2020-05-11, 19:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av agvvv
Jeg tenker TH har pekt på ham tidlig. Men at politiet nå mener de har samarbeidet på et vis. Aner vi konturene av et klassisk oppsett?
Takk for svar! Tenker du at det var TH som i utgangspunktet tok kontakt med og inviterte cryptomannen til møte?
Tror du at TH og cryptomannen har samarbeidet om noe?

Citat:
Ursprungligen postat av Ariel70
Ifølge NRK var det minst 10 møter:
https://www.nrk.no/norge/tom-hagen-hadde-minst-ti-moter-med-bortforingssiktet-kryptoekspert-1.15011331

Ifølge Dagbladet var det 7-8 møter, og to av dem var "formelle". Hvordan de andre møtene artet seg skriver de ikke, men de har ikke benektet dem:
https://www.dagbladet.no/nyheter/kryptomannen-onsket-hagen-investeringer/72453961

Og så kan man lure på hva som er NRK's kilder, og hva som er Dagbladets kilder. At det har vært minst 8 møter er de uansett enige om.
Takk for informasjon og linker! Jeg vet ikke hvilken av avisene som gir korrekt informasjon.
Citera
2020-05-11, 19:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aniani
Klart det var bevis, bare ikke sterke nok til å oppfylle vilkåret om skjellig grunn til mistanke.

For å være korrekt:
"Etter flertallets syn underbygger flere av de bevis som påtalemyndigheten har påberopt som grunnlag for mistanken i liten grad siktelsen for drap eller medvirkning til drap»

På norsk: ikke bevis for hverken drap eller medvirkning.
At folk ønsker å tolke dette til at "jammen, det er jo litt bevis" er utenfor min fatteevne.
Citera
2020-05-11, 19:27
Medlem
Kryptomannen burde vel legge kortene på bordet, si at han ordnet med krypto-oppsettet, og si at han ikke visste at det skulle brukes til kidnapping/drap....han får maks 2 år...ute etter 1,5 år med god oppførsel...Ellers bør tidenes moduskandidat som drepte en politimann for 15 år siden, sjekkes ut av saken....
Citera
2020-05-11, 19:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VG
ALARM! Nå er det på tide å ta medisinene sine igjen vet du!

När du leker doktor, förstår jag att du är bekymrad över att diskussionen inte går i den riktning du önskar.

Lek med tanken, att de telefonsamtal som gjorts från EHs telefon, är gjorda av någon annan än henne. Men vid de tidpunkter som är centrala i saken som alibi, och samtal som polisen kunnat kontrollera tekniskt i efterhand.

Det som är styrkt är att telefonsamtal gjorts från EHs telefon. Med fel slutsats att hon levde.

Det saknas teknisk bevisning på att det var hon själv som ringde dessa samtal.

Med tanke på hur Tom Hagen förhåller sig till pengar, och allt om har med pengars makt att göra, tror inte jag att han betalar folk eller kidnappare i onödan. Det fanns inga livstecken, och då blir det bisarrt att betala dessa belopp till ett anonymt kryptokonto tillhörande någon annan än sig själv.

Som jag tidigare skrev om pengarna till Monerokontot, är det bara pengar ut från Tom Hagen in till Tom Hagen. Jag tror nöten som måste knäckas är vem som var mottagare av dessa pengar som påstås gick till kidnappare. Det går inte utan medverkan av Tom Hagen.

Det som är avsevärt billigare än kidnappare, är folk som varit lojala och som är bländade av dessa miljarder som dom väntar på att få del av. Folk gillar att räkna i andras fickor med hopp om utdelning.

Barnen har ju redan ägnat sitt liv åt framtida arv. Jag tror de enda personer i denna härva som fått pengar av Tom Hagen är de som säger sig ha haft kontakt med EH.

