2020-05-11, 23:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
Then I'm in the Clear, då den steak jag åt idag smakade alldeles underbart.

Åtminstone när det gäller covid men du bör nog kolla upp den irrationella ryssnojjan.
Citera
2020-05-11, 23:41
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schlaback
Fast du måste ju ändå oavsett hålla med om att det är positivt att dödstalen sjunker just nu?

Dödstalen sjunker helt klart men frågan är när dessa når noll???

Kanske i juli........
Citera
2020-05-11, 23:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Narutoshippchop
Jag har skydd på mig men jag tycker bara det är så jävla respektlöst mot alla andra. Butiken har tillochmed stora skyltar där de vädjar till alla kunder att inte gå in i butiken om de hostar..

Strypgrepp på såna idioter säger jag bara.

Men varför skaffar du inte en ordentlig mask? Så slapp du oroa dig.

Man kan ju inte hjälpa om man får ngt i halsen. Många är pollenallergiker
Citera
2020-05-11, 23:43
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Det finns en flodvåg av patetiska regler som man nu sätter upp i många länder som öppnas upp. Ett totalt vansinne. Barn i förskolor i Frankrike får bara leka med egna leksaker och inte röra andras barn leksaker. Lycka till att få det att fungera. Man riskerar böter på 135euro om man inte har en tygtrasa för munnen, spelar ingen roll om den är indränkt i Covidslem. Bortkastade polisresurser att jag efter sånt i stället för att sätta fast kriminella.

Är det sant med med böter på 135 Euro om man inte har munskydd i Frankrike?
Citera
2020-05-11, 23:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
O det vet du när inte ens forskarna vet med säkerhet varför just somalier drabbas 😂👍

Huh? Vilka forskare?
Det går ju alltid dra slutsatser efter klassfrågan som alltid brukar kunna ge tydligare förklaringar bara man gräver eller titta på hur ser det ut för dessa grupper egentligen pga. klassfrågan?

Ska förklara lite hur det ser ut i dessa områden som gör dom extra sårbara och blir automatiskt överrepressentativa om smittan kommer åt fel grupp vilket den oftast gör, likt USA "Mörka fattiga"/ likt Lombardiet med sin högsta nivå av äldre befolkningen jämfört med andra städer i Europa, så slår de sönder i sjukdomsfall, inte nödvändigtvis för Lombardiet är Lombardiet utan för att de är en hög nivå av äldre och folk som bor för nära varandra familjärt m.m. Som USA där fattigdom har oftast högre andel sjukdomar/obehandlade sjudomar i samhället och därav leder till att "svarta" tyvärr kanske pekas ut som en faktor men de är ett felaktigt fynd, egentligen är de pga. Man besitter oftast både sämre kunskap och hantering av sina sjukdomstillstånd, varför man söker vård försent eller har inte råd/tid eller hushållet att isolera sig och andra för.
->>Bara för att sammanfatta problemet med fel tolkning av statistik, alla skulle vi nog hamna där om låg klassfråga gällde oss .

En bra artikel(fr. Vårdförbundets egna utsända tidning) skrevs av vårdpersonalen fr. Vårdcentralen i Rinkeby om bla. Järva och de högst drabbade områden i Norra Stockholm.
Där ville sjuksköterskorna/läkarna slå ifrån att rätt språk information var inte huvudproblemet som skedde i Stockholm för den här drabbade gruppen.

På vårdcentralen I Rinkeby var man inte överraskad över att de skulle komma en våg av patienter, därför deras patienter drabbas hårdast av infektioner. Det ser man oftast i likhet när vinterkräksjukan sker då händer samma mönster.

-Trångboddheten där man har 8 personer i ett rum säger sig själv. Hur isolerar man en i riskgrupp/eller skyddar andra från den som är sjuk?

-De är få som kan arbeta hemifrån. Man har oftast samhällsbärande yrken som Färdstjänstchaufförer och vårdbiträden(äldreboende/hemtjänst) och man blir mer exponerad för smittan samt sprider smittan vidare i dessa områden.

-Patienterna som kom med Covid 19 symtom har gått länge hemma med symtom och varit riktigt dåliga när dom kom hit. (Så som vi ser övriga patienter också komma försent r/t vårdensresurser).

-Patienterna som FHM angav ligga i riskgrupp var enligt dom 70 år, men gränsen för dessa invånare är lägre, 60år är mer rimligt ("särkild gräns") i detta område och skickar därför fel signaler om att den gruppen under 70, detta gäller iofs alla grupper då alla kan drabbas också men ålder/med sjukdomar dominerar självklart.

-Många är multisjuka, röker och har högt Blodtryck och Diabetes.

-Informationsbrochyrer har fått uppdateras i löpande tid på olika språk hela tiden, vartefter kunskapen om vilka som är i riskzonen. Mycket har därför halkats efter när olika info kommer och går.

-Sedan har många inte ens råd att köpa en termometer. Heller kunskapen om den och tolka rätt. Sånt tar tid även för Svensken.

