.

Jag tycker att jag är i bra psykisk och fysisk form, men detta har slitit som fan, kan jag säga.

Dom sa på nyheterna igår att vårdpersonalen har redan börjat säga upp sig.
Citera
2020-05-12, 00:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Narutoshippchop
Ungdomar och unga vuxna har oprovocerat gått fram i grupp mot mig och hostat mig så nära i ansiktet de kan när jag bär mask. Har också bekanta som råkat ut för detta. Och kan jävlarna inte gå fram till mig står de och flinar och hånhostar mot mitt håll.

Jag har fått reda på att dessa host-trakasserier började som en Internet trend. Så det är inga smarta individer vi pratar om här.

Vad ska man göra åt det?

Sjukt... skjut dom... eller inte. En del av dagens kultur är hemsk och den når främst fram till ungdomar. Många av dem kommer växa upp och bli bättre individer. Svårt att göra något i sådana situationer det enklaste är nog att undvika det i den mån det går.
Citera
2020-05-12, 00:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Narutoshippchop

Vad ska man göra åt det?

Beväpna dig? Det hade raderat flinet snabbt
Citera
2020-05-12, 00:17
Medlem
TheAlamos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pethuglin
Nu börjar Folkhälsomyndigheten, regeringen och andra inblandade myndigheter få kritik från flera håll.
Äntligen börjar deras agerande granskas!

"Erik Salaneck, docent i infektionssjukdomar vid Uppsala universitet, infektionsläkare på Akademiska sjukhuset i Uppsala och ansvarig för smittskyddsarbetet på sjukhusets infektionsklinik.

Han tycker att regeringen och myndigheterna misslyckats totalt med att bygga en beredskap för det nya coronaviruset inom både sjukvård och äldrevård. För flera månader sedan borde beslut ha fattats om tydliga riktlinjer för vårdsituationer, utbildning av personal och inköp av skyddsutrustning, menar Salaneck:

– Det är det här jag tycker är kriminellt. Vi hade månader på oss att förbereda oss, men myndigheterna ägnade sig åt att säga ”det här är lugnt, det här kommer inte hit”. Istället för att öka beredskapen. Jag anser att det är ett polisiärt ärende. Det är så oansvarigt – och det har lett till död. Det är dråp som jag anser att de är skyldiga till. För det är så fruktansvärt enkla saker som hade behövts, säger Erik Salaneck."

https://www.expressen.se/nyheter/qs/brannpunkterna-i-sveriges-hantering-av-coronakrisen/
Det här är ett bra uttalande. Så här ska svensken vara istället för dagens standard soyboy cuck svenne. Det är helt klart dråp. Bra Erik!
Citera
2020-05-12, 00:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheAlamo
Det här är ett bra uttalande. Så här ska svensken vara istället för dagens standard soyboy cuck svenne. Det är helt klart dråp. Bra Erik!

Japp! Mer sånt!
Citera
2020-05-12, 00:22
Medlem
tigerrakets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheAlamo
Eftersom vi inte hade en pandemi då så var det upp till sjukhusen att säkerställa att de hade beredskapslager. Erik är en av dem som då skulle ansvara för detta, speciellt när regeringen klassade den som samhällsfarlig.

Regeringen tog över ansvaret när det visade sig att länen inte klarade av att förbereda sig på egen hand. Så Erik borde anmäla sin arbetsplats, regeringen ska snarare ses som den som fick ta hand om skiten när hans jobb inte klarade av att lösa problemen som de hade haft två månader på sig att förbereda sig på
Citera
2020-05-12, 00:25
Medlem
Narutoshippchops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zirconium2020
Beväpna dig? Det hade raderat flinet snabbt

Jag har köpt en desinfektionsspray så jag får väl ge dem en dusch om de inte skärper sig.
Lär brännas bra i ögonen med 70% alcohol.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in