Jag har en stark känsla av att EH redan var död när dessa telefonsamtal gjordes från hennes telefon.
Citera
2020-05-11, 19:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mulholland007
For å være korrekt:
"Etter flertallets syn underbygger flere av de bevis som påtalemyndigheten har påberopt som grunnlag for mistanken i liten grad siktelsen for drap eller medvirkning til drap»

På norsk: ikke bevis for hverken drap eller medvirkning.
At folk ønsker å tolke dette til at "jammen, det er jo litt bevis" er utenfor min fatteevne.

Du har åpenbart ikke peiling på hva et bevis betyr, og innebærer, i den rettslige verden. Men det er det ikke min oppgave å lære deg. Det er selvfølgelig høyst interessant for samtlige som følger denne saken å vite hvilke bevis politiet har.
Citera
2020-05-11, 19:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av POlROT
Takk for svar! Tenker du at det var TH som i utgangspunktet tok kontakt med og inviterte cryptomannen til møte?
Tror du at TH og cryptomannen har samarbeidet om noe?

Takk for informasjon og linker! Jeg vet ikke hvilken av avisene som gir korrekt informasjon.

Jeg tror politiet er på rett spor. Og jeg tror RU er en TH har ment å peke på, etter at han har fått info om hvordan han skal gå frem med det han har lært/fått. Noe i den retningen. De har hatt et møte, det ble forklart tidlig i saken som en avfeid ønske om å investere i en forretningsidé. Nå har politiet funnet ut av flere møter. TH forklarer dette så godt han kan, og det ble ikke så pent for stakkars RU. Han trakk det korteste strået. Men jeg tror politiet har det lengste strået, og ikke TH.
Citera
2020-05-11, 19:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
När du leker doktor, förstår jag att du är bekymrad över att diskussionen inte går i den riktning du önskar.

Lek med tanken, att de telefonsamtal som gjorts från EHs telefon, är gjorda av någon annan än henne. Men vid de tidpunkter som är centrala i saken som alibi, och samtal som polisen kunnat kontrollera tekniskt i efterhand.

Det som är styrkt är att telefonsamtal gjorts från EHs telefon. Med fel slutsats att hon levde.

Det saknas teknisk bevisning på att det var hon själv som ringde dessa samtal.

Med tanke på hur Tom Hagen förhåller sig till pengar, och allt om har med pengars makt att göra, tror inte jag att han betalar folk eller kidnappare i onödan. Det fanns inga livstecken, och då blir det bisarrt att betala dessa belopp till ett anonymt kryptokonto tillhörande någon annan än sig själv.

Som jag tidigare skrev om pengarna till Monerokontot, är det bara pengar ut från Tom Hagen in till Tom Hagen. Jag tror nöten som måste knäckas är vem som var mottagare av dessa pengar som påstås gick till kidnappare. Det går inte utan medverkan av Tom Hagen.

Det som är avsevärt billigare än kidnappare, är folk som varit lojala och som är bländade av dessa miljarder som dom väntar på att få del av. Folk gillar att räkna i andras fickor med hopp om utdelning.

Barnen har ju redan ägnat sitt liv åt framtida arv. Jag tror de enda personer i denna härva som fått pengar av Tom Hagen är de som säger sig ha haft kontakt med EH.

Jag har en stark känsla av att EH redan var död när dessa telefonsamtal gjordes från hennes telefon.
Drev TH og betalte krypto og sendte krypterte
E-post til seg selv mens politiet overvåket alt som foregikk rundt TH ? Han må være litt av en dataekspert som har klart dette.
Citera
2020-05-11, 19:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av POlROT
TH møtte cryptomannen kun 2 ganger. De resterende av de 10 "møtene" som Dagbladet tidligere omtalte, var ikke møter mellom de to men cryptomannens uanmeldte oppmøter uten å møte TH ble det sagt i denne videoen:
https://www.dagbladet.no/video/derfor-motte-kryptomannen-tom-hagen/cm9eqHJ3

"Den siktede «kryptomannen» kontaktet Tom Hagen med en forretningsidé. Etter å ha fått avslag, skal han ha dukket uanmeldt opp flere ganger."
https://www.dagbladet.no/nyheter/kryptomannen-onsket-hagen-investeringer/72453961
Det høres jo ikke veldig troverdig ut da. Snakker vi tidenes mest tungnemme mann? Og ikke minst: Når noen kommer så mange ganger pleier man da å kaste dem ut/nekte dem å komme tilbake i lokalet igjen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Craig-Lin
Det er noe som ikke stemmer i denne saken. Noe vi ikke fullt ut forstår eller klarer å sette fingeren på.