->Sedan har vi faktorer som styr starkt familj och religion, de här gör ju knappast situationen lättare för en sårbargrupp som har sociala "svagheter" för viruset

-Låg nivå av skydd för vårdpersonalen mellan dessa grupper gjorde de knappast säkrare, när smittan redan tagit sig in så snabbt och i stor mängd.

-Andnöd/eller förhöjd andning heller inte lätt att tolka för alla. Tar tid och lära ut alla vilka signaler som ska uppfattas rätt, speciellt med en lurig sjukdom som Covid-19 med våra svenska hårda regler kring vem som får vård och när r/t resurser.

M.m som artikeln tar upp.

->De blir likt våra äldreboende när smittan väl kommer in skördar den procentuellt alla grupper i tur och ordning om man inte hindrar den.
Senast redigerad av rawjudge 2020-05-12 kl. 00:07.
Citera
2020-05-11, 23:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Så varför tillverkas ens munskydd om ingen behöver dessa?

Varför kan inte länder som Sverige ens köpa munskydd om inte de behövs?

Varför säljs munskydd för 500 kronor i förpackningar om 50 stycken?

Så, med andra ord, munskydd behövs inte......

Detta är det mest absurda argumentet hittills av Emma Frans;
du kan bli smittad om du tar dig i ögat med en smutsig hand. Det är därför munskydd inte fungerar.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/samhalle/a/GGRJMJ/tre-av-tio-vill-ha-krav-pa-munskydd-pa-bussen

Om du däremot inte har munskydd när du tar dig i ögat med en smutsig hand då blir du inte smittad?

Så munskydd skyddar inte ögonen alltså? Det är kanske därför det heter munskydd och inte ögonskydd?
Senast redigerad av zirconium2020 2020-05-11 kl. 23:55.
Citera
2020-05-11, 23:50
Medlem
Citat:
Så varför tillverkas ens munskydd om ingen behöver dessa?

Varför kan inte länder som Sverige ens köpa munskydd om inte de behövs?

Varför säljs munskydd för 500 kronor i förpackningar om 50 stycken?

Så, med andra ord, munskydd behövs inte......

Munskydd behövs i högsta grad i länder med mycket luftföroreningar - som i Kina.
Bra munskydd = ansiktsmask stoppar partiklar och bakterier.
Citera
2020-05-11, 23:53
Medlem
Citat:
Munskydd behövs i högsta grad i länder med mycket luftföroreningar - som i Kina.
Bra munskydd = ansiktsmask stoppar partiklar och bakterier.

Eller i länder där det härjar ett virus som dödar en massa äldre som Sverige t ex
Citera
2020-05-11, 23:55
Medlem
Citat:
Är det sant med med böter på 135 Euro om man inte har munskydd i Frankrike?
Ja 135 Euro kostar det att inte ha sitt munskydd när Police municipale haffar dig och sen ska dom kolla att du fyllt i ditt intyg rätt. Men munskudden delas ut av kommunen fick 5st per familjemedlem .Nu får man röra sig 100km från sin adress.
Citera
2020-05-12, 00:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zirconium2020
Detta är det mest absurda argumentet hittills av Emma Frans;
du kan bli smittad om du tar dig i ögat med en smutsig hand. Det är därför munskydd inte fungerar.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/samhalle/a/GGRJMJ/tre-av-tio-vill-ha-krav-pa-munskydd-pa-bussen

Om du däremot inte har munskydd när du tar dig i ögat med en smutsig hand då blir du inte smittad?

Så munskydd skyddar inte ögonen alltså? Det är kanske därför det heter munskydd och inte ögonskydd?

Man gav liknande löjliga anledningar till att det inte var någon idé för vårdpersonal att ha rätt skyddsutrustning då många inte bar den rätt, men för dom som gjorde rätt då???
Citera
2020-05-12, 00:06
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Här skräder man inte orden:

Det är det här jag tycker är kriminellt. Vi hade månader på oss att förbereda oss, men myndigheterna ägnade sig åt att säga ”det här är lugnt, det här kommer inte hit”. Istället för att öka beredskapen. Jag anser att det är ett polisiärt ärende. Det är så oansvarigt – och det har lett till död. Det är dråp som jag anser att de är skyldiga till. För det är så fruktansvärt enkla saker som hade behövts, säger Erik Salaneck. (docent Uppsala, från Expressens granskning idag om Corona i Sverige, de svenska misstagen.)

https://www.expressen.se/nyheter/qs/brannpunkterna-i-sveriges-hantering-av-coronakrisen/.

Uppfriskande med nån som vågar ryta till lite i mellanmjölkens land, som omväxling.
Mycket bra artikel!
Citera
2020-05-12, 00:06
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Folk är hysteriska i Stockholm..

Var i affären o en dam började skrika att min vagn stod för nära. Försökte säga att den varken hostades eller andades på henne o att JAG stod bakom linjen - hon själv inte.

Det hjälpte inte.

Jag förstår att VHM måste prata lugnande..

Fast dåren Jag besvarade hävdar att det är precis tvärt om...

Jag har dock inte hittat andra verifikationer på det än folk som har gamla konton med få inlägg och som påstår det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in