TH virker til å være en småkynisk og kontrollerende mann, men det er langt fra sikkert at han har drept sin kone. Politiet virker kun til å ha indisier, som jeg antar bygger på funn gjort i hans eget hjem.

Det gir ikke mening at en mediesky gammel mann på 70 år (som knapt klarer å bruke en mobiltelefon) skal kunne koke sammen en slik konspirasjon. Tenk på følgende:

Logiske brister:
- De hadde en ektepakt. Joda, den var kanskje ugyldig, men ville TH virkelig ha myrdet sin egen kone FØR ektepakten ble overprøvd i domstolen, som et føre-var-grep? Usannsynlig spør du meg.

- Hvorfor skulle en ung (tilsynelatende helt normal) norsk gutt på 30 år medvirke til drap ved å sette opp slike overføringer med Monero? Er det virkelig sannsynlig at TH ville utsatt seg selv for en slik risiko ved å hyre inn unge norske medhjelpere?

- TH er kjent for å være mediesky med et ønske om å unngå offentlighetens lys. Her har han i såfall valgt det stikk motsatte.

- Hvis TH står bak dette vil han ha måtte satt seg dypt inn i kryptovaluta og underliggende teknologi. Jeg vil tro at politiet har saumfart IP logger og besøksdata fra Sloraveien, samt fra hans egen arbeidsplass. TH er såpass smart at han ville forstått at han måtte google dette anonymt på forhånd. Har han vært på dark web og kjøpt en burner PC eller mobiltelefon?

Igjen - Ekstremt usannsynlig.

HVEM HAR NOE Å TJENE?
Et teoretisk spørsmål: Hvis både AEH og TH forsvinner: Hvem er det som eventuelt blir sittende igjen med 2 milliarder kroner? Jeg har lest at testamentet fastsetter en arverekkefølge i både opp- og nedadgående retning.

Følg pengene.
Det måste förstås bli barnen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aniani
Du har åpenbart ikke peiling på hva et bevis betyr, og innebærer, i den rettslige verden. Men det er det ikke min oppgave å lære deg. Det er selvfølgelig høyst interessant for samtlige som følger denne saken å vite hvilke bevis politiet har.

Jeg sier ikke at politiet ikke kaller det for bevis. Men bevisene er underkjente, og det må du bare akseptere.
Citera
2020-05-11, 19:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bergen28
Det høres jo ikke veldig troverdig ut da. Snakker vi tidenes mest tungnemme mann? Og ikke minst: Når noen kommer så mange ganger pleier man da å kaste dem ut/nekte dem å komme tilbake i lokalet igjen.
Det er i alle fall merkelig.
På Vgd er det flere teorier om at cryptomannen kanskje ev kjente noen andre som arbeidet på Futurum.

"For meg høres det ut som han var kledd formelt og spradet rundt i dette bygget med en kaffekopp i hånda fra kontor til kontor uten noen avtale med noen. Kan han ha kjent andre der og av den grunn ikke ble slengt på dør av noen vakter?"
http://vgd.no/samfunn/aktuelt/tema/1852361/tittel/falkevik-hagen-kidnappet/innlegg/49377291/#49377291
Citera
2020-05-11, 19:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bergen28
Intressant om det redan finns en liten "konflikt" mellan RU och TH om verkligheten.
Verkar som Holden och RU: s advokat ger olika information till media.